מחדל המידע בתחבורה הציבורית הולך ומחריף. מוקד המידע הטלפוני הארצי לתחבורה ציבורית של
משרד התחבורה חדל לספק מידע על תעריפי הנסיעה, ומפנה את הלקוחות המתקשרים לחברות המפעילות.
המידע הנמסר במוקד הוא כללי, ומסתכם במסירת מידע על תעריפי מינוי (חופשי-יומי/שבועי/חודשי) ובתעריפי הישומונים החדשים. זאת לכאורה בניגוד לתנאי המכרז שבהם זכתה החברה המפעילה את המוקד, ובניגוד לכאורה לחוק המחייב את המפקח על התעבורה, הלא הוא ראש
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית יעקב ישראל נתניהו, להקים "מרכז מידע ארצי לתחבורה ציבורית לשם מתן מידע לציבור על שירותי תחבורה ציבורית, ובין השאר מידע על שילוב בין קווי השירות לאוטובוס, והכל באמצעות הטלפון, ובכלל זה הודעות מסרון (SMS), והאינטרנט".
מדובר בתיקון 98 לפקודת התעבורה (מרכז מידע ארצי לתחבורה ציבורית). התיקון בעניין הוגשה במטרה להקים מרכז מידע ארצי לתחבורה ציבורית, שירכז את המידע מכל מפעילי התחבורה הציבורית. לפי דברי ההסבר, יש צורך בריכוז שירותי התחבורה הציבורית בעיקר ברקע הרפורמה המתמשכת בשירותי האוטובוסים, שעיקרה הוצאת אשכולות קווים מידי המפעילים הוותיקים ("דן" ו"
אגד") לידי חברות חדשות. כתוצאה מכך נוסעים רבים נדרשים להחליף בין קווי אוטובוס שלעתים מופעלים על-ידי חברות שונות, והנוסעים לא תמיד יודעים מי החברה המפעילה את השירות. כל חברה מספקת שירותי מידע בדבר הקווים שלה בלבד, ואין אינטגרציה של המידע על הקווים השונים.
מרכז המידע הארצי לתחבורה ציבורית החל לפעול ב-21 בנובמבר 2010. המרכז, שהפסיק לספק מידע מלא ב-9 באוגוסט 2021 וחדל להפעיל את אתר bus.gov.il, נתן שירותי מידע שעיקרם זמני נסיעות, מיקומי תחנות, תעריפים, מידע משולב של מפעילים, בניית מסלולי נסיעה ומידע כללי בנושאי קופות, קבלת קהל, אבדות, "רב-קו" ועוד. עלות הפעלתו היא (נכון לשנת 2013) 2.6 מיליון שקל בשנה, וכוללת בניית מסד נתונים, הקמה ותפעול של אתר אינטרנט, תשלום לנציגי השירות ועוד.
מי שאמון על הפיקוח בנושא היא ועדת הכלכלה של הכנסת, שאמורה לקבל דיווח שנתי בנושא עד 15 בינואר.
חבר הכנסת
אופיר סופר (הציונות הדתית) פנה לאחרונה בעניין מחדל המידע ל
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן. במכתבו ציין כי בפועל, מסירת המידע הופסקה כבר בתאריך 21.9.23 והמידע היחיד שהופיע באתר היה מידע הנוגע לקווי חברת אגד. עוד כתב סופר: "בירור שערכתי מעלה כי לא קיימת אחידות בהצגת המידע באתרי מפעילי התחבורה הציבורית השונים - כל מפעיל מציג מידע רק על הקווים שלו באופן שהנוסע לא יכול לסנכרן בין נסיעות והודעות על שינויים נמסרות לרוב באופן כללי מבלי לתת פירוט".
- ממשרד התחבורה נמסר: "ניהול המידע על אודות תעריפי הנסיעה הבודדת מבוצע על ידי מפעילי התחבורה הציבורית ומאושר על ידי משרד התחבורה. המידע מונגש לציבור באתר המפעיל כחלק ממחויבויותיהם בהסכמי ההפעלה עם משרדנו. משרד התחבורה נמצא בתהליך של ריכוז הנתונים והגשתם לציבור במערכות המידע השונות".
בתגובת המשרד לא ניתן מענה לשאלה כיצד מתיישרת פעילות המשרד עם הוראות החוק.
- מארגון נוסעי התחבורה הציבורית, תחבורה בדרך שלנו, נמסר: "תפקידו של מוקד המידע הוא לספק את מלוא המידע שהנוסע מעוניין לקבל לגבי התחבורה הציבורית. היכולת להשוות מחיר בין נסיעה בודדת לבין מחירי מינויים היא הכוח בידי הנוסע להחליט איזו צורת תשלום משתלמת לו לפי אופי נסיעותיו, במיוחד לאור העובדה שקיימים עדיין תעריפים מקומיים רבים שהופכים צורת תשלום אחת למשתלמת על פני האחרת". יו"ר תחבורה בדרך שלנו, מקס מורוגובסקי הוסיף: "אנו קוראים למשרד התחבורה להציב את צורכי הנוסעים במרכז ולהורות למוקד המידע לספק את מלוא המידע על תעריפי התחבורה הציבורית, כדי שהנוסע יוכל להחליט בעצמו על דרך התשלום המשתלמת לו".