|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
סרגיי לברוב ומבלוט צ'בושולו [צילום: משרד החוץ הרוסי/AP]

לברוב וצ'בושולו נועדו בטורקיה במאמץ להבטיח שינוע תבואה מאוקראינה

האו"ם מזהיר מרעב במדינות אפריקה בגלל המלחמה אוקראינה דורשת ערבויות לכך שפתיחת הנמלים, כולל אודסה, לא תנוצל לתפיסת הנמלים ע"י צבא רוסיה שר החוץ לברוב דורש: הסרת הסנקציות על יצוא תבואה מרוסיה, תמורת מתן אפשרות לשינוע תבואה מנמלי אוקראינה
08/06/2022  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   מלחמת רוסיה באוקראינה   |   תגובות

שרי החוץ של רוסיה וטורקיה נפגשו באנקרה (יום ד', 8.6.22). לא נרשמה פריצת דרך בפגישה, אך הצדדים הצהירו על נכונות לדון ביצירת "מסדרון תבואה". בשיחות באיסטנבול השתתפו נציגי האו"ם, טורקיה, אוקראינה ורוסיה. הוסכם כי פינוי מוקשים מהנמלים האוקראינים נחוץ ליצוא תבואה. קייב דורשת ערבויות שהצבא הרוסי לא ישתמש בנמלים למטרות צבאיות.

ארגונים בינלאומיים ומדינות מערביות רואים איום ממשי של רעב באזורים מסוימים בעולם עקב משבר אספקת התבואה האוקראינית. אוקראינה מאשימה את רוסיה בניסיון לגנוב ממנה. נשיא רוסיה אמר בשבוע שעבר כי "אין בעיה" עם יצוא התבואה מאוקראינה.

נושא זה הפך לנושא המרכזי בשיחות בין השרים סרגיי לברוב ומבלוט צ'בושולו. הנושא השני הוא ניסיון לחדש את המשא-ומתן הרוסי-אוקראיני, שנפסק לאחר הפגישה באיסטנבול בסוף מרס.

לברוב אמר כי הצבא הרוסי והטורקי דנים בפרטים בדבר פינוי מוקשים מנמלים אוקראינים ליצוא תבואה. המדובר בעיקר בנמל אודסה. לטענתו, שלטונות אוקראינה, כולל הנשיא ולדימיר זלנסקי, "הכחישו בפומבי את נכונותם לנקות את המים הטריטוריאליים הללו כדי להתחיל בתהליך זה". כעת, "כפי שאומרים לנו חברינו הטורקים", אוקראינה מוכנה לפנות מוקשים או להבטיח מעבר בשדות המוקשים, הוסיף שר החוץ הרוסי.

זלנסקי אמר לפני יומיים כי הערובה הטובה ביותר לפתיחת חסימת נמלים אוקראינים ליצוא תבואה תהיה פריסת מערכות נגד ספינות בחופי המדינה. "אנחנו שוברים את הרטוריקה של רוסיה שאנחנו לא מעוניינים לייצא ומעוררים משבר מזון. אנחנו מוכנים, אבל אנחנו צריכים מסדרון ביטחוני", אמר.

שנית, רוסיה מבטיחה שמוסקבה לא תשתמש במצב למטרות צבאיות, אמר לברוב לאחר סיום השיחות. "אם וכאשר אוקראינה תלך לפינוי מוקשים ותאפשר נסיגת ספינות, לא נשתמש במבצע הזה למען האינטרסים של המבצע הצבאי המיוחד המתמשך", אמר. "אלה ערבויות של נשיא רוסיה, אנחנו מוכנים להכשיר אותם".

שלישית, לפי לברוב, מוסקבה, יחד עם טורקיה, מוכנה "לראות ולהבטיח את שלומן של ספינות שיוצאות מנמל אוקראינה ופונות למיצרים".

רביעית, רוסיה מוכנה לקיים פגישה מרובעת באיסטנבול עם האו"ם, טורקיה ואוקראינה על ייצוא תבואה. לברוב הביע ספר לגבי הרעיון הזה. "אנו מעריכים את האינטרס של האו"ם להסתבך איכשהו, לסמן את נוכחותו. אבל, למען האמת, זה לא יוסיף שום דבר מלבד סמליות מסוימת", אמר לברוב.

האו"ם הזהיר מפני איום של משבר מזון בעולם עקב מחסור בדגנים. מזכ"ל הארגון אנטוניו גוטרש הצהיר כי אוקראינה ורוסיה מהוות כ-30% מהייצור העולמי של חיטה ושעורה ויותר ממחצית משמן חמניות.

ראש הדיפלומטיה האירופית, ג'וזף בורל, אמר כי יש צורך להגיע להסכם עם רוסיה על ייצוא של כ-20 מיליון טון חיטה מאוקראינה. שר החוץ האוקראיני דמיטרי קולבה אמר כי הסיבה היחידה לעליית המחירים ולאיום הרעב היא חסימת הצבא הרוסי של 22 מיליון טון מזון בנמלי הים של אוקראינה.

לברוב, לעומת זאת, לא ראה "קטסטרופה אוניברסלית" במשבר הזה ואמר כי חלק התבואה החסום בנמלי אוקראינה מסתכם לכאורה בפחות מ-1% מהייצור העולמי של חיטה ודגנים אחרים: "למצב הנוכחי בתבואה אין שום קשר למשבר המזון".

ספינה אוקראינית נושאת מטען הועברה ממריופול לרוסיה. קייב קראה למעשה זה, ביזה. אחד העיתונאים שאל את לברוב בדבר מכירת תבואה אוקראינית על-ידי הצד הרוסי, שאותה קייב מכנה גניבה. שאלתו הייתה: "מה הסחורה הגנובה באוקראינה, מלבד תבואה, שרוסיה הצליחה למכור?". התשובה התבררה כגסה למדי: "כואב לך הראש כל הזמן מאיפה לגנוב משהו - ואתה חושב שכולם עושים את זה? אנחנו עוסקים ביישום המטרות שהוכרזו בפומבי - להיפטר מהמזרח. אוקראינה בלחץ מהמשטר הניאו-נאצי. וניתן להעביר תבואה בחופשיות ליעדים".

ביום רביעי הודיעו שלטונות הכיבוש של אזור זפורוז'יה כי החלו לספק תבואה דרך חצי האי קרים "לכיוון המזרח התיכון", דיווחה אינטרפקס. הרכבת הראשונה עם תבואה ממליטופול כבר הגיעה, כך מדווחת סוכנות טאס בההסתמך על רשויות חבל קרים המסופח.

בנוגע למלחמה, חזר השר הרוסי על המשפט השגור, לפיו: "המבצע מתקדם על-פי התוכנית" ו"משיג את מטרותיו". התשובה לשאלה לגבי הסיכויים לחידוש שיחות השלום חזרה גם על הצהרותיה הקודמות של מוסקבה: "זלנסקי רוצה פגישה לשם פגישה, יש לו שבעה ימי שישי בשבוע".

לשר הטורקי היו פחות חדשות מאשר ללברוב. ראשית אמר: "השיחות היו פרודוקטיביות". שנית, טורקיה רואה מקובלת את תוכנית האו"ם ליצור "מסדרון תבואה" בים השחור. "אנחנו מדברים על מנגנון שיכול להיווצר בין האו"ם, רוסיה, אוקראינה וטורקיה וכרוך בבדיקת ספינות. טורקיה רואה בתוכנית זו ריאלית ובעלת קיימא. עם זאת, זה קודם כל צריך את אישורן של רוסיה ואוקראינה". אמר צ'בושולו. "אנחנו, בתורנו, הצהרנו שאנחנו מוכנים לארגן פגישה באיסטנבול כדי לדון בפרטי המנגנון שהציע האו"ם", הוסיף.

את דרישות הקרמלין להסיר את העיצומים בתמורה לביטול החסימה של יצוא התבואה האוקראינית, שהמערב מכנה סחיטה ומלחמת תבואה, אנקרה, בתורה, מחשיבה כמוצדקות. "טורקיה רואה לגיטימיות ומוצדקות למדי את הדרישות של הצד הרוסי להסיר חסמים ליצוא סחורות מרוסיה בתמורה להבטחת הובלת דגנים, חמניות ושמן חמניות מאוקראינה", ציטטה סוכנות הידיעות אנאדולו את צ'בושולו.

בנוגע לחידוש האפשרי של שיחות רוסיה-אוקראינה, הוא התבטא בזהירות: "אנו שומעים אותות חיוביים לגבי האפשרות של תהליך משא-ומתן". סיום המלחמה בין רוסיה ואוקראינה באמצעות משא-ומתן, הוא אמר, הוא האינטרס של העולם כולו. "היום נוצרה אווירה חיובית יותר לחידוש תהליך המשא-ומתן מאשר לפני מספר שבועות", מאמין צ'בושולו.

קייב עדיין לא הגיבה רשמית להצהרותיהם של צ'בושולו ולברוב. מוקדם יותר אמר אולקסי דנילוב, מזכיר המועצה לביטחון לאומי ולהגנה של אוקראינה, כי יצוא התבואה מהנמלים יחודש רק אם הביטחון יובטח. שר החוץ האוקראיני דחק בשותפים המערביים לא להאמין להבטחותיו של פוטין שרוסיה תעשה זאת.

אוקראינה, יחד עם שותפים, דנה באפשרות ליצור כוח משימה בינלאומי לפתיחת חסימת היצוא הימי. כצעד ראשון, דורשת מרוסיה להסיג את כוחותיה מהמים סביב אוקראינה ולספק ערבויות לאי-תוקפנות.

תאריך:  08/06/2022   |   עודכן:  08/06/2022
עידן יוסף
+רומן אברמוביץ' שילם 1.75 ליש"ט לרשויות המס בבריטניה
18:16 08/06/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
האוליגרך הרוסי טוען כי העיצומים שהוטלו עליו הם חסרי פרופורציה ומפלים, ומבוססים על האשמת שווא שלפיה הוא מקורב לפוטין  ▪  חושף: ב-20 השנים האחרונות שילם 1.75 מיליארד ליש"ט ובין השנים 2019 ל-2020 לבדן שילם 41 מיליון ליש"ט לרשויות המס בבריטניה
+פשטידות מורעלות לחיילים רוסים
18:15 08/06/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
אקונומיסט מדווח על פעולות חבלה יום-יומיות - החל מפיצוץ גשרים וכלה בהרעלה בידי זקנה חביבה  ▪  המבחן האמיתי של הגרילה יהיה אם וכאשר אוקראינה תצא למתקפת נגד בדרום המדינה
ותיק מלחמה ביום הניצחון, מליטופול [צילום: אלכסנדר זמיאלינצ'נקו, AP]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 ארמגדון 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לברוב וצ'בושולו נועדו בטורקיה במאמץ להבטיח שינוע תבואה מאוקראינה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמת רוסיה באוקראינה
האוליגרך הרוסי-ישראלי רומן אברמוביץ' טוען כי העיצומים שהוטלו עליו על-ידי האיחוד האירופי מפלים אותו לרעה, חסרי פרופורציה ומבוססים על האשמות שווא שלפיהן הוא מקורב לנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין.
08/06/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
הכוחות הרוסיים כבשו את עיר הרכבות החשובה מליטופול ביום השלישי של המלחמה באוקראינה. אבל החזקת העיר, נקודת מפתח בגשר היבשתי של ולדימיר פוטין לחצי-האי קרים, התבררה כקשה יותר. מדי ימים מספר מגיע דיווח חדש: השמדת רכבת משורינת והתקפת רימונים על מוצב פיקוד; פיצוץ קרונות רכבת ותחנת מכ"ם; עצרת פרו-אוקראינית; פיצוץ ביתו של משתף פעולה. אוקראינה טוענת שהפרטיזנים שלה הרגו למעלה מ-100 חיילים רוסים מעבר לקווי האויב במליטופול – מדווח אקונומיסט.
08/06/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
כך כותב דימיטרי מדבדב, לשעבר נשיא רוסיה (2008-12) וראש ממשלתה (2012-20) ואשר מכהן כיום כסגן ראש המועצה הרוסית לביטחון, המל"ל הרוסי, בעמוד הטלגרם שלו על אוקראינה: "הרבה פעמים שואלים אותי למה הפוסטים שלי בטלגרם קשים כל כך. התשובה היא שאני שונא אותם. הם ממזרים וגיקים. הם רוצים להרוג אותנו, רוסיה. וכל עוד אני חי אעשה הכל כדי שייעלמו".
07/06/2022  |  יאיר נבות  |   יומני בלוגרים
14,528 פליטים מאוקראינה שאינם זכאי חוק השבות, שוהים כיום בישראל, רובן המוחלט נשים. כך נחשף (יום ג', 7.6.22) בוועדת העבודה והרווחה שדנה בטיפול המדינה בפליטים אלו. יו"ר הוועדה, אפרת רייטן-מרום הדגישה כי הצפי בתחילת המלחמה היה של "עשרות אלפים אם לא מאות פליטים" - ונרשם פער אדיר בין הצפי לבין המציאות בפועל, ובגלל החשש מהצפה של אינם-יהודים הוקשחו מאוד נהלי הכניסה לישראל. לדבריה, ארגוני החברה האזרחית גילו רוח התנדבות ועזרה מיוחדת.
07/06/2022  |  מירב ארד  |   חדשות
בואו נדבר קצת על גישתה של ניו דלהי כלפי רוסיה והמלחמה באוקראינה, ועל האופן שבו רואים בניו דלהי את הביקורת של המערב על יחסיה של הודו עם רוסיה. למוסקבה וניו דלהי קשרים קרובים באופן מסורתי, עוד מתקופת ברה"מ. רוסיה היא עדיין ספקית הנשק המובילה של הודו, גם אם חלה ירידה בהיקף ההזמנות. בכל הקשור לפלישה הרוסית לאוקראינה, הודו החליטה לשבת על הגדר. לא רק שהיא לא גינתה את הפלישה הרוסית ולא תמכה בסנקציות נגד רוסיה, היא גם החליטה למנף את הסיטואציה לטובת האינטרס שלה, וחתמה עם מוסקבה על הסכם לאספקת נפט במחירים מאוד אטרקטיביים, זאת בעת שמדינות אירופה מטילות שורת סנקציות כבדות על מגזר האנרגיה הרוסי, כולל אמברגו נפט, ומאיצות את תהליך ההיגמלות מאנרגיה רוסית בעקבות המלחמה. במצב הזה אך טבעי שמוסקבה תעוט על יעדי ייצוא חדשים לאנרגיה שלה, כחלופות הכנסה.
07/06/2022  |  יאיר נבות  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il