מחלוקת (יום ב', 27.12.21) בדיוני ועדת-המשנה לבטיחות בעבודה בכנסת, על נתוני ההרוגים בתאונות-עבודה. יו"ר ועדת-המשנה, ח"כ
אוסאמה סעדי, ציין כי כ-60 איש נהרגו בתאונות כאלו בשנה החולפת, וכ-10,000 תאונות בשנה, ואילו מינהל הבטיחות במשרד הכלכלה טען כי מדובר ב-32 הרוגים בלבד, והשאר - מאירועים רפואיים שאירעו בזמן העבודה. סעדי קרא "לשלב כוחות ומאמץ - כדי להוריד משמעותית מספרים אלו. יש תחושה בציבור הערבי כי אכיפה, קנסות וכתבי אישום נגד מעסיקים שכשלו - מתייחסים בסלחנות, בגלל שרוב מוחלט של הנהרגים הם ערבים. נמשיך לכעקוב, ולדפוק על כל דלת בעניין".
לדברי סגן שרת הכלכלה,
יאיר גולן, "חל שיפור קל בתנאי ההעסקה שהם כתוצאה מעלייה מסוימת ברמת הפיקוח, אך התוצאות עדיין אינם משביעי-רצון". הוא סיפר על "תוכנית הכוכבים" המאפשרת לכל קבלן לאמץ מדד בטיחות, וכבר חלו שיפורים בתחום. בנוסף, מינהל הבטיחות בעבודה יאוחד עם המוסד לבטיחות וגיהות, וכן יצא מכרז להעסקת רופא תעסוקתי במשרד. לדבריו, מתים מדי שנה ממחלות תעסוקתיות כ-800 איש מדי שנה. הא ציין כי הרשויות המקומיות חייבות להשתתף בפיקוח על הבטיחות באתרי הבנייה, כי המשרד לא יכול לפקח על כל אלפי אתרי הבנייה בארץ, עם 70 מפקחים בלבד, שבתחום-אחריותם גם התעשיה והחקלאות".
יחזקאל שוורצמן, ראש מינהל הבטיחות במשרד הכלכלה, סיפר על עשרות דיווחי אזרחים ביממה על תקלות בטיחות באתרי בניה, ועל שיפור מסוים בתחום באתרי חברות-הבניה הגדולות, פניות לרשם הקבלנים על חברה שהוצאה נגדה צו על הפרת תנאי-בטיחות, וכי החשב הכללי הפועל נגד חברות כאלו - מלהשתתף במכרזים ממשלתיים. לדבריו, עד היום נגבו 20 מיליון שקל קנסות, ו-60 מיליון שקל נוספים בהליכים שונים. הוא ציין כי מספר כתבי האישום הנמוך נובע ממחסור בכוח-אדם. 32 בלבד נהרגו בתאונות עבודה באתרי בנייה בשנה האחרונה, 32 בשנת 2020, ו-40 בשנת 2019, וחלק מהנתונים המעידים על מקרים נוספים, הם אירועים רפואיים כהתקף לב ודום-לב שאירעו במהלך העבודה, ולא כתוצאה מליקויי-בטיחות. מדד ההרוגים ביחס להתחלות הבנייה אף רשם ירידה קלה.
נרשמת עלייה במספר הביקורים של הפקחים באתרי הבנייה, ובמקביל ירידה במספר האתרים שנסגרו בגלל ליקויי בטיחות חמורים. מכאן למדים שהפיקוח עובד ומשפיע.
סעיד אהד, מהכפר מוקייבלה, אביו של שאהיד שנהרג בתאונת-עבודה בגיל 18, סיפר כי התיק במשטרה ובפרקליטות, ממתין כבר כשלוש שנים וחצי להחלטה - וטרם הוגש כתב אישום.
איל בן ראובן, ראש מטה הבטיחות בהתאחדות הקבלנים, הדגיש את חשיבות פעילות הוועדה העוסקת בחיי-אדם, והבחין בין פיקוח לאכיפה, ותגמול ראוי לעומדים בתקן, וקרא לשפר את מרחב התיקון האפשרי של הקבלנים. הוא סיפר על הכשרה מתוכננת ל-20 אלף עובדים בשנה הבאה, בבטיחות בעבודה.