|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

לאחר 17 וחצי שנות מאסר - הוא יצא לחופשי בכפוף למגבלות

ואנונו משתחרר עם 2 צווי <br>הגבלה ומכתב אזהרה

המשוחרר הטרי חיכה דקה וכבר הפר את תנאי שחרורו, כשדיבר על חטיפתו מרומא לישראל; הוא יתגורר בכנסיה האנגליקנית בירושלים; ואנונו מפתיע: הסוכנת "סינדי" שבעיתונים אינה זו עימה יצאתי, אלא סוכנת CIA
21/04/2004  |     |   חדשות   |   פרשת ואנונו   |   תגובות

ההמונים מול כלא שיקמה [צילום: ערוץ 1]

ואנונו עם קציני שב"ס [צילום: ערוץ 10]

המפגינים הבודדים למען ואנונו, מול כלא שיקמה [צילום: AP]

יוצא לחופשי, ואנונו בצילום עדכני [צילום: בוצ´צ´ו]

מפגינים למען ואנונו [צילום: AP]

העיתונאי הבריטי פיטר הונאם (משמאל) והוריו המאמצים של ואנונו, היום מול כלא שיקמה [צילום: AP]

הבית החדש, גבעת אנדרומדה ביפו [צילום: AP]

נועם שרביט
סיפורו של מרדכי ואנונו: מרגל האטום שידע יותר מדיי

   נועם שרביט
סיפורו של מרדכי ואנונו: מרגל האטום שידע יותר מדיי

   רנית נחום-הלוי
שטייניץ קורא להחזיק את ואנונו במעצר מינהלי

   מירב לוי
ח"כ איתן: ואנונו חייב לשמור על המגבלות; ח"כ סנה: ואנונו עדיין מסוכן

   ענבל אביב
ואנונו: "אני חושב שעשיתי טוב גם לעצמי וגם לעולם"

   נועם שרביט
מרדכי ואנונו דורש לבטל ההגבלות שיוטלו עליו עם שחרורו השבוע

היום (ד', 21.4.04) בשעה 11:10 יצא אסיר מספר 1005962 מכתלי כלא השיקמה באשקלון לאחר 17.5 שנה והפך לאדם חופשי - בערבון מוגבל [להשתלשלות סיפורו של ואנונו - ראו ידיעה מורחבת: "המרגל שידע יותר מדיי"]. ואנונו משתחרר כחצי שנה לפני המועד שנקבע לו בגזר דינו - 18 שנה.

נציג האגודה לזכויות האזרח, עו"ד עודד פלר, נפגש עימו בתאו בכלא ותידרך אותו. ואנונו אמר לפלר, כי הוא כופר בכל ההגבלות שיוטלו עליו, אולם לא נראה כי הוא יצהיר זאת בפומבי.

עימותים בין תומכיו של ואנונו ומתנגדיו

היום הגיעו למקום עשרות פעילי שמאל קיצוני מישראל ומחו"ל, התומכים במרגל ובמעשיו, ומנגד מצויים עשרות ישראלים המוחים על 'פסטיבל ואנונו' ועל התמיכה בו. בין המחנות נרשמים לעיתים עימותים, בעיקר כאשר אנשי תנועת כהנא מקניטים את מחנה תומכי ואנונו.

האסיר מרדכי ואנונו, שזכה לכינוי "מרגל האטום", מעורר עניין רב בכל רחבי העולם, אולם לרחבה שבפתח כלא השיקמה הגיעו אמש רק כמה עשרות תומכים.

מבין כ-150 האנשים שהגיעו, נראה כי למעלה ממחצית היו עיתונאים. השאר היו מפגינים ישראלים וזרים, שבאו כדי לקיים במקום משמרת מחאה על ההגבלות שהוטלו על ואנונו [ראו צילומים]. בין המפגינים היו גם חברי משלחת בינלאומית, המונה למעלה מ-80 מ-12 מדינות [ראו בהמשך את רשימת ה"מכובדים" שיקבלו את פניו, ובהם שני חברי פרלמנט בריטיים].

עם פתיחת שערי הכלא, מתכוונים תומכיו לשחרר 18 לחופשי יונים, כנגד 18 שנות המאסר שנגזרו על ואנונו. במקביל, יתקיימו משמרות ועצרות ב-12 ערים ברחבי העולם, להביע שמחה על שחרורו של ואנונו ולדרוש ממשלת ישראל להסיר מייד את כל ההגבלות שהוטלו עליו. משמרות כאלה יתקיימו ב-5 ערים בארה"ב (ניו יורק, וושינגטון, בוסטון, דטרויט וסן-פרנסיסקו), וכן בלונדון ובריסטול שבבריטניה, בטורונטו שבקנדה, ברומא שבאיטליה (משם נחטף ואנונו לישראל), בליסבון שבפורטוגל, בדאבלין שבאירלנד, בסידני שבאוסטרליה ובוולינגטון שבניו זילנד.

מערכת הביטחון הדליפה אמש, כי ואנונו יתגורר בדירה שכורה בפרויקט היוקרה "גבעת אנדרומדה" שביפו. העיתון 'גלובס' חשף הלילה, כי רשת הטלוויזיה הממלכתית בבריטניה BBC היא שמממנת את שכר הדירה של ואנונו, בסך 4,750 דולרים לחודש. בשלב זה לא ברור מה התמורה שתפיק הרשת מתשלום דמי השכירות עבור ואנונו, אולם ניתן לשער כי הרשת תזכה לראיון טלוויזיוני מצידו. ראיון כזה יהא אפשרי רק לאחר שיוסרו המגבלות מעליו [ראו בהמשך].

שני צווי הגבלה ומכתב אזהרה

שר הפנים, אברהם פורז, חתם על צו עיכוב יציאתו של ואנונו מהארץ למשך שנה, וכן נאסר עליו להוציא דרכון, בנימוק ש"קיים חשש ממשי ששחרורו בלא תנאים מגבילים יפגע בביטחון המדינה". עוד נאמר בצו, כי לפני כשלושה שבועות נמצא בתאו של ואנונו חומר סודי שהוחרם על-ידי שלטונות הכלא.

השר פורז כתב בצו, כי "באיזון בין פגיעה בחופש התנועה של ואנונו לבין ביטחון המדינה, האינטרס הביטחוני גובר", וכי "התנהגותו של ואנונו לאחר שישוחרר היא שתקבע במידה רבה, האם יהיה ראוי בבוא העת להאריך את תוקף הצו".

בנוסף, נמסר אמש לואנונו צו הגבלה עליו חתם אלוף פיקוד העורף, יאיר נווה, מתוקף סמכותו לפי תקנות ההגנה לשעת חירום 1945. הצו, שתוקפו יפה לשישה חודשים, מונה את ההגבלות השונות על חופש התנועה והעיסוק של ואנונו. בסוף מכתבו לעו"ד עודד פלר מהאגודה לזכויות האזרח, שפנה בשמו של ואנונו, כותב האלוף נווה: "אני מאחל למרשך השתלבות קלה בחיים האזרחיים עם שיחרורו".

ההגבלות שהוטלו על ואנונו בצו של האלוף נווה: אסור לו להחליף "ידיעות" עם ישראלים או זרים, ובכלל זה להתראיין לעיתונאים, בכל הקשור לחטיפתו ולמידע שהגיע לידיו עקב עבודתו בכור האטומי. עם זאת, שיחה אקראית, לחיצת יד או אמירת שלום לא ייחשבו כהפרת המגבלות.

כמו כן, נאסר על ואנונו להתקרב למרחק של 500 מטרים ממעברי גבול, שדות תעופה ונמלים; נאסר עליו להיכנס לתחומי שגרירויות, קונסוליות, נציגיות או"ם, ורשתות תקשורת בינלאומיות, אולם מותר לו לשהות בקרבתן; אסור לו להשתתף בצ'טים באינטרנט, בלא קבלת אישור מפורש לכך; עליו להודיע למערכת הביטחון בכל עת על כתובת המגורים המדוייקת שלו, ולשהות בתחומי השיפוט של מקום היישוב בו הוא מתגורר, כאשר לעניין זה כל אזור גוש דן נחשב לאזור אחד; אם ברצונו ללון בכתובת אחרת מכתובתו הקבועה, עליו להודיע על-כך למשטרה 24 שעות מראש; אם ירצה לעזוב את תחום השיפוט, עליו להודיע על-כך לתחנת המשטרה הקרובה.

המכתב השלישי שנמסר אמש לואנונו הוא מכתב אזהרות מהמלמ"ב (הממונה על הביטחון במערכת הביטחון), יחיאל חורב, בו הוא מוזהר שבהיותו אזרח ישראלי, חלים עליו דיני העונשין של מדינת ישראל; מוזכרות שם 4 התחייבויות לשמירת סודיות עליהן חתם במהלך השנים בהן עבד בכור ואף כשהתפטר מעבודתו, ומוזכר לו כי "הנך מחוייב להן גם בחלוף השנים"; הוא מוזהר שלא להתראיין על נושאי עבודתו בכור, גם לא על נושאים שפורסמו כבר בעבר; הוא מחוייב לדווח למשטרה על כל פנייה שיקבל מגורמים כלשהם, שיבקשו לקבל מידע מסווג על עבודתו בכור.

ההגבלות והאזהרות במכתב זה אינן מוגבלות בזמן. מאחר שידוע בוודאות כי ואנונו יעתור לבג"צ בדרישה לבטל את ההגבלות נגדו, וכי בעניין זה הוא אף מקבל סיוע אקטיבי מהאגודה לזכויות האזרח, הוחלט במשרד המשפטים לבטל ולרכך חלק מהמגבלות שהוטלו עליו, לאחר שנשמעו טיעוני פרקליטיו והאגודה [ראו קישור לידיעה נרחבת]. כך למשל, בוטל האיסור המוחלט לעשות שימוש ברשת האינטרנט, בוטל האיסור הגורף להיפגש עם אזרחים זרים ובוטל האיסור ללון מחוץ לכתובת המגורים הקבועה מבלי ליתן הודעה על-כך מראש.

מצד אחד, ביקשו בלשכת היועץ המשפטי לממשלה להקל על חופש התנועה של ואנונו בתחומי העיר תל אביב-יפו, שם הוא צפוי להתגורר בקרוב, ומאידך מקונן החשש של מערכת הביטחון שואנונו עלול לבקש מקלט מדיני באחת הקונסוליות בעיר. כמו כן, למערכת הביטחון ברור: ואנונו לא מסר עדיין את כל המידע שברשותו, וזהו החשש העיקרי שמביא עדיין להטלת ההגבלות עליו.

ואולם, ישנם גם קולות אחרים. על-פי ממצאי ועדת הבדיקה שחקרה את פרשת בגידתו ותפיסתו של ואנונו, הרי שאין בידי המרגל מידע נוסף שלא פורסם. לדברי יו"ר ועדת הבדיקה, אבנר ברנע, מערכת הביטחון נקטה צעדים שגויים כלפי פרשת ואנונו לכל אורך הדרך, ועדיף היה לשחרר אותו עתה לדרכו, במקום להקים סביב נושא שחרורו מהכלא מהומה תקשורתית רועמת כל כך.

מקורות במערכת הביטחון הדליפו שלשום, על-פי הודעה שמסר להם ואנונו כמתחייב מהמגבלות שהוטלו עליו, כי ואנונו יתגורר במתחם "גבעת אנדרומדה" היוקרתי שביפו [ראו צילום משמאל]. אמש שידר ערוץ 10 קלטת וידאו של "ראיון" כביכול שערך צוות טלוויזיה עם ואנונו, בעת שהלה היה עדיין בכלא. בלשכת היועץ המשפטי לממשלה אישרו, כי הראיון נערך על-ידי גורמי ביטחון שביקרו את ואנונו בכלא, וביקשו לראות איזה מידע ימסור לעיתונאים. בלשכתו של מזוז הדגישו, כי אין מדובר בהאזנת סתר.

באופן חריג, התירו המלמ"ב והשב"כ להוריו המאמצים של ואנונו, ניק ומרי אולוף [ראו צילום משמאל], פעילי שלום נוצריים ממינסוטה, ארה"ב, לבקרו בכלא. הם האזרחים הזרים היחידים שהותר לואנונו לפגוש. השניים התרשמו כי מצב רוחו של ואנונו קשה בשל המגבלות שהוטלו עליו.

לאחר ביקורם אצל בנם המאומץ, מסרו ניק ומרי כי ואנונו לא נתן את הרשאתו לשידור הקלטת, וכי לא נאמר לו שזו מטרתה. כאשר הגיע צוות הצילום לתאו, באישור ושלטונות הכלא ולמעשה ביוזמתם, נאמר לואנונו כי הבקשה ממנו לענות על שאלות היא נוהל רגיל עבור אסירים ששחרורם קרב, ואיש לא ציין ולו ברמז כי המדובר בראיון לפרסום.

מקורבי ואנונו זועמים על ההדלפות

היועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח, עו"ד דן יקיר, פנה אמש למשנה לפרקליטת המדינה לתפקידים מיוחדים, עו"ד שי ניצן, המרכז את הטיפול בנושא ואנונו. בפנייתו, כותב יקיר: "אנו מבקשים למחות בתוקף על-כך שזמן קצר לאחר שמסרנו לך לבקשתך את כתובתו המיועדת של מרדכי ואנונו, הדליפו גורמים ממשרד הביטחון את המידע לכלי התקשורת. עניין זה מצטרף להדלפת קלטת האודיו, של השיחה שערכו נציג השב"כ ונציג המלמ"ב עם מרדכי ואנונו, ושהוקלטה ללא ידיעתו. מדובר בשימוש ציני ופסול במידע, שהגיע לרשות הציבורית במסגרת מילוי תפקידיה על-פי דין. נבקשך לדאוג לנקיטת כל הצעדים הנדרשים למניעת התרחשותם של מקרים מעין אלו בעתיד".

עו"ד יקיר אף קבל על-כך, שבקשתם לקבל מהשר פורז ומהאלוף נווה את מכלול החומר הנוגע לצווים לא נענו בחיוב, בנימוק שלעו"ד עודד פלר, שפנה בשמו של ואנונו, אין סיווג ביטחוני מתאים. עו"ד יקיר ביקש לקבל את קלטת הוידאו האמורה וכן את חוות הדעת הפסיכיאטרית, שעמדה בפני ראש המלמ"ב.

אנשי כהנא: נרדוף אחרי ואנונו עד יומו האחרון

בין יתר האנשים במדינה שאינם מרוצים, בלשון המעטה, משחרורו של המרגל ואנונו, מצויים גם אנשי תנועת כהנא הקיצוניים. "נרדוף את ואנונו עד יום מותו", אמרו פעילי תנועת כ"ך לשעבר. "במדינה נורמלית היו מוציאים את ואנונו להורג בכיכר העיר, אבל במדינה כמו שלנו נותנים לבוגדים ולמרגלים להסתובב חופשי".

"היינו מציעים לואנונו להישאר בכלא, או לא לצאת מפתח ביתו ואנו מסירים אחריות מכל מה שיקרה לו", אמר פעיל כהנא איתמר בן-גביר.

בין מקבלי הפנים: שני חברי פרלמנט בריטיים

בתנועה הבינלאומית לשחרור ואנונו ממשיכה לעמוד לצידו של מרדכי ואנונו בהתנגדות לנשק גרעיני ולכל נשק להשמדה המונית, במזרח התיכון ובעולם כולו. פעילים בינלאומיים רבים יקבלו היום את פניו של מרגל האטום.

בין הפעילים הבולטים שיגיעו לאירוע מחו"ל: ניק ומרי אולוף, הוריו המאמצים של מרדכי ואנונו משנת 1996, המתגוררים בסיינט פול, מינסוטה; סוזאנה יורק, שחקנית בינלאומית, הידועה מסרטיה ההוליוודיים והופעותיה בתיאטרון, ברדיו ובטלוויזיה. פעילה בתחום זכויות האדם וחברה בחבר הנאמנים של הוועד הבריטי לשחרור ואנונו; קולין בריד, חבר הפרלמנט הבריטי מטעם המפלגה הליברלית-דמוקרטית. ג'רמי קורבין, תומך פעיל בתנועות שלום, מוותיקי תומכיו של ואנונו בבית הנבחרים הבריטי; חבר הפרלמנט הבריטי מטעם מפלגת הלייבור, סגן יו"ר ועדת זכויות האדם של בית הנבחרים. פעיל בתחום זכויות האזרח ולמען שלום עולמי.

פעילים נוספים: בן בירנברג, פרקליט בעל שם עולמי העוסק בזכויות האדם והאזרח. חבר בחבר הנאמנים של הוועד הבריטי לשחרור ואנונו; ברוס קנט, שהיה יו"ר התנועה לפירוק נשק גרעיני בבריטניה, וכעת הוא סגן היו"ר. חבר "לשכת השלום העולמית", פעיל נמרץ למען שלום וחבר בחבר הנאמנים של הוועד הבריטי לשחרור ואנונו; מייריד מגוואייר מאירלנד, כלת פרס נובל לשלום לשנת 1976, בזכות פועלה לבניית שלום בצפון אירלנד, ואחת ממייסדות "עם של שלום"; פט ארוסמית', פעילה בתנועה נגד נשק גרעיני מאז שנות החמישים ופעילה בוועד הבריטי לשחרור ואנונו.

ארנסט רודקר, רכז הוועד הבריטי לשחרור ואנונו; הכומר אד בראונינג, בישוף בדימוס של הכנסיה האפיסקופלית בארה"ב; בארי רות' מבוסטון, מסצ'וסטס, פסיכיאטר ופעיל למען שלום ופירוק מנשק גרעיני; פליס כהן-ג'ופה מטוסון, אריזונה, רכזת הוועד לשחרור ואנונו; ארט לאפין מוושינגטון, סגן רכז הוועד לשחרור ואנונו וחבר בתנועת "העובדים הקתוליים"; פרדריק ס. הפרמהל מנורבגיה, עו"ד, סופר, מתרגם ופעיל פוליטי. נשיא כבוד של "ברית השלום הנובגית", סגן נשיא "לשכת השלום הבינלאומית", סגן נשיא האגודה הבינ"ל של עורכי דין נגד נשק גרעיני, וחבר בארגונים נוספים; אולה קופרייטן מנורבגיה, מנהל בפועל של עמותת "לא לנשק גרעיני".

תאריך:  21/04/2004   |   עודכן:  21/04/2004
נועם שרביט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משטרת ישראל תפסה כ-6,000 טבליות של סם מסוג LSD. המשטרה אף עצרה שני חשודים בהברחתם, בעקבות מידע מודיעיני שהגיע ליחידת "בלימת חירום".
20/04/2004  |  ענבל אביב  |   חדשות
הדוגמנית עדי נוימן תוביל את קמפיין הקיץ הקרוב של חברת בגדי הים גדעון אוברזון. עבור עבודתה תקבל נוימן 40 אלף דולר.
20/04/2004  |  ענבל אביב  |   חדשות
שר הרווחה, זבולון אורלב, הציע היום (ג', 20.4.04) לשנות את מדיניות הגמלאות ובמקום לתת תוספות אוניברסליות, לתת תמיכה פרטנית לאלה הזקוקים לה.
20/04/2004  |  ענבל אביב  |   חדשות
עליות מתונות נרשמו היום (ג', 20.4.04) בבורסה לניירות ערך בתל-אביב. המסחר בבורסה הושפע מהמגמה החיובית שנרשמה בבורסות אירופה ומהאופטימיות בחוזים העתידיים על מדדי המניות העיקריים בוול-סטריט.
20/04/2004  |  אלונה קורן  |   חדשות
חיסול רודף חיסול: מאז חיסולו של השייח' אחמד יאסין ירדה הנהגת החמאס למחתרת. לאחר חיסולו של עבד אל-עזיז רנטיסי מחופרת התנועה עוד יותר מתחת לפני האדמה. כעת - מייעלת התנועה את מערך האבטחה שלה ונוקטת בשורה של צעדים נוספים. תנועת החמאס - ביום שלאחר חיסול רנטיסי ויאסין.
20/04/2004  |  גל ברגר  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il