|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
ארדן היום בוועדת החקירה [צילום: לע"מ]

ארדן: המשטרה אחראית להעדר הטיפול בבעיות מירון

טוען שכאשר היה השר לביטחון פנים, לא הייתה לו כל סמכות להתערב בעבודת המשטרה קיבל מדי שנה התראה על קיום צווארי בקבוק בהר - אך לא עשה דבר
31/05/2022  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   אסון מירון   |   תגובות

המשטרה היא הנושאת באחריות לכך שלא טופלו בעיות הבטיחות בהר מירון - טוען (יום ג', 31.5.22) גלעד ארדן, שהיה השר לביטחון פנים בשנים 2020-2015, בעדותו בוועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון. לדבריו, השר אינו רשאי להתערב בעבודה המקצועית של המשטרה, והיא מעולם לא התריעה שאין ביכולתה לנהל את הילולת ל"ג בעומר.

ב-2016 שלח המפכ"ל דאז, רוני אלשיך, לארדן מכתב בו עמד על הצורך במינוי מפיק וכתב שהמשטרה לא תוכל לראות את עצמה כאחראית בלעדית לאירוע. יו"ר הוועדה, דבורה ברלינר: "זה מכתב דרמטי למדי". ארדן: "הוא ממש לא דרמטי ונעשה בעצה אחת איתי. הסברתי לאלשיך, שפנייה של שר הרבה פחות חזקה מפנייה של מפכ"ל; זו לא הפעם היחידה שעשינו את זה. כך גם לגבי הפנייה שלו למנכ"ל משרד ראש הממשלה, אלי גרונר".

לדברי ארדן, המכתב היה חלק מניסיון להעביר את האחריות על ההילולה למשרד לשירותי דת, אבל "גם אם יש גורם מתכלל אחר, רק למשטרה יש סמכויות חוקיות. הא ראיה, שהמשטרה הסכימה לדחות את העברת האחריות. אם המשטרה חשבה שהמצב על ההר הוא סכנה לשלום הציבור, מפקדיה והמפכ"ל היו צריכים לסגור את ההר".

ברלינר: "זה לא אמור לעבור דרכך?". ארדן: "חד-משמעית לא. כאשר ניסיתי לתת הנחיות כאלה, הביאו לי את היועץ המשפטי לממשלה שהסביר לי מדוע אסור לי לקבל החלטות כאלה. אמרתי למשטרה ולנציבות כבאות והצלה, שאגבה אותן ציבורית בכל מקום בו יאמרו שהדבר איננו בטיחותי". ברלינר: "ניסית לעשות פעולות לגבי מירון ואמרו לך שזה לא בסמכותך?". ארדן: "תמיד שאלתי לגבי הוויסות בין כמות ההדלקות והאוטובוסים. התשובות של מפקדי המשטרה תמיד היו שהם עושים את הוויסות". לדבריו, אלשיך מעולם לא הציף בפניו את נושא מירון כדחוף וחשוב המחייב את התערבותו.

"קיימתי דיון והגעתי להר"
ברלינר היום. "תיאור מאוד פיזי" [צילום: לע"מ]

ברלינר ציינה, כי מסמך הדגשים שקיבל ארדן להילולה בשנים 2017, 2018 ו-2019 היה העתק כמעט מדויק של השנים הקודמות. ארדן הגיב: "גם האירוע הוא אותו הדבר. אם יש חשש לטילים של חיזבאללה, זה מתווסף. ככל שהמתווה הכללי של האירוע נותר אותו הדבר, גם הדגשים שממליצים לשר לשאול נשארים קבועים". ברלינר: "יש לי תחושה לא נוחה מכך". היא ציטטה התכתבות פנימית של אנשי המשרד במרס 2018: "צריכים לעבור את האירוע השנה בבלגן הרגיל", והוסיפה: "הם מבינים שיש בלגן על ההר".

ארדן: "בלגן הוא סוג של ביטוי. זה אירוע המוני שעשוי להיראות כבלגן. אני מסתכל על הסמכות והאחריות שלי". ברלינר: "מה שמטריד אותי, שיש שם תיאור מאוד פיזי של הצפיפות בהר ושל הסכנה. הם מדברים על צווארי בקבוק. אתה מקבל את המסמך הזה; אתה לא חושב שצריך לעשות משהו?". ארדן: "ודאי, אבל אין לי סמכות לתת הוראות מה לעשות בהר. אני יכול לבדוק האם המשטרה אחראית לתרחישים שונים. אני מציף את השאלות ומקבל את התשובות. כל השיח הזה נועד להרגיע אותי – שהמשטרה מכירה את האיום המרכזי ונערכת אליו".

ברלינר: "אם בשנה א' יש צווארי בקבוק, בשנה ב' הבעיה צריכה להיפתר, כך שלא נגיע לבלגן הרגיל". ארדן: "צוואר בקבוק זה ביטוי סובייקטיבי. הוא יכול לסכן חיי אדם והוא יכול להיות נסבל, שהמשטרה יודעת לנהל את הכניסה והיציאה ממנו. אין לי יכולת לענות מעבר לזה. אני נסמך על אנשי המשטרה המקצועיים בשטח. המדינה צריכה לחיות ולקיים אירועים המוניים. אם המשטרה לא אומרת שהיא תסגור או תגביל את כמות הקהל, אנחנו לא יכולים לפקוד עליה אם המפקדים בשטח אומרים שהם יכולים להתמודד עם העניין הזה".

ברלינר שאלה כיצד פעל ארדן לאחר שיו"ר ועדת הפנים דאז, דוד אמסלם, התריע שיש להבטיח שהעולים להר ישובו בשלום לבתיהם. ארדן השיב: "אני לא מבין את השאלה. שר הוא אחד עם שישה אנשים מול 32,000 שוטרים ואלפי אנשים בשירותי הכבאות וההצלה. צריך להבין את מגבלות הסמכות של השר, ודאי מול המשטרה שהחוק קובע את עצמאותה. קיימתי דיון והגעתי להר, אבל השאלה היא מה הסמכות שלי".

ברלינר: "האם עשית מאמצים לפתור את הבעיה הזאת? לא לתת הוראה למפכ"ל, אלא לומר לו". ארדן: "אני לא זוכר מה היה בשיחות בעל-פה. האחריות שלי הייתה הניסיון להעביר את האחריות [למשרד לשירותי דת]. אם המשטרה אומרת שהאירוע צריך להתקיים, והייתי אומר 'תדאגו שלא יהיו צווארי בקבוק', היו אומרים שזה כסת"ח; איך אפשר למנוע את זה באירוע המוני".

"השר צריך להיות פעיל"
אלשיך. שלח מכתב [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

בתשובה לשאלה מהו הלקח שלו מהאסון, אמר ארדן: "מי שיש לו סמכות סטטוטורית – צריך להפעיל אותה. צריך במידת הצורך לעמוד באומץ מול הציבור. עובדה שכעת הם [המשטרה] מגבילים אירועים". ברלינר: "לא היה חשש מפני העדר נתיבי מילוט שהם סטריליים לכיוון אחד?". ארדן: "ודאי, הנושא תמיד עלה והמשטרה תמיד אמרה שיש לה את היכולת להתמודד עם זה. אנחנו לא באים מתחום המשטרה וביטחון הפנים. אנחנו אנשי ציבור ולכן ועדת אור קבעה את הצורך בקצין משטרה בכיר לצידו של השר לביטחון פנים, שנותן לו דגשים. קיבלנו את הדגשים הנכונים. אם חסרים דגשים, צריך לשאול את אנשי המשטרה. הדגשים היו נכונים; המפקדים בשטח לא צלצלו מספיק בפעמוני האזהרה אלא עשו להפך".

הרב מרדכי קרליץ: "הדיבור על מפיק הוא במידה מסוימת להעביר את האחריות למישהו אחר. אני לא מבקר את הבקשה הזאת, אבל אני לא רואה משטרה ששוברת את הראש כיצד לפתור את זה". ארדן: "הבקשה נכונה. כאנשי ציבור אנחנו מסתמכים על אנשי המקצוע שאומרים לנו מה צריך לעשות".

שלמה ינאי: "כאשר מדובר בחיי אדם, השר צריך להיות פעיל ולפקח על הגוף". ארדן: "בגלל עוצמתה של המשטרה, מסקנות ועדת אור אינן מיושמות במלואן. לכן קצינים בשירות פעיל ולא קצינים בדימוס משרתים בלשכת השר". ינאי: "אתה מְמַנֶה את המזכיר הביטחוני לשר, לא המשטרה". ארדן טען שיש קושי של תקציב ותקן למנות קצין בדימוס; ינאי הגיב: "אם זה היה חשוב לך, היה מתגבר על הבעיות הללו".

לדברי ארדן, "יש פה משהו בלתי הוגן כלפי הדרג המדיני. אתה יכול לבוא אליו בדרישה כאשר גורם מוסמך התריע שיש סכנה לחיי אדם, אבל פה יש דרג מקצועי שאמר שהוא יודע לטפל בזה". ינאי: "אם המשטרה אינה ממלאת את תפקידה, זו אחריות של השר". ארדן: "ואם לא אומרים לשר שהם לא מסוגלים? אם היו אומרים לי שלא מסוגלים לאכוף, הייתי אומר: תסגרו את האירוע. מעולם לא אמרה לי המשטרה שמספר הנוכחים בהדלקה עולה על זה שאישר המהנדס ושהם אינם מסוגלים לאכוף את זה". ינאי תהה, האם ייתכן שקציני משטרה לא אוכפים כדי לרצות את הדרג המדיני ולא לפגוע בקידומם. ארדן דחה השערה זו.

ינאי: "האם מירון לא הפך להיות מצוות אנשים מלומדה, לסוג של שאננות והימנעות מבחינה בסיסית של סוגיות הגבלת הקהל והתשתית, שאם לא נטפל בהן זה יתפוצץ בפנינו?". ארדן: "אני לא חושב. הציבור החרדי סבל שם והציף את הבעיות. ההר הוא הר, המצב בשטח הוא המצב בשטח. אי-אפשר להמציא את המציאות מאפס. יש מי שמוסמך לסגור את האירוע אם הוא לא בטיחותי – המשטרה או נציבות כבאות והצלה. אם הם לא עושים את זה, אי-אפשר לבוא בטענות לדרג המדיני. צר לי מאוד שקציני המשטרה ראו את הדברים ולא הציפו אותם במלוא חומרתם".

תאריך:  31/05/2022   |   עודכן:  31/05/2022
איתמר לוין
+נתניהו לא השיב במרס 2015 למכתב התרעה בנוגע למירון
16:56 31/05/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
דוד צור, ניצב בדימוס שעמד בראש ועדת משנה בכנסת לנושא מירון, התריע על המצב בו  ▪  סבור שיש שיקולים פוליטיים בהימנעות מהסדרת ההר - וגם מדגיש שלא ניתן לבטל את ההילולה
צור היום בוועדת החקירה [צילום: לע"מ]
+אוחנה: כולם ידעו כל השנים על הצפיפות במירון
12:03 31/05/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
מי שהיה השר לביטחון פנים בעת האסון טוען, כי איש לא קבע שאין לקיים את ההילולה בשל בעיית הצפיפות  ▪  שב ואומר שהוא נושא באחריות כשר - אך לא באשמה לאסון  ▪  ינאי: היית צריך לשאול שאלות
אוחנה היום בוועדת מירון [צילום: לע"מ]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ארדן: המשטרה אחראית להעדר הטיפול בבעיות מירון
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  אסון מירון
כל המעורבים בהכנות להילולה בל"ג בעומר במירון ידעו במשך שנים על סכנת הצפיפות, אך איש מעולם לא דרש למנוע את קיומו. כך אומר (יום ג', 31.5.22) אמיר אוחנה, שהיה השר לביטחון פנים בעת האסון אשתקד, בעדותו בוועדת החקירה הממלכתית. הוא שב ואמר כי למרות אחריותו המיניסטריאלית - הוא אינו חש אשמה כלשהי, לא במישור המשפטי ולא במישור המוסרי והציבורי, משום שלא צריך היה לפעול אחרת.
31/05/2022  |  איתמר לוין  |   חדשות
יעקב אביטן, שהיה השר לשירותי דת בעת אסון מירון, אומר כי ערב ההילולה הודה על ההיערכות לאירוע - משום שגורמי המקצוע אמרו לו שהם ערוכים כיאות. אביטן העיד (יום ג', 24.5.22) בפני ועדת החקירה הממלכתית. אביטן טען שהוא נוטל אחריות מאז היותו בן 18, אך עשה את המיטב לקראת ההילולה. הוא הודה, כי אין כל תיעוד לדיונים שקיים לקראת ההילולה.
24/05/2022  |  איתמר לוין  |   חדשות
ראש הממשלה דאז, בנימין נתניהו, התעלם בשנים 2014 ו-2016 מאזהרותיהם של מירי רגב ודודו אמסלם - שהיו יושבי ראש ועדת הפנים של הכנסת - בדבר אסון אפשרי בהילולת ל"ג בעומר במירון. כך עולה (יום ג', 24.5.22) מעדותה של רגב בפני ועדת החקירה לאסון מירון.
24/05/2022  |  איתמר לוין  |   חדשות
ראש הממשלה דאז, בנימין נתניהו, קיבל ב-11.4.21 את המלצת שרי הפנים וביטחון הפנים דאז, אריה דרעי ואמיר אוחנה, לפיה הר מירון יהיה פתוח ללא מגבלות בל"ג בעומר אשתקד. לצד זאת הבהיר נתניהו, כי ייקבעו מגבלות לשהות בשטחים הסגורים שבהר. כך העיד (יום ג', 24.5.22) ישראל אוזן, שהיה ראש לשכתו של דרעי במשרד הפנים ומשמש כיום כראש לשכתו כיו"ר ש"ס. בזמן אמת אמר אוזן, כי "ראש הממשלה בהיסטריה" בנושא. הוא הסביר בעדותו, כי היו על נתניהו לחצים כבדים מהציבור החרדי להבטיח שההר יהיה פתוח.
24/05/2022  |  איתמר לוין  |   חדשות
ועדת העבודה והרווחה אישרה (יום ד', 18.5.22) לקריאה ראשונה את הצעת החוק לסיוע לנפגעי אסונות אזרחיים שיזמה יו"ר הוועדה ושורת חברי כנסת - מהקואליציה והאופוזיציה - בעקבות אסון מירון. לדברי יו"ר הוועדה, אפרת רייטן-מרום "הסוגיה העיקרית הוא הזמן הממושך שחולף עד שהמדינה מפצה את הנפגעים, מתוך אחריות משפטית או מוסרית. חשש המדינה הוא מהגדרת החבות והיקפה, והחוק בא לתת מענה של פיצוי מידי".
18/05/2022  |  מירב ארד  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il