|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
אוחנה היום בוועדת מירון [צילום: לע"מ]

אוחנה: כולם ידעו כל השנים על הצפיפות במירון

מי שהיה השר לביטחון פנים בעת האסון טוען, כי איש לא קבע שאין לקיים את ההילולה בשל בעיית הצפיפות שב ואומר שהוא נושא באחריות כשר - אך לא באשמה לאסון ינאי: היית צריך לשאול שאלות
31/05/2022  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   אסון מירון   |   תגובות

כל המעורבים בהכנות להילולה בל"ג בעומר במירון ידעו במשך שנים על סכנת הצפיפות, אך איש מעולם לא דרש למנוע את קיומו. כך אומר (יום ג', 31.5.22) אמיר אוחנה, שהיה השר לביטחון פנים בעת האסון אשתקד, בעדותו בוועדת החקירה הממלכתית. הוא שב ואמר כי למרות אחריותו המיניסטריאלית - הוא אינו חש אשמה כלשהי, לא במישור המשפטי ולא במישור המוסרי והציבורי, משום שלא צריך היה לפעול אחרת.

אוחנה אמר כי ניסה מאוד להיות קשוב לצרכיו של הציבור החרדי ולקולות שעלו ממנו בנושא ההילולה. הוא תמך בעמדתו של שר הפנים דאז, אריה דרעי, לפיה מבחינת היבטי הקורונה ניתן היה לקיים את ההילולה ללא מגבלות. אוחנה ציין, כי המשטרה - המפכ"ל קובי שבתאי ומפקד מחוז הצפון שמעון לביא - אמרו בבירור שיש לבחור בין הר פתוח לחלוטין לבין הר סגור לחלוטין, שכן המשטרה אינה יודעת לנהל אירוע שיש בו מספר משתתפים מוגבל, בגלל הלחץ בגדרות שהוא סכנה בטיחותית. "סברתי ואני עדיין סבור שלא הייתה הצדקה לסגור את האירוע", הוסיף.

השופטת דבורה ברלינר שאלה: "האם ידעת משהו על מצב הצפיפות בהר?". אוחנה: "כן, כל שנה הצפיפות והדוחק הם אתגר מבחינת המשטרה, ולכן המשטרה מתייחסת אליו לא כאירוע רגיל. במשך חצי שנה היו עשרות ישיבות, עד למפכ"ל ואלי. כאשר הציגו לי את התוכניות, התרשמתי מעבודה מאוד מסודרת, רצינית ואחראית". ברלינר: "היה מענה לבעיית הצפיפות?". אוחנה: "בכל שנה מפיקים לקחים מהשנה הקודמת. המענה היה בכמה מובנים. אגף התנועה יודע לעצור את התנועה כאשר יש צורך. הרבה מאוד סדרנים שמצויים על ההר אמורים לתת מענה. הכי חשוב - 4,700 שוטרים שהשתתפו באירוע ושיתנו מענה לכל האתגרים המוכרים, כולל הצפיפות". לדבריו, ככלל - המשטרה יודעת לנהל קהל רב, וקיימים ניסיון רב והכשרה מתאימה.

אוחנה הוסיף: "בכל השיחות שנגעו למירון עלה נושא הצפיפות. זה אתגר שאיתו מתמודדים כל שנה המשטרה וכל מי שעוסק באירוע הזה. היו הערכות סותרות לגבי מספר המשתתפים ונערכנו לפי התרחיש המירבי. המשטרה לקחה פיקוד על האירוע, כי המרכז למקומות הקדושים לא יכול היה לעמוד מול הלחץ הציבורי של מי שרצו לבצע הדלקות. המשטרה קבעה את המספר הנכון שאפשר לשאת בו ולקיים את האירוע בצורה כמה שיותר בטוחה".

ברלינר: "יש רושם של ישראבלוף - נדבר על 20,000 [איש בהדלקות] אבל כולם יודעים שיהיו הרבה יותר". אוחנה: "משרד הבריאות דיבר על 10,000 ואחר כך על 20,000. המשטרה אמרה: אנחנו לא יודעים לאכוף את זה. המפכ"ל אמר את זה בשיחה עם ראש הממשלה, שר הבריאות ואתי". ברלינר: "אז למה לפרסם 10,000 אם לא יכולים לאכוף?".

אוחנה: "היה חשש גדול במשרד הבריאות מפריקת כל עול, ושגם באתר וגם בציבור יחשבו שהקורונה נגמרה. הם רצו להגיע למספר לא בגלל החשש האפידימיולוגי אלא בגלל החשש התדמיתי. הייתה הבנה שהמספר המוצהר לא יהיה בפועל. הייתה הבנה שזו מגבלה שאינה אכיפה, אלא נועדה לשדר מסר שהקורונה לא נגמרה". ברלינר: "לא חשבת שצריך לעשות משהו יותר מהותי מאשר לצמצם את הפער שבין 10,000 ל-20,000". אוחנה: "המשטרה אמרה בצורה הכי ברורה - הכל או לא כלום".

איפה היה השר אביטן
קרליץ היום. איפה האחריות של השר? [צילום: לע"מ]

בהמשך הדגיש אוחנה: "החשש הזה [מפני הצפיפות] קיים בכל הילולה של מירון ועלה גם כאן. אבל איש לא אמר: האירוע לא יכול להתקיים, יש פה סכנה שאיננו יודעים לתת לו מענה. גם בפעילות צבאית יש סיכונים ולעיתים הם מתממשים. למרבה הצער, הפעם הסיכון הזה התמשש. לא היה משהו סביר שאני, המפכ"ל או מפקד המחוז היינו צריכים לעשות ולא עשינו. צריך להפקיע את הקרקע ולהלאים אותה לטובת המדינה".

אוחנה אישר, כי המשטרה לא ביצעה תחקיר לאחר האירוע וטען, כי נאמר לו שזו הייתה קביעתו של היועץ המשפטי דאז, אביחי מנדלבליט, כדי שלא לשבש חקירות אחרות. שלמה ינאי: "נכון לרגע זה המשטרה לא ביצעה תחקיר, כי היא רוצה להגן על אנשיה" אוחנה: "צריך לקבוע שהמשטרה תוכל לבצע תחקיר בזמן אמת מבלי שהחומרים ישמשו [נגד השוטרים], כמו בצבא". ינאי: "גם ועדת אור המליצה את זה. היא גם אמרה במפורש, שעל המשטרה כשלוחת ציבור מוטלת לעשות תחקיר גם אם אין תקנה כזאת". אוחנה השיב, שהדבר מוכיח שהייעוץ המשפטי הוא הקובע.

הרב מרדכי קרליץ שאל: "איפה האחריות של השר?". אוחנה: "לשר יש אחריות על כל מה שיש במשרדו. השר לביטחון פנים אחראי לתאונות הדרכים, למקרי הרצח, לכל מקרי הפשיעה. הוא נותן דין וחשבון בפני הציבור, עונה על שאלות ונותן תשובות. האחריות פירושה לעשות הכל כדי לעמוד ביעדים ולמנוע הישנות אסונות".

ברלינר: "אמרת שאתה אחראי ולא אשם". אוחנה: "נכון, כי יש הבחנה. האחריות אין פירושה שהשר אשם בכל מקרה רצח". קרליץ: "מדובר פה באירוע מסכן חיים". אוחנה: "אירועים כאלה יש כל שבוע. מאז הקמת המדינה, אסון שכזה לא קרה". קרליץ: "עד כמה צריכה להיות לשר בקרה שהדברים מבוצעים נכון?". אוחנה: "בשביל זה הגעתי למקום, לראות שהדברים מבוצעים כפי שהוצג לי, וכך היה. השר לא אמור להיות מפקד המשטרה או מפקד האירוע או מפקד גזרה באירוע. ברמה של השר צריך לראות שיש עבודת מטה מסודרת, שמשקיעים באירוע את כל המשאבים הדרושים".

ינאי תהה מדוע דרעי ואוחנה עסקו בצד הדתי של ההילולה ולא השר לשירותי דת דאז, יעקב אביטן. אוחנה השיב, כי לדרעי היה מעמד מיוחד לנוכח היותו שר ותיק וראש מפלגת ש"ס; וזאת לצד פעילותם של כל חברי קבינט הקורונה בכל היבטי המגיפה, בלא קשר למשרדיהם. לדברי אוחנה, הוא עצמו פעל בכך בכובעו כחבר קבינט הקורונה וגם לנוכח היחסים הקשים באותה עת בין המשטרה לבין הציבור החרדי.

ינאי: שאלות של שכל ישר
ינאי היום. "שנים של דגל אדום" [צילום: לע"מ]

ינאי תהה מדוע דרעי ואוחנה עסקו בצד הדתי של ההילולה ולא השר לשירותי דת דאז, יעקב אביטן. אוחנה השיב, כי לדרעי היה מעמד מיוחד לנוכח היותו שר ותיק וראש מפלגת ש"ס; וזאת לצד פעילותם של כל חברי קבינט הקורונה בכל היבטי המגיפה, בלא קשר למשרדיהם. לדברי אוחנה, הוא עצמו פעל בכך בכובעו כחבר קבינט הקורונה וגם לנוכח היחסים הקשים באותה עת בין המשטרה לבין הציבור החרדי.

ינאי: "יש הצטברות רבת שנים של דגל אדום שמתנופף מעל ההילולה במירון, ועסקתם רק בהיבט האפידימילוגי?" אוחנה: "כן, כי אף גורם לא אמר שלא ניתן לקיים את האירוע מסיבה בטיחותית כי משהו השתנה. אני לא יכול לעסוק במה שאינו מובא בפנַי". ינאי: "אתה ממשיך את הקו של המשטרה של שחור-לבן, אבל ביניהם יש גוונים. היו כמה אפשרויות שעלו בדיוני ההכנה; רוב קציני המשטרה המליצו למפקד המחוז שלא לפתוח את ההר. צריך היה באיזשהו מקום לדון בעניין ולא רק להסתמך על כך שזה קורה כל שנה ועובר בשלום".

אוחנה: "אני מסתמך על עבודת מטה סדורה ועל אלפי שוטרים שנותנים מענה גם לאיום הזה. אני לא יכול להגיד שהשנה לא יהיה בגלל מה? משהו השתנה שהפעם אי-אפשר לקיים את האירוע?". ינאי: "אתה צריך להעריך שהשנה יהיה עומס יותר גדול וסיכון יותר גדול, ולשאול מיוזמתך את המשטרה האם אפשר לדלל ולהקטין את המספר. אלו שאלות של שכל ישר".

אוחנה: "המשטרה שללה את זה ואמרה שההגבלה תעלה בחיי אדם. זו חוכמה שבדיעבד. בזמן אמת, הגורמים כולם אמרו: יש סיכון, אבל אנחנו יודעים לתת לו את המענה. איך אני יכול להגיד: אני לא מקבל את דעתכם המקצועית ורוצה מתווה ביניים?". ינאי: "אתה לא צריך לעשות בצד האופרטיבי. כאשר יש כזה רקורד של אירועים קודמים שנגרמו בנס, אתה צריך לשאול שאלות איך אתם נערכים לעניין". אוחנה: "שאלתי וקיבלתי תשובות". ינאי התייחס לדיון הצגת התוכניות בפני אוחנה ואמר כי זמן רב הוקדש למספר ההדלקות – ואילו נושא הצפיפות עבר ללא כל התייחסות. קצין האג"ם של מחוז צפון, ניצב-משנה ויקטור בוסקילה, אמר שמדי שנה כמעט נרמסים אנשים במירון – אך אוחנה לא שאל כיצד ניתן למנוע זאת. ינאי ציין, כי נושא הצפיפות לא נדון וממילא לא קיבל תשובות. אוחנה השיב, כי צמצום מספר ההדלקות והיקפיהן היה מענה לוויסות הקהל.

ינאי ציין, כי ההילולה כולה הייתה בלתי חוקית משום שלא הייתה תקנה שאפשרה כניסה בלתי מוגבלת להר, ותהה מדוע הממשלה לא התקינה תקנות מתאימות. אוחנה השיב, כי כל ההחלטות היו מלוות בידי הייעוץ המשפטי לממשלה, וכי אירועים רבים לא הוסדרו בתקנות - כמו התפילות בהר-הבית וההפגנות ברחוב בלפור. ינאי: "הייעוץ המשפטי לממשלה הרים ידיים בנושא הזה. לפי אחד ההסברים, היה לכם נוח שלא יהיו תקנות, כדי שאם תהיה התפרצות קורונה מהאירוע - איש לא היה אחראי". אוחנה השיב, כי הוא אינו הכתובת הנכונה לשאלה.

תאריך:  31/05/2022   |   עודכן:  31/05/2022
איתמר לוין
+נתניהו לא השיב במרס 2015 למכתב התרעה בנוגע למירון
16:56 31/05/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
דוד צור, ניצב בדימוס שעמד בראש ועדת משנה בכנסת לנושא מירון, התריע על המצב בו  ▪  סבור שיש שיקולים פוליטיים בהימנעות מהסדרת ההר - וגם מדגיש שלא ניתן לבטל את ההילולה
צור היום בוועדת החקירה [צילום: לע"מ]
+ארדן: המשטרה אחראית להעדר הטיפול בבעיות מירון
16:34 31/05/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
טוען שכאשר היה השר לביטחון פנים, לא הייתה לו כל סמכות להתערב בעבודת המשטרה  ▪  קיבל מדי שנה התראה על קיום צווארי בקבוק בהר - אך לא עשה דבר
ארדן היום בוועדת החקירה [צילום: לע"מ]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אוחנה: כולם ידעו כל השנים על הצפיפות במירון
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
זינגלה
31/05/22 15:55
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  אסון מירון
יעקב אביטן, שהיה השר לשירותי דת בעת אסון מירון, אומר כי ערב ההילולה הודה על ההיערכות לאירוע - משום שגורמי המקצוע אמרו לו שהם ערוכים כיאות. אביטן העיד (יום ג', 24.5.22) בפני ועדת החקירה הממלכתית. אביטן טען שהוא נוטל אחריות מאז היותו בן 18, אך עשה את המיטב לקראת ההילולה. הוא הודה, כי אין כל תיעוד לדיונים שקיים לקראת ההילולה.
24/05/2022  |  איתמר לוין  |   חדשות
ראש הממשלה דאז, בנימין נתניהו, התעלם בשנים 2014 ו-2016 מאזהרותיהם של מירי רגב ודודו אמסלם - שהיו יושבי ראש ועדת הפנים של הכנסת - בדבר אסון אפשרי בהילולת ל"ג בעומר במירון. כך עולה (יום ג', 24.5.22) מעדותה של רגב בפני ועדת החקירה לאסון מירון.
24/05/2022  |  איתמר לוין  |   חדשות
ראש הממשלה דאז, בנימין נתניהו, קיבל ב-11.4.21 את המלצת שרי הפנים וביטחון הפנים דאז, אריה דרעי ואמיר אוחנה, לפיה הר מירון יהיה פתוח ללא מגבלות בל"ג בעומר אשתקד. לצד זאת הבהיר נתניהו, כי ייקבעו מגבלות לשהות בשטחים הסגורים שבהר. כך העיד (יום ג', 24.5.22) ישראל אוזן, שהיה ראש לשכתו של דרעי במשרד הפנים ומשמש כיום כראש לשכתו כיו"ר ש"ס. בזמן אמת אמר אוזן, כי "ראש הממשלה בהיסטריה" בנושא. הוא הסביר בעדותו, כי היו על נתניהו לחצים כבדים מהציבור החרדי להבטיח שההר יהיה פתוח.
24/05/2022  |  איתמר לוין  |   חדשות
ועדת העבודה והרווחה אישרה (יום ד', 18.5.22) לקריאה ראשונה את הצעת החוק לסיוע לנפגעי אסונות אזרחיים שיזמה יו"ר הוועדה ושורת חברי כנסת - מהקואליציה והאופוזיציה - בעקבות אסון מירון. לדברי יו"ר הוועדה, אפרת רייטן-מרום "הסוגיה העיקרית הוא הזמן הממושך שחולף עד שהמדינה מפצה את הנפגעים, מתוך אחריות משפטית או מוסרית. חשש המדינה הוא מהגדרת החבות והיקפה, והחוק בא לתת מענה של פיצוי מידי".
18/05/2022  |  מירב ארד  |   חדשות
עתירה שהוגשה פחות מ-48 שעות לפני ההילולה במירון מלמדת, כי למרות האסון אשתקד, המלצות ועדת החקירה הממלכתית והיערכות המשטרה - נמשכות המחלוקות סביב הבטיחות באתר, תוך חילוקי דעות קשים בין הגורמים הרבים המעורבים בו.
17/05/2022  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il