|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
אלקלעי. "רציתי שתהיה הגבלה" [צילום: לע"מ] שבתאי. "או שחור או לבן" [צילום: המשרד לביטחון פנים] אש. "הסיכום שכתב אינו משקף" [צילום: לע"מ]

ראש אגף המבצעים היוצא, אמנון אלקלעי, בוועדת נאור

המפכ"ל קבע: פתוח לגמרי או סגור לגמרי

טוען שהחלטתו של שבתאי לגבי אירועי ל"ג בעומר עמדה בניגוד לעמדתם שלו ושל מפקד המחוז, ושהייתה לה השפעה על אופי האירוע אלקלעי אומר שהעדיף להוציא תקנות קורונה, שהיו פותרות גם את בעיית הבטיחות המלצתם של אלקלעי ולביא הייתה: 9,000 איש בלבד במתחם הקבר ובהדלקות
14/10/2021  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   אסון מירון   |   תגובות

מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב קובי שבתאי, קבע באפריל השנה, כי הר מירון יהיה סגור לחלוטין בל"ג בעומר – או שיהיה פתוח ללא מגבלות. כך מעיד (יום ה', 14.10.21) ניצב אמנון אלקלעי, שהיה ראש אגף המבצעים במשטרה עד מאי האחרון, בפני ועדת נאור. לדבריו, שבתאי דחה את ההמלצה שלו ושל מפקד מחוז צפון, ניצב שמעון לביא, להגביל את ההשתתפות בהדלקות ל-9,000 איש. לדברי אלקלעי, המשמעות הייתה ברורה - פתיחת ההר ללא מגבלות - וכלל לא נדונו אפשרויות ביניים.

אלקלעי אמר כי במירון קיימים סיכונים רבים, והמרכזי שבהם הוא הצפיפות – התאמה בין כמות הקהל לתשתיות. בסוף מארס הייתה הבנה שבל"ג בעומר תהיה נוכחות של קהל, בניגוד לסגירה הכמעט-מוחלטת של האתר בשנת 2020. אלקלעי העדיף להגביל את כמות הקהל באמצעות תקנות הקורונה, אשר היו נותנות מענה גם לצורך הבטיחותי, משום שהן מעניקות יותר לגיטימציה ציבורית ומערבות בטיפול גופים נוספים. אלקלעי הדגיש: "אני ראיתי בעיות בהדלקות ובכניסה לקבר; בהר בכללותו לא ראיתי בעיה.

"בהתייעצויות עם לביא הוחלט שנציע למשרד הבריאות את מתווה אצטדיונים, שמאפשר אירוע שלא בדיוק בישיבה ושכולל אכילה, עם אחוז מוגבל מן התפוסה. לביא ביקש ממני לסייע לו בתיאום עם משרד הבריאות. התקשרתי ב-13 באפריל לנחמן אש [אז פרויקטור הקורונה וכיום מנכ"ל המשרד] והסברתי לו את העניין יחד עם לביא. תשובתו הייתה שהוא לא יכול להחליט כעת, שלביא יקיים דיון בין-משרדי, יעלה את העניין עם נציגיו והם ימשיכו בטיפול.

"הדיון התקיים בהמשך היום. בסיומו דיווח לי הנציג שלי, שלביא החליט שהמשטרה תמליץ [בנוגע להדלקות] על מתווה אצטדיונים – 3,000, 3,000, 3,000. בתום הדיון ראינו מסמך של המשרד לענייני דת, לפיו המשטרה ממליצה שהאירוע יהיה פתוח; זה לא היה נכון. אנחנו יכולים לחסום ולמנוע הגעה של יותר אנשים להדלקות. חיפשתי דרכים להגביל בתוך ההר, וראיתי שאין סיכוי לכך. לכן הדרך המרכזית לשלוט על מספר המגיעים היא באמצעות ההסעות".

לצמצם את הכמות באמצעות ההסעות

יו"ר הוועדה, מרים נאור: "האם היה לכם יעד שבהתקרב למספר X, לא מאפשרים להיכנס?". אלקלעי: "אני רציתי שתהיה הגבלה, באמצעות תקנות הקורונה שקובעות מספרים ומגבלות. ברגע שנפלה הדרך של התקנות, צריך לצמצם את כמות הקהל באמצעות ההסעות".

אלקלעי המשיך: "ב-19 באפריל המפכ"ל שלל לחלוטין את מתווה האצטדיונים. הוא אמר: או שחור או לבן – או שההר פתוח במלואו או שההר סגור לגמרי. הוא נימק שההיתכנות המבצעית והסיכונים גדולים מדי. ברור שזה היה שונה מדעתי. היה שיח מסביב לעניין הזה. אני חשבתי שזה שגוי. אמרתי שהבעיה המרכזית היא הצפיפות, ואם כך הדברים – צריך להפעיל את התוכנית של התנועה ולצמצם את הקהל. אמרתי למפכ"ל: אני אעביר את ההנחיה שלך, אבל רציתי לגרום להם לחשיבה נוספת ואמרתי שהכללים של הקורונה נותנים מענה גם לנושא הבטיחות". לדבריו, הוא אף התריע שיש להתכונן לאירוע רב-נפגעים אם זו ההנחיה.

אלקלעי ציין, כי פרש מן המשטרה בשל מחלוקות עמוקות עם שבתאי. "תחושתי הייתה שדרך קבלת ההחלטות שגויה ושההסתמכות על הדרג המקצועי לא מתנהלת נכון בדברים מבצעיים משמעותיים מאוד. אמרתי למפכ"ל שסמכותו גוברת ושאני לא יכול לממש את סמכותי בצורה הקיימת".

שבתאי: אני לא הגבלתי את הקהל

בשובו לאסון מירון ובתשובה לשאלותיה של נאור, אמר אלקלעי: "אני לא רוצה לתלות בו את האחריות, חלילה, אבל ההחלטה של 19 באפריל השפיעה על אופי האירוע. אם המשטרה הייתה נחושה, אם היו תקנות – המצב היה שונה. צריך לראות את האירוע גם לאורך השנים". הוא ציין, כי אם תקנות הקורונה הכלליות היו חלות – ניתן היה להכניס למירון רק 750 איש. "היה ברור שזו עצימת עיניים, שאין שום יכולת לעמוד בזה", הדגיש.

ב-19 באפריל בערב התקשר שבתאי לאלקלעי ואמר לו, כי בעקבות שיחה עם השר אמיר אוחנה ואש – הוחלט להוציא תקנות. למחרת בבוקר פנה אלקלעי ל-אש, אשר השיב שיש להתייעץ לגבי תקנות מיוחדות וביקש מסמך של עמדת המשטרה. אלקלעי הנחה את לביא להכין מסמך שכזה. ב-21 בחודש שוב אמר שבתאי לאלקלעי לעבוד על מתווה התקנות.

אש הודיע ב-26 או ב-27 באפריל שאין תקנות בשל חוסר הסכמה בין משרדי הממשלה והמשטרה. אלקלעי השיב שהסמכות היא בידי משרד הבריאות, גם אם המשטרה אינה מסכימה. הוא אומר שהתריע, כי השארת המצב הקיים היא עצימת עיניים. משרד המשפטים קיים דיון בין-משרדי, לפיו אין לאף גוף סמכות להגביל את הגישה להר מירון, המשטרה תפעל לשלום הציבור ומשרד הבריאות יפיץ לציבור שמירון איננו עומד בתו ירוק ושהציבור יביא זאת בחשבון.

"המסמך של אש איננו משקף"

ב-28 באפריל זומן אלקלעי בידי לשכתו של השר דאז לביטחון פנים, אמיר אוחנה, לוויעוד עם שרים בדקות הקרובות. הוא עדכן את שבתאי, אשר השיב שהוא ייצג את המשטרה בדיון; בדרך כלל אלקלעי הוא שייצג את המשטרה בדיונים על הקורונה. אלקלעי נכח בשיחה, אך לא התבטא. בשיחה זו חזר שבתאי בצורה ברורה על עמדותיו ב-19 בחודש, ציטט אלקלעי: "המשטרה לא יכולה להגביל את הקהל; אם תהיה ועדת חקירה – תבואו אלי, שאני לא הגבלתי את כמות הקהל". לדברי אלקלעי, ניתן היה להוציא תקנות גם באותו שלב, למרות שהיה זה יום אחד בלבד לפני ההילולה. "המפכ"ל רצה את המתווה של 2019, אני חשבתי שזה שגוי והזהרתי את מי שצריך להזהיר", הוסיף.

לטענת אלקלעי, הסיכום של הדיון שאותו כתב אש, אינו משקף את מה שאירע בדיון. ב-29 באפריל – ערב האירוע – הוא הוציא הודעה ל-אש לפיה המשטרה מופתעת מן המתווה, אותה ניסחה היועצת המשפטית דאז של המשטרה, תת-ניצב איילת אלישר. היה זה אחרי שהמתווה כבר הופץ לציבור.

בתארו את ויעוד השרים, אמר אלקלעי: "שבתאי לא נתן המלצה בדיון, אלא אמר שהמשטרה אינה יכולה להגביל את הכניסה להר. בסיכום אמור היה להיכתב, כי נעשו מאמצים מקדימים מול החסידויות לקיים את הכללים, להקל על הכללים. הכללים סוכמו עם המשרד לענייני דת והחסידויות, עשו השתדלות וינסו להמשיך לעשות השתדלות". חבר הוועדה שלמה ינאי: "ההנחיה של השרים הייתה השתדלות?". אלקלעי: "כן. איש לא אמר למפכ"ל: למרות שאתה אומר – תבצע".

ברקע עמדו היחסים עם החרדים

ינאי: "כלומר, השאירו אתכם בלי החלטה". אלקלעי: "תכל'ס. ההחלטה הייתה שהקהל יבוא והמשטרה לא תגביל מבחינת הקורונה. המפכ"ל אמר: תהיה ועדת חקירה, אל תבואו ותגידו שאני נדרשתי לעמוד בזה". ינאי: "על האמירה שהכל פתוח". אלקלעי: "על האמירה שתהיה הגבלה של הקהל". ינאי: "הוא התנגד למתווה של המגבלות. אלקלעי: הוא התנגד שהמשטרה תעשה [תכפה את המגבלות]. חד-משמעית נאמר שהמשטרה לא תוכל לקיים את המגבלות [הרגילות של הקורונה]. המסמך לא משקף את מה שנאמר. ההנחיה הסופית הייתה שמסתפקים בכלים האלה, והיה ברור לכולם שהמפכ"ל מודיע שהוא מוגבל ביכולת שלו להגביל באמצעות כוחות המשטרה".

אלקלעי מעריך, כי ברקע הטיפול במירון עמדה ההתמודדות הקשה של המשטרה עם המגזר החרדי בתקופת הקורונה, ובמיוחד ההפרות החרדיות הניכרות בירושלים בשושן פורים אשתקד. המשטרה ביקשה להגביל הגעה לחגיגות בירושלים, "חסמנו, היה זעם לא קטן כלפי נבחרים, והוא בוטא גם כלפי המשטרה, כולל בהיבטים פוליטיים". הוא מדגיש, כי מדובר בסברה בלבד ובחשש שהדברים היו ברקע מבחינה פוליטית ומבצעית.

אלקלעי היה במירון בליל ל"ג בעומר, יצא לאחר ההדלקה של חסידות בויאן ושמע את לביא מורה להפעיל את המנגנון להגבלת הכניסה באמצעות הגבלת האוטובוסים. הוא ציין, כי המשטרה הקצתה 5,000 שוטרים למירון, מתוכם תגבור של 2,500 שוטרים ממחוזות אחרים – למרות שאין לה עתודות בקנה מידה כזה. בתשובה לשאלות חברי הוועדה ציין אלקלעי, כי זכותם של פוליטיקאים להביע את דעתם בצורה ראויה על עבודת המשטרה, ועל מפקדיה לדעת לעמוד בלחצים אלו; הוא ציין, כי לא היה עד ללחצים פוליטיים בנושא מירון.

תאריך:  14/10/2021   |   עודכן:  14/10/2021
איתמר לוין
+אחרי האסון מרחו צבע על החלודה
14:19 14/10/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
שולץ אומר שרק את החלק המזרחי של המבנה אפשר אולי להכשיר, אם יבוצעו בו תיקונים נרחבים  ▪  מבנה הכנסת אורחים שמתחת למרפסת מצוי בסכנת קריסה מיידית  ▪  מעל החלק המערבי של המרפסת נבנה חניון שעלול היה לגרום לאסון, והוא נסגר לפי דרישתו של שולץ
שולץ. זה מבנה מסוכן [צילום: לע"מ]
מרפסת הכהנים. לא יתן הכשר [צילום: יונתן שטיין]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המפכ"ל קבע: פתוח לגמרי או סגור לגמרי
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  אסון מירון
המדרגות בהן אירע אסון מירון היו רטובות, וייתכן שבשל כך נפל האדם הראשון ואחריו נפלו מאות אחרים. כך סיפר (יום א', 10.10.21) לוועדת נאור אליהו הומינר, תלמיד ישיבת "באר התורה", שהיה עד ראייה לאסון.
10/10/2021  |  איתמר לוין  |   חדשות
"ראינו שנשארו שם ילדים קטנים, שמנו אותם בין הרגליים שלנו, כל השוטרים, מול גדר שתודה לאל שהיא לא קרסה. הם היו מפוחדים, בוכים. ילדים קטנים, כמו שלי, שיהיו בריאים". כך תיאר (יום א', 10.10.21) השוטר אלירן מימרן, שהוצב בהר מירון ביום האסון, בעדותו בפני ועדת נאור.
10/10/2021  |  איתמר לוין  |   חדשות
המהנדס רמי שמש התריע כבר בשנת 2012, כי לא ניתן כלל לקיים את אירועי ל"ג בעומר במירון בשל העדר יציאות מילוט מספיקות. ההתרעה נותרה ללא התייחסות, ושמש מדגיש, כי בכל מקרה - אין כל אפשרות לקיים באתר אירועים ובהם רבבות משתתפים. שמש העיד (יום א', 10.10.21) בפני ועדת נאור לחקר אסון מירון. לדבריו, אם יתווספו יציאות המילוט הדרושות - יכולים להיכנס למתחם הקבר לכל היותר 15-12 אלף בני אדם, ואת ההדלקות הגדולות יש לבצע מחוץ למתחם. עוד ציין שמש, כי רק לאחר האסון החל משרד הכלכלה להסדיר את ההגדרות בתקן הבטיחות משנת 2006 אשר יאפשרו להפוך אותו למחייב.
10/10/2021  |  איתמר לוין  |   חדשות
"בדיעבד אולי הייתי צריך לעשות שיקול דעת נוסף. אולי לא הייתי צריך לעשות את זה", כך אמר (יו ם ה', 7.10.21) ראובן בן גל, מחבר תוכנית האבטחה האזרחית של מתחם קבר רשב"י במירון, לוועדת החקירה הממלכתית שבוחנת את האסון שאירע במתחם בל"ג בעומר האחרון.
07/10/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
בי הלר, נציג חסידות תולדות אהרון שקיימה את ההדלקה בקבר רשב"י במירון בזמן האסון, אמר לחברי ועדת החקירה הממלכתית כי החסידות מקיימת במקום הדלקה ב-22 שנים האחרונות בלבד, וכי רק ב-15 השנים האחרונות מתקיימת במקום הדלקה המונית.
05/10/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il