|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

את המשכן עושים, לא מקבלים

עשרות פעמים חוזרת התורה על השורש ע.ש.ה בפרשות העוסקות במלאכת המשכן - ללמדנו שהשראת השכינה תלויה במאמצי האדם ולא תבוא מן השמים
25/02/2010  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   תגובות
דגם המשכן שבנה מיכאל אוסניס, קדומים

אחד מעקרונות פרשנותה של פרופ' נחמה ליבוביץ לתורה הוא איתור מילות המפתח. כאשר מילה חוזרת שוב ושוב באותה פרשה, לימדה אותנו ליבוביץ, הרי שהיא מצביעה על עיקרון היסוד שלה. בפרשיות הקמת המשכן, זו של השבוע שעבר וזו של השבת הקרובה, המילה הזו היא "עשייה". ליתר דיוק: השורש ע.ש.ה על הטיותיו. בפרשת "תרומה" הוא מצוי למעלה מ-60 פעם, ובפרשת תצוה - למעלה מ-30 פעם. ודאי שאין זה מקרה.

יתרה מזאת: התורה משתמשת בשורש ע.ש.ה גם כאשר יכלה מבחינה לשונית להשתמש בשורשים אחרים. למשל: בפרשתנו מצווה משה "ועשית בגדי קודש לאהרן אחיך" - והלא על בגדים ראוי לומר "ותפרת". או בפרשת השבוע הבא, בה נאמר "ועשית אותה קטורת", כאשר השורש המדויק יותר הוא לרקוח את הקטורת. וכן הלאה.

כדי להבין את פשר השימוש המרובה כל כך בשורש זה, הבה ונחזור לתחילת חומש שמות ונעקוב אחרי קורותיהם של בני ישראל מתחילת השעבוד במצרים ועד לערב הקמת המשכן. חוט השני העובר בסיפורים אלו הוא הפסיביות של בני ישראל: במקרה הטוב ביותר הם מגיבים לאירועים חיצוניים, אך במרבית המקרים הם אינם מגיבים כלל.

פרעה מטיל על בני ישראל מיסים והולך ומחמיר את גזירותיו לעבדות ולרצח תינוקות - ואיננו שומעים שום תגובה שלהם. להוציא את המיילדות, שפעילותן היא בעיקרה הימנעות מקיום צו הרצח של פרעה, בני ישראל סבילים לחלוטין. כאשר השעבוד מחמיר, נאמר: "וייאנחו בני ישראל מן העבודה ויזעקו" - ותו לא. אין שום ניסיון להתמרד, אין שום ניסיון לשאת ולתת עם פרעה. אפילו האנחה והזעקה משוחררות כך סתם לחלל האוויר, בלא פנייה מוכוונת מטרה - דהיינו: בלא תפילה לה'.

כאשר מגיע משה עם בשורת הגאולה, הוא מדבר והוא עושה את המופתים ורק אז העם מאמין ומשתחווה. אך בהגיע המבחן המעשי הראשון, ההליכה אל פרעה, נשמטים הזקנים אחד-אחד, ומשה ואהרן מוצאים את עצמם לבדם מול מלך מצרים. הכבדת השעבוד שבאה בעקבות הפגישה הראשונה והכושלת בין משה לפרעה, מביאה לראשונה להתרסה של נציגי העם כלפי פרעה: השוטרים הבאים ומתלוננים מדוע הם מוכים. אך כאשר פרעה דוחה אותם בבוז ובאכזריות, הם נאלמים דום ורק באים בטענות למשה על שליחותו שהביאה להכבדת העול.

לכל אורך עשר המכות, בני ישראל נמצאים לחלוטין ברקע. אנו שומעים עליהם רק כמי שאינם נפגעים מן המכות. חז"ל אומנם מספרים על כך שבני ישראל מכרו למצרים מים במכת דם וגילו את אוצרותיהם במכת חושך, אך אין זה הפשט, ובכל מקרה - מדובר באירועים נקודתיים שאינם יותר מניצול הזדמנות רגעית שיצרו מעשיו של ה'.

הפסיביות בולטת במיוחד ביציאת מצרים. היד החזקה בה נוקט ה' אינה רק כדי להכריח את המצרים לשחרר את בני ישראל, אלא גם כדי להכריח את בני ישראל להשתחרר. חז"ל מתארים יפה כיצד בני ישראל נמנעו משחיטת קורבן הפסח ומברית המילה, והתורה עצמה מדגישה שהם אפילו לא הכינו צדה לדרך. אלמלא הכורח מלמעלה, סביר להניח שרבים מהם היו מעדיפים להישאר במצרים, מתוך הנחה שלאחר המכות לא יתחדש השעבוד.

עובר שבוע ובני ישראל ניצבים על שפת ים סוף, מלפניהם הים ומאחוריהם המצרים. אין הם מסוגלים לעשות דבר חוץ מלצעוק לה' ולצעוק על משה. תגובתו של משה: "ה' יילחם לכם ואתם תחרישון". ואכן, הים נקרע ורק כך ניצלים בני ישראל. ואילו בהמשך הדרך, כאשר נוצר מחסור במים ובמזון, ה' הוא המספק צרכים אלו בדרכי נס.

מלחמת עמלק היא המקרה הראשון בו בני ישראל פועלים בעצמם, אך גם זאת בצורה מוגבלת. ראשית, הם רק מגיבים להתגרותו של עמלק. שנית, המלחמה הפיזית בראשותו של יהושע היא המעשה המשני; העיקר הוא תפילתו של משה, הניצב על ראש הגבעה וידיו פרוסות השמימה.

גם במתן תורה בני ישראל פסיביים לחלוטין. ה' יורד על הר סיני, ה' משמיע קולות וברקים, ה' משכין ענן על ההר, ה' קורא את הדברות הראשונות ומשה את הבאות אחריהן. כפי המדרש המפורסם, אפילו עצם ההסכמה לקבל את התורה לא הייתה מרצונם של ישראל, אלא רק כאשר הקדוש ברוך הוא כפה עליהם הר כגיגית ואמר: אם תקבלו את התורה - מוטב; ואם לאו - שם תהא קבורתכם. ולאחר מתן תורה, משה כורת את הברית עם העם, מקריא את דברי התורה, מקריב קורבנות ומזה את הדם; העם שוב פסיבי לגמרי.

ראינו, אם כן, שבני ישראל כמעט ואינם נוקפים אצבע לכל אורך תהליך הפיכתם לעם. והנה מגיע הציווי על המשכן, והתמונה מתהפכת לחלוטין. לעשות, לעשות, לעשות - זוהי המצוה המוטלת על העם. המשכן לא יירד מן השמים, הכלים לא ייווצרו מעצמם. על בני ישראל מוטל לאסוף את חומרי הגלם, לשקול ולמדוד, לתכנן ולפקח, לנסר ולשייף, לצרוף ולפתח, לאפות ולבשל - שורה ארוכה של מלאכות (שהן ל"ט אבות מלאכה של שבת), והכל בידי אדם ובדרך הטבע.

ההסבר לכך טמון כבר בתחילת הציווי: "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם". השראת השכינה בתוך העם ובתוך האדם אינה יכולה להיות תוצאה של הליך אלוקי. היא יכולה לבוא רק אם האדם עצמו עמל על כך, רק אם הוא עצמו משקיע את כל המאמצים הדרושים - הן מבחינה רוחנית והן מבחינה חומרית. אין קיצורי דרך ואין ניסים.

מובן שה' הוא המתווה את הנתיב הראוי, שהרי מי שינסה להתקרב לשכינה שלא בדרך הנכונה - ייפגע קשות. באותה מידה הבטיחו לנו חכמינו, ש"הבא ליטהר מסייעין אותו": מי שמפגין את רצונו להתקרב לה', זוכה לסיועו. אך את הצעד הראשון, ולמעשה את רוב הצעדים שלאחר מכן, על האדם לעשות במו ידיו.

תאריך:  25/02/2010   |   עודכן:  25/02/2010
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ערעורה של אילנה דיין על הרשעתה בהוצאת דיבה איננו מסמך משפטי יבש, אלא הצגה מחכימה ולעיתים מבדחת של טיעוני ההגנה שנדחו בבית המשפט המחוזי.
25/02/2010  |  אהוד פרלסמן  |   מאמרים
חיסולו בינואר 2010 של פעיל חמאס הבכיר מחמוד אל-מבחוח בדובאי, שהיה מראשי זרוע הטרור של הארגון, בניתוח מודיעיני, היה הישג מרשים בניהול האופרטיבי המבצע וכישלון מוחלט במניעת הותרת סימנים בזירה העשויים לזהות את המבצעים ואת שולחיהם. משטרת דובאי, שחקרה את החיסול, פרסמה תצלומים ושמות של 26 חשודים בחיסולו של אל-מבחוח שנכנסו לדובאי בדרכונים אירופיים, רובם מזויפים וחלקם נושאים שמות של אזרחים ישראלים תמימים שלא היו מודעים לטענתם לשימוש שנעשה בזהותם לצורך מבצע החיסול.
24/02/2010  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   מאמרים
פעמים רבות יצא לשמוע שישראל ניצחה במלחמה, אבל הפסידה בקרב על דעת הקהל העולמית. מדוע לא ממנים משרד הסברה רציני, שאלנו. אבל הנה החלה תזוזה חיובית מצד משרד ההסברה והתפוצות. אתר חדש, רציני ומושקע הוקם (www.masbirim.gov.il), ובו חומרי הסברה מצוינים על ישראל, הישגיה המדעיים, החקלאיים, התרבותיים, הכלכליים והרפואיים. האתר מתייחס לשמועות ולדיסאינפורמציה שהוחדרו לדעת הקהל, ועונה תשובות ממוקדות שיעזרו לכל ישראלי לצלוח ויכוחים ולהתמודד עם טענות נגד ישראל ומדיניותה.
24/02/2010  |  דרור אידר  |   מאמרים
זכותנו ההיסטורית על ארץ ישראל היא המסד עליו הוקמה התנועה הציונית, כשבקונגרס הציוני הראשון בבזל, ב-1897, הכריז הרצל: "בבזל הקמתי את המדינה היהודית". זכותנו על ארץ ישראל היא המצדיקה את שיבת ציון המודרנית. אלמלא הכותל המערבי, מערת המכפלה, קבר רחל ועוד מאות ישובים ערביים שהוקמו על חורבותיהם של ישובים יהודיים קדומים, הנושאים עד היום את שמותיהם - את הבעיה היהודית היה ניתן לפתור באוגנדה או בארגנטינה, או, להבדיל, כפי שניסתה לפתור אותה גרמניה הנאצית במלחמת העולם השנייה.
24/02/2010  |  גורי גרוסמן  |   מאמרים
חווינו כתבה מצמררת בערוץ 2 - מיכאל באלק, שחווה ילדות קשה, הביא לנו במצלמתו את עולמם האפל של ילדי פרו. הכתבה עוררה בי תחושות קשות. מדובר בילדים שאבדו את טהרת ילדותם, ואת החברה שתתמוך בהם ותגן עליהם מאלימות. צפינו בסצנות מחרידות. חלקנו קפץ לחדר ילדיו, כיסה אותם בחום, והודה לאל שאינם שייכים לקטגוריה זו.
24/02/2010  |  חסן גדוע אלהוזייל  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il