|
ח"כ אלכס קושניר [צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]
|
|
|
|
|
ועדת הכספים המשיכה (יום ב', 18.10.21) לדון בפרק ה' בהצעת חוק ההסדרים - הבטחת היציבות בתשואות קרנות הפנסיה. במהלך הדיון החלה הקראת סעיפי החוק.
הפרק עוסק בהצעת החוק הקובעת כי המדינה תפסיק להנפיק אג"ח מיועדות בשיעור של 30% מנכסי הפנסיות הוותיקות והחדשות, כאשר שיעור זהה של כספי החוסכים יושקע בשוק ההון, וככל שהתשואה השנתית שהושגה בנוגע לסכומים אלה, תהיה נמוכה מ-5%, המדינה תשלים לקרנות הפנסיה את ההפרש כדי להבטיח תשואה של 5%, וככל שהתשואה שהושגה תהיה גבוהה מ-5% הקרנות יעבירו את ההפרש לקרן שתוקם לשם הבטחת תשואה עתידית והשלמת ההפרשים ככל שיידרש.
לדרישות חברי הוועדה בדיונים הקודמים, הוכנסו לנוסח המוצע מספר שינויים:
ברקע חשש חברי הכנסת כי המדינה תשנה את החוק ותשנה את חובתה להשלים את התשואה ל-5%, נקבע כי גם במקרה של שינוי החוק, ההטבה של השלמת התשואה תישמר למשך 15 שנה.
במסגרת חשש חברי הכנסת כי המדינה לא תפריש סכומים מספיקים לאורך השנים לקרן ובמצב משבר לא יהיה בה די כדי להשלים את התשואות, נקבעו בחוק שיעורי ההפרשות השנתיות של המדינה לקרן מתוך סך הנכסים המנוהלים בקרנות השונות: בשנים 2022 עד 2024 - 3%, בשנים 2026-2025 - 2.5%, בשנת 2027 - 2%, ובשנת 2028 ואילך - 1.8%. החישוב יעשה בכל שנה בנפרד.
עוד סוכם בעקבות העלאת הנושא מצד חברי הכנסת, כי התשואה המובטחת שנקבעה בסך 5%, תכלול הוצאות ישירות בשל ביצוע עסקות באותם נכסים, ואלה לא ינוכו מתוך התשואה.
עוד נקבע, נוכח הערות רשות שוק ההון, והגופים המוסדיים בדיוני הוועדה, כי תחולת החוק תדחה מה-1 לינואר מועד נוסח החוק המקורי, ל-1 ביולי 2022, כאשר באפשרות שר האוצר לדחותה ל-1 בדצמבר 2022.
עוד נקבע בחוק המוצע, כי במסגרת תקנות שיתלוו לחוק במידת הצורך, תחול ודאות לכך שגם בעת מעבר בין קרנות והתחשבנות בין קרנות, כספי החוסכים וזכויותיהם לא ייפגעו.
עוד נקבע, כי התשואה המובטחת בת 5%, תעמוד על ריבית 5 שנתית צמודה למדד המחירים לצרכן, ונקבע כי ההצמדה למדד תיעשה אם הוא חיובי בלבד.
עוד נקבע בעקבות הערת רשות שוק ההון בדיוני הוועדה הקודמים, כי כספי האג"ח יושקעו רק בנכסים בלתי סחירים חדשים (נדל"ן לרוב), זאת נוכח כך שההשקעות בנכסים מסוג זה מניבות לרוב תשואות רק לאחר מספר שנים, וכניסת המדינה להשקעות קיימות באמצעות כספי האג"ח, הייתה עלולה להביא להנאתה מהרווחים ללא השתתפות בעלויות מלכתחילה.
במהלך הדיון עלתה בקשת חברי הכנסת לכך שיידרש רוב מיוחד בכנסת לשינוי החוק, בייעוץ המשפטי לוועדה הסבירו כי הדבר בעייתי, נוכח כך שהוא כרוך בהגבלת כנסות עתידיות. יו"ר הוועדה וחבריה ביקשו כי הייעוץ המשפטי יבחן את הנושא שנית.
ברשות שוק ההון ציינו כי טווח הזמנים שתוקן לעניין כניסת החוק לתוקף הינו גבולי, וביקשו כי עמדת הגופים המוסדיים תישמע בנוגע לכך על-מנת שלא יקרה מצב של פגיעה בחוסכים, וציינו כי גם תקנות רבות יתלוו לחוק.
עוד הובהר במהלך הקראת הנוסח כי הכספים שיועברו מקרנות האג"ח לקרן הפנסיה של כל חוסך, יושקעו באפיק נפרד מיתר כספי החוסך באותה קרן, זאת כדי להבחין בין התשואות, כאשר המסלול שיבחר יהיה זהה למסלול בו מנוהלים מרבית כספי החוסך.
יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר, ביקש מהאוצר לבחון כי התשואה המובטחת תוגדל ותעמוד על 5.15%, כך שתכלול את ממוצע דמי הניהול בשוק ותביא לתשואה נטו.
הוועדה תתכנס מחר בבוקר להמשך דיון בחוק, כאשר ייתכנו הצבעות.