|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין

נדחו העתירות נגד התוכנית שאישרה המל"ג

בג"ץ אישר הפרדה מגדרית לחרדים באקדמיה

קובע פה אחד שאסור למנוע מנשים להרצות בפני סטודנטים חרדים ושיש למנוע את זליגת ההפרדה אל המרחבים הציבוריים של הקמפוסים דעת הרוב: הפגיעה המסוימת בשוויון היא לתכלית ראויה של שילוב החרדים דעת המיעוט: הפגיעה בשוויון ובכבוד הנשים היא בלתי מידתית
12/07/2021  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   הדרת נשים   |   תגובות
כרוז חרדי נגד ההשכלה הגבוהה

המוסדות להשכלה גבוהה רשאים ליצור מסלולים נפרדים לחרדים, אך אין למנוע מנשים להרצות בפני גברים חרדים ויש להימנע מהפרדה מגזרית במרחבים הציבוריים בקמפוסים. כך קובע (יום ב', 12.7.21) בית המשפט העליון. האיסור על הדרת נשים נקבע פה אחד, בעוד ההיתר לקיום המסלולים הנפרדים ניתן בדעת רוב.

בג"ץ דן בהרכב מורחב של חמישה שופטים בארבע עתירות נגד תוכנית החומש אותה אישרה בשנת 2017 המועצה להשכלה גבוהה, במטרה לקדם שילוב חרדים באקדמיה. 18 מוסדות להשכלה גבוהה הפעילו מסלולים לחרדים בשנת הלימודים תש"ף במתכונות שונות: קמפוסים נפרדים, ימים/שעות נפרדים, מסלולים לנשים בלבד וכיתות נפרדות.

מלצר: תרומה לשוויון - אך אסור לפגוע במרצות

המשנה לנשיאה בדימוס, חנן מלצר, דחה את הטענה לפיה כל הפרדה מגדרית באוניברסיטאות ובמכללות פוגעת בזכות היסוד לשוויון, בין היתר נוכח הוראות חוק זכויות הסטודנט שהכיר במסגרות כאלו (כמו גם חוקים אחרים המאפשרים הפרדה מגדרית), ועל כן הדבר תלוי בנסיבות המקרה. רוב מרבית התלמידים הלומדים במסלולים הנפרדים בוחרים בכך מרצונם החופשי, בהתאם להשקפותיהם הדתיות התומכות בהפרדה מגדרית כאורח חיים. קיומם של המסלולים הנפרדים איננו משפיע על התנהלות המסלולים הכלליים המעורבים, הפתוחים בפני כל מי שחפץ וחפצה בכך, הדגיש מלצר.

"הציבור החרדי הינו קבוצת מיעוט, אשר ייצוגו בהשכלה הגבוהה נמוך מחלקו באוכלוסייה. אין טעם לפגם בפתיחת מסלולים מיוחדים עבור הציבור החרדי, בקביעת תנאי קבלה מיוחדים עבורם, ובעידוד האוניברסיטאות לקבלת תלמידים חרדים באמצעות תקצוב מוגדל, או במלגות מיוחדות עבורו. אדרבה, יש בכך משום תרומה לשוויון המהותי, כך שיינתן ייצוג שוויוני בהשכלה גבוהה לכל חלק וחלק באוכלוסייה", אומר מלצר.

לדברי מלצר, גם אם הסדר זה פוגע בצורה מסוימת בשוויון, פגיעה זו נעשית לתכלית ראויה של שילוב האוכלוסייה החרדית באקדמיה, ערך החינוך כשלעצמו הוא יהודי ודמוקרטי, הפגיעה עומדת ברובה במבחני המידתיות ולא הוכח שיש אמצעי שפגיעתו פחותה. זאת, למעט בסוגיה של הפליית מרצות - שאותה יש לבטל.

"בכל הנוגע לקבוצה זו, הפגיעה החוקתית היא מוצקה ומשמעותית יותר, ויש בהפרדה משום פגיעה בכבודן של אותן מרצות, אשר נשללת מהן האפשרות ללמד במסלולי הגברים, על בסיס מין בלבד – הבחנה שאיננה רלוונטית לצורכי לימוד והוראה... השלכות ההפרדה כאן זולגות גם אל הציבור הכללי", אומר מלצר, ומכאן ההבדל בין המרצות לבין הסטודנטיות. הוא גם מזכיר, כי נשים לימדו גברים שהפכו לתלמידי חכמים ויש מורות במוסדות חינוך חרדיים בארה"ב. עוד קובע מלצר, כי יש לאכוף בקפדנות את איסור ההפרדה במרחבים הציבוריים בקמפוסים, וכן יש לבחון אמצעים חדשים, כמו הרצאות מקוונות, שעשויים לפתור בעיות שונות שהתעוררו ובראשן הוראת נשים.

מלצר מדגיש: "הסדרי ההפרדה בכיתות הלימוד, הקבועים בהחלטת המל"ג – אין מקום לפֹסלם בביקורת שיפוטית, אולם סטייה מהאיזונים העדינים שפירטנו עלולה להביא את מסלולי ההפרדה – אל תחום אי-החוקיות". לכן, "ככל שמוסד לימוד יפר את תנאי החלטת מל"ג, הפרה מהותית – על המל"ג יהיה להפעיל את שיקול דעתה ולבחון את ביטול החלטת מל"ג לגביו, כך שהוא לא יוכל להפעיל עוד מסלולים מופרדים". הוראות פסק הדין ייכנסו לתוקף בשנת הלימודים תשפ"ב, המתחילה באוקטובר הקרוב.

הנדל: יש לעודד פתיחת שווקים לחרדים

השופט ניל הנדל קובע אף הוא, כי יש לאפשר את המשך קיומם של המסלולים הנפרדים לחרדים. לדבריו, שילוב החרדים באקדמי הוא יעד חברתי. פתיחת המסלולים הנפרדים מאפשרת לגברים ולנשים בחברה החרדית ללמוד באקדמיה, מה שלא יקרה בלעדיהם. הפגיעה בכרוכה במסלולים נפרדים אינה בתלמידות הבוחרות ללמוד במסלול הנפרד לנשים (שביכולתן לבחור ללמוד גם עם גברים במסלול הלימודים הרגיל) ונכון לכבד ולהכיר בבחירה זו - אלא בערכי החברה בעניין העדר הפרדה מגדרית במרחב הציבורי. לצד זאת, אין להפלות מרצות כתוצאה מקיומם של מסלולי לימוד נפרדים, תוך קביעה שיש לפתור עניין זה בצורה יצירתית.

"נכון שמדיניות חברתית תפעל לעודד פתיחת שווקים שונים לבני ובנות החברה החרדית. המסלולים הנפרדים עשויים לסייע להם להשתלב טוב יותר בכלכלה הישראלית ובשוק התעסוקה – לטובתם ולטובת החברה כולה. שיקול זה תומך בגישה הדרגתית וביצירת מודלים נוספים, גם כדי לעודד את בני החברה החרדית לכיוונים מסוימים ולאפשר להם ליהנות מיתרונות ההשכלה הגבוהה", אומר הנדל. "אל לנו לשלול את הבחירה להשתייך לחברה החרדית לפני, תוך כדי ואחרי הלימודים. במובן זה, המטרה אינה לשנות אורח חיים אלא להרחיב אותו לבוחר או לבוחרת בכך".

הנדל קובע, שהפגיעה בשוויון עומד בתנאי החוקתיות. היא נועדה לתכלית ראויה - לשלב את החרדים באקדמיה. ההפרדה היא בכיתות בלבד והתוכנית מוגבלת לתואר ראשון, ולא לתואר השני והשלישי שבהם לא יהיו מסלולים נפרדים. התוכנית נבחנת אחת לחמש שנים, וכאמור - כל אחד ואחת יכולים לבחור במסלול הרגיל. "יש לראות בחיוב את נכונותה של המועצה לתור אחר פתרונות חדשים לסוגיה מורכבת מאוד מבחינה עובדתית וערכית", הוא אומר.

אלרון: הכרעת המחוקק משקפת איזון

השופט יוסף אלרון סבר אף הוא, כי אין להתערב בשיקול דעת המל"ג בהחלטתה לאפשר את קיומם של מסלולי לימוד נפרדים בין נשים לגברים. זאת, בין היתר, לאור האינטרס הציבורי רב-המשקל שבפתיחת שערי ההשכלה הגבוהה עבור האוכלוסייה החרדית, באופן שיאפשר לה להשתלב בחברה ובשוק התעסוקה; ובשים לב לאיזונים הרבים הקיימים בתוכנית, אשר נועדו לצמצם את הפגיעה בזכויות הכרוכה בעצם קיומם של מסלולי לימוד בהפרדה. אלרון סבור שיש לדחות את העתירות בצורה מלאה, למעט בנושא המרצות, ולא להתערב בשיקול הדעת של המל"ג, שכן התוכנית דווקא קובעת גבולות הפרדה ברורים ומונעת את התרחבות ההפרדה אל מעבר לנדרש.

הכרעתו של המחוקק "משקפת את האיזון בו חפץ המחוקק בין הזכויות לשוויון ולכבוד, שלפיהן אין להפלות מועמדים למוסדות אלו וסטודנטים בהם על בסיס מין – לבין האינטרס הציבורי שבהבטחת קיומה של מערכת להשכלה גבוהה אשר תהא נגישה גם עבור אלו שאמונתם הדתית אינה מאפשרת להם להשתתף בלימודים אקדמיים מעורבים, באופן שיאפשר בהמשך את השתלבותם בשוק העבודה", סבור אלרון.

לדעת אלרון, יש לפרש בצמצום את חוק זכויות הסטודנט, כך שהוא מתיר להפעיל מסלולים שבהם מתקיימת הפרדה בין גברים לנשים כחריג בלבד, ורק כאמצעי לשילוב אוכלוסיות שבהן קיים צורך של ממש בעידוד השתלבותן באקדמיה. עוד הדגיש, כי מן הראוי לקבוע בעתיד הוראות ברורות באשר לאופן שבו ניתן להבטיח, כי בני שני המינים יוכלו ללמוד כל תחום בו הם חפצים, וכי מוסדות ההשכלה הגבוהה לא יפלו בפועל נשים המבקשות ללמד במסלולים הנפרדים. מכל מקום, לשיטתו, על המל"ג מוטלת חובה להבטיח, כי הטיב והאופי של ההוראה במסלולים הנפרדים זהים.

דעת המיעוט: פגיעה בלתי מידתית וללא סמכות

השופט עוזי פוגלמן סבר בדעת המיעוט, כי החלטת המל"ג פוגעת בשוויון במובנים שונים, היא ניתנה בחוסר סמכות ולכן דינה להתבטל. ההחלטה מהווה הכשרה מוסדית להפרדה באקדמיה ומנציחה עמדה פוגענית כלפי נשים ותפקידן בחברה. התוכנית אינה עומדת בחובה לשמור על שוויון הזדמנויות, שכן היצע המסלולים בהפרדה אינו שוויוני; וההפרדה המגדרית לא נותרת תחומה לכיתות הלימוד וזולגת אל המרחבים הציבוריים. חוק זכויות הסטודנט לא נועד להקנות למל"ג סמכות לאשר את התוכנית, בפרט בשים לב לכך שהמל"ג וסמכויותיו מוסדרות בחוק משלו. לדבריו, קיימים גם סימני שאלה בהתייחס לתשתית העובדתית שניצבה בבסיס החלטת המל"ג.

השופטת ענת ברון הצטרפה לעמדתו של פוגלמן והוסיפה, כי יש לבטל את התוכנית משום שהיא טומנת בחובה פגיעה בלתי מידתית בעקרון השוויון ובכבודן של נשים, וזאת בלא שהחוק מסמיך את המל"ג לעשות זאת. לדבריה, מדיניות של "נפרד אך שווה" היא ככלל מדיניות מפלה ומשפילה, וביסוד התוכנית עומדת תפיסה סטריאוטיפית של נשים ככאלה ש"מפריעות" לגברים ללמוד. היא מנציחה פערי מעמדות מגדריים ואת תפיסתן של נשים כנחותות; והכל בחסות המדינה ובתוככי המרחב הציבורי. החשש הוא מ"נרמול" של ההפרדה המגדרית והתפשטותה בשוק העבודה; ולא מדובר בחשש תיאורטי, אלא בתהליך שאנו עדים לו בשירות הציבורי, הוסיפה ברון.

לדברי ברון, כי המל"ג לא עמדה בחובה המוטלת עליה למצות אלטרנטיבות אחרות לשילוב חרדים באקדמיה טרם שפנתה לאמצעי הפוגעני של הפרדה מגדרית. לדעתה נדרשת חשיבה מחודשת בנוגע ללימודי הליבה, שכן המדיניות הנוהגת יוצרת חסם משמעותי בפני שילובו של המגזר החרדי באקדמיה - לא פחות ואולי יותר מהחסם התרבותי.
בג"ץ 8010/16, מלכה ברזון ואח' נ' מדינת ישראל ואח' / פס"ד
דחיית עתירות נגד המסלול הנפרד לחרדים במוסדות להשכלה גבוהה, לצד איסור על מניעת הרצאת נשים ועל הפרדה מגדרית במרחבים הציבוריים

תאריך:  12/07/2021   |   עודכן:  12/07/2021
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בג"ץ אישר הפרדה מגדרית לחרדים באקדמיה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ירושלמית.
13/07/21 08:19
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הדרת נשים
בית המשפט העליון הורה (יום ה', 1.7.21) ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לתאם בתוך שלושה חודשים את הפעולות הנדרשות להסרת שלטים פוגעניים כלפי נשים הפזורים ברחבי בית שמש. המשנה בדימוס לנשיאה, חנן מלצר, אומר שיש צורך בפעילות משולבת של העירייה, משרד הפנים, המשרד לביטחון פנים והמשטרה, ומזהיר מפני הליכי בזיון בית המשפט אם הבעיה לא תיפתר בתוך ארבעה חודשים.
01/07/2021  |  איתמר לוין  |   חדשות
השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, הודיעה (יום א', 20.6.21) כי תתנגד ליוזמה של רשות הטבע והגנים להקצות שעות לרחצה נפרדת במסגרת מיזם-חלוץ מצומצם שהיא מקיימת בכמה שמורות טבע.
20/06/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
איקאה ישראל ביצעה הדרת נשים פסולה בקטלוג שלה למגזר החרדי, אך אין מקום לאשר תביעה ייצוגית נגדה בעקבות זאת. כך קבעה (30.5.21) סגנית נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים, גילה כנפי-שטייניץ.
06/06/2021  |  איתמר לוין  |   חדשות
הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי קיימה (יום ב', 9.11.20) דיון מהיר בנושא: "ביטול פיילוט הרחצה הנפרדת בעיינות צוקים" (עין פשחה). ח"כ משה ארבל יוזם הדיון אמר בפתחו: "מטרת הדיון היא שוויון מגדרי. כאשר חלק מהציבור לא יצורך מוצר או שירות בשל אי-הפרדה נוצרת אפליה, אם אנו מונעים מנשים את השירות אנחנו מפלים. ליברל אמיתי לא נאבק רק על החופש מדת אלא גם על החופש לדת. ברגע שאנחנו מתעלמים מהחובה ולא מאפשרים לחלק מהאנשים לצרוך מוצר או שירות אנו פוגעים בשוויון. אם אי-אפשר לאפשר במקום קטן ניסוי שמאפשר לאותן נשים רחצה עם אותן נשים בשל מצווה זאת פגיעה בשוויון. בשל הצמצום בפגיעה ניתן להסתפק בהסדרה. דרישת היועץ המשפטי לממשלה היא מופרכת. אנחנו מוכנים לוותר בנושא הזה ולקבוע שהרחצה תהיה רק לנשים וללא הפרדה".
09/11/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
שורה של ליקויים חמורים ביותר לכאורה בהתנהלות השר לשירותי דת לשעבר יצחק וקנין ומנכ"ל המשרד עודד פלוס, הכוללת פעולות בניגוד לדין וחריגה בוטה מסמכות, במהלך אירוע הילולת רבי שמעון בר יוחאי במירון בל"ג בעומר שהתקיימה ב-11 במאי השנה, תוך הפרה של תקנות הבריאות והנחיות הייעוץ המשפטי של המשרד בנושא הכנסת נשים להילולה וביזוי בית המשפט העליון.
14/09/2020  |  עידן יוסף  |   כתבות
רשימות נוספות   /   הדרת נשים  /  מי ומי  
רובינשטיין על הרב פירר: "לא חושב שמדובר בהדרה"  /  עידן יוסף
אפשר לקיים אירועים בהפרדה  /  איתמר לוין
פסה"ד שהתיר הפרדה בעפולה - ללא סמכות  /  איתמר לוין
מכתב ללוחמות נגד הדרת נשים  /  אפרים הלפרין
שדולת הנשים או שדולת אנשים  /  אפרים הלפרין
בכייה לדורות  /  אליהו קאופמן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il