|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

העורך הראשי לשעבר של וואלה, אבירם אלעד:

צנזרנו את הצוללות בשל צרכיה של בזק

מעיד שישועה הורה לו שלא לפרסם את פרשת הצוללות, בנימוק שצריכות להתקבל החלטות רגולטוריות במיליארדי שקלים בנוגע לבזק בעקבות הפרסום למחרת אמר ישועה לאלעד, כי משפחת נתניהו דורשת לפטרו אומר שהתפטר קודם לכן מתפקידו כראש מערכת החדשות, בעיקר בשל ההתערבויות של משפחת נתניהו בתכני האתר
12/10/2021  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   משפט נתניהו   |   תגובות
אלעד. "ההתערבות הכי אגרסיבית" [צילום: פלאש 90]

אתר וואלה לא פרסם בנובמבר 2016 את פרשת הצוללות, כדי שלא להרגיז את בנימין נתניהו ערב קבלת החלטות רגולטוריות במיליארדי שקלים בנוגע לבזק. כך מעיד (יום ג', 12.10.21) העורך הראשי דאז של האתר, אבירם אלעד, במשפט נתניהו. אלעד הציג בצורה חדה את הוראותיו של המנכ"ל דאז, אילן ישועה, שלא לעסוק בנושא בשל "הנחיות מלמעלה", וציטט אותו כמי שסיפר לו שמשפחת נתניהו דורשת את פיטוריו. "ההתערבות מצד אילן הייתה בצורה הכי אגרסיבית שיכולה להיות", הוסיף.

בתחילת היום התייחס אלעד להתערבויות הפוליטיות בתכני האתר כאשר היה ראש מערכת החדשות שלו, בשנים 2014-2012. הוא אמר: "ההתערבות של משפחת נתניהו הפריעה לי מאוד מאוד, ופגעה ביכולת שלי לעשות את עבודתי כמו שצריך. בסופו של דבר, עם גורמים נוספים, זה הוביל להתפטרות שלי מוואלה באוקטובר 2014. הלכתי עם המשנה לעורך הראשי, לירון מרוז, לעו"ד לענייני עבודה להתייעץ מה הפגיעה באתיקה העיתונאית אומרת מבחינת הזכויות שלנו, מה יקרה אם יפטרו אותנו.

"ההתערבויות פגעו ביכולת הכי בסיסית שלי לערוך את החדשות בוואלה כפי שאני רואה אותה. אני חתום על מוצר ושמו וואלה, ולא עומד מאחוריו כאשר מתערבים לי בעבודה ואומרים לי מה לעשות ממניעים לא-עיתונאיים.

"החלטתי לעזוב משלושה שיקולים. סיימתי ארבע שנים והרגשתי שחיקה מסוימת. השני היה שקיבלתי הצעה להקים סטארט-אפ בעיתונות. השלישי והמרכזי היה ההתערבויות. חשבתי שזה ילך וייעלם, וזה גם מה שאילן טען. אבל הבנתי שזה לא הולך להיעלם, אלא להפך - להתגבר. לא רציתי להיות חלק מזה והחלטתי לעזוב. שמרתי על קשר עם אנשים באתר. דיברתי עם מיכל קליין, שהייתה ראש מערכת החדשות, והיא סיפרה לי על ההתערבויות שנמשכות באתר".

ישועה הבטיח שההתערבויות ייפסקו

התובעת, עו"ד יהודית תירוש, שאלה מה חשב אלעד על הכתבה של גידי ויץ באוקטובר 2015. הוא השיב: "זיהיתי חלק מהאירועים שהתרחשו כאשר הייתי שם. זה לא הפתיע אותי. זו הייתה אותה תחושה, שבאתר קורים דברים מאוד לא ראויים שאינם עומדים בשום אתיקה עיתונאית, סביב נתניהו ומשפחתו".

בקיץ 2016 סגר אלעד את הסטארט-אפ, ישועה פנה אליו והציע לו להיות העורך הראשי של וואלה. ישועה אמר כי ידוע לו שאלעד עזב בשל ההתערבויות, והוא מבקש שיחזור כדי שיהיה עורך ראשי שיעמוד מולו ויגיד לו "לא" בנוגע להתערבויות, כי הגיע למסקנה שהן הורסות את וואלה. אלעד הבהיר לו, שישקול את חזרתו רק בהבטחה ברורה שההתערבויות נפסקות.

ישועה השיב, שזו בדיוק כוונתו ובדיוק בשל כך הוא מציע לו את התפקיד. אלעד ביקש להכניס לחוזה סעיף, שבשנה הראשונה יקבל שכר של שנה אם יתפטר בשל התערבויות. לדבריו, הוא ראה בכך סיכון רב, אך גם אפשרות להוביל מהלך שיוציא את וואלה מאותו מצב. ישועה אמר עוד לאלעד, כי הוא מביא עיתונאים ותיקים ומשמעותיים כמו יעקב אילון ואורן נהרי, כדי לעזור לחשק אותו ולמנוע ממנו לעשות את הדברים שנעשו בשנים הקודמות. ישועה הגדיר את הכתבה של ויץ כתחילת ההתפכחות וההכרה בכך שהאתר לא יתקיים אם לא ייעשה שינוי.

לדברי אלעד, כמה חודשים מאוחר יותר אמר לו ישועה, כי הוא שיווק אותו לשאול אלוביץ כאדם שנוח מאוד לעבודה בנוגע להשפעה הזרה על התכנים ולא יסכל אותה. "הוא אמר את זה עם חיוך, שהוא סוג של עָבד עליהם, כי לי הוא אמר דברים הפוכים לחלוטין".

צנזורה על דוח המבקר

ביום העבודה הראשון של אלעד הקים ישועה קבוצת ווטסאפ שלו, של אלעד ושל קליין. בו ביום החלה תעבורה בנוגע למשפחת נתניהו וניתנו הנחיות. "התבקשנו לעשות מהלכים של צנזורה על דוח מבקר המדינה בנושא 'צוק איתן'. השיא היה בערב, כאשר רביב דרוקר מפרסם את פרשת הצוללות. נתתי הנחיה לדסק החדשות להתחיל להכין את זה בהיקפים גדולים. אילן שאל אותי מה דעתי, והשבתי שזאת ידיעה שיכולה להפיל ממשלה.

"הוא אמר לנו להתקדם, אבל אחרי כמה דקות הורה לי ולמיכל לעצור את העבודה ולא לעשות דבר. בכל אותו ערב ולתוך הלילה אנחנו ממשיכים בשיחות שמגיעות לטונים מאוד מאוד גבוהים, גם באותה קבוצת ווטסאפ וגם בטלפון. אמרתי לו שזה בניגוד לכל הסיכומים בינינו, ועל היום הראשון הוא מבצע עלי צנזורה אגרסיבית בנושא מרכזי.

"אילן אמר שזה זמן רגיש ושאמרו לו מלמעלה שזה לא הזמן לפרסם דברים כאלה, כי יש מיליארדים על השולחן לגבי בזק והחלטות רגולטוריות שצריכות להתקבל בקשר אליה, לכן אנחנו צריכים לעשות או לא לעשות כתבות שקשורות לנתניהו. הוא אמר כי זה המצב הנתון והוא מקווה שבהמשך יהיה טוב יותר.

"אתה שרוף אצל משפחת נתניהו"

"קמתי למחרת בתחושה מאוד קשה, הגעתי למערכת והחלטתי לפרסם ידיעה על פרשת הצוללות. בגלל שעברו כל כך הרבה שעות, זה היה מגוחך לחזור על הידיעה. מצאתי בטוויטר מכתב של עו"ד גונן בן-יצחק, הדורש מהיועץ המשפטי לפתוח בחקירה, ואת זה פרסמתי. מיד לאחר מכן אילן קורא לי אליו למשרד ואומר לי: עשית בלגן רציני. הוא שאל אותי האם אני ובן-יצחק עבדנו ביחד על הסדרה 'פאודה'.

"כיוצא יחידת מסתערבים יעצתי לאבי יששכרוף, ובן-יצחק שהיה בשב"כ ייעץ מהצד שלו. הכרתי אותו בתחילת שנות ה-2000, כאשר היה רכז שב"כ ברמאללה ועשינו מבצעים ביחד. הפעם האחרונה הייתה ב-2002 ואפילו לא ידעתי את שמו האמיתי. הבנתי שמישהו מנסה לחקור אודותי בצורה חובבנית ולהגיע למסקנות שגויות. די נדהמתי מהדבר הזה. הבנתי שמישהו עושה עלי בדיקת רקע, שמישהו חוקר עלי באמצעים אלו ואחרים". בחקירתו במשטרה אמר אלעד, כי ישועה אמר לו ששרה נתניהו חיפשה עליו פרטים בגוגל.

"אילן אמר לי: אתה שרוף אצל משפחת נתניהו, אצל שרה נתניהו, כי בשנת 2013 מתחת ביקורת על נתניהו בנוגע להסכם הגרעין. ואז הוא מדבר שהוא מכר אותי בצורה מסוימת, ועכשיו הם מבינים שאני לא מי שהוא תיאר ושמשפחת נתניהו דורשת משאול אלוביץ את פיטורי בגלל אותו מאמר ובגלל הצוללות, ושהוא מגן עלי מפני אותם פיטורים", המשיך אלעד. מאוחר יותר נדרש אלעד לדרדר או להוריד את הידיעה, ולהשמיט את פנייתו של בן-יצחק מידיעות מאוחרות יותר בנושא, ולפרסם ידיעה על הפרשה שתציג אותה מן הזווית ההפוכה. במקביל, הוא נדרש לפרסם ואף לעבות ידיעה על מכתבי תמיכה בשרה נתניהו ששלחו עובדים במעון ראש הממשלה. זו הייתה "הנחתה, פקודה ברורה לביצוע" ולא הייתה כל בדיקה עיתונאית רגילה לפני הפרסום.
ת"פ 67104-01-20, מדינת ישראל נ' בנימין נתניהו ואח' / פרוטוקול, 12.10.21
סיום החקירה הראשית של אבירם אלעד, תחילת חקירה נגדית בידי בועז בן-צור

תאריך:  12/10/2021   |   עודכן:  27/10/2021
איתמר לוין
+מה עמד מאחורי הפקודות
18:50 12/10/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
אבירם אלעד ממשיך לחזק את טיעוני התביעה, במיוחד בנוגע למניעי התערבותו של ישועה לטובת נתניהו  ▪  בן-צור מבקש להראות שאלעד לא ידע במישרין מה באמת עומד מאחורי ההתערבויות, ושערב בחירות 2013 לא היו התערבויות כפי שטען
אלעד. צנזורה על הצוללות [צילום: פלאש 90]
+אלעד מאשר: הסתמכתי רק על ישועה לגבי מניעי התערבותו
15:32 12/10/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
מאשר שלא היה בקשר ישיר עם אלוביץ, נתניהו ואנשיו - אלא שמע רק מפיו של ישועה מה עמד מאחורי התערבותו בתכנים הנוגעים לנתניהו ומשפחתו  ▪  בן-צור: יש אין-ספור סתירות בעדותו של אלעד
(בן-צור. "העולם על פי ישועה" [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90])
+"חשוב שוואלה יהיה במרות רה"מ ומשפחתו"
11:26 12/10/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
ישועה הורה להעביר לאישורו מראש כל טקסט שנגע לנתניהו ומשפחתו, והיה מחזיר אותם עם הוספות והשמטות  ▪  דוברי נתניהו לא היו איתו בקשר, "כי הם יכולים להשפיע על האתר בדרכים אחרות"  ▪  ישועה הורה למשוך מגלובס ידיעות שליליות על כחלון, "כי הוא עושה לבזק חיים קשים"
(אלעד. "אילן צורח באובדן עשתונות" [צילום: פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
צנזרנו את הצוללות בשל צרכיה של בזק
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
גדעון אמיר
12/10/21 11:26
2
פלג א
12/10/21 11:36
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משפט נתניהו

11/10/2021  |  איתמר לוין  |   כתבות
בינואר 2015 כפה מנכ"ל וואלה דאז, אילן ישועה, על מי שהיה המשנה לעורך הראשי של האתר, אודי הירש, לפרסם בכותרת הראשית ידיעה על ביקורו בישראל של ראש ממשלת יפן דאז, שינזו אבה. כך אישר ישועה (יום 11.10.21), ביום האחרון של עדותו במשפט נתניהו.
11/10/2021  |  איתמר לוין  |   חדשות
מנכ"ל וואלה לשעבר, אילן ישועה, "צייר לנו תמונה די ברורה שבה הבעלים שאול אלוביץ, צריך את עזרת ראש הממשלה בהחלטות רגולטוריות שקשורות בקבוצת בזק, ולכן עלינו מוטלת המשימה לעשות דברים שיועילו לראש הממשלה". כך העיד (יום ב', 11.10.21) אבירם אלעד, שהיה ראש מערכת החדשות של וואלה בשנים 2014-2011, העורך הראשי בשנים 2018-2016 וכיום מנכ"ל חדשות 13, במשפט נתניהו.
11/10/2021  |  איתמר לוין  |   חדשות
אחרי שניסו לחנך מחדש ראש ממשלה והנהגה פוליטית, אחרי שניסו ליישר בדרכם אנשי תקשורת סוררים אשר חרגו מהשורה, זה היה רק עניין של זמן שהתזמורת הלאומית לדעה אחת, מפלגה אחת, נרטיב אחד, תגיע גם אל מי שמזוהים עימם יותר מכל, מערכת המשפט.
1. מריה רֶזָה ודימיטרי מורטוב מקבלים את פרס נובל לשלום משום שהם עושים את מה שאמור לעשות כל עיתונאי ראוי לשמו: לדווח את האמת על עניינים בעלי חשיבות ציבורית. אבל מה שנשמע מובן מאליו למי שגדל במדינה דמוקרטית, רחוק מלהיות מובן מאליו במדינות בהן יש מסורת של שלטון סמכותני (כמו רוסיה) או מדינות הגולשות לשלטון שכזה (כמו הפיליפינים). מה שמהווה עניין של יום-יום במדינה חופשית, הוא סכנת מוות כאשר חיים תחת שליטים רודניים (כמו ולדימיר פוטין) ורצחניים (כמו רודריגו דוטרטה).
08/10/2021  |  איתמר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
הגליל והכינרת בטבורו, שבעונה זאת של השנה פורח ומרהיב בשלל צבעים ובמיים זכים הזורמים בנחלים - נראה עצוב ורדום ביופיו ומשווע לתושבים העקורים ולתיירים שישובו אליו
דן מרגלית
דן מרגלית
גלנט הבטיח שוויון    גלנט איים על ביבי בווטו על חוק גיוס שהוא בלוף    באנו לעודד אותו להתמיד    אילו יצא אלינו היה נתקל במאות שהם קהל אוהד
אלון קוחלני
אלון קוחלני
חוק חדש של ה-EU יחייב קציני הציות בחברות העושות שימוש ב-AI ולנהל סיכוני ציות העולים מרגולציה זו (The Artificial Intelligence Act)
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il