|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מיכי קסטנבאום
חלוק מגבת לילדים
קבוצת ירדן
פחד מרופא שיניים: אסטרטגיות להתמודדות
התשלום גדל ביחס ישיר לאורך המאסר [צילום: פלאש 90]

העליון: תשלומי הרש"פ למחבלים - אשרור לטרור

המשמעות: נפגעי טרור וקרוביהם יכולים לתבוע את הרשות על נזקיהם עמית: מדובר בפסיקה ראשונה מסוגה, המוצדקת בנסיבות החריגות של מתן תמרוץ ותגמול למעשי טרור מחלוקת בין השופטים האם ניתן להטיל על הרשות גם פיצויים עונשיים
10/04/2022  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות

הרשות הפלשתינית "מאשררת" בדיעבד פיגועים בכך שהיא מעבירה תשלומים למבצעיהם ולבני משפחותיהם, ולכן ניתן לקבוע שהיא שותפה למעשיהם וחייבת לפצות את הנפגעים. כך קובע (יום א', 10.4.22) שופט בית המשפט העליון, יצחק עמית.

פסק הדין ניתן בערעורים שהגישו בני משפחותיהם של הקורבנות בארבעה פיגועים: פיגוע ההתאבדות במסעדת סבארו בירושלים באוגוסט 2001 (בו נהרגו 15 בני אדם ונפצעו 130); פיגוע התאבדות כפול ברחוב בן-יהודה בירושלים בדצמבר 2001 (בו נהרגו 11 בני אדם ונפצעו 170); פיגוע התאבדות בקפה מומנט בירושלים במרס 2002 (בו נהרגו 11 בני אדם ונפצעו 60); ומטען חבלה באוניברסיטה העברית בהר הצופים ביולי 2002 (בו נהרגו תשעה בני אדם ונפצעו 100).

לכל הפיגועים היה אחראי איש החמאס עבדאללה ברגותי. הקרובים הגישו תביעות נגד הרש"פ ואש"ף, בטענה שהתשלומים למחבלים שנתפסו - ובראשם ברגותי - מהווים עידוד לטרור ואשרור בדיעבד של הפיגועים. בית המשפט המחוזי בירושלים (השופטת עירית כהן) קיבל את הטענה הראשונה ודחה את השנייה; בית המשפט העליון קיבל את ערעור הקרובים על החלק השני של פסק הדין.

סעיף 12 לפקודת הנזיקין

הרש"פ מעניקה תגמול מיוחד לפלשתינים שביצעו עבירות ביטחוניות, הועמדו לדין בישראל ונדונו למאסר. ככל שהעבירה הביטחונית חמורה יותר ותקופת המאסר ארוכה יותר - כך גדל שיעורו של התגמול המיוחד, שיכול להגיע לכדי תשלום חודשי שוטף של פי ארבעה מהשכר הממוצע בשטחי הרש"פ. השאלה המשפטית הייתה, האם בשל כך ניתן להטיל על הרשות אחריות בנזיקין, בהתאם לסעיף 12 של פקודת הנזיקין (וזאת, להבדיל מן המקרים בהם היא חויבה בנזיקין לאחר שנמצא קשר ישיר בינה לבין הפיגועים).

סעיף זה מרחיב את מעגל האחראים בנזיקין, והוא מונה שבעה סוגים של שותפים למעשה העוולה: המשתף עצמו, מסייע, מייעץ, מפתה, מצווה, מרשה ומאשרר. המאשרר הוא יוצא דופן מכל אלה, מאחר שהוא מתייחס אך ורק למעשה שכבר נעשה בעבר, מבלי שנדרש קשר סיבתי בין האישרור לבין ביצוע מעשה העוולה; אך כאשר מוטלת אחריות כזו, היא "ביחד ולחוד" עם המבצע העיקרי של העוולה. עמית מציין, כי מדובר בנטע זר ונדיר בדיני הנזיקין, שמעולם לא נעשה בו שימוש בפסיקה.

לדעת עמית, אף שאין תקדים להטלת אחריות אך ורק מכוח החלופה של "המאשרר" (להבדיל מחלופה זו לצד חלופות אחרות), מדיניות התשלום של הרש"פ היא מקרה חריג ונדיר של מתן תמריץ ותגמול למעשה טרור, הכרה, הוקרה ותרומה לו. לפיכך, ניתן להחיל עליה את החריג של חלופת "המאשרר" - למרות שככלל, השימוש בסעיף 12 כולו נעשה בצורה זהירה ומבוקרת. הרשות טענה שהתמיכה היא במשפחות המחבלים והם אינם תמריץ לטרור, אך עמית דוחה את דבריה - הן במישור העובדתי והן משום שהמחוקק כבר קבע שזהו תמריץ לטרור.

עמית: אשרור מובהק ביותר

עמית מדגיש: "ייאמר מיד ובקול צלול וברור. מדיניות התגמולים של הרש"פ מעוררת שאט נפש. הדעת אינה סובלתה. הלב מתכווץ ומתקומם כנגדה. העין חשה בעוצמה את דקירתה. דקירת העין המטאפורית מצטרפת לכאב ולייסורי הלב והנפש של בני משפחותיהם של קורבנות פיגועי הטרור – ולא נוכל לפרטם כי רבים הם. קשה שלא להזדעק אל מול פרקטיקה זו של קצבאות המשתלמות אך ורק לאסירים ביטחוניים,
להבדיל מאסירים פליליים 'רגילים'... פלשתיני שעלה בידו לרצוח מספר ישראלים והוא מרצה בשל כך מספר מאסרי עולם, יזכה לתגמול
כספי, שאם נתרגם אותו למונחים של שכר ממוצע במשק בישראל – הוא שקול לסדר גודל של 40,000 שקל לחודש". הוא גם מזכיר, כי ביצוע תשלומים אלו מהווה עבירה פלילית.

עמית מוסיף: "האם יכול להיות מקרה מובהק יותר של אשרור מאשר תשלום למבצע העוולה, תשלום שייתכן שניתן לראות בו גם משום תמריץ או תגמול מקום שבו מוכח קשר סיבתי לעוולה? על-אף שבחלופה של 'המאשרר' איננו נדרשים לקשר סיבתי, הרי שבמתן תמריץ ותגמול כספי, יש כדי לעודד ולתרום, ולו בעקיפין, למעשה הטרור. בהיבט זה, אחריותה של הרש"פ כגורם ה'מאשרר' בוודאי שאינה נופלת מהאחריות ב'מעגל השני' של רשות ציבורית שהתרשלה בפיקוח, אסדרה או רישוי" ולכן נושאת באחריות נזיקין.

אולם, ממשיך עמית, אין להרחיק לכת עוד יותר, ואין לחייב את הרש"פ גם בפיצויים עונשיים מכוח האשרור, שכן הפיצוי העונשי (להבדיל מהפיצוי על הנזק עצמו) כשלעצמו הוא נטע זר בדיני הנזיקין ואין להרכיב נטע זר על נטע זר. לכן, על הנפגעים להחליט אם הם מעדיפים את מסלול התביעה נגד הרש"פ או מסלול קבלת תגמולים מהמדינה על-פי חוקי התגמולים - סכומים העשויים להיות דומים (והגבייה מן הרש"פ קשה בהרבה). פיצויים עונשיים ניתן יהיה להטיל על המחבלים ושולחיהם, מציין עמית.

מינץ: גם במשפט העברי

השופט דוד מינץ מסכים עם עמית לגבי אחריות הרשות (פסיקה לה הוא מוצא תימוכין במשפט העברי), וסבור שניתן להטיל עליה גם פיצויים עונשיים. לדבריו, הרכבת "נטע זר על נטע זר" אינה זרה לשיטת המשפט בישראל, ויש מקום להטיל פיצויים עונשיים בנסיבות כה מקוממות כפי שעמד עליהן עמית. במקרה זה שני היסודות משלימים זה את זה, שכן בבסיס שניהם עומדת תכלית הרתעתית. דברים אלה באים לידי ביטוי באופן מובהק כאשר מדובר במעשי טרור, שבהן הטלת האחריות כשלעצמה אינה מעניקה הרתעה מספקת מפני המשך קיום מדיניות התגמול של הרשות הפלשתינית. זאת, גם בשים לב לפסיקה המונעת מנפגעי הטרור לגבות פיצויים מכוח חוקי התגמולים ופיצויים מכוח חוקים אחרים כגון פקודת הנזיקין גם יחד.

השופט עופר גרוסקופף סובר בדעת מיעוט, כי חלופת "המאשרר" חלה רק כאשר מתקיימת זיקה מהותית והדוקה בזמן ביצוע המעשים בין הרש"פ לבין הפיגועים ומבצעיהם. לכן יש להחזיר את התיק לבית המשפט המחוזי על-מנת שיברר ויכריע אם אכן התקיימה זיקה בזמן אמת בין הרש"פ לבין הפיגועים והמפגעים אשר אחראים לנזקיהם של המערערים. לדעת גרוסקופף, האפשרות שניתנה למדינה לקזז את התשלומים למחבלים מהתשלומים שהיא מעבירה לרש"פ, היא "סנקציה הולמת, הגומלת לרש"פ מידה כנגד מידה על מדיניות התגמולים המחפירה בה היא נוקטת". במישור העקרוני הותיר גרוסקופף בצריך עיון את השאלה אם ניתן לחייב בפיצוי עונשי, אך במישור האופרטיבי הצטרף לעמית.

התיק יוחזר למחוזי לקביעת הסכום בו תחויב הרש"פ, אם התובעים יעדיפו לקבל את הפיצוי ממנה ולא מן הביטוח הלאומי. את המערערים ייצגו עוה"ד רונלד רוט, יעל טנדלר ומאיר סחיווסחורדר, ואת הרש"פ - עוה"ד אביטל שרון ויפעת גרנות.
ע"א 2362/19, פלונים נ' הרשות הפלסטינית / פס"ד
תשלומי הרש"פ למחבלים מהווים אשרור של מעשיהם ולכן ניתן לתבוע אותה בנזיקין על פעולות הטרור שביצעו

תאריך:  10/04/2022   |   עודכן:  10/04/2022
איתמר לוין
+מחבל שיידה בקת"ב חוסל
01:39 11/04/22  |  עידן יוסף
מחבל פלשתיני בן 21, תושב הכפר אל-חדר הסמוך לבית לחם, נהרג מאש צה"ל לאחר שיידה בקבוקי תבערה בכביש ירושלים-גוש-עציון וסיכן נוסעי כלי רכב.
+ורד יריחו: שוטרים פלשתינים ירו ליד נקודת הש"ג
00:09 11/04/22  |  עידן יוסף
סמוך לש"ג של הישוב ורד יריחו בבקעת הירדן עצר רכב עם חמושים מצבא השיטור הפלשתיני. הם ירו באוויר ונסעו מהמקום (הצלה ללא גבולות).
+הקבינט אישר 360 מיליון ש"ח לבניית 40 ק"מ נוספים של מכשול התפר
21:28 10/04/22  |  עידן יוסף
ראש הממשלה, נפתלי בנט, כינס (א') את ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי (הקבינט המדיני-ביטחוני). חברי הקבינט אישרו פה אחד את התוכנית שהציג שר הביטחון, בני גנץ, בהיקף של 360 מיליון ש"ח לבניית 40 ק"מ נוספים של מכשול התפר.

בדיון הוצגה תמונת המצב המבצעית בגזרות השונות נוכח פיגועי העת האחרונה, וכן המאמצים המתבצעים ע"י גופי הביטחון, בכלל ההבטים, למיגור הטרור.

+אירוע חטיפת הנשק ליד אשקלון: החשוד התברר כיהודי
21:01 10/04/22  |  עידן יוסף
אירוע נסיון חטיפת הנשק בצומת בת הדר ליד אשקלון. לאחר בדיקה התברר כי מדובר באזרח יהודי, ככל הנראה מעורער בנפשו שברח ממעונית לפגועי נפש.
+מח"ט בנימין סיכל חטיפת נשק מחיילת בצומת בת הדר
19:34 10/04/22  |  עידן יוסף
בצומת בת הדר מועצה אזורית חוף אשקלון ניסה חשוד לחטוף נשק מחיילת. ‏מפקד חטיבת בנימין, אל"ם אליאב אלבז עבר במקרה בצומת, הבחין בניסיון חטיפת הנשק, ירה בחשוד ונטרל אותו.
צומת בת הדר
+צה"ל ירה לעבר אחיו של המחבל אך הוא נמלט
18:19 10/04/22  |  איציק וולף
כח צה"ל ירה באזור התעשיה של ג'נין לעבר רכב שבו, ככל הנראה, נסעו שני אחיו של המחבל מהפיגוע בתל אביב. דובר צה"ל מסר כי זוהו פגיעות וכי המרדף אחרי השניים נמשך.
+מחבלת דקרה לוחם מג"ב סמוך למערת המכפלה ופצעה אותו קל
18:12 10/04/22  |  איציק וולף
מחבלת דקרה לוחם משמר הגבול באחת מעמדות הבידוק הסמוכות למערת המכפלה שבחברון ופצעה אותו קל. לוחמים שהיו במקום ניטרלו את המחבלת.
+צה״ל הודיע על כוונתו להרוס את בית המחבל שביצע את הפיגוע בבני ברק
13:34 10/04/22  |  מירב ארד
היום (א'), נמסרה הודעה למשפחת המחבל דיא חמארשה על כוונת צה"ל להרוס את הבית בו התגורר המחבל שביצע פיגוע ירי בעיר בני ברק, בו נרצחו חמישה בני אדם.
למשפחת המחבל ניתנה אפשרות להגיש השגה ביחס להריסה.
+כוח צה"ל ירה לעבר פלשתינית חשודה סמוך לכפר חוסאן
13:24 10/04/22  |  מירב ארד
‏לפני זמן קצר, סמוך לכפר חוסאן שבמרחב החטיבה המרחבית עציון, פלשתינית התקרבה באופן חשוד לעבר כוח צה״ל. הכוח פתח לעברה בנוהל מעצר חשוד שכלל ירי לאויר ולאחר שלא נעצרה, הכוח ירה לעבר פלג גופה התחתון. ‏החשודה קיבלה טיפול רפואי ראשוני בנקודה על ידי הכוח ופונתה לקבלת טיפול רפואי בבית החולים. האירוע מתוחקר.
+קץ פלשתין הרביעית
11:30 10/04/22  |  יעקב קורי   |   לרשימה המלאה
האינתיפאדה השלישית עשויה רק להביא סוף-סוף לסיום חלום הבלהות של מדינה פלשתינית רביעית, בנוסף לירדן עם רוב פלשתיני של 80%, חמאסטן הממטירה עלינו אלפי רקטות, ישראל עם זכות השיבה והחזרת חמישה מיליון פליטים
אלפי רקטות [צילום: אדי ישראל/פלאש 90]
+נתניהו: השחתת קבר יוסף - פגיעה במקום חשוב וקדוש ליהודים
10:41 10/04/22  |  איציק וולף
ראש האופוזיציה, ח"כ בנימין נתניהו, גינה את השחתת קבר יוסף הלילה בידי פלשתינים. "זו פגיעה חמורה במקום חשוב וקדוש לעם היהודי, ערב חג הפסח. חייבים מיד לשקם את המקום ולהחזיר את השקט והביטחון", צייץ בחשבון הטוויטר שלו.

+ח"כ רוטמן: נעלם מאזן ההרתעה ששמר על קבר יוסף
09:30 10/04/22  |  איציק וולף
ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) טוען כי מאזן ההרתעה ששמר על קבר יוסף שנים רבות, נעלם.

"הרשות הפלשתינית, שידעה שפגיעה בקבר תביא לתוצאות לא נעימות, יודעת היום שממשלה עם תומכי טרור לא תוכל לצאת למבצע נרחב בשכם ללכידת הפורעים או להשתלט על השטח שמסביב לקבר", טען.
+גנץ: נשקם את קבר יוסף
09:28 10/04/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
שר הביטחון כינה את השחתת קבר יוסף "פגיעה בחופש הפולחן היהודי" והצהיר כי מערכת הביטחון תשקם במהירות את המתחם וכי ישראל דורשת מהרשות הפלשתינית לתגבר את כוחותיה במקום לצורך שמירתו  ▪  קריאה בימין להחזיר למתחם את הישיבה שפעלה בו עד שנת 2000
[צילום: שימוש לפי סעיף 27א]
מצבת קבר יוסף המנותצת, הלילה [צילום: שימוש לפי סעיף 27א]
+קורבנות חג
09:03 10/04/22  |  משה לשם   |   לרשימה המלאה
אצל שכנינו הערבים, מחלקים סוכריות, פנים צוהלות, יללות שמחה, מנהיגי ארגוני טרור בחיוכים זחוחים, מברכים את הרוצחים ומבטיחים לנו "סופת אש"  ▪  המנהיגים שלנו לא מופיעים בציבור, הם עסוקים ב"הערכות מצב" ובתכנונים
חוזרים המראות [צילום: פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
העליון: תשלומי הרש"פ למחבלים - אשרור לטרור
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
באיזה שהוא מקום התבלבלו היוצרות של הפלשתינים הקיצונים שפתחו באינתיפאדה החדשה בהשראת החמאס, אירן ואבו מאזן, המגנה מחד וממשיך להסית מאידך. הם חושבים שהם זלנסקי אבל בפועל הם פוטין, הקוזק הנגזל. הם ממשיכים לנסות כבר 150 שנה לזרוק אותנו לים, ממררים לנו את החיים, אך הורסים לעצמם את החיים. כמו שזלנסקי נדחף אל הקיר כי אין לו ברירה, כך לנו אין ברירה, אלא להגן על חיינו. כפי שאומר עיתון הארץ אבל הפוך - לא שלפלשתינים אין ברירה אלא לבצע טרור, כי אם שלנו אין ברירה אלא להילחם בטרור. למזלנו, אלה ש"מבינים" את מניעי הטרור והקימו להם מדינת טרור בקרבנו הפכו להערת שוליים בתולדות האומה.
10/04/2022  |  יעקב קורי  |   יומני בלוגרים
שר הביטחון, בני גנץ, התייחס להשחתת קבר יוסף שבוצעה הלילה על-ידי פורעים פלשתינים ואמר כי מדובר באירוע חמור ביותר.
10/04/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
שוב חוזרים המראות: ירי במרכז הומה, אנשים פצועים, דם על המדרכות, חלונות מנופצים, שולחנות הפוכים, אנשים נמלטים, יללות צופרי אמבולנסים וניידות כוחות ביטחון שמגיעים לזירה, כתבים מתרוצצים ונעצרים בפנים רציניות לספר לצופים על האירוע. אולפני טלוויזיה שנפתחים לשידורים מיוחדים עם "פרשנים צבאיים" חמורי סבר.
10/04/2022  |  משה לשם  |   יומני בלוגרים
פלשתינים חיללו במהלך הלילה את מתחם קבר יוסף שבעיר שכם. עשרות פלשתינים חדרו אל המתחם ששופץ לפני כשש שנים, שברו את המצבה שעל הקבר והציתו את החדרים של המתחם.
10/04/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן, הודיע (שבת, 9.4.22) כי הוחלט על עצירה מוחלטת של כניסת ערביי ישראל לג'נין או יציאתם מן העיר דרך המעברים ג׳למה וריחן, זאת לנוכח כך שמוקד גל הטרור הנוכחי הוא עיר זו.
09/04/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
במקרה שלנו התמונה המדומיינת הפוכה: ישראל היא האריה, המותקף משום-מה על-ידי עדר זברות מתייהרות    היוכלו החיות המפוספסות, עטויות כפיות וסרטים ירוקים למצחם ללביא הבודד?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il