|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

משפ' שרון פעלה להקמת מתקן סולארי בשיטת "יהיה בסדר"

נדחתה תביעת חוות השקמים בסך 8 מיליון שקל על אובדן השקעתה במתקן פסק הדין מגלה: בשנות כהונתו של שרון כראש הממשלה - לא היה לחוותו חוזה בתוקף עם רמ"י
30/08/2021  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   תגובות
חוות השקמים. פנו בדיעבד [צילום: הדס פרוש, פלאש 90]

חוות השקמים, בבעלותם של האחים גלעד שרון ועמרי שרון (בניו של אריאל שרון), פעלה בשיטת ה"יהיה בסדר" כאשר יזמה הקמת מתקן סולארי לייצור חשמל בשטחה. משפחת שרון התעלמה מכך שאין לה אישור של רשות מקרקעי ישראל - ממנה היא חוכרת את אדמותיה - ושאין לה רישיון מרשות החשמל והשקיעה מיליוני שקלים בפרויקט, שבסופו של דבר לא יצא לפועל. במצב זה, היא אינה זכאית לפיצוי מן המדינה. כך קובעת (26.8.21) שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, אסתר נחליאלי-חיאט, אשר דחתה תביעה בסך 7.9 מיליון שקל שהגישה החווה נגד שתי הרשויות. אגב כך מתברר, כי בשנים 2011-2000 פעלה החווה בלא הסכם חכירה בתוקף את רמ"י; בשנים 2006-2001 שימש שרון כראש הממשלה.

חוות השקמים הגישה את התביעה לאחר שבהליכים קודמים נדחתה בקשה להורות למדינה להעניק לה רשיון הקבע להפעלת המתקן הפוטו-וולטאי. החווה קיבלה מרשות החשמל רשיון מותנה בשנת 2010, ומתן רשיון קבע (ל-20 שנה) הותנה בעמידתה בשורה של תנאים בחמש השנים הבאות. בשנת 2011 חתמה החווה על הסכם חכירה חדש עם רמ"י ל-49 שנים, בו נקבע שהשימוש באדמות יהיה לגידול בעלי חיים. רק בשנת 2012 ביקשה החווה אישור להקמת המתקן הסולארי, בקשה שנדחתה בשנה שלאחר מכן. במקביל המשיכה משפחת שרון לבנות את המתקן, אך לא עמדה בלוח הזמנים שקבעה רשות החשמל, וזו ביטלה את הרישיון הזמני.

חוות השקמים טענה, כי הסתמכה על הבטחות ברורות של שתי הרשויות כאשר קידמה את הקמת המתקן ולכן היא זכאית להחזר של הוצאות אלו. אולם, נחליאלי-חיאט קובעת שלא היו שום הבטחות כאלו ושמלכתחילה הרישיון הזמני ניתן בחטא על בסיס מצגים לא-נכונה של החווה. נחליאלי-חיאט אומרת:

"בדיעבד הסתבר כי הרישיון המותנה, הצעד הראשון במסע, כלל לא היה צריך להינתן לתובעות ולמעשה ניתן 'בחטא' על סמך 'מצגי התובעות' לרשות החשמל. כך הגישו התובעות בקשה להקים את המתקן הסולארי בשטח החווה שמקרקעיה הן בבעלות רמ"י ולתובעות רק חוזה חכירה שאף הוא לא היה בתוקף. הגשת הבקשה להקמת המתקן הסולארי הייתה בקשר למקרקעין שמטרות חכירתן כמפורט בחוזה החכירה, הן לשימושים חקלאיים, ועל פניו, אפוא, אין מטרות החכירה מאפשרות את הקמת המתקן הסולארי והפעלתו לשם ייצור חשמל. לא רק זאת אלא שכאמור, בעת הגשת הבקשה כלל לא היה בידי התובעות הסכם חכירה תקף, והוא נחתם רק לאחר שהרישיון המותנה כבר כבר היה בידי התובעות.

"התובעות פעלו למימוש היעדים ברישיון המותנה, ורק לאחר כשנתיים, בשנת 2012, 'נזכרו' לפנות לרמ"י לבקש את אישורה לפעילות זו. לסוף מעשה אנו כבר מודעים - מדיניות רמ"י אינה מאפשרת הקמת מתקנים סולאריים בחוות חקלאיות שאינן בתנאי נחלה, וכזו היא חוות השקמים, ולכן בקשת התובעות נדחתה. כפי שכבר פרטתי יזמו התובעות הליכים משפטיים במטרה 'להכשיר' את הקמתו והפעלתו של המתקן בשטח החווה, ואף פעלו מחוץ לבתי המשפט במטרה לנסות ולקדם את האפשרות להקים המתקן בחוות השקמים. כל הניסיונות כשלו והמתקן הסולארי שנבנה בחוות השקמים נזנח בכורח הנסיבות שפורטו".

"אין ולו רמז להבטחה המינהלית"

לגופה של התביעה קובעת נחליאלי-חיאט: "לא הוצגו בפני ראיות שיש בהן לתמוך בטענה כי רמ"י הציגה לתובעות מצגים שהן רשאיות לבנות את המתקן הסולארי בשטח החווה. ודאי שלא מצגים רשמיים ומפורשים שניתן להסתמך עליהם". נחליאלי-חיאט מנתחת בפירוט את המסמכים והמצגים שעליהם הסתמכה משפחת שרון לטענתה, ובין היתר אומרת כי מדובר בפרשנות מאולצת להסכם החכירה שכל מטרתה ניסיון להכשיר את התנהלותה הבלתי-תקינה, וכי החווה ביקשה את האישור רק לאחר שרמ"י קיבלה החלטה שאפשרה הקמת מתקן שכזה בקרקע חקלאית. היא ממשיכה וקובעת:

"אין ולו רמז להבטחה המינהלית לה טענו התובעות. 'רשימת המצגים' הנטענת להיות הבטחה של רמ"י מגלה כי מדובר ב'מצגים' (או יותר נכון בדברים) לא רשמיים ובלתי מפורשים, שלא ניתן להסיק מהם מסקנה כי רמ"י הסכימה להקמת המתקן (ודווקא להפך). לכל היותר ניתן להבין כי מי מנציגי רמ"י ידע שהתובעות מנסות לקדם פרויקט מול רשות החשמל, אך אין בין זה לבין אישור ברור ומפורש כי התובעות רשאיות לבנות את המתקן הסולארי, ולא כלום. כל 'המצגים' שאליהם הפנו התובעות הן אמירות ומסמכים שאינם מתייחסים במפורש לזכות כלשהי של התובעות להקים את המתקן בחווה. בוודאי לא ניתן לומר כי מדובר במסמכים או אמירות שבהם ניתן לזהות כוונה ברורה ומפורשת של נציגי רמ"י לתת תוקף משפטי להתחייבות לאפשר הקמת המתקן הסולארי בחוות השקמים – תנאי הכרחי להוכחת קיום הבטחה שלטונית". נחליאלי-חיאט מדגישה, כי מצב זה היה ברור למשפחת שרון ולעורכי דינה.

בנוגע לטענות נגד רשות החשמל, אומרת נחליאלי-חיאט: "בטענתן להסתמכות על הרישיון המותנה נראה שהתבלבלו להן, לתובעות, היוצרות – הרישיון המותנה ניתן להן על סמך מצגים שהן הציגו לרשות החשמל, ומילוי תנאים שהן היו צריכות לבצע, למלא ולעמוד בהן. לכן, גם אם הרישיון המותנה לא היה צריך להינתן עקב אי-עמידת התובעות בדרישה המקדמית בדבר 'זיקה למקרקעין', הרי שהתובעות הן אלו שאחראיות על המצג המטעה שהציגו, כי יש להן אישור מרמ"י להקים את המתקן הסולארי בשטח החווה". רשות החשמל הייתה רשאית לשלול את הרישיון כאשר משפחת שרון לא עמדה בתנאים לקבלת רשיון הקבע. נחליאלי-חיאט מדגישה: "לא התרשמתי שהתובעות סברו שיש ברישיון המותנה משום אישור להקים את המתקן הסולארי... התובעות היו מודעות היטב לכך שרשות החשמל לא בדקה את ההיתכנות החוקית להקמת מתקן סולארי בשטח החווה, או את הסכמתה של רמ"י להקמת המתקן האמור".

"מידה של חוסר תום לב"

נחליאלי-חיאט מדגישה: "שוכנעתי לגמרי כי התובעות, שהיו מיוצגות כל העת מול המינהל [רמ"י], ידעו כי לצורך הקמת המתקן בשטח החווה נדרש לקבל את אישורה של רמ"י וגם ידעו, ולפחות היו צריכות לדעת, כי רשות החשמל אינה הגוף המוסמך לאשר את בניית המתקן בשטח מבחינה סטטוטורית, אלא הגוף המופקד על מתן רישיון להפעלת המתקן ומכירת החשמל... אני דוחה אפוא את טענת התובעות, כי יש להטיל על רשות החשמל אחריות לתוצאה שאליה הן הביאו את עצמן במחדליהן – כשלא טרחו לבדוק את הסכמת רמ"י לפני התחלת הפרויקט. לא רק זאת אלא שדווקא התרשמתי שלניסיון הטלת האחריות על רשות החשמל שנתנה את הרישיון המותנה יש מידה של חוסר תום לב".

נחליאלי-חיאט מתארת את התנהגותן של חוות השקמים ומשפחת שרון בציטוט מדבריו של יצחק רבין בשנת 1992: "לאחת הבעיות הכואבות שלנו יש שם, שם פרטי ושם משפחה – זהו צירוף שתי המילים 'יהיה בסדר'. צירוף המילים האלה, שרבים מאתנו שומעים בחיי היום-יום של מדינת ישראל, הוא בלתי-נסבל. מאחורי שתי המילים האלה חבוי בדרך-כלל כל מה שלא 'בסדר'". והיא מסכמת: "התרשמתי כי התנהלות התובעות מקורה בתחושה ש'יהיה בסד"ר – כך, למרות המכשולים הסטטוטוריים, המהמורות שהציבו הרשויות, והמשוכות שהציבו ההליכים המשפטיים שהתנהלו, סברו התובעות כי הן יכולות להמשיך ולהתקדם ולהקים את המתקן הסולארי שכן בסוף הדרך יהיה בסדר... הפעם היו אלו התובעות שלמדו 'בדרך הקשה והכואבת ש'יהיה בסד"ר פירושו שהרבה מאוד לא 'בסדר', וכך השקעתן ירדה לטמיון". חוות השקמים חויבה בתשלום הוצאוך בסך 80,000 שקל.
ת"א 40182-09-17, מפעלי צאן ישראליים, חוות השקמים נ' רשות מקרקעי ישראל, רשות החשמל / פס"ד
דחיית תביעה בסך 8 מיליון שקל של משפחת שרון בעקבות כשלון יוזמתה להקים מתקן סולארי לחשמל בחוות השקמים

תאריך:  30/08/2021   |   עודכן:  30/08/2021
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
משפ' שרון פעלה להקמת מתקן סולארי בשיטת "יהיה בסדר"
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מתעב שקרנים
30/08/21 18:43
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גורמים בחסידות גור אומרים (יום ב', 30.8.21) כי האדמו״ר מגור, בן 82, נדבק בקורונה. רבי יעקב אריה אלתר חזר בשבוע שעבר מחתונה בארה״ב, שם קיבל לפני כשבועיים את המנה השלישית לחיסון של מודרנה.
30/08/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
שר המשפטים גדעון סער הנחה (יום ב', 30.8.21) את משרדו להכין תזכיר חוק להגבלת כהונה של ראש הממשלה לשמונה שנים לכל היותר. הצעת החוק תובא לאישור הממשלה והכנסת במושב החורף הקרוב.
30/08/2021  |  מירב ארד  |   חדשות
אש הממשלה, נפתלי בנט, קיים (יום ב׳, 30.8.21) הערכת מצב מקיפה בעניין ההתמודדות עם נגיף הקורונה. בין הסוגיות שנידונו: היערכות לקראת פתיחת שנת לימודים, סטטוס מוכנות מערכת הבריאות, התקדמות במבצע החיסונים ועוד.
30/08/2021  |  מירב ארד  |   חדשות
פלאפון ובזק בינלאומי מבקשות (יום ב', 30.8.21) מבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב להורות לנציגויות העובדים להימנע מלנקוט צעדי שביתה קיצוניים ובלתי מידתיים, ולהימנע מהשבתת פעילויות הקשורות בליבת פעילותן - סלולר ואינטרנט (לרבות חוות השרתים), לזהות ולאתר תקלות, ולטפל בהן כבשגרה. הפנייה באה לאחר שהעובדים הכריזו בתחילת השבוע על שביתה כללית, בטענה למשבר במו"מ בין הצדדים.
30/08/2021  |  יצחק דנון  |   חדשות
שרת החינוך ד"ר יפעת שאשא ביטון ומנכ"ל משרדה משתתפים (יום ב', 30.8.21) בדיון ההיערכות לפתיחת שנת הלימודים התשפ"ב שנערך בוועדת החינוך של הכנסת. בדיון אמרה השרה ביטון כי "אפשר ללמוד פחות פרקים בתנ"ך ולתת יותר מקום להיבט החברתי״. לקראת חידוש הלימודים ביום רביעי אמרה השרה כי ״הורים שחוששים שהילדים יכניסו אותם לבידוד עם פתיחת השנה - לפחות זה יהיה על ימי חג ולא ימי עבודה״. עוד הוסיפה השרה: "הבשורה הטובה היא שנוכל לבודד מאסה קריטית של מאומתים שאחרת היו ממשיכים להסתובב בתוך הקהילה ויושבים בחג עם סבא וסבתא כשהם מאומתים ואיש לא יודע".
30/08/2021  |  מירב ארד  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
הפינוי הגדול בתולדות המדינה [צילום: דוד כהן, פלאש 90]
אריאל היימן, אלון ברקמן
פינוי מאות אלפי תושבים מגבולות הדרום והצפון מאפשר להפיק מספר לקחים למקרה הבא - בין אם הסיבה תהיה ביטחונית ובין אם היא תהיה בשל אסון טבע
[צילום: AP]
ד"ר רפאל בוכניק-חן
מידת מרכזיותה של הקונספציה במחדל הקולוסלי של ה-7 באוקטובר 2023, הוא מושא לפולמוס דינמי בין מומחים ופרשנים בתקשורת הישראלית. האמנם כך?    מחקר השוואתי בין הכשלים המודיעיניים של אוקטו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il