|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
למה החלונות שקופים? [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]
הנוסעים לא מתגעגעים לסיטיפס

כך מונעת כפיר עימותים בין בקרים לנוסעים

מפגש שיתוף הציבור עם נציגי הרכבת הקלה בירושלים הראה כי רוח אחרת מנשבת בחברת כפיר - הנוסעים מקבלים תשובות, אך מתברר שלא כל הבעיות פתירות
20/08/2021  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות
עידן יוסף
סיטיפס מעבירה מפתחות לכפיר

עידן יוסף
החלה הנחת המסילות בהארכות הקו האדום בירושלים

עידן יוסף
הקלה בירושלים: פורסם המכרז לסגול ולכחול

העברת הזיכיון להפעלת הקו האדום בירושלים ב-15 באפריל 2021 מחברת סיטיפס לידי חברת כפיר ניכרת בשטח. בימי סיטיפס אירעו תקריות רבות של חיכוכים בין בקרים לנוסעים שנחשדו באי-תיקוף הכרטיס או באי-תשלום, מה שגרר לא פעם עימותים מילוליים ואף גופניים.

כעת, מסתבר, חווית השירות של הנוסעים ממפגשים עם הבקרים השתפרה ביחס לתקופת הזכיין הקודם. מה סוד הקסם? זה קורה משום שעובדי מערך השירות והבקרה הם של כפיר ולא עובדי קבלן. עוברים הכשרות במגוון נושאים, הכוללים שירות לקוחות וממסירת מידע. מתפישה של בקרה בלבד, עברה הרכבת לתפישת שירות ובקרה. הבקרים עוברים סינון לפני קבלתם לעבודה, ובכפיר יש דרישות גבוהות ביחס להשכלה וליחסי אנוש. הבקרים למעשה משמשים גם כדיילים הנותנים שירות בתוך קרונות הרכבת ובתחנות ההמתנה על-מנת שכל נוסע יבין את הממשק לו הוא נדרש.

בסוף חודש יולי נערך מפגש לקוחות במרכז השירות של הרכבת הקלה, אליו הגיעו חברי הנהלה ולקוחות שנרשמו מראש כדי להציף נושאים ופערים, לתת מענה והסברים לנושאים הנמצאים באחריות הזכיין כפיר וחברת ההפעלה והתחזוקה לביא, והכוונה של שאלות שאינן בתחום האחריות לגורמים השונים האמונים עליהם, על-מנת לטייב את ההבנה ההדדית בין כפיר לציבור הנוסעים, לקראת המשך הרחבות הקו האדום ובניית הקו הירוק הצפויות בשנים הקרובות. במפגש נכחו בין היתר יואב ריזל מנכ"ל לביא ומשנהו יוסי טרייסטמן.

הנוסעים העלו שורה של נושאים. בין היתר נאמר כי מיקום מרכז השירות איננו נגיש לקהל הלקוחות ואיננו ממוקם על התוואי. בכפיר ענו שיפתחו מרכז שירות חדש בסמוך לתוואי הרכבת בחודשים הקרובים.

גמישות הנהג ושימוש בצופר

בקשה לאפשר לנהג גמישות על-מנת שיוכל להיות שירותי, ולהמתין לנוסעים בתחנות וטענה לחוסר תיאום בין זמני הגעת האוטובוסים לתחנות ממשק עם הרכבת הקלה (כגון הר הרצל, יפה נוף וחיל-האוויר) בנימוק שנוסעים במעבר מהאוטובוס לרכבת לא תמיד מספיקים לעלות לרכבת - נדחתה. זאת משום שהרכבת הקלה היא אמצעי תחבורה ציבורית המחויב לרמת שירות גבוה לכ-140,000 נוסעים ביממה, שרובם הגדול משתמש בשירותי הרכבת לנסיעה של מספר תחנות. על-מנת לעמוד בלוח הזמנים, אמצעי היכר ואבן הראשה של הנסיעה ברכבת, נאמר חובה על כלל הנהגים לעמוד בלוחות הזמנים, ולכן לא ניתן לתת שירות לנוסע בודד שיביא לעיכוב בלוחות הזמנים וישפיע על כלל נוסעי הרכבת.

גם טענה לשימוש נרחב בצופר ופעמון הרכבת בעת הנסיעה נדחתה. ברכבת אומרים כי נהג הרכבת נושא באחריות כבדה למאות הנוסעים ברכבת ולאלפי משתמשי הדרך והולכי הרגל לאורך תוואי מסילת הרכבת. במסגרת האסדרה חלה חובה על הנהג לעשות שימוש בפעמון הרכבות, מאחר שהשימוש בצופר נגזר מתנאי הדרך ונועד לאפשר לנהג לעמוד באחריותו הכבדה.

בחברה ציינו כי יפעלו לשנות תרבות הנסיעה, שמובילה לקושי בכניסת הנוסעים וביציאתם מהרכבת לרבות באמצעות קמפיינים להסברה ושילוט, אך השינוי התרבותי עשוי להימשך כמה שנים.

תדירות ושדרוגים

על הבקשה להגביר את תדירות הרכבות כדי להקטין את הצפיפות, ניתנה התשובה: "לחברת כפיר והנוסעים אינטרס משותף להגדיל את שירות הרכבות ואנו פועלים לממש זאת, כפוף לזמינות רכבות ותוואי המסילה, הנדרשים בתחזוקה שוטפת. שעות פעילות הרכבת הקלה וכן תדירויות הנסיעה מוסדרות בהנחיות משרד התחבורה. חברת כפיר פועלת כפוף להנחיות אלו. במסגרת המשאבים הקיימים, לא ניתן לתגבר את הרכבות, אולם אנו צפויים לקבל עשרות קרונות חדשים בשנים הקרובות וביחד עם שינויים ושיפורים בתוכניות הנסיעה של הקווים העתידיים תדירות הרכבת ברחוב יפו תגיע לכ-3 דקות, מה שאמור לתת את המענה התשתיתי לבעיות אלה".

כפיר נשאלה האם אפשר לעבות את שירות הרכבות בעת אירועים חריגים, בדגש על אירועים ביטחוניים, והשיבה כי בעקבות הצלחת הרכבת הקלה בירושלים, תדירות תנועת הרכבות תוגברה לכל אורך שעות היום. שעות השיא הוארכו והן מעתה משבע בבוקר עד שבע בערב. אולם עלולים להיווצר שיבושים בעקבות אירועים בלתי צפויים אשר אינם בשליטת החברה, וזו מחויבת לפעול בהתאם להנחיות משטרת ישראל ובמידת הצורך אף להפסיק את תנועת הרכבות. זמני הנסיעה כפופים לתנאים המתהווים על קו הרכבת הקלה ובכללם שיקולי בטיחות וביטחון. "בעת אירועים ביטחוניים אנו עושים מאמץ לצמצם את הפגיעה בשירות ולהחזיר את השירות המסחרי בהקדם האפשרי", דברי המפעיל.

בקשה להוסיף קרון לכל רכבת נדחתה: "לא ניתן להוסיף קרון לרכבות הקיימות גם משום שהן מגיעות לאורך המירבי המותר על-פי התקנות. אנו צפויים לקבל עשרות רכבות בשנים הקרובות לטובת שיפור ושדרוג השירות בקווים".


דלתות ולולאות

עוד בעיה שהועלתה היא עמוד הנגישות מול פתח הדלתות הכפולות, המפריע לזרימת הנוסעים, הנעמדים בכניסה במקום להמשיך לתוך הקרון. על כך השיבו נציגי הרכבת כי הרכבת הקלה תוכננה בהתאם למפרט ודרישות שהגדירה המדינה לנוחיות הנוסעים, הכוללים בטיחות, ביטחון ונגישות, ולכן עמוד הנגישות ומיקומו אושרו על-ידי המדינה על-מנת לעמוד בהנחיות התכנון.

עם זאת, בקשה להוספת לולאות אחיזה תיבחן בהתאם לתקנות הקובעות את מספר הלולאות המותר ומיקומן. אחד הנוסעים אמר כי מכשירי התיקוף נמצאים רק בצד אחד של קרון הרכבת. בתשובה, נאמר לו שברכבות הקיימות ישנם מכשירי תיקוף בשני צידי קרון הרכבת, כדי לאפשר לכל נוסע גישה למכשיר תיקוף מיד ובסמוך לכניסתו לרכבת, למעט בסמוך לדלתות הבודדות, שם יש מכשיר תיקוף בודד. מיקום מכשירי התיקוף נגזר בעיקר מתקני נגישות שנועדו לאפשר גם לנוסעים עם מוגבלות אפשרות לתקף. ברכבות החדשות אין דלת בודדת, ולכן יהיו 12 מכשירי תיקוף בכל קרון. הבקשה להסיר את הכסאות המתקפלים מקרונות הרכבת התקבלה בחיוב, ואכן כל הכסאות המתקפלים ברכבות הוסרו.


מכונות הכרטוס והתיקוף

ישומוני תיקוף הקיימים בשאר אמצעי התחבורה הציבורית יכנסו לשימוש ברכבת הקלה בירושלים עוד השנה. כפיר קיבלה את המערכות של הזכיין הקודם ופועלת להתאמת המערכות על-מנת לאפשר את השימוש.

הנוסעים הלינו על מכונות כרטוס שאינן ידידותיות או אינטואיטיביות. בתגובה, אמרו ברכבת כי מערכת הכרטוס הקיימת נבנתה בהתאם למפרט שאושר על-ידי המדינה, והיא אינה נופלת ממערכות אחרות הקיימות בעולם הרחב, ובהיבטים מסוימים אף עולה עליהם. אולם כחלק משדרוג הקו, עתידה חברת כפיר להחליף את מערכת הכרטוס ולשדרג אותה.

בחלק מן התחנות ישנו חוסר של צל בתחנות, בחלק משעות היממה, דבר המקשה על השימוש במכונות כרטוס בתחנות שונות בשל השתקפות אור השמש. על כך אומרת כפיר כי מיקום מכונות הכרטוס ואפיון התחנות מוכתב על-ידי תכנון הקו. כחלק מתכנון מערכת הכרטוס החדשה, הושם דגש על מציאת פתרונות שונים לבעיה זו (שינוי מיקום, רכיבים וכו').

תלונה על מגבלת תשלום של 10 מטבעות בלבד לכל פעולת רכישה ועל כך שלא ניתן לשלם בשטרות גדולים טופלה. המגבלה שונתה ל-15 מטבעות, מה שאמור לתת מענה לרוב המוחלט של תרחישי מכירת החוזים. כדי לאפשר מתן שירות ועודף למספר גבוה ככל האפשר של נוסעים, בהמלצת יצרן המערכת ובאישור המדינה, העודף המקסימלי עבור כל רכישה עומד על 20 שקל. כך למשל ניתן לשלם בכל השטרות ובכלל זה שטרות של 10 שקל ו-200 שקל עבור רכישת חוזי חופשי חודשי, ובלבד שהעודף לא יעלה על 20 שקל. כמו-כן, ניתן לשלם בכרטיס אשראי עבור כל רכישה, ללא מגבלת מינימום.
סיכום מפגש לקוחות - 27.07.2021 / פרוטוקול
מפגש לקוחות במרכז השירות של הרכבת הקלה, אליו הגיעו חברי הנהלה ולקוחות שנרשמו מראש. המפגש נערך בהמשך להעברת הזיכיון הפעלת הקו האדום בירושלים לידי חברת כפיר, על מנת לטייב את ההבנה ההדדית בין כפיר לציבור הנוסעים, לקראת המשך הרחבות הקו האדום ובניית הקו הירוק הצפויים בשנים הקרובות.. מטרת המפגש הייתה לפגוש את הנוסעים וכן פעילי ציבור מתחום התחבורה על מנת להציף נושאים ופערים, לתת מענה והסברים לנושאים הנמצאים תחת אחריות הזכיין כפיר וחברת ההפעלה לביא, והכוונה של שאלות שאינן בתחום האחריות לגורמים השונים האמונים עליהם (7 עמ')

חלונות שקופים
[צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]

חלונות הרכבת הקלה שקופים. בתגובה לשאלה האם ניתן להכהות את החלונות השיבו ברכבת בשלילה: "חלונות הרכבת חייבים להיות שקופים על-פי תקני הנגישות. בשל מגבלות ביטחוניות ובטיחותיות, לא ניתן לפתוח את חלונות הרכבת. גם ברכבות הקלות באירופה לא ניתן לפתוח את החלונות".

ומה באשר למיגור העישון בתחנות, תשובת כפיר היא: "חברת כפיר פועלת בהתאם לחוק למניעת העישון במקומות ציבוריים והחשיפה לעישון. מתוך דבקות יתרה בהוראות החוק, ומתוך דאגה לאוויר נקי, חברת כפיר נוקטת להלן פעולות רבות ומגוונות, אף למעלה מהנדרש בחוק, במטרה לפרסם את איסור העישון בקרונות וברציפים, באמצעים שונים ובהם פרסומים במדיה, שילוט בקרונות, שילוט וכריזה בתחנות והערות של פקחים למעשנים. יובהר כי אכיפת איסור העישון מסורה בידי הפיקוח העירוני של עיריית ירושלים ומשטרת ישראל".

שאלות נוספות שניתן להן מענה במפגש, ומופיעות בהרחבה במסמך המצורף לכתבה זו, הן: למה אין מפת רכבת אלקטרונית בתוך הקרון המציגה את כיוון ומיקום הרכבת ביחס למסלול הנסיעה? האם לוח המידע בתחנות יכול להראות יותר מאשר את הרכבת הקרובה? האם ניתן להציב שעונים בתחנות? מה ניתן לעשות כדי שהרכבות והמסילות תהיינה נקיות יותר, למה אין פחים בקרונות? מדוע יש מאפרות בתחנות? האם ניתן למנוע רעשים וחריקות גלגלים במהלך הנסיעה? האם ישנו סנן (פילטר) במערכת מיזוג האוויר ברכבות? האם יהיה סנכרון עם גופים נוספים כגון שיתוף פעולה עם חניוני "חנה וסע" עירוניים לאורך תוואי הרכבת (פסגת זאב, גבעת התחמושת והר הרצל) לקבל מהם מידע עדכני בנוגע לתפוסה בחניון, ולהציגו באתר האינטרנט של הרכבת הקלה.

מחברת כפיר נמסר: "חברת כפיר רואה לנגד עיניה את חשיבות השירות וחווית לקוח כערך עליון, על-מנת לספק לציבור הנוסעים ברכבת הקלה חוויית נסיעה יעילה ומתקדמת, תוך מתן שירות יעיל ומקצועי, ושמירה על ערוצי קשר פתוחים עם כלל השותפים לעשייה, בראש ובראשונה ציבור נוסעי הרכבת משרדי ממשלה וגופי אסדרה, חברות הפעלה מהארץ ומהעולם, וכלל השותפים לעשיית הרכבות הקלות בעולם".

סיכום מפגש לקוחות - 27.07.2021 / פרוטוקול
מפגש לקוחות במרכז השירות של הרכבת הקלה, אליו הגיעו חברי הנהלה ולקוחות שנרשמו מראש. המפגש נערך בהמשך להעברת הזיכיון הפעלת הקו האדום בירושלים לידי חברת כפיר, על מנת לטייב את ההבנה ההדדית בין כפיר לציבור הנוסעים, לקראת המשך הרחבות הקו האדום ובניית הקו הירוק הצפויים בשנים הקרובות.. מטרת המפגש הייתה לפגוש את הנוסעים וכן פעילי ציבור מתחום התחבורה על מנת להציף נושאים ופערים, לתת מענה והסברים לנושאים הנמצאים תחת אחריות הזכיין כפיר וחברת ההפעלה לביא, והכוונה של שאלות שאינן בתחום האחריות לגורמים השונים האמונים עליהם (7 עמ')
תאריך:  20/08/2021   |   עודכן:  20/08/2021
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כך מונעת כפיר עימותים בין בקרים לנוסעים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
המשיכו להשתפר
20/08/21 14:50
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תחבורה ציבורית
נסיעת מבחן ראשונה נערכה (יום ה', 19.8.21) למיזם התחבורה הציבורית הראשון ברכבל - רכבלית חיפה. בשלב הראשון יופעלו שלוש מתוך שש תחנותיה, משום שמחציתן מהן נבנו על-מנת לספק מענה לצורך העתידי - בהתאם להתפתחות האזור. התחנות שתיפתחנה הן מרכזית המפרץ, טכניון מזרח, אוניברסיטת חיפה. תחנות אשר נבנו ותיפתחנה בהמשך, בהתאם להחלטה - צומת הצ'ק פוסט, 'דרך דרורי' וטכניון מערב.
19/08/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
בדיון באחת מוועדות הכנסת שנערך השבוע, השתומם חבר הכנסת משה טור-פז (יש עתיד) על התנגדות הציבור הדתי ממנו הוא בא לקיומה של תחבורה ציבורית בשבת. ודאי תרימו גבה, כיצד זה שחבר כנסת שכיפה לראשו מאמץ את תפיסותיו האידיאולוגיות של חברו הרפורמי לקואליציה. לטור-פז היה הסבר מלומד: תחבורה ציבורית בשבת מפחיתה את חילול השבת, ומדוע? משום שהיא מורידה מכוניות מהכביש וגורמת לפחות אנשים לחלל שבת.
19/08/2021  |  עידן יוסף  |   יומני בלוגרים
חברת דן בדרום ממשיכה להוביל במדד הדיוק של חברות התחבורה הציבורית, ומקבלת ציון 96.5. ציונים גבוהים מקבלות גם (לפי הסדר) נסיעות ותיירות, דן באר שבע, אגד והמועצה האזורית חבל אילות, שהגיעה לציון 89.5 לאחר חודשים אחדים של ציונים נמוכים במיוחד.
19/08/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
שבוע וחצי אחרי הדיון בוועדת הכלכלה שעסק במשבר תעסוקת מורי הדרך בעקבות הקורונה, מכריזים שרת התחבורה מרב מיכאלי ושר התיירות יואל רזבוזוב, על שיתוף פעולה במסגרתו יוצעו מאות משרות של סדרני קורונה, לצורך הסברת העניין בתחבורה הציבורית.
17/08/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
עיוורים ושאר לקויי הראייה נתקלים לא אחת בקושי להבחין במספר קו האוטובוס המגיע לתחנה, ובמקרים מסוימים אף בהגעת האוטובוס לתחנה. הבעיה קיימת לא רק אצל העיוור, אלא גם אצל נהגי האוטובוסים הציבוריים שאינם מבחינים במהלך הנסיעה האם האיש בתחנה עם הכלב או המקל הוא אכן בעל לקות ראייה או סתם מחזיק בהם. במקרים אחרים הם מזהים שמדובר בעיוור, אך סבורים כי הוא ממתין לקו תחבורה ציבורית אחר.
17/08/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il