לאיטליה יש קושי ליישום בפועל של אכיפת החובה להתקין מערכות למניעת שכחת ילדים ברכב, למרות שהחובה החוקית להתקנת מערכות התרעה קיימת כבר מנובמבר 2019. ייתכן שהמשטרה האיטלקית תחל באכיפה בשנה הבאה, אך אין ודאות שכך אכן יקרה. כך עולה מפגישה שהתקיימה (8.10.21) בין נציגים מהמחלקה לתחבורה ובטיחות בדרכים שבמשרד התשתיות והתחבורה האיטלקי לנציגי משרד התחבורה בישראל, במטרה ללמוד על סטטוס החקיקה שם ולקבל תובנות ולקחים מיישום החקיקה.
באיטליה מתועדים מקרה או שניים בשנה של מות ילדים שנשכחו ברכב. כבר בשנת 2015 איטליה פנתה לאיחוד האירופי בבקשה שיטפל בנושא, אך שם הוחלט שלא לעסוק בכך, וכך גם באיחוד האירופי בבריסל החליטו שלא לעסוק בשלב זה בנושא.
עלות המערכות באיטליה למשתמש הקצה היא 80-40 אירו. המדינה נותנת מימון של 30 אירו למערכת והוקצו לטובת העניין כ-20 מיליון אירו, סכום הנותן מענה לשליש מהצורך. אולם אין בידי גורמי הממשלה האיטלקיים נתונים על אודות היקף המערכות שנמכרו עד כה לציבור.
באיטליה לא ניתן אישור דגם למערכות השונות על-ידי האסדרה המקומית, אלא קיימת הצהרה עצמית של היצרן שהמערכת עומדת בדרישות החוק. כמו-כן, לא נעשו בדיקות מצד הרשויות בכדי לוודא שההצהרות אכן נכונות.
אשר לבטיחות המערכות והשפעתן על בטיחות התקני הריסון, מבחינת המאסדר, היצרן אחראי לוודא שהמערכת אינה פוגעת בבטיחות וביעילות של מושבי הבטיחות ברכב. המאסדר לא ביצע בדיקות הוכחה לנושא הזה. כמו-כן, לא קיימים נתונים לגבי יעילות המערכות. באיטליה לא יודעים לציין מקרים מתועדים שבהם המערכות פעלו והצילו ילדים שנשכחו ברכב. אחד הנימוקים הוא שבעקבות מגפת הקורונה היו הגבלות תנועה במדינה.
כזכור, עצרה שרת התחבורה מרב מיכאלי את התקנה בנושא מערכת התרעה על השארת ילדים עד גיל 4 ברכב, שקידמה קודמתה מירי רגב. מועד היישום נדחה ל-1.3.22, ומשרד התחבורה התבקש להציג לוועדת הכלכלה נתונים בנוגע להיצע המערכות הקיים בארץ, מחיריהן, הצעות למימון או השתתפות של המדינה בעלויות רכישת המערכות ומספר היבואנים המייבאים מערכות התרעה.
בדיווח שמסרה (24.10.21) השרה מיכאלי לוועדת הכלכלה, לקראת דיון הנערך היום (ג'), נמסרו נתונים כמותיים:
- רכב חדש - עד כה נרשמו מתחילת השנה 14,355 כלי רכב חדשים, הכוללים מערכות התרעה מקוריות המותקנות בפס הייצור של יצרן הרכב, שמהווים כ-5% מכלל כלי הרכב החדשים שנרשמו בארץ. בשנת 2021 ניתנה 0.5 נקודת זיכוי במס במסגרת "נוהל 03/13" לצורך תמרוץ יבואנים לייבא כלי רכב עם מערכות בטיחות.
- סטטוס מערכות התרעה מאושרות (בהתקנה מקומית) -
- עד כה אושרו ע"י המעבדות המוסמכות לרכב 20 מערכות התרעה שונות, המופצות ע"י 22 יבואנים ויצרנים שונים;
- עלות המערכות נעה בטווח של 150 עד 500 שקל למערכת מקושרת, ומעל 1,000 שקל למערכת מחוברת (אשר מחוברת למערכות הרכב, ונותנת מענה לכלל הנוסעים ברכב). בידי משרד התחבורה נתונים חלקיים בלבד באשר להיקף המכירות של המערכות, כפי שהתקבלו מהיבואנים והיצרנים של המערכות הפעילים;
- על סמך נתונים קודמים שנמסרו ע"י היבואנים והיצרנים טרם הדחייה של התקנה, נמכרו כ-72,000 מערכות (חלקן נרכשו ע"י אזרחים וחלקן נמכרו למשווקים קמעונאיים), ובנוסף היה צריך להצטבר מלאי נוסף של כ-295,000 מערכות זמינות לשיווק.
חלופה למתן תמריצים
בימים אלה, משרד התחבורה בוחן יחד עם משרד האוצר מנגנונים אפשריים לצורך מתן תמריצים כלכליים לקניית מערכות ההתרעה, תוך בחינת מדרג החלופות למתן הסיוע.
במשרד התחבורה הוכנה תוכנית להסברה משמעותית שתפנה בערוצי המדיה לציבור הכללי לצד מיקוד במגזרים (ערבים, חרדים וכו'). מימוש תוכנית ההסברה מותנה בהעמדת תקציב הנדרש לכך וזאת כפוף לאישור תקציב המדינה.