|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

טוען: ''סינדי'' היא סוכנת של ה-CIA

"מרגל האטום" ילון הלילה בכנסיה האנגליקנית

לאחר 17 וחצי שנות מאסר, יצא מרגל האטום לחופשי ותוך דקה כבר הפר את תנאי שחרורו, כשדיבר על חטיפתו מרומא; הוא יתגורר בכנסיה האנגליקנית במזרח ירושלים
21/04/2004  |     |   חדשות   |   פרשת ואנונו   |   תגובות

ואנונו מטפס על שערי הכלא [צילום: AP]

ואנונו מוקף בשני אחיו, במסיבת העיתונאים המאולתרת שקיים [צילום: ערוץ 10]

לא מצטער, ואנונו [צילום: ערוץ 1]

המהומה בכלא שיקמה [צילום: ערוץ 1]

ואנונו מנופף לתומכיו [צילום: AP]

ואנונו בדרכו אל מחוץ לכלא, מלווה בקציני שב"ס בכירים [צילום: ערוץ 10]

   נועם שרביט
סיפורו של מרדכי ואנונו: מרגל האטום שידע יותר מדיי

   נועם שרביט
ואנונו משתחרר עם 2 צווי הגבלה ומכתב אזהרה

   רנית נחום-הלוי
שטייניץ קורא להחזיק את ואנונו במעצר מינהלי

התחנה הראשונה בה עצר מרדכי ואנונו, בתום 17 וחצי שנות המאסר אותן ריצה, היתה הכנסיה האנגליקנית סנט ג'ורג' במזרח ירושלים, שם הוא אף מתכוון להתגורר בתקופה הקרובה.

ואנונו השתחרר הבוקר מכלא שיקמה באשקלון, ויחד עם שני אחיו שנותרו יהודים, נסע להודות לישו "על תמיכתו ב-18 השנים". ואנונו ביקש להודות על שחרורו. ואנונו הגיע למקום גם עם קומץ ידידים.

אנשי הכנסיה נערכו, מבעוד מועד, לקבל את פניו. ואנונו ביקש להתפלל במקום זמן קצר עם הגעתו. ואכן, אנשי הכנסיה ערכו לכבודו תפילה, שבה השתתפו אנשי כמורה מאנגליה, בישופים וגם מקומיים. הבישוף אל-אסל הגדיר את התפילה לכבוד ואנונו כתפילת הודייה לישו ולמשפחת ואנונו.

באגודה לזכויות האזרח אומרים, כי ואנונו נחוש לעתור לבג"צ נגד שר הפנים ואלוף פיקוד העורף, בשל המגבלות שאלה הטילו עליו. גורמים במערכת המשפטית והביטחונית העריכו כי ואנונו יעשה כן, ולכן ריככו מלכתחילה את המגבלות שהוטלו עליו, אולם גם כעת נראה כי לא כל המגבלות יעמדו במבחן בג"צ.

השתחרר תוך מהומות בין תומכים ומתנגדים

בשעה 11:10 (ד', 21.4.04) יצא אסיר מספר 1005962 מכתלי כלא השיקמה באשקלון לאחר 17 שנים וחצי בכלא והפך לאדם חופשי - בערבון מוגבל [להשתלשלות סיפורו של ואנונו - ראו ידיעה מורחבת: "המרגל שידע יותר מדיי"]. ואנונו משתחרר כחצי שנה לפני המועד שנקבע לו בגזר דינו - 18 שנה.

מייד עם צאתו, הלך ואנונו לכיוון עשרות התומכים בו, תוך שהוא מסמן "וי" בידיו, כדרכם של הפלשתינים, ונפנף לעברם תומכיו לשלום. כשהתקרב לתומכיו, התרגש ואנונו והחל לטפס על שער הכלא [ראו צילום משמאל]. לאחר מכן, נתן הצהרה קצרה באנגלית, ואמר כי לא ידבר בעברית משום שלא מתירים לו להיפגש עם אזרחים זרים.

בפתח דבריו אמר: "אני מרדכי ואנונו, האיש מאחורי המאמר ב'סאנדיי טיימס' מה-5 באוקטובר על הנשק הגרעיני של ישראל. נחטפתי ברומא ב-13 בספטמבר והובאתי לכלא באשקלון ב-7 באוקטובר. אני כאן בכלא הזה עד היום 17 שנים וחצי עם טיפול אכזרי וברברי של המוסד והשב"כ, השולטים בכלא".

הסוהרים התאכזרו אליי בהוראת השב"כ והמוסד

"הסוהרים מקיימים הוראות רק מאנשי המוסד והשב"כ". כשניסו העיתונאים לשוחח עימו בעברית, התעקש ואנונו ואמר בעברית מתובלת במבטא מרוקני: "אם אתם מפלים ומנועים ממני לדבר עם אזרחים בחו"ל, אז אני לא מדבר איתכם בעברית. אם אתם עושים הפליה בין יהודים לאזרחים זרים, אז אתם עושים הפליה ומנהלים מדינה דיקטטורית וזו גזענות".

"לכל מי שקורא לי בוגד אני אומר: אני גאה ושמח במה שעשיתי, אני לא מצטער על-כך. התיק שלי מת, מאז שהמאמר פורסם אין לי עוד סודות. הבולשיט על סודות מת, אין לי יותר סודות, אני עכשיו מתכננן את חיי".

סבלתי רק רק משום שאני נוצרי

בתשובה לשאלה האם ישראל צריכה לפחד ממנו, השיב: "אני לא פוגע בישראל. אין לי כוונות לפגוע בישראל". סבלתי כאן 18 שנה בגלל שהפכתי לנוצרי. אם הייתי יהודי - לא הייתי סובל ככה. נהגו בי כך רק בגלל שאני נוצרי".

כשנשאל האם התכוון למה שאמר בעבר כי אין זכות קיום למדינת ישראל, אמר: "לא אמרתי שישראל לא צריכה להתקיים, אמרתי שלא צריך מדינה יהודית. ואנונו מרדכי לא רוצה לגור בישראל ולא צריך מדינה יהודית. כל המדינות במזרח התיכון נקיות מנשק גרעיני ולכן גם ישראל לא זקוקה לנשק גרעיני".

יש לקיים פיקוח בינ"ל על הכור בדימונה

"המסר שלי לעולם", הוסיף ואנונו, הוא: "פיתחו את הכור בדימונה לפיקוח בינלאומי. תקראו למוחמד אל-ברדעי [ראש סוכנות האו"ם לאנרגיה אטומית; נ.ש.]. אני אומר לשב"כ ולמוסד: לא הצלחתם לשבור אותי בכלא, ניסיתם להפוך אותי למשוגע בכלא ולא הצלחתם. אף אדם לא יכול לפרוץ את רצון החופש שלי. כל מי שעומד מאחורי במשך השנים נחשב גיבור בעיניי".

"היום אני חופשי אבל לא לגמרי, אני מקווה שאוכל לעזוב את ישראל. אני מוכן לדבר על כל מה שקרה במסיבת עיתונאים. אמשיך לדבר נגד כל סוג של נשק גרעיני". ואנונו העביר מסר לנשיא בוש, לראש הממשלה הבריטי בלייר, לקנצלר גרמניה שרדר ונשיא רוסיה פוטין: "אני קורא לכל מנהיגי העולם שיפעלו לשחרורי... בחודשים האחרונים השב"כ והמוסד ניסו לשבור אותי, שמו אותי בבידוד לקחו את חפציי, ניסו לשבור אותי. אני בא בטענות לסגל בית הסוהר שממלא את הוראות השב"כ והמוסד".

"אין לי יותר סודות"

"ישראל לא צריכה לפחד ממני. אין לי סודות יותר. אני רוצה ללכת לארה"ב. להתחיל חיים חדשים, ללמוד היסטוריה וללמד היסטוריה. אני הולך לכנסיה להודות לחבריי ולישו על שסייעו לי במשך 18 שנים". ואנונו הפתיע כשאמר, כי בניגוד לכל הדיווחים, הוא אינו מתעתד להתגורר ביפו אלא דווקא בכנסיה האנגליקנית סנט ג'ורג' שבמזרח ירושלים.

ואנונו הפתיע שוב כשאמר, כי הסוכנת "סינדי" ששימשה פיתיון "לא היתה סוכנת המוסד, אלא שליחת ה-FBI או CIA. סינדי האמיתית היא לא זאת שתמונתה פורסמה [בעיתונים]. היא נערה צעירה, בת 26 שנים, צעירה מפילדלפיה. ביליתי איתה שבוע ימים, אני מכיר אותה".

2 ישראלים וצרפתי חטפו אותי מאיטליה

על החטיפה אמר ואנונו: "מייד אחרי שנחתנו באיטליה, תפסו אותי שני ישראלים וצרפתי אחד הם סיממו אותי וגררו אותי למכונית ומשם לחוף מבודד, שם אספה אותנו לסירת קומנדו. כבלו אותי למיטה במשך שבוע. שאלתי מי אתם והם אמרו לי ישראלים וצרפתים. שטנו במשך 7 ימים ואז הגענו לאזור קיסריה".

יש לציין, כי ואנונו הפר את תנאי השחרור שלו במסיבת העיתונאים המאולתרת שארגן. אחת ההגבלות שהוטלו עליו בצו של אלוף פיקוד העורף, יאיר נווה [ראו קישור], קובעת כי נאסר עליו להחליף "ידיעות" עם ישראלים או זרים, ובכלל זה להתראיין לעיתונאים, בכל הקשור לחטיפתו ולמידע שהגיע לידיו עקב עבודתו בכור האטומי. ואנונו סיפר כאן על נסיבות חטיפתו.

עם זאת, לא נראה כי במערכת הביטחון ינקטו כבר כעת בצעדים נגד ואנונו, אולם הדבר יהווה בבחינת "כרטיס צהוב", ואם ישוב ואנונו ויעשה כן, הוא עשוי לעמוד לדין בגין כך.

השחקנית סוזאנה יורק, מתומכותיו הנלהבות של ואנונו, אמרה: "אני מרגישה שהוא אחד האנשים הדגולים ביותר בדורנו".

נציג האגודה לזכויות האזרח, עו"ד עודד פלר, נפגש עימו בתאו בכלא ותידרך אותו. ואנונו אמר לפלר, כי הוא כופר בכל ההגבלות שיוטלו עליו, אולם הוא לא הצהיר זאת בפומבי.

עימותים בין אנשי כהנא לשמאל הקיצוני

בניגוד למספר המועט של תומכים שבאו אתמול אל כלא שיקמה, היום היו כבר מאות רבות של אנשים, תומכים ומתנגדים וכן עשרות צוותי תקשורת מכל העולם. במחנה תומכי ואנונו ניתן היה למצוא פעילי שמאל קיצוני ידועים כמו גדעון ספירו, את חבר הכנסת עיסאם מח'ול וכן משלחת בת 80 פעילי שלום בינלאומיים, שבאו מ-14 מדינות [לרשימת האישים הבולטים - ראו קישור], ובהם גם שני חברי פרלמנט בריטיים.

במחנה מתנגדי ואנונו, שצעקו לעברו "בוגד" ובאו למחות על הפסטיבל הנערך לכבודו, ניתן היה למצוא בעיקר תושבים מקומיים מאשקלון וכן פעילי תנועת כהנא הקיצונית. בין המחנות נרשמו עיתים מילוליים קשים, והקנטות הדדיות. אנשי תנועת כהנא דאגו ליצור מהומות והפריעו כל ראיון שניסו להעניק פעילי השלום הזרים לתקשורת הישראלית, תוך שהם מוחים על שהם לא מקבלים זכות ביטוי.

"נרדוף את ואנונו עד יום מותו", אמרו אמש פעילי תנועת כהנא. "במדינה נורמלית היו מוציאים את ואנונו להורג בכיכר העיר, אבל במדינה כמו שלנו נותנים לבוגדים ולמרגלים להסתובב חופשי".

"היינו מציעים לואנונו להישאר בכלא, או לא לצאת מפתח ביתו ואנו מסירים אחריות מכל מה שיקרה לו", אמר פעיל כהנא איתמר בן-גביר.

בשלב מסויים, החלו פעילי כהנא גם לגדף את חבר הכנסת עיסאם מח'ול ורדפו אחריו, עד ששומרי הכלא איפשרו למח'ול להיכנס פנימה, מחשש שייפגע.

תגובות במערכת הפוליטית

ח"כ עיסאם מח'ול, שהותקף בבואו לכלא שיקמה, אמר ל-Nfc כי בכוונתו להגיש תלונה נגד המפגינים, ובהם פעילי כהנא איתמר בן-גביר וברוך מרזל. עוד אמר, כי ישגר מכתב לשר לביטחון פנים, צחי הנגבי, והיועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, על-מנת שיבדקו את התנהגות המשטרה במקרה זה.

"אני חושב שההתפרעות היא הוכחה ניצחת שאטימות ואטום הולכים ביחד", אמר מח'ול. "אני מאשים את המשטרה שאיפשרה לפאשיסטים שתקפו אותי להגיע אליי ולפגוע בי, לפני שהחליטה להתערב. רק אחרי שפניתי וצעקתי שהם תוקפים חבר כנסת במילוי תפקידו, אז הם החליטו לעשות משהו".

מח'ול הוסיף, כי הוא מטיל על המשטרה "את מלוא האחריות. לאורך כל ההפגנה המשטרה נהגה בכפפות של משי באלו שהתנהגו בצורה מופקרת ואיימו עלי ברצח, קראו לחסל אותי ולירות לי בראש. אף אחד לא נעצר ולא נעשה דבר. הם קיימו הפגנה לא חוקית". ח"כ מח'ול הוסיף, כי המפגינים בעטו בו, דחפו אותו וחלקם אף ניסו להכות בו באגרופיהם.

מלשכתו של יו"ר האופוזיציה, חבר הכנסת שמעון פרס, שעל-פי פרסומים זרים נתן בזמנו את ההוראה לחטוף את ואנונו לישראל, סירבו להגיב על שחרורו של ואנונו. גורמים בלשכתו אמרו ל-Nfc, כי פרס מסרב להיות "שותף לפסטיבל שמארגנת התקשורת, מה שמעיד על קהות חושים במקרה ואנונו".

חבר הכנסת יוסי שריד (מרצ) אמר בתגובה לשחרורו של ואנונו: "אין להבין מדוע מערכת הביטחון מתעקשת להפוך את ואנונו, אדם במשקל זבוב, לאישיות במשקל כבד. ההיסטריה המיותרת שנותרה סביב שחרורו של ואנונו רק העצימה אותו וכך הופכת אישיות מחוקה ומבולבלת לגיבור עולמי".

תאריך:  21/04/2004   |   עודכן:  21/04/2004
נועם שרביט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גברים, באופן קולקטיבי, מבזבזים למעלה מ-2 מיליארד דולר על ניתוחים פלסטיים, על בגדים ואפילו על ייעוץ, כשהם מגיעים לגיל 40, כך נטען במחקר חדש עליו דווח ב-Sky News.
21/04/2004  |  יפעת גדות  |   חדשות
נמשכת מגמת ההתאוששות בתיירות למדינת ישראל: בחודש מרס השנה נרשמו 106,100 כניסות תיירים לישראל - עלייה של 193% בהשוואה למרס 2003, ו-29% יותר ממרס 2002. כך עולה (יום ד', 21.4.04) מנתונים שנמסרו מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ומשרד התיירות - בהסתמך על סיכומים ארעיים של הנתונים.
21/04/2004  |  הדר פרבר  |   חדשות
יו"ר הכנסת לשעבר, דב שילנסקי, הודיע (יום ד', 21.4.04), כי הוא מצטרף למטה המאבק נגד תוכנית ההינתקות.
21/04/2004  |  רנית נחום-הלוי  |   חדשות
עשרות תמרורים, בהם תמרורי דרך בעלי ערך בטיחותי עליון, נגנבו השבוע מכבישי מעצ בדרום. דובר מעצ מעדכן, כי מדובר בעיקר בגניבות בכביש באר שבע-דימונה, באיזור נבטים ובצומת ערוער, המחבר את כביש דימונה עם הכביש לתל ערד וערד.
21/04/2004  |  הדר פרבר  |   חדשות
"כחול" היא תערוכת צילומים חדשה של הצלמת אורית ישי אשר תפתח בגלרית המוזיאון הפתוח בגן התעשיה עומר. התערוכה מציגה סיכום פרויקט צילומים מהארץ ומחו"ל שצולמו במהלך שנת 2002.
21/04/2004  |  הדר פרבר  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il