|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

בכירי המשטרה התעלמו מבעיית הצפיפות במירון

היועצת המשפטית לשעבר: המשטרה נמנעה במודע מאכיפת תקנות הקורונה באירועים המוניים ינאי: הדרג המדיני בכוונה לא אישר מתווה לל"ג בעומר - כדי לא לשאת באחריות אם תהיה התפרצות של הנגיף
28/11/2021  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   אסון מירון   |   תגובות
אלישר. "לא היה גיבוי ציבורי" [צילום: לע"מ]

המשתתפים בדיון שכינס מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב קובי שבתאי, ערב אסון מירון ידעו שבהר קיימת בעיה קבועה של צפיפות, אך לא דנו בה אלא התמקדו בנושא הקורונה. כך מעידה (יום א', 28.11.21) תת-ניצב בדימוס איילת אלישר, שהייתה אז היועצת המשפטית של המשטרה והשתתפה בדיון. לדבריה, המשטרה לא אכפה - במכוון - את מגבלות הקורונה באירועים המוניים באותה עת. חבר הוועדה, שלמה ינאי, רמז, כי השרים דאז הנוגעים בדבר - יולי אדלשטיין ואמיר אוחנה - נמנעו בכוונה מאישור מתווה קורונה במירון, משום שלא רצו לשאת באחריות אם תהיה במקום התפרצות קורונה.

הייעוץ המשפטי למשטרה לא קיבל פנייה כלשהי בנוגע למניעת צפיפות בהר מירון בל"ג בעומר, אמרה אלישר. "ידעתי שזה אירוע מאוד מאוד מאוד מבחינה מבצעית". השופטת מרים נאור: "לא שאלו אותך שום שאלה משפטית?". אלישר: "שום שאלה".

שבתאי דיבר על פינוי מוסק

אלישר תיארה בהרחבה את הדיון אצל שבתאי ב-19.4.21 לאישור ההיערכות לאירוע במירון. "אנחנו משתתפים בהרבה דיונים של אישור תוכניות, כדי לראות אם עולה משהו משפטי שהם לא יודעים. בהקשר הספציפי הזה עלה נושא הקורונה. מפקד המחוז [שמעון לביא] אמר שהם נמצאים בשיח עם משרד הבריאות על עלייה תחת תו ירוק, ושיהיו בכל רגע נתון 10,000 איש במתחם ההדלקות בשלושה מתחמים.

"המפכ"ל אמר שמתווה כזה לא נראה לו ישים, לא ניתן לאכיפה, לא ניתן מבצעית ליישם אותו, ושיש לנו אחת משתי דרכים: או לאפשר לכולם לעלות בלי מתווים מיוחדים שמתייחסים לקורונה או לסגור את ההר לחלוטין. ראש אג"ם [אמנון אלקלעי] ביקש מהמפכ"ל לא לחלוט את הסוגיה לפני שישמע את עמדתו. הוא הצטרף לעמדת מפקד המחוז, וחשב שצריך לעשות איזשהו מתווה עלייה.

"ראש אג"ם חשב שהמתווה יסייע גם לנושא הצפיפות. הוא אמר שיש איום גדול של צפיפות בהר. התקיים איזשהו שיח בינו לבין המפכ"ל. לאחר מכן המשיכו המשתתפים הנוספים להתייחס וגם אני בכלל זה. בסופו של דבר המפכ"ל סיכם שעמדת המשטרה היא שההר יישאר פתוח או סגור, ושנודיע על העמדה הזאת למל"ל.

"יושבים סביב השולחן אנשים בעלי ניסיון במירון. נדמה לי שאפילו המפכ"ל אמר מנסיונו שיש צפיפות רבה ודיבר על פינוי מוסק: שהצבא יהיה בכוננות שאם קורה משהו, שיהיו מטוסים. הצפיפות הייתה נקודת מוצא, כולם מבינים את הקושי והמורכבות". נאור: "נקודת המוצא, וככה זה. כאילו זה נתון שצריך לקחת אותו כפי שהוא". אלישר: "כן". נאור: "למה בעצם?". אלישר: "זאת שאלה מבצעית". נאור: "כולם פה אמרו שזו שאלה משפטית". אלישר: "ההתמודדות איתה היא מבצעית. ככל שנדרשים כלים משפטיים, ודאי שנספק אותם. קודם באה ההחלטה המבצעית ולאחר מכן הגיבוי המשפטי אם נדרש. הקורונה היה הנושא המרכזי בדיון. נושא הצפיפות היה ב-back of mind של הקצינים שישבו סביב השולחן".

הסדר הציבורי לא עלה לדיון

שלמה ינאי: "המשטרה צריכה לראות סיכונים נוספים. לא התרשמתי שסיכוני בטיחות מקבלים שם תשומת לב ראויה. זו התרשמות נכונה?". אלישר: "במידה רבה כן". ינאי: "איך קורה שהנושא הזה לא מקבל את תשומת הלב הראויה? זו התקהות? זו התרגלות לעובדה שכל שנה זה קורה?". אלישר: "יכול להיות. המשטרה רואה לעצמה חובה לאפשר את חופש הפולחן, וזה גם מצליח". נאור: "מה שהצליח פעם אחת יצליח פעמיים?". אלישר: "יכול להיות".

ינאי: "חופש הפולחן הוא זכות יחסית. הוא לא הסבר מדוע לא מסדירים את זה מבחינה ברורה ואומרים לדרג המקצועי: יש לך זכות מלאה להפעיל את תפקידך הראשון במעלה - להבטיח את הסדר הציבורי ולאכוף אותו, כי זה גובר על חופש הפולחן". אלישר: "ודאי שמניעת הסיכון עולה על חופש הפולחן. אנחנו לא נשאלנו בדבר הזה". נאור: "האם השאלה של היחס בין חופש הפולחן לבין הסדר הציבורי עלתה לדיון?". אלישר: "לא. אין ספק שהסיכון דוחה מפניו את חופש הפולחן". נאור: "נזקקת אי-פעם לשאלה הזאת?". אלישר: "לא שאני זוכרת ברגע זה".

אלישר אישרה, כי בשל חילוקי דעות בין הגופים, לא היו תקנות קורונה לאירוע במירון. "אם גורם מיניסטריאלי כלשהו היה חותך את זה באותו זמן, היו לנו תקנות. אבל איש לא טרח לעשות את זה. בהעדר מתווה, חלות התקנות הכלליות של 100 איש במרחב פתוח. נקודת המוצא הייתה שהדין הכללי לא ישים ולא אכיף. שבועיים קודם לכן היו תפילות ענק בחודש רמדאן. משרד הבריאות לא אמר לנו שצריך לאכוף את התקנות ואנחנו כמשטרה אפשרנו את זה".

נאור: "מישהו שאל אותך או שגיבשת עמדה משפטית מה המשמעות אם אין תקנות קורונה?". אלישר: "חלות התקנות הכלליות האוסרות באיסור התקהלות". נאור: "האם אמרת למפכ"ל, לראש אג"ם או למפקד המחוז שחל הדין הכללי?". אלישר: "זה לא נאמר במפורש. זה היה מובן מאליו". נאור: האם את שומעת באמצעי התקשורת שרים אומרים 'העלייה להר חופשית'?". אלישר: "לא זוכרת". נאור: "אם שר כזה או אחר אמר זאת, זה לא נכון". אלישר: "התקנות חלות, אבל המשטרה לא עסקה באכיפתן באירועים המוניים כאלה".

"העמימות משרתת את הדרג המדיני"

נאור: "אלקלעי אמר [בעדותו] שתקנות הקורונה משרתות גם את ענייני הבריאות וגם פותרות לנו את בעיית הצפיפות". אלישר: "גם משרד הבריאות לא חשב באותה עת שצריך לסגור את ההר בגלל הקורונה. ההגבלה קיימת על הנייר באותה תקופה. היא לא נמצאת במיקוד האכיפה של המשטרה. לא היה גיבוי ציבורי לדבר הזה, חשבו שנגמר המשבר. משרד הבריאות לא דרש את זה".

ינאי: "היית צריכה להגיע למפכ"ל ולהגיד לו שאין תקנות. העמימות הזאת אולי משרתת את הדרג המדיני, אבל בדרג המקצועי זה לא יכול להיות". אלישר: "אתה מציע דרך עבודה שלא מתכתבת עם המציאות. את נושא הקורונה מקדם משרד הבריאות; הוא לא אינטרס של משטרת ישראל". ינאי: "אתם הולכים לאירוע דרמטי ומסוכן, כשאין לכם כיסוי חוקי לעניין. מדוע את לא מתריעה למפכ"ל שאין לו כיסוי חוקי למה שהוא עושה? הדין הכללי לא מאפשר מצב של הר פתוח, אלא רק הר סגור. החובה להתריע היא שלך".

אלישר: "יכול להיות. קיים פער בין זה שיש דין לבין החובה והיכולת של משטרת ישראל לאכוף. גם כשיש דין, אנחנו לא מפעילים בכל זמן ובכל מקום. יש גם שיקולי מדיניות. בקורונה היה גוף שקבע איפה ומתי אוכפים". ינאי: "את חיה בתוך עמך. את יודעת שלא במקרה הם [הדרג המדיני] לא קיבלו החלטה. הם לא רצו לשאת באחריות אם חס וחלילה תהיה התפרצות קורונה. אבל אתם נכנסתם למצב בו אתם פועלים באופן בלתי חוקי. אי-הפעלת מתווה כאשר החוק אוסר את זה - זה מצב בלתי אפשרי".

נאור שאלה את אלישר, איזה ייעוץ משפטי הייתה נותנת בבוקרו של יום האסון אם הייתה נשאלת. היא השיבה, כי הייתה אומרת שיש לאכוף את התקנות ככל האפשר, למשל בהטלת קנסות, אך לא הייתה מנחה שיש למנוע את ההגעה ההמונית להר. עוד שאלה נאור, מהו מבחינה משפטית תפקידו של השר לביטחון פנים אל מול המפכ"ל. אלישר ענתה, כי תפקידו של השר לקבוע מדיניות וכיווני עשייה ברמה המאוד-כללית, ולהיזהר מהתערבות במימוש המדיניות המצוי בידי המפכ"ל. "הצגה של אירוע כמו מירון לשר היא הצגה מאוד כללית, לא אישור תוכניות. בהקשר של מירון עלו היבטים שאינם של המשטרה. היה פה נושא הפחתת התחלואה, שלא המשטרה מופקדת עליו, והיה צריך את השר כדי לקיים את השיח מול גורמים מיניסטריאליים אחרים".

יש בסיס חוקי לאכיפה במירון

ינאי הציג לאלישר את טענתם של קציני משטרה מהדרג המבצעי, לפיה קיימות מגבלות משפטיות על פעילותם במירון. אלישר השיבה, כי המשטרה אינה יכולה להפעיל סמכויות מכוח אמירות כלליות. "החוויה שלי היא שהמשטרה נכנסת לתחומים לא-לה בשל ביטחון הציבור. היא לאורך כל הדרך מבקשת להסדיר סמכויות, למשל חוק הפגנות חדש, וזה לא קורה – והמשטרה חייבת לעבוד. ולעבוד מכוח סמכויות כלליות, זה מסוכן והרבה פעמים לא עובר את בתי המשפט".

ינאי: "סכנה לביטחון הציבור היא ממש בתחום של המשטרה". אלישר: "אני חושבת שהמשטרה עושה את זה, למרות שגופים אחרים צריכים לפעול והיא נכנסה לכל מיני ואקומים. לצורך מימוש האחריות, צריך סמכויות. אם זה לא מוסדר באופן מפורש, זה מאוד בעייתי". ינאי: "לא חסרים חוקים שאפשר היה להישען עליהם כדי לבצע את המשימה במירון". אלישר: "אני לא זוכרת ששאלו אותנו משהו במירון ואמרנו שאי-אפשר".

ינאי: "את אומרת שלדרג המבצעי ככל שהוא מוצא לנכון מבחינה מקצועית לווסת את הקהל, לאכוף את הבטיחות או את הבנייה הבלתי-חוקית במקום – יש מספיק חוקים כדי לעשות את מה שהוא צריך". אלישר: "זה יותר פרטני. בהגעה מרחוק ובוויסותים אין בעיה. בקונסטרוקציה משפטית מסובכת יש לנו סמכות לבקש תוכניות בטיחות; אם יש לנו מומחיות לקרוא אותן, זה סיפור אחר". היא הוסיפה, כי אינה יודעת מדוע לא נדרשה ועדת החמישה להוציא רשיון עסק להילולה.

תאריך:  28/11/2021   |   עודכן:  28/11/2021
איתמר לוין
+ועדת החמישה התעלמה מבנייה בלתי חוקית במירון
15:31 28/11/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
חבר הוועדה אישר שרק לאחר האסון החלה לפעול בנושא  ▪  חרדי המארגן פעילויות בהר טוען שוועד מושב מירון וישיבת בני עקיבא גובים סכומים ניכרים תמורת שימוש בקרקע מדינה ושהוועד מוציא חשבוניות פיקטיביות
(מילר ודרלי. האם יש ניגודי עניינים [צילום: לע"מ])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בכירי המשטרה התעלמו מבעיית הצפיפות במירון
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  אסון מירון
ועדת נאור לחקר אסון מירון ממליצה למנות שר שיהיה אחראי על הילולת ל"ג בעומר בקבר ר' שמעון בר יוחאי. השר יגדיר "את התפקידים ואת תחומי האחריות של משרדי הממשלה הרלוונטיים ושל יתר הגורמים המעורבים, כמו גם את ממשקי העבודה ביניהם". הוא גם "ימנה גורם ביצועי בעל ידע וניסיון מתאימים, שיארגן וינהל את ההילולה תחת הנחייתו וכפוף להוראותיו". ההמלצות מצויות בדוח הביניים שהגישה הוועדה (יום ב', 22.11.21) לראש הממשלה, נפתלי בנט.
22/11/2021  |  איתמר לוין  |   חדשות
"היה בולט ומגעיל שמי שהשתתף בדיון על פיצויים לנפגעי אסון מירון היו רק ח"כים חרדים. אף ח"כ אחר זולתי לא הגיע", כך סיכם (יום ג', 16.11.21) יו"ר ועדת הפנים, ח"כ ווליד טאהא דיון על נפגעי האסון במירון, שארם קיבלו פיצויים, ביוזמת ח"כ מיכאל מלכיאלי.
16/11/2021  |  מירב ארד  |   חדשות
בית המשפט העליון קובע לראשונה (יום ב', 15.11.21), כי לוועדת החמישה - המופקדת על מתחם קבר הרשב"י במירון - יש סמכות לפעול נגד בנייה בלתי חוקית ומסיגי גבול במתחם. השופט אלכס שטיין הורה לפנות מבנה שהוצב בניגוד לחוק במתחם תולדות אהרון, בו אירע בל"ג בעומר אשתקד האסון בו נספו 45 בני אדם.
15/11/2021  |  איתמר לוין  |   חדשות
איני יודע אם עבר חתול שחור בין בנימין נתניהו לבין אמיר אוחנה. אם טרם עבר - החתול בושש לבוא - הוא יגיע גם יגיע. לא ייתכן אחרת אלא אם יקרה דבר מה אשר יגרום לח"כ בנימין נתניהו להסתלק מראשות האופוזיציה עוד לפני שאוחנה יציג את מועמדותו.
24/10/2021  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
כאשר לפני כ-50 שנה נתפס בנקאי דתי בגניבת ענק, שאל מישהו את סבתי המנוחה כיצד אדם שומר מצוות עושה זאת. תשובתה הייתה פשוטה: מי שעושה זאת - אינו שומר מצוות הכלל הזה עודנו רלוונטי בתחומים רבים
22/10/2021  |  איתמר לוין  |   כתבות
רשימות נוספות   /   אסון מירון  /  מי ומי  
בג"ץ אשרר חברות קרליץ בוועדת נאור  /  איתמר לוין
אחרי האסון מרחו צבע על החלודה  /  איתמר לוין
המפכ"ל קבע: פתוח לגמרי או סגור לגמרי  /  איתמר לוין
אחריות יש, אשמה לא  /  צ'לו רוזנברג
כמה אנשים למטר רבוע  /  אפרים הלפרין
ברדק המנהלים והצמרמורת של החובש  /  איתמר לוין, איציק וולף
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
מה בעומק ליבו חשב חסן נסראללה על נותן לחמו חמינאי? ומה חשב יחיא סנוואר, שכה רצה לגרור את אירן למלחמה, והנה ההר הוליד עכבר?
חיים רמון
חיים רמון
מתוך כ-120 טילים בליסטיים שאירן ירתה לעבר ישראל כ-8 אחוזים הצליחו לחדור את מערך ההגנה הישראלי    לפחות תשעה טילים בליסטיים פגעו במטרותיהם: בסיס נבטים, בו מוצבות כל טייסות ה-F-35 של ...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
צמיחתו של גאון צבאי: היינץ גודריאן; התרבות הצבאית הפרוסית; פיתוח ה"בליץ קריג" בצבא גרמניה בין שתי מלחמות העולם; חשיבות השילוב בין תיאוריה ופרקטיקה; איך יחיא סינוואר הָמַם את ישראל;...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il