תופעה חדשה המתפשטת בקרב צעירי ישראל עלתה השבוע (14.12.21) בוועדה לאתגרי הצעירים בישראל. יו"ר הוועדה, ח"כ רם שפע, אמר כי המודעות לתופעה זו נמוכה למדי, אך התברר כי יותר צעירים חשים בחרדה מתמשכת מהשפעות האקלים, ועד כמה קיום האנושות אינו מובטח. "ההשפעות הנפשיות של משבר האקלים הן חלק בלתי נפרד מהנזקים הפוטנציאליים לאנושות, אנחנו חייבים להעלות זאת למודעות. התמודדות משרד החינוך היא שתקבע את המוכנות הנפשית של דור העתיד עם האתגרים. קצת פחות ציונים ומספרים - ויותר הכנה לחיים".
מיכל דויטש, מנציגות סטודנטיאלית אקלימית, אמרה: "צעירים רבים הם בסכנה מוגברת לחרדה מחשש לקיום העולם בהתמודדות עם תופעות טבע, אסונות טבע, שיטפונות והתחממות-יתר. ככל שהלחץ יותר כרוני, כך השפעותיו גוברת, ועוד ועוד צעירים חשים אובדן אמון במערכות הממשלתיות והממוסדות. היא סיפרה על מחקרים וסקרים שנעשו אצל כ-10,000 צעירים בגילים 25-16 מרחבי העולם ממגוון חברות ואוכלוסיות שחוו את שינויי האקלים במידות שונות.
83% מרגישים שהם נכשלו בדאגה לכדור-הארץ, 60% מודאגים מאוד ואף באופן קיצוני משינויי האקלים, 77% דיווחו שהעתיד מפחיד אותם, ומעל 45% דיווחו על השפעות בתפקודם היום-יומי.
81.2% אמרו שהם מדברים על הנושא עם אחרים, ומתוכם 48.4% דיווחו שביטלו את דבריהם או התעלמו מהם. במדינות בהן ההשפעות כבר ניכרות האחוזים גבוהים יותר, מעל 50% חשים מפוחדים, עצובים, חרדים, חסרי-אונים, מיואשים או אשמים".
לדברי יפעת גליק, כתבת תאגיד כאן, צעירים רבים גם בישראל חשים בדאגה, חרדה ופאניקה מהנושא - עד כדי ניסיונות אובדנות. "השליחות העיתונאית שלנו - לחשוף את התופעה כדי לדאוג לאותו חלק באוכלוסייה. לצעירים ולילדים רבים מחסור בחומר לימוד ועידכון בנושא, וכשאין מבוגר אחראי שמסביר, החרדות ברשת מציפות".
הפרופסור חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי הציבור, אמר בדיון כי "אין די נתונים בישראל על חרדה המביאה לחוסר תפקוד, והגיעה העת לבצע מחקר על כך", ואילו ח"כ אלון טל (כחול לבן) סיפר על חוק חינוך סביבתי חובה שהוא מקדם: "עשייה היא התשובה לייאוש, ואנחנו צריכים לספק תשובות ישירות למשבר האקלים לדור הצעיר".
עדי אסף, מנהלת "מגמה ירוקה", טענה לחוסר במידע מדויק ואמין על משבר אקלים, וציינה כי מערכת בריאות הנפש בארץ לא מצליחה לעמוד בעומס של צעירים הסובלים מהתופעה. היא קראה למינוי אחראי במשרד הבריאות על הנושא, ולהסדרת מערכי-שיעור בבתי הספר. ואכן, גילמור קשת-מאור, מנהלת אגף מדעים במשרד החינוך, סיפרה על הכנת היערכות להשלכות של משבר האקלים, "הנושא משמעותי לנוער, לילדים ולמשפחות המודאגות ואנחנו מתייחסים אליו ברמת החינוך בבתי הספר וברמה המערכתית".