|
שאשא-ביטון. התייחסה לבעית האלימות [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]
|
|
|
|
|
הוועדה לזכויות הילד קיימה (יום ג', 16.11.21) דיון בנושא "עולמו הפנימי של הילד: הגשמה עצמית ומיצוי כישרונות על-פי גישתו של יאנוש קורצ'אק", שכן השנה, תשפ"ב, מציינים שלושים שנה לאשרור האמנה הבינלאומית לזכויות הילדים בישראל ושמונים שנה למותו של יאנוש קורצ'אק. הייתה זו ישיבה חגיגית לציון היום הבינלאומי לזכויות הילד בהשתתפות שרת החינוך, ח"כ יפעת שאשא ביטון.
יו"ר הוועדה מיכל שיר סגמן פתחה את הדיון באומרה כי בוועדה לזכויות הילד, רוצים לוודא שילדים יקבלו את מה שמגיע להם גם ברמת הזכויות האישיות שלהם, וגם בפן האישי של העצמה ושכל ילד יוכל להביא לביטוי את היכולות המיוחדות שלו. לשים את הילד במרכז זה הרעיון של יאנוש קורצ'אק בעולם, הילדים הם 30 אחוז מהחברה שלנו אבל הם 100 אחוז מהעתיד שלנו ואנחנו חייבים להשקיע בהם.
שרת החינוך התייחסה בדיון למגמת האלימות בבתי ספר שתופסת תאוצה ואמרה כי: "בסוף המפתח לנצח ולאפשר מוגנות אמיתית, זה בידיים שלכם. מספיקים ילדה או ילד אחד כדי לעצור חרם, כדי לעצור סיטואציה שילד חוטף מכות ואיש לא מגיב. בידיים שלכם לעצור את הפגיעה הבאה בילדים, אנחנו נהיה כאן כדי לחזק אתכם ולתמוך בכם".
ח"כ עלי סלאלחה ציין כי ברגע שאתה נותן אמון בכל אדם, ילד או מבוגר הוא יגיב באופן חיובי. יש להכיל אותו, לבטוח ולכבד אותו, לתת לו אפשרויות ואז הוא יפרח ולבסוף זה לטובת החברה כולה.
ח"כ אימאן ח'טיב יאסין הוסיפה כי מערכת החינוך הישראלית מטפחת הישגיות, אבל היא מדברת על ציונים ולא על בני אדם. אם אנחנו רוצים בני אדם צריך לאפשר להם לגדול כאשר הם מודעים לתרבות ולזהות שלהם ולתת להם את הזכות הבסיסית לגדול. חלק מהילדים במדינת ישראל עדיין אין להם את התנאים הבסיסיים לחינוך.
חיים בלפר, אשר אביו היה מיתומי קורצ'אק מתאר את סיפורי אביו מהתקופה ההיא: "בבית היתומים יצר קורצ'אק רפובליקת ילדים, מועצת ילדים עצמאית שניהלה את שגרת הבית, בית משפט חברי שהשופטים בו היו ילדים ולהם הסמכות היחידה להעניש בבית". עוד הוסיף ואמר כי שיטתו הייחודית של קורצ'אק אשר עוסקת בפיתוח הילד, תרמה רבות לחיזוק הכישרון של אביו בתור אומן. הוא סיים את דבריו בבקשה להגשמת חלומו של אביו: "לחבר בין יום זכויות הילד לבין ד"ר יאנוש קורצ'אק ומשנתו החינוכית. זוהי חובתנו ההיסטורית והמוסרית לאיש הזה".
ורד וינדמן, מנכ"לית המועצה לשלום הילד, דיברה על תקופת הקורונה ומסקנותיה אשר הוכיחו כי הזכות לחינוך, לשוויון ולשגרת חינוך הן זכויות יסודיות שיש לילדים ובנוסף, רק כאשר שואלים ילדים ומקשיבים לעמדות ולדעות שלהם אפשר לגבש מדיניות טובה עבורם. בסיום דבריה, קראה לעשיית שני מהלכים חשובים, ראשית, הקמת גוף ממשלתי מתאם בנושא של זכויות ילדים שיפעל עם ואל מול כל משרדי הממשלה מתוך תפיסה שהילד\ה במרכז. שנית, שיתוף הנוער בקביעת מדיניות בהסתמך, בין היתר, על מודל פרלמנט הנוער שנבנה עם נערים במועצה לשלום הילד.
במסגרת הדיון החגיגי, הגיעו תלמידים מרחבי הארץ אשר עוסקים בפעילות מיוחדת וחלקו עם הוועדה חוויות מהעשייה שלהם. מטעם עמותת יוניסטרים אשר מטרתה לתת כלים להצלחת בני נוער באמצעות עולם היזמות, הציגו תלמידי כיתה י' ו- י"א נטע שלום עומר וטל אלשיך מיזם לצמצום זיהום האוויר על-ידי אפליקציה המעודדת שימוש בתחבורה ציבורית ומיזם לסיוע לתלמידים עם לקויות למידה על-ידי העברת תכנים לימודיים באמצעות משקפי מציאות מדומה (VR). איתן רייך תלמיד י"ב במגמת רובוטיקה מספר על מה שתרמה לו הלמידה במגמה: "בזכות הקשיים והעבודה האינטנסיבית על הפרויקטים במגמה, למדתי המון על דבקות במטרה ומנהיגות, שלא הייתי זוכה ללמוד במסגרת אחרת ואני מקווה שלעוד תלמידים יהיה את הזכות ללמוד את המגמה".