הממונה על הרשות להגנת הצרכן, מיכאל אטלן, מפרסם (יום ב', 11.4.22) הנחייה נגד העלאת המכירות באמצעות סימון ברירת מחדל כאשר רוכשים מוצר או שירות - הדבר פוגע משמעותית בחופש הבחירה של הצרכן ומהווה השפעה בלתי הוגנת במחקרים רבים נמצא כי ברירת המחדל המוצגת לצרכן היא בעלת השפעה ניכרת בבחירתו ומרבית הצרכנים נשארים עם האפשרות הראשונה שמוצעת להם ובכך נותנים את הסכמתם לחיובים שונים מבלי להיות מודעים לכך, דבר המהווה השפעה בלתי הוגנת על הצרכנים.
לפיכך, עמדת הרשות היא כי שימוש בברירת מחדל במסגרת הצעה/התקשרות בעסקה, מפרה את סעיף 3 לחוק מכיוון שהטית ברירת המחדל, המעודדת רכישה, פוגעת משמעותית בחופש הבחירה של הצרכן אם להתקשר בעסקה. כאמור, הטית ברירת המחדל משמעותה שהצרכן נוטה לבחור בהחלטה שנבחרה עבורו. על כן סימון העוסק במסגרת אפשרויות בחירה, בחירה של רכישה במסגרת תנאי ההתקשרות, פוגעת מהותית בחופש ההתקשרות של הצרכן ולא ניתן להסיק מאי שינוי אקטיבי של הסימון על-ידי הצרכן (Opt-out), כהסכמה או בקשה שלו לרכישה.
הממונה הנחה את חוקרי הרשות להתייחס לשימוש בברירת מחדל לעניין עשיית עסקה (בין אם לגבי העסקה העיקרית ובין אם לגבי עסקה נוספת לעסקה העיקרית) כהפרה של סעיף 3(ב)(8) לחוק - אספקת נכס או שירות בתשלום ללא בקשה מפורשת של הצרכן ולבצע אכיפה בהתאם.
תחילתה של הנחיה זו - חודש מיום פרסומה באתר הרשות.
עו"ד מיכאל אטלן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן: "מחקרים ומידעים על-אודות שימוש עוסקים בפרקטיקת ברירת מחדל, בארץ ובעולם, מראים שזו טכניקת שיווק נפוצה המסייעת להם להעלות את נתוני המכירות על בסיס הסכמה שלא מדעת של הצרכן. אני נחוש להילחם בתופעה זו ולמנוע מעוסקים להפעיל השפעה בלתי הוגנת על הצרכנים באמצעות סימון מראש (ברירת מחדל) בתהליך הרכישה של המוצר או השירות. הרשות ממשיכה ופועלת למען יצירת סביבה צרכנית בטוחה ומוגנת עבור הצרכנים".