מבלי להיכנס לעובי הקורה של נחיצות החוק על כפר קאסם, הוא ממחיש יותר מכל את הקושי של מפלגות "יש עבר" להשתחרר מהאידיאה פיקס שלהן הנעוצות עמוק בעבר - הנכבה והנכסה אצל המשותפת, תחיית מדינת ההלכה והשטעטעל אצל החרדים, ארץ ישראל השלמה והקמת בית שלישי אצל המשיחיים, הפערים החברתיים בימי דיקנס והברונים השודדים אצל הניאו ליברלים, שמש אוסלו/אוסטרליץ והקמת בית לאויבינו אצל היונים, ניצחון הפופוליזם וכפרת עוונות אצל הביביסטים, חזרה לעידן הקרח והביג בנג אצל האנטי אקולוגים, החזרת העטרה ליושנה וההתבדלות אצל הש"סניקים, מסע אל תוך העבר ולהישאר תקוע שם, עם עיניים בעורף ואתוס מבדל במקום משותף, עם שבטיות, אגואיזם, שיסוי, אלימות, הערצת המנהיג, במקום קידמה ושיגשוג.