|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
הפגנה מול בית בנט ברעננה [צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90]

בג"ץ: לא נקבע היכן יתגורר נפתלי בנט

הורה לשנות כמה מן התנאים במתווה ההפגנות מול ביתו ברעננה כדי להפחית את ההפרעה לתושבים מותח ביקורת חריפה על ביצוע העבודות ברעננה בלא היתר, על התמשכות העבודות במעון בירושלים ועל ההגשה המאוחרת של חוות הדעת בנוגע למעמד המעון ברעננה
18/05/2022  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   ממשלה 36   |   תגובות

בג"ץ דחה ברובן (יום ד', 18.5.22) את העתירות בנוגע להפגנות המתקיימות ליד ביתו הפרטי של ראש הממשלה, נפתלי בנט, ברעננה. השופט נעם סולברג אומר כי בית המשפט לא יורה לבנט היכן להתגורר - ברעננה או במעון בירושלים. במקביל הוא מותח ביקורת על התמשכות השיפוצים בירושלים, על אי-הגשת חוות הדעת בנוגע להתאמת הבית ברעננה ועל ביצוע העבודות בו ללא היתר בנייה.

העתירות הוגשו בידי עיריית רעננה ובידי תושבים המזוהים עם מתנגדי בנט וממשלתו. הטענות המקוריות היו נגד הרעש והמטרדים שגורמות ההפגנות; מאוחר יותר יצאו התושבים גם נגד העבודות המבוצעות בבית והגבלות התנועה באזור משיקולי ביטחון ואבטחה. בעקבות הערות השופטים, חזרו בהם התושבים מן הטענות בנושא השני; סולברג אומר שהם רשאים לפנות לערכאה המתאימה.

בדומה לכך דוחה סולברג את טענותיהם לפיהם המעון ברעננה הפך לרשמי. שאלה זו אינה דורשת הכרעה בדיון זה, "היא נעדרת נפקות מעשית. דומה, כי מטרתה אינה אלא ללבות את אש המחלוקת". מה עוד, מעיר סולברג, שאם תתקבל הטענה לפיה מדובר במעון רשמי - הרי שהדבר יהיה נגד האינטרס של התושבים עצמם, משום שיהיה מקום להרחיב את זכות ההפגנה.

הוא גם דוחה את הטענה לפיה יש לחייב את בנט להתגורר בירושלים, משום שכך ישוב השקט לשרור ברעננה: "בין אם הדבר נושא חן בעיני הציבור, בין אם לאו, ראש הממשלה בן-חורין לקבוע את מקום מגוריו, אם במעונו הפרטי, או במעונו הרשמי, ולא ניתן לחייבו להתגורר במקום זה או אחר. עניין זה נתוּן למשפט הציבור; לא ניתנה סמכות לבית המשפט להכריע בו".
בג"ץ 5318/21, עיריית רעננה נ' משטרת ישראל ואח' / פס"ד
הכרעה בעתירות לקיום הפגנות ליד ביתו של נפתלי בנט ברעננה

נותר לדיון רק אופן ההפגנות
איזון זכויות [צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90]

לגופן של העתירות מזכיר סולברג את מעמדה הרם של הזכות להפגין, לצד הצורך לאזן אותה מול זכויות אחרות, ואת הפסיקה בנוגע להפגנות מול בתיהם של אנשי ציבור. עוד הוא אומר כי השאלות לגבי זמן ההפגנות ומיקומן הפכו לתיאורטיות, שכן בפועל ההפגנות מתקיימות בעיקר במוצאי שבתות, עם כמה עשרות משתתפים ותוך שהמשטרה אוכפת את המתווה שקבעה להן. לכן, בג"ץ לא יידרש לטענות אלו שאינן מעשיות. עוד מציין סולברג, כי השופטים רשמו לפניהם את הודעתה לפיה במקרה הצורך תעדכן את המתווה. הוא מעיר, כי ייתכן שהמתווה - המאפשר הפגנות שלוש פעמים בשבוע בסמוך לבתי מגורים שקטים - היה מצדיק התערבות, אלמלא השינוי בפועל.

כל שנותר לדיון, ממשיך סולברג, הוא אופן קיום ההפגנות - ובעיקר הגבלת הרעש שיוצרים המפגינים. המשטרה אסרה "גרימת רעש חזק או בלתי סביר בכל שעה ובכל דרך שהיא", והתירה הקמת רעש תוך כדי ההפגנות (למשל בתופים וצופרי אוויר) במשך שעתיים במצטבר ולא יאוחר מהשעה 21:30; עד 23:00 בימי השבוע ועד 24:00 במוצאי שבתות הותר השימוש באמצעי רעש פחותים. סולברג החליט להטיל שתי מגבלות נוספות: איסור הקמת רעש בשעות 16:00-14:00 ואיסור שימוש באמצעי הגברה גם במוצאי שבתות לאחר השעה 23:00. הוא גם הורה למשטרה לאכוף את הוראות המתווה בנוגע לעוצמת הרעש ולמדוד אותו בהתאם לתקנות הרלוונטיות.

סולברג מדגיש: "קביעה זו, לגבי דרך אכיפת הוראות הדין, אינה אמורה לפגוע בזכות ההפגנה, שעל חשיבותה הרבה עמדתי לעיל. האפשרות להשמיע 'קול מחאה' - נותרה כפי שהיתה. ברם - החופש להפגין אינו חופש להפריע. אומנם ככלל, הפרעה, כפועל יוצא של הפגנה, שמקור כוחה בחופש הביטוי - ראויה להכלה. אולם השמעת רעש בלתי- סביר, להבדיל מרעש 'רגיל', נאסרה על-פי הדין, מאז ומתמיד, וזאת גם בעת קיום מחאות והפגנות". מדובר אומנם במשימה מורכבת יחסית, אך היא מחויבת על-פי הדין - מוסיף סולברג.

דורש מן הממשלה בדק בית
עבודות השיפוץ בבית בנט [צילום: מן הטלוויזיה]

סולברג מתייחס גם לעובדה שהפרקליטות יידעה רק באיחור את בג"ץ בנוגע לקיומה של חוות דעת של היועצת המשפטית למשרד ראש הממשלה, שולמית ברנע-פרגו, בדבר זכויותיו של בנט במעונו הפרטי, ב"סיטואציה שבה מתבקש מעון פרטי לשמש מעון רשמי". אומנם בדיעבד התברר שלחוות דעת זו לא הייתה השלכה על הפסיקה, אך ברור שהיה צורך לצרף אותה לתגובה המקדמית של המדינה, מדגיש סולברג. הוא מקבל את עמדת הפרקליטות, לפיה מדובר בטעות של משרד ראש הממשלה, אך דורש מן הממשלה לערוך בדק בית כדי לברר כיצד היא התרחשה.

עוד הוא מעיר על כך שהעבודות במעון ברעננה כמעט הושלמו - אך הליכי התכנון והרישוי מצויים רק בראשיתם. "את הנוהג שלפיו 'תחילה בּוֹנים, ורק אחר כך פונים', יש לשרש מן היסוד... החובה לשמור על הכללים הללו, נכונה מקל וחומר, מקום שבו עסקינן בבנייה הנעשית לצרכי ציבור. בן בנו של קל וחומר, שעה שהבנייה מתבצעת עבור ראש הרשות המבצעת - הוא ראש הממשלה". סולברג גם רואה בחומרה יתרה את טענת הממשלה בתחילת הדיון, לפיה השכנים יכולים להשיג נגד עבודות הבנייה במסגרת הליכי התכנון - כאשר כעת מתברר שהם לא החלו.

לבסוף מתייחס סולברג לסחבת בביצוע השיפוצים במעון בירושלים - בשל מורכבות ביטחונית, ענייני שימור, דרישות חדשות וסכסוכי עבודה. "דומה כי כל עיכוב שניתן להעלות על הדעת, התכנס ובא כדי 'לתקוע מקלות' בגלגלי השיפוץ. משמעות הדבר, כי המצב הבעייתי, שבו ראש הממשלה אינו יכול להעתיק את מגוריו למעונו הרשמי (אף שנמסר לנו בדיון כי הוא מעוניין לעשות כן) ו'להעלות את ירושלים על ראש שמחתו' - הולך ונמשך, וסביר להניח כי יוסיף להימשך גם בעתיד הנראה לעין... מצופה היה, כי משיבי הממשלה ימקדו את מאמציהם בהתנעת תהליך הבנייה במעון הרשמי בירושלים, כך שניתן יהיה להשלים זה הבניין, ולברך על המוגמר".

תמונה עגומה ומינהל בלתי תקין
סולברג. לאכוף את המתווה [יונתן זינדל, פלאש 90]

השופט יוסף אלרון אומר כי במסגרת הדיון התגלו תמונה עגומה ומינהל בלתי תקין בנוגע לאיחור בהגשת חוות הדעת לגבי מעמדו של המעון ברעננה. הוא מקבל את הטענה שהדבר לא נעשה בכוונה, אך "התנהלות שכזו קשה עד מאוד להלום. במילה 'שגגה' נעשה שימוש תכוף, אולם אין בה כדי לתקן את הפגם או לעמעמם את חומרתו. 'שגגה' זו התמשכה על פני חודשים רבים, ויש לתמוה על כך".

אלרון מוסיף: "בכל הנוגע להתנהלות המדינה ביחס לעבודות הנדרשות בבית ראש הממשלה ברעננה ובמעון ראש הממשלה בירושלים, מתקבל רושם מטריד כי הדברים נעשים ללא יד מכוונת ותוך הגררות שאיננה ברורה. במענה לשאלתי מיהו הגורם שקיבל החלטות בעניין, התקבלה תשובה עמומה ובלתי מספקת - 'משרד ראש הממשלה'. סתמו ולא פירשו... התנהלות המדינה בסוגיה זו, וגרירת הרגליים ביחס לביצוע העבודות הנדרשות במעון ראש הממשלה בירושלים, גרמה סבל רב לדיירים תמימים אשר שכונתם הפכה למוקד הפגנות למשך מספר חודשים. שכנים מסוימים נאלצו לסבול בשל עבודות הבנייה המאסיביות, אחרים בשל הגבלות תנועה או מקיום ההפגנות בסמוך לביתם. אלה גם אלה כך נדמה - לא ידעו את נפשם ממצב דברים זה שנכפה עליהם, ועל כך יש להצר".

השופט עופר גרוסקופף מוסיף, כי ככל שמדובר בהפגנה מול מעונו הפרטי של איש ציבור - "מקום חלופי להפגנה יסכון אם, ורק אם, הפגיעה הנגרמת לתושבים השכנים ממימוש זכות ההפגנה בו פחותה משמעותית מהפגיעה הנגרמת מקיום ההפגנה מול בית נבחר הציבור, כגון שהמקום החלופי מצוי בסמיכות לשטח ציבורי החוצץ בינו לבין בתי המגורים, או כשהמרחק בין השטח החלופי לבין מגורי התושבים הוא משמעותי דיו על-מנת לצמצם את הפגיעה, ולהביאה לגדר הנסבל".

עוד אומר גרוסקופף, כי כאשר יסתיימו השיפוצים במעון בירושלים, "ניתן וראוי יהיה להחמיר את הדרישות המוצבות ביחס למקום החלופי המאושר להפגנות, באופן שיצמצם את הפגיעה הנגרמת לתושבי רעננה. ודוק, החמרה זו אין משמעה כי לא תתאפשר הפגנה ברחבי העיר, אלא שמיקום ההפגנות יעודכן באופן שירחיק אותן במידה נוספת מבתי המגורים, ויפחית את הפגיעה ביושביהם". גם הוא מצטרף לביקורת על ביצוע העבודות ברעננה בלא היתר ועל התמשכות העבודות בירושלים.

הממשלה חויבה בתשלום הוצאות בסך 7,500 שקל בכל עתירה. את העירייה ייצגו עוה"ד אילנה בראף ולימור דניאלי-שוסטר, את התושבים ייצג עו"ד אוריאל נזרי, את הממשלה ייצגה עו"ד מוריה פרימן, ואת המבקשים להצטרף - עוה"ד גלי נגדאי, אוהד שפק ומתן גוטמן.

תאריך:  18/05/2022   |   עודכן:  18/05/2022
איתמר לוין
+לפיד הנחה לסגור את שלוחת משרד החוץ בת"א
11:27 19/05/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
נשקלת האפשרות לסגור את המשרדים בצ׳מפיון ולהעתיק את הפעילות לירושלים למרות שבמכרזים נכתב שהיחידה תפעל מת"א  ▪  העובדים: נקמנות מצד השר על הפרסום לפיו הוא מקיים פגישות שלא במגדל צ'מפיון
לפיד. נקמנות אישית או החלטה מקצועית? [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+חוק הגבלת כהונה גווע סופית
19:20 18/05/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
המליאה ננעלה מבלי שנמסרה הודעה על הצבעה, למרות שהמועד האחרון עומד לפוג  ▪  בקואליציה החליטו כי בהיעדר 61 בקואליציה לא יביאו אותו להצבעה  ▪  המשותפת סירבה לתמוך במקרה שההצבעה על החוק תהפך להצבעת אי-אמון
מנסור עבאס, יאיר גולן ואלי אבידר [צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אביר קארה / Abir  kara   אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen   אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai   איילת שקד / Ayelet Shaked   אלון שוסטר / Schuster Alon   אלי אבידר / Eli Avidar   אלעזר שטרן / Elazar Shtern   בני גנץ / Benny  Gantz   גדעון משה סער / Gideon  Sa'ar   זאב אלקין / Ze'ev Elkin   חמד עמאר / Hamad Amar   יאיר גולן / Yair Golan   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יואב סגלוביץ' / Yoav Segalovich   יואל קוסטנטין רזבוזוב / Yoel Konstantine  Razvozov   יוסף אלרון   יועז הנדל / Yoaz  Hendel   יחיאל משה טרופר / Yehiel  Tropper   יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton   מאיר יצחק-הלוי / Meir Itzhak Halevy   מאיר כהן / Meir  Cohen   מוריה פרימן / Moria Friman   מירב כהן / Meirav  Cohen   מרב מיכאלי / Merav  Michaeli   מתן כהנא / Matan  Kahana   נחמן שי   ניצן הורוביץ / Nitzan Horovitz   נעם סולברג / Noam Sohlberg   נפתלי בנט / Naftali  Bennett   עופר גרוסקופף / Ofer Groskopf   עידן רול / Roll Idan   עיסאווי פריג' / Issawi Frej   עמר בר-לב / Omer  Bar-Lev   פנינה תמנו-שטה / Pnina Tameno-Shete   קארין אלהרר / Karin  Elharar   תמר זנדברג / Tamar Zandberg 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בג"ץ: לא נקבע היכן יתגורר נפתלי בנט
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שיפוץ זוחל בבירה
18/05/22 22:07
2
א.ל. ר"ג
19/05/22 12:32
 
האמיתי
19/05/22 15:52
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ממשלה 36
סופו של חוק הגבלת הכהונה לראש הממשלה, שנועד למנוע מנתניהו להיבחר שוב? בערוץ כנסת דווח (יום ד', 18.5.22) כי מליאת הכנסת ננעלה בלי הודעה על הצבעה על החוק.
18/05/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
צפיתי בראיון של עמית סגל עם יאיר לפיד. על-אף השאלות הקשות שהציג סגל, לפיד היה במיטבו, על-אף שאני בצד הפוליטי של סגל, האמת חייבת להיאמר, לפיד היה טוב מסגל שבעתיים, נינוח, כאילו היה מוכן לכל שאלה ושאלה, וירה את התשובות לפני שנשאלו. (זו לא חוכמה לדעת מראש, כמו שסגל אסף את השקרים של לפיד, גם המטה של לפיד אסף אותם)
לאחר הפרישה מתפקידו כשר לשירותי דת, מקווה סגן השר מתן כהנא שיוכל בעתיד לחזור לתפקידו. בראיון לגלי צה"ל מדגיש סגן השר: "אני חושב שבעת הזאת החזרה שלי לכנסת היא משמעותית, גם לנו בימינה וגם מול השותפים הקואליציונים כגורם מייצב".
18/05/2022  |  מירב ארד  |   חדשות
שרת הכלכלה והתעשיה, אורנה ברביבאי, הגיבה (יום ג', 17.5.22) לפרסום המלצות ועדת המחירים להפסקת הפיקוח על מוצרי הלחם. "אני מודה לחברי וחברות וועדת המחירים על עבודתם המקצועית ועל ההמלצות, אותן העבירו להחלטתי ולהחלטת שר האוצר, אשר כוללות המלצה להסיר את הפיקוח על מחירי הלחם ולהמשיך לפקח רק על רווחיות המאפיות ועל השינויים במחירים", כתבה השרה, אך ציינה כי הסרת הפיקוח תפגע בציבור: "הלחם המפוקח הוא מוצר בסיסי, שצריך להיות נגיש בכל בית, בייחוד עבור אלו שהלחם עבורם הוא מרכיב חיוני בהזנת המשפחה, ואין ידם משגת מוצרי לחם שאינם מפוקחים".
17/05/2022  |  מירב ארד  |   חדשות
ועדת המחירים הממשלתית, המשותפת למשרדי האוצר והכלכלה, המליצה הערב (יום ב', 16.5.22) סופית להסיר את הפיקוח הממשלתי ממחיר הלחם, לראשונה מזה עשרות שנים - כך דווח בחדשות 13.
16/05/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il