|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
[צילום: freepik]

משחקים מבוססי בלוקציין מאת און יבין: כל מה שצריך לדעת על משחקי P2E (שחק כדי להרוויח)

11/07/2022  |   קבוצת ירדן   |   כתבות שיווקיות   |   תגובות

אודות און יבין: מייסד ומנכ"ל Cointelligence, יזם סדרתי, עורך דין ומשקיע אנג'ל . ייסד מספר חברות מצליחות וליווה כמשקיע ומנטור סטארטאפים רבים. בשנת 2017 הקים את Cointelligence, חברת מחקר ואנליזה שעד היום חקרה למעלה מ-1,100 חברות בתחום ובשנת 2021 ייסד את Cointelligence Fund, קרן השקעות המתמחה בהשקעות בנכסים דיגיטליים.

לפני שתמשיכו לקרוא שימו לב, הדברים שמובאים לפניכם הינם לידיעה בלבד. אין לראות בדברים ייעוץ או המלצה, מכל סוג שהוא, משפטי, פיננסי או אחר.

מהו המדריך שלפניכם

לפני חמש שנים, כשהצטרפתי לתחום, כבר ידעתי שבבלוקצ'יין טמונות אפשרויות רבות מרגשות. אני מאמין בכל ליבי בפוטנציאל העצום של מטבעות קריפטוגרפיים בכלל, ואיני מתכוון רק למטבע כזה או אחר. הרעיון הבסיסי של מטבעות קריפטוגרפיים המבוססים על טכנולוגיה מבוזרת, משפיע על השוק הפיננסי אך משפיע ועוד צפוי להשפיע המון גם על שווקים רבים נוספים. המדריך שלפניכם יבהיר כיצד הבלוקצ'יין והמטבעות הקריפטוגרפיים בכלל משפיעים על ענף הגיימינג. השפעה זאת צפויה לגרום בשנים הבאות לשינויים מהותיים בתחום.

מה זה P2E?

P2E, כלומר שחק כדי להרוויח, זה מושג חדש יחסית, שהולך ונשמע יותר ויותר בתחום הגיימינג. משמעות הדבר היא שאנשים שמשתתפים במשחק להנאתם, עושים זאת, בין היתר, גם על-מנת להרוויח כסף "אמיתי" כי השחקנים מרוויחים תוך כדי משחק מטבעות קריפטוגרפיים שכידוע שווים כסף אמיתי גם מחוץ לגיימינג.

חלק מהשחקנים נהנים מהמשחק, ועבורם הרווח הכספי הוא מעין בונוס נלווה. קבוצה אחרת של שחקנים בוחרת לשחק משום שמדובר במקור הכנסה לגיטימי. ידוע על קבוצות של שחקנים שעבורם הפכו המשחקים מהסוג הזה למקור הכנסה עיקרי. זה קורה למשל כאשר אנשים איבדו את מקום עבודתם או כאלה שפשוט רצו לעזוב עבודה שהפסיקה לגרום להם את ההנאה שהם מחפשים.

במשחקי P2E מסוימים, יכולים השחקנים להצטרף חינם. במשחקים מסוימים, כדי להצטרף ולשחק יש לקנות את הזכות הזאת. לדוגמה, השחקן עשוי להתבקש לשלם עבור דמות משחק שרצויה לו. לעיתים, התשלום הינו לרכישה של אביזרים או פריטים שיכולים להועיל במשחק. אלה אביזרים שהופכים את השחקן לחזק יותר או שיש להם יכולות מיוחדות שהשחקן רוצה. אך הרעיון הבסיסי הוא שהגיימרים משחקים על-מנת להרוויח קריפטו. פוטנציאל הרווח גדל בהתאם לכמות הזמן שהשחקן נמצא במשחק. בנוסף, גם למיומנות יש השפעה. כששחקן צובר מיומנות, הוא גם מעלה את יכולתו הפוטנציאלית להרוויח.

חשוב להבהיר כי להרוויח כסף אמיתי מגיימינג זה לא משהו שהתחיל עם מטבעות קריפטוגרפיים או בלוקצ'יין. הקונספט הזה וותיק יותר. לדוגמה, World of Warcraft, המשחק הפופולרי כל כך שהוא גם המשחק האהוב עליי, מאפשר לשחקנים המתמידים להרוויח כסף. שחקנים בעולם זה (WOW), יכולים להרוויח כסף פיאט (כסף רגיל) או כסף קריפטו (מטבעות דיגיטליים) בדרכים שונות כגון אספקת שירות לשחקנים אחרים, או על-ידי "פארמינג" (farming), צבירת כסף משחק. לאור זאת, צריך לחדד את ההבדלים לעומת מה שמאפיין משחקי P2E.

1. גיימרים שמרוויחים במשחקים מסורתיים, עושים זאת בניגוד לכללי הפלטפורמה.

2. הגיימרים במשחקים המסורתיים מוכרים משהו, שבעצם לא שייך להם. בגיימינג מסורתי מוגדר כי כל הרווחים המופקים שייכים אך ורק לחברה שהמשחק נמצא בבעלותה. ופה נכנס הפקטור הדרמטי כל כך, במשחקי P2E, שעליו נסביר כעת.

השקעת זמן ותשומת לב? מגיע לך תגמול

אני רוצה להסביר, מדוע בעצם מטבעות קריפטוגרפיים עוררו בי התרגשות רבה כל כך. נוצרה פה אפשרות ולמעשה אפשרויות מגוונות, לתגמל אנשים שמשקיעים זמן, תשומת לב ומאמץ בנושא מסוים (ולא רק בגיימינג). למשל אפשר לבחון את ענף הפרסום. באתרים ובפלטפורמות מוצגות פרסומות. הן נמצאות בכל פינה. אבל מי המרוויח העיקרי? אין ספק שזו הפלטפורמה של המודעות. גוגל שהיא מנוע החיפוש מספר אחד, הפכה גם לפלטפורמת המודעות הפרסומיות המובילה. היא גורפת את מרבית ההכנסות ובעלי האתרים מקבלים רווחים צנועים, בסכומים קטנים.

אבל כשמוסיפים למשוואה מטבעות קריפטוגרפיים, קורה משהו חדש. ישנם סטארט אפים של קריפטו שבונים מנועי חיפוש או יוצרים דפדפנים. במקרים הללו, מי שמשתמש במנוע החיפוש או גולש בדפדפן זוכה לחלק מההכנסות. מוגדר שכל המשתתפים שיוצרים את הערך, יתחלקו בהכנסות, כלומר חלוקת ההכנסות מבוססת על מודל שיתוף. לא רק בעלי הפלטפורמה מרוויחים. וכפי שקורה בתחום החיפוש באינטרנט, כעת אפשר לתגמל גם את הגיימרים על הזמן שהם משקיעים במשחקים.

באיזה אופן עובדים משחקי P2E באמת

עכשיו אפשר להגיע ללב העניין. במשחקי P2E הדמויות של השחקנים וגם הפריטים שבמשחק נוצרים בתור NFT. כל NFT מייצג אסימון ייחודי במינו, שאי אפשר לשכפל. האסימון (טוקן) מייצג מקבץ נתונים שמאוחסנים על גבי הבלוקצ'יין. כל טוקן מייצג בעלות על תוכן דיגיטלי. הטוקנים, שמבחינה טכנולוגית אי-אפשר לשכפל אותם, יכולים לשמור ולהגן על קניין רוחני באופן טכנולוגי ואמין להפליא.

באמצעות NFTs, אפשר לשמור על קניין רוחני ולייצג בעלות, בכל עולם הגיימינג וגם מחוצה לו. אסימוני NFT יכולים לייצג נכס ממשי פיזי או נכס וירטואלי. הם יכולים לייצג בעלות על יצירת אומנות, על סרט או מוזיקה, אפילו על ציוצים בטוויטר. והעובדה שניתן לסחור בטוקנים הללו יצרה שווקי ענק משניים, עצומים בגודלם.

סיבה מרכזית לכך שפותח הקונספט של P2E ושהוא צומח כל כך מהר, נובעת למעשה מהיכולת ליצור כל מיני NFT-ים סחירים. והם מאפשרים למפתחי המשחקים להעניק לשחקנים את היכולת להחזיק נכסים ממשיים, בתוך המשחק. לרוב, ביצירת המשחק יוצרים המפתחים NFT-ים והם עשויים להמשיך ליצור עוד גם בהמשך. אבל בלא מעט מקרים, עם הזמן יוצרים השחקנים עצמם עוד ועוד אסימוני NFT.

ברוכים הבאים למטוורס (Metaverse)

כדאי לשים לב, שכולנו מבלים יותר ויותר זמן בעולם הווירטואלי, וזה בא על חשבון הנוכחות במרחב הפיזי, ה"אמיתי". זה לא קורה רק במשחקים. במציאות הנוכחית עבודה "וירטואלית" הפכה לחלק מהחיים עבור אין ספור אנשים. אנו מתחברים ומתקשרים עם אחרים, בשלל תוכנות ויישומים מקוונים. וככל שהטכנולוגיה משתפרת ומתקדמת, עם פיתוחי מציאות רבודה או מציאות מדומה, ייתכן שנגלה בעוד זמן לא רב מציאות חלופית. כלומר מציאות שבה נבלה את מרבית זמננו בתוך המציאות הווירטואלית של ה- Metaverse (שאפשר לקרוא לו, רב יקום או יקומים מרובים).

בתוך כל זה, קונספט הקריפטו וה- P2E משתלבים באופן טבעי, שהרי הקשר בין עולם וירטואלי לבין כסף אמיתי, רק הולך ומתחזק. חשוב להזכיר כי עולמות וירטואלים אינם משהו חדש שפתאום צץ מלא כלום. כבר ב-2003 רבים פנו לעולמות וירטואליים כדרך נוספת לביטוי עצמי כדי להיפגש עם אנשים מכל העולם (כך למשל בפלטפורמת Second Life).

בעולמות וירטואליים אפשר להיפגש עם אנשים, לבלות ביחד, להקשיב למוזיקה יחד, להרחיב את מעגל החברים ולשפר את החיים. דוגמה מעניינת נוספת זו קהילת Roblox שבה יכולים חברי הקהילה לשחק יחד במשחקים שיצרו המשתמשים.

בשורה התחתונה, כיום עם השילוב של בלוקצ'יין ושל קריפטו ושל NFT, מתאפשר ליותר אנשים להרוויח ולא רק לבעלי הפלטפורמות. העולמות הוירטואליים רק הולכים ומתרחבים ומשתכללים ואנשים רבים מצטרפים.

כעת הגענו לרגע שבו משתלבים העולמות הוירטואליים עם טכנולוגיית בלוקצ'יין. שילוב רב העוצמה הזה מביא פוטנציאל ליצירת המהפכה הגדולה הבאה בתעשיית הגיימינג! למשל, במשחקים מבוססי בלוקצ'יין ניתן לקנות קרקעות. האם לא היה רציתם להיות בעלי נדל"ן יקר, שיהיה לכם שטח במנהטן או בלונדון? חלוקת הקרקעות שנמכרות במשחקים מסוימים עשויה לכלול את מנהטן או לונדון הבאות! נכון, יש שטוענים שאין היגיון ברכישה של קרקע וירטואלית, אבל ככל הנראה זה בדיוק מה שאמרו לאנשים הראשונים שרכשו את מניות אפל או אמזון.

בחלק מהמשחקים, יוצרים מערכות אקולוגיות מלאות סביב הקרקעות. למשל, משחקים שבהם השחקנים יכולים להילחם כדי להגן על אדמתם, ממש כפי שאבירים או לורדים הגנו בימים עברו על הנחלות של המלך. במשחקים וירטואליים את או אתה יכולים להפוך לאלכסנדר הגדול. אבל כשישנם אין ספור עולמות וירטואלים שניתן ליצור, בניגוד לאלכסנדר הגדול לא תאלצו לבכות מפני שכבר לא נותרו לכם עולמות לכבוש.

במערכות אקולוגיות, גיימרים יוכלו להשביח את הקרקע או לבנות עליה, בדיוק כפי שניתן להשביח ולבנות על קרקעות בעולם הפיזי הממשי. במערכות האקולוגיות של המשחקים, השחקנים יוכלו להשכיר נכסים או לאפשר לאחרים להשתמש בהם למטרות כאלה או אחרות. ישנם מקרים שבהם כבר כעת נוצר קשר בין הקרקע לבין דמויות השחקנים. בדומה לבעל נכס פיזי או יזם שמפתח קרקעות, השחקנים באמצעות דמות השחקן, יכולים להשביח קרקע או נכס בצורה יזומה, על-ידי נקיטת פעולה.

בנוסף, כבר כעת, ישנה פלטפורמה שבונה את מקום העבודה העתידי. במרחב הווירטואלי יוכלו אנשים ליצור אווטרים ומשרדים, במטאוורס. עסקים אמיתיים יוכלו לנהל משרד וירטואלי, אך הכל בפלטפורמה ימצא בבעלות המשתתפים ולא בבעלות הפלטפורמה. כל זה יכול לאפשר לעסקים לקצץ עלויות של השכרת נכסים, משום שיוכלו להיות בעלים של חלל משותף לעובדים, אפילו שהם לא נמצאים באזור גאוגרפי אחד בעולם הפיזי.

קיימות עוד פלטפורמות, שנבנות כיום על-מנת לעזור לנהל נכסים בתוך הרב יקומים האלה. פלטפורמות ניהול הנכסים יאפשרו למשתמשים להעביר דמויות משחק ופריטים רצויים, בין פלטפורמה אחת לאחרת. מיזמים אחדים החלו להציע מנגנוני מסחר שייעלו ואף ישפרו את ערך הפריטים, על בסיס מהירות העסקות והיכולת לייצר הכנסות באופן זה. משמעות הדבר היא שגם אם אתה לא גיימר, האפשרות לחקור הזדמנויות השקעה ומסחר בעולמות הווירטואליים הללו יכולה לעניין אותך (זה לא ייעוץ פיננסי), לפני שאתה יוצר דמות או פריטים במשחק, או מתכנן לשפר אותם ולמכור אותם בשווקי NFT.

קונספט שחק כדי להרוויח כבר משנה חיים!

יתכן שתאמרו לעצמכם שזה מדע בדיוני, או שזה טוב מכדי להיות אמיתי. אבל הקונספט הזה, שנקרא גם GameFi, כבר מחולל שינוי ואף משנה חיים ממש עכשיו, בהווה. סרט תיעודי מסביר את הרעיון בבירור ומציג אנשים אמיתיים שהפסיקו לעבוד מבחירה או בשל משבר הקורונה. אותם אנשים פנו לתחום הגיימינג, ומשחקים בשביל להרוויח קריפטו. כעת, הם מרוויחים יותר מכפי שהרוויחו בעבודות הקודמות. בסרט התיעודי מסבירים גם על רעיון שנקרא מלגה (Scholarship). המשמעות היא ששחקנים היו צריכים לקנות דמויות על-מנת להתחיל לשחק, אך לחלקם לא הייתה האפשרות לממן זאת. נוצר סוג חדש של חסות, כאשר אנשים וגופים קנו את הדמויות, ואפשרו לשחקנים להשתמש בהם תמורה אחוז מהרווחים. כלומר נוצר שיתוף ברווחים, מודל עסקי חדש, בעולם הווירטואלי החדש.

אודות און יבין - מייסד ומנכ"ל Cointelligence, יזם סדרתי, עורך דין ומשקיע אנג'ל . ייסד מספר חברות מצליחות וליווה כמשקיע ומנטור סטארטאפים רבים. בשנת 2017 הקים את Cointelligence, חברת מחקר ואנליזה שעד היום חקרה למעלה מ-1,100 חברות בתחום ובשנת 2021 ייסד את Cointelligence Fund, קרן השקעות המתמחה בהשקעות בנכסים דיגיטליים.

תאריך:  11/07/2022   |   עודכן:  27/07/2022
קבוצת ירדן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
החיים הם בהחלט הרפתקה מעניינת, ואין בהם רגע דל. הקדחתניות היום־יומית, האינטנסיביות, האתגרים, המשׂוכות שיש לעבור בדרך - עם כל אלה אנחנו מתמודדים מדי יום וללא הפוגה. כולנו חולמים על חיים שלווים ורגועים ומייחלים להזדמנות לחיות, פשוט לחיות. הרי בשביל זה אנחנו כאן, לא? אך גם אם החיים שלנו הם פשוטים ברובם, לפעמים נדמה לנו שהפשטות הזאת היא זמנית, ושאנחנו בכל רגע נדרשים לתמרן בין תקופות של נחת, שלווה ורוגע ובין תקופות של סערות רגשיות, קשיים ומשברים. עם התקופות הטובות אנחנו מתמודדים היטב, כמובן. איך לא? אך עם התקופות הקשות אנחנו מתקשים, וזה מובן וטבעי לחלוטין. למזלנו אנחנו אף פעם לא לבד. גם אם נדמה לנו שאנחנו לבד, אנחנו לא. אנחנו תמיד יכולים להושיט יד לעזרה ולקבל אותה ברוחב לב ובנדיבות.
כאשר בן משפחה מגיע למצב סיעודי בעקבות מחלה או גיל, כל המשפחה מתקבצת כדי לעזור לו ולתמוך בו. לא קל לראות אדם שזקוק לעזרה, בייחוד אם עד לפני זמן לא רב הוא היה עצמאי לכל דבר ועניין. מכל מקום, כעת יש צורך לברר את זכויותיו של האדם על-מנת לעזור לו בדרך הטובה ביותר שניתן, ולאפשר לו לחיות חיים טובים ומכובדים יותר. אבל לפני הכול, ישנם כמה דברים משמעותיים שחשוב לדעת על קצבת הסיעוד.
באופן כללי כאבים במהלך ההריון הם תופעה שכיחה יחסית. כאבי שלד שריר באזור האגן אופיניים באופן ייחודי לנשים. הגוף הנשי משתנה בזמן ההריון ואחריו, מה שדורש הסתגלות ועשוי להוביל לכאב ואי נוחות. למעשה, יש עדויות לשינויים במבנה, זוויות ובתנועה של האגן, כבר בשבועות הראשונים להריון אפילו שהעובר הוא בגודל של דובדבן.
05/07/2022  |  קבוצת ירדן  |   כתבות שיווקיות
עיצוב הבית שלנו הוא לא דבר של מה בכך. כאשר אנו חוזרים הביתה מהעבודה או מתעוררים בבוקר ליום חדש, אנחנו רוצים להרגיש את הביתיות ואת הכיף של להיות בבית שאנחנו אוהבים ונהנים לשהות בו. זאת ועוד, במקרים בהם אנשים עובדים מהבית, עוד יותר חשוב שהבית יהיה מקום נעים ונוח אשר נותן לנו תחושה של רוגע ופניות להתעסק בדברים החשובים לנו באמת. לכן, כל פרט בעיצוב הבית הוא חשוב - בין אם אלו אריחי הרצפה, עיצוב המטבח, בחירת הריהוט, ובחירת החלונות והדלתות. הכנו לכם מדריך שיעשה לכם סדר בבחירת חלונות מעוצבים מעץ אלומיניום.
05/07/2022  |  קבוצת ירדן  |   כתבות שיווקיות
אם אתם אנשים שאוהבים בשר, ולא יצא לכם עדיין לטעום בשר שעושן במעשנת בשר - אתם מפספסים בגדול! למזלכם, היום יש את האופציה לקנות מעשנת בשר ביתית ולהכין בשר מעושן בנוחות ביתכם ובקלות! הכנו לכם מדריך לבחירת מעשנת בשר משולבת גריל מושלמת בשבילכם, אז אם אתם רוצים לעבור מסע של חווית טעמים משגעת ומיוחדת - המשיכו לקרוא!
05/07/2022  |  קבוצת ירדן  |   כתבות שיווקיות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il