נמל קונסטנטה של רומניה, הפך לנמל הימי העיקרי ליצוא תבואה מאוקראינה, שסועת המלחמה, למדינות אירופה ואפריקה. כך דיווחה סוכנות AP. קונסטנטה הוא הנמל הגדול ביותר ברומניה. בנמל קיים מסוף תבואה הגדול והמהיר ביותר באירופה, הקולט את התבואה האוקראינית המגיעה לנמל בעיקר במשאיות וברכבות.
מאז פלישת רוסיה לאוקראינה (24.02.22) יוצאו דרך קונסטנטה כמעט מיליון טונות של תבואה מאוקראינה - שהיא אחת מיצואניות החיטה והתירס הגדולות בעולם. רומניה, שלה גבול יבשתי עם אוקראינה, היא הנוחה ביותר לקליטת תבואה מצד אוקראינה. חלופות אחרות כוללות משלוחי כביש ומסילות דרך הגבול המערבי של אוקראינה - לפולין ונמלי הים הבלטי שלה, אך בשל המלחמה, אלא יקרות ומסובכות יותר לשינוע.
מפעילי נמל קונסטנטה מתריעים, כי לא יוכלו לאורך זמן ליצא את הכמויות הגדולות המגיעות מאוקראינה. לדבריהם, דרושה תמיכה מצד
האיחוד האירופי. "אם אנחנו רוצים להמשיך לעזור לחקלאים אוקראינים, אנחנו צריכים עזרה כדי להגדיל את יכולות הטיפול שלנו", אמר דן דולגין, מנהל תפעול דגנים במפעיל הראשי של קומבקס בנמל הים השחור. לדבריו, "אף מפעיל אחד לא יכול להשקיע בתשתית שתהפוך למיותרת ברגע שהמלחמה תסתיים".
במקביל למאמץ ליצא תבואה מאוקראינה, דרך רומניה, נעשה מאמץ להסרת המצור הרוסי על נמלי אוקראינה, ובמיוחד את המצור על נמל אודסה הנמצא בשליטת אוקראינה. ארגון המזון והחקלאות של האו"ם מזהיר כי כ-181 מיליון בני אדם ב-41 מדינות עלולים להיפגע השנה ממשבר מזון או מרמות רעב גרועות יותר, בגלל המצור הימי מצד רוסיה על הנמלים באוקראינה - דבר המונע שינוע מהיר של תבואה מאוקראינה למדינות אירופה ואפריקה.
ממשלת רומניה מתריעה, כי בשל עונת הקציר של הקיץ המתקרבת במהירות ברומניה עצמה ובמדינות אחרות - שמשתמשות בנמל קונסטנטה ליצוא שלהן, תתקשה רומניה לסייע לאוקראינה. דן דולגין, מנהל תפעול דגנים במפעיל הראשי של קומבקס בנמל הים השחוד אמר: סביר להניח שקצב משלוח התבואה האוקראיני דרך הנמל שלו יואט. "כשהקציר הקיץ ברומניה צובר תאוצה, כל מפעילי הנמלים יפנו לדגנים רומניים".
גם סגן שר החקלאות של אוקראינה, מרקיאן דמיטרסביץ', מודאג. בנאום בפני הפרלמנט האירופי מוקדם יותר החודש, אמר דמיטרסביץ', שכאשר מפעילי קונסטנטה יפנו לספקי תבואה אירופיים בקיץ "זה יסבך עוד יותר את הייצוא של מוצרים אוקראינים".