|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

מבקר המדינה, על אירועי שומר החומות:

המשטרה והשב"כ לא צפו את התפרעויות בערים המעורבות

המשטרה התמקדה בירושלים ולא שמה לב לערים המעורבות עם פרוץ המהומות לא הייתה לה מערכת לניטור הרשתות החברתיות ואין בה עיסוק מודיעיני בתחום הסדר הציבורי אין תפיסת עבודה מחייבת לשיתוף פעולה בין שני הגורמים
27/07/2022  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   מבצע שומר החומות   |   תגובות
ההתפרעויות ברמלה [צילום: יוסי אלוני, פלאש 90]

המשטרה והשב"כ לא צפו את ההתפרעויות בערים המעורבות באירועי שומר החומות - קובע (יום ד', 27.7.22) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, בדוח מקיף על פעילות גורמי הביטחון במאי 2021 ובחודשים שלפני כן. הוא מצביע על שורה של כשלים בסיסיים בפעילות המודיעינית של שני הגופים - הן כל אחד בנפרד והן בממשק ביניהם.

באירועי שומר החומות נהרגו שלושה אזרחים ונפצעו מאות (ובכללם 306 שוטרים) ב-520 מוקדי אירועים מתועדים שבשיאם השתתפו, על-פי הערכת גורמי ביטחון, 6,000 מערביי ישראל. 3,200 איש נעצרו, מהם 240 יהודים; רק 18% מהם הועמדו לדין. בערים המעורבות עכו, לוד ויפו נעצרו 276 איש; כתבי אישום הוגשו נגד 90, כולל 48 בלבד המואשמים בעבירות טרור, גזענות וטרור ממניע גזעני. הנזק הכולל שנגרם באירועים מוערך ב-48 מיליון שקל לרכוש אזרחי ו-10 מיליון שקל לרכוש המשטרה.

באירועי שומר החומות התגלו ליקויים תפקודיים משמעותיים במערך המודיעין המשטרתי, במימוש אחריותו למתן התרעה מפני האירועים; לגיבוש תמונת מודיעין משקפת לקראת האירועים ובמהלכם; להזרמת מידע רלוונטי שיאפשר התמודדות אפקטיבית עימם - קובע אנגלמן. ליקויים הנוגעים לבניין הכוח המודיעיני ולהפעלתו פגעו במוכנות המשטרה וביכולתה להתמודד עם האירועים.

השיטור ואכיפת החוק בערים מעורבות באירועי שומר החומות ובעת שגרה / דוח מבקר המדינה

כהן ויתר על המערכת
כהן. בלי מודיעין גלוי [יונתן זינדל, פלאש 90]

מערך המודיעין המשטרתי לא הציג צפי משמעותי בנוגע לאירועים שפרצו מחוץ לירושלים בכלל ובערים מעורבות בפרט. הקשב המשטרתי הופנה בעיקר להתמודדות עם אירועים בירושלים. גם לאחר שפרצו האירועים, עדיין היו חוסרים גדולים במודיעין ובמידע קונקרטיים ופערים מהותיים בהעברת מודיעין ליחידות בשטח. לא גובשה תמונת מודיעין משקפת, שתוצג לפני הדרגים המתאימים ותסייע בקבלת החלטות ובהתמודדות מיטבית עם האירועים, הן ברמה הארצית ובראייה כוללת, והן ברמות האזוריות-מקומיות ובהיבטים טקטיים.

אנגלמן מרחיב את הדיבור על כשלי המודיעין. המשטרה התקינה ב-2018 מערכת מרכזית להפקת מודיעין גלוי מרשתות חברתיות, פרסה אותה ביחידות ארציות ובמחוזות ונעשה בה שימוש באגף החקירות והמודיעין. את המערכת סיפקה חברה שההתקשרות עימה בוצעה בפטור ממכרז. במקביל נערכה המשטרה לרכוש מערכת אחרת, שהייתה אמורה לספק מענה רחב יותר לאיסוף מידע גלוי, ולפיכך לא פרסמה מכרז לרכישת מערכת לאיסוף מידע מרשתות חברתיות בלבד. בסופו של דבר, בשל פערי תקציב לא רכשה המשטרה את המערכת הרחבה.

ב-8.6.20 נדונה בקשה להאריך את ההתקשרות בעניין המערכת המרכזית בשנתיים נוספות, עד לפרסום בנושא. בדיון ב-22.6.20 עלו קשיים משפטיים בנוגע להליך זה ולבסוף החליט ממלא-מקום המפכ"ל, מוטי כהן, לוותר על ההליך; המערכת הפסיקה לפעול ב-1.7.20. כתוצאה מכך, עד שומר החומות לא פעלה מערכת מרכזית להפקת מודיעין גלוי; המערכת הותקנה שוב רק לקראת סיום האירועים.

מחסור בכוח אדם במודיעין
ההתפרעויות בלוד [צילום: פלאש 90]

עם פרוץ האירועים התבססה היכולת האיסופית של המשטרה בתחום המודיעין הגלוי בעיקר על איסוף ידני, והייתה מוגבלת בהיבטים של היקף מידע, איתור מקורות והבנת הקשרים רשתיים. למשטרה לא היו יכולות מלאות לניטור מידע רשתי, שהיו דרושות לאיתור איומים. בנסיבות אלו נפגעה קשות יכולת המודיעין המשטרתי להתריע מראש על האירועים ולספק מודיעין רלוונטי במהלכם, קובע אנגלמן.

במערך המודיעין המשטרתי אין גורם שעוסק במחקר עומק בתחום הסדר הציבורי, כך שפעילות המחקר וההערכה בתחום זה אינה מטופלת בצורה סדורה. נוסף על כך, לא הוקם מכלול מרכזי לניתוח ולהערכה של מודיעין בשעת חירום. בהיעדר מסגרת ייעודית לנושא, צומצמה יכולת חטיבת המודיעין לבצע הערכה וצפי לגבי אירועים שוטפים ולניהול תמונת המודיעין בזירה רב-מערכתית. לכן, גם אם היו מופקים תוצרי מודיעין מספקים, היה מתעורר קושי יסודי ביכולת לגבש תמונת מצב מודיעינית כוללת, שתאפשר התרעה רלוונטית וסיוע אפקטיבי במוכנות לקראת תרחישי חירום ובהתמודדות עימם.

המשטרה לא הפעילה מערך איסוף שיתמקד בנושא הסדר הציבורי. המשטרה לא הקצתה רכזי מודיעין בהיקפים הנדרשים לכיסוי התחום בכלל ובערים המעורבות בפרט; לא פעלה בהיקפים הנדרשים לאיתור מקורות בנושא זה ולהפעלתם; לא הכווינה מקורות קיימים לאיסוף מידע בתחום הסדר הציבורי; ולא מיפתה ולא סימנה גורמים קיצוניים העלולים לחולל ולהגביר פעילות בלתי חוקית בתחום הסדר הציבורי. אנגלמן מתריע עוד, כי במערך המודיעין המשטרתי יש מחסור בכוח אדם מיומן ומקצועי בתחום המודיעין הגלוי בכלל, ובבעלי שליטה בערבית בפרט.

לא מכירים את הנהלים
זירת לינץ' ביהודי, עכו [צילום: משטרת ישראל]

ביולי 2004 נחתם נוהל שיתוף פעולה בין המשטרה והשב"כ, שעסק בחלוקת האחריות ביניהם בנושא איסוף והערכה מודיעיניים בתחום הסדר הציבורי. משרד המבקר איתר במשטרה נוסח נוסף, אך לא חתום, של הנוהל המשותף שנכתב כנראה בשנים 2018-2016. הגורמים הרלוונטיים במשטרה ובשב"כ לא הכירו נהלים אלה, ובפרט לא את הסדרת שיתוף הפעולה וגבולות הגזרה בין הארגונים, בדגש על חלוקת האחריות המודיעינית. התוצאה היא העדר תפיסת עבודה מסודרת ומחייבת.

לאורך השנים לא הוגדרו נושאי התפר והחפיפה בין אירועים פליליים לבין אירועים לאומניים-ביטחוניים, ולא שורטטו גבולות גזרה ותחומי אחריות בין המשטרה והשב"כ בהקשר זה. השב"כ סבר, כי יש להפריד בין אירועים פליליים לאירועים לאומניים. אירועי שומר החומות לימדו, כי עמדה זו לא התמודדה עם המורכבות הנובעת מסוגיית הממשק שבין התחום הפלילי לתחום הלאומני; והיא יושמה בלי שניתן מענה להחלטת הממשלה משנת 2004 שבה נקבע, כי מתחייבת הסדרת הממשקים בין המשטרה לשב"כ בתחום המודיעין הנוגע לסדר הציבורי.

בחודשים שקדמו לשומר החומות זיהה השב"כ מגמה של עליית מתח במגזר הערבי ועמד על פוטנציאל הסיכון הגלום באפשרות להתפרצות, לרבות בהקשר של חיכוך בין יהודים לערבים באזורים מעורבים. עם זאת, בשירות העריכו, כי האירועים שיתרחשו בפועל הם מקומיים והדגש העיקרי ניתן לירושלים. השב"כ, כמו המודיעין המשטרתי, לא סיפק התרעה מפני אירועי שומר החומות; ולא גיבש תמונת מודיעין משקפת ביחס לעוצמתם, להיקפם ולחומרתם של האירועים כאשר הללו פרצו. שב"כ נתקל בקשיים מבצעיים בפעילותו בערים מעורבות במהלך שומר החומות, על-רקע בעיות תיאום עם המשטרה.

השב"כ פעל בתחום הניטור הרשתי, אולם בפעילותו התגלו פערים והיא לא הייתה מספקת. הפערים היו משמעותיים, שכן כאמור בזמן שומר החומות לא עמדה לרשות המשטרה מערכת מרכזית לניטור רשתי, כך שבפועל לא הופקו תוצרי המודיעין הנדרשים בתחום הסדר הציבורי בהיקף מספק על-ידי כל הגופים. בהעדר שיתוף פעולה מוסדר בין השב"כ והמשטרה, נמנעה האפשרות לבצע מאמץ משותף לגישור על הפערים בתחום זה. בשורה התחתונה: תחום הסדר הציבורי על-רקע לאומני לא זכה למענה המודיעיני המיטבי הדרוש על סמך פעולה מתואמת של השב"כ והמשטרה.

תאריך:  27/07/2022   |   עודכן:  27/07/2022
איתמר לוין
+נתניהו, אוחנה ושבתאי הם האחראים
18:28 27/07/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
ב-37,994 מילים "מצליח" מבקר המדינה שלא להזכיר למעשה את ראש הממשלה, השר לביטחון הפנים והמפכ"ל  ▪  כאשר איש אינו נדרש לשלם את המחיר, המחדלים חוזרים על עצמם וגובים חיי אדם
(כנראה החייזרים אחראים [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90])
+שדולת א"י: כל גורמי הביטחון שגו בקריאת מפת האיומים
17:20 27/07/22  |  עידן יוסף
ראשי שדולת א"י בכנסת, הח״כים יואב קיש ואורית סטרוק: "חובה לקרוא את הנתונים הקשים שחושף דוח המבקר לא רק באופן פרטני, אלא גם ובעיקר בהיבט של התמונה הכללית הגדולה. התמונה הכללית היא קריאה שגויה של מפת-האיומים הניצבים בפני מדינת ישראל, והעדר-הבנה שהאיום הפנימי, איום ההסתה וההתקוממות הלאומנית של חלק מערביי ישראל - הוא תרחיש-יחוס לא פחות חמור מהאיומים החיצוניים.

"כל גורמי הביטחון שגו בקריאת המפה בהיבט הזה, ועכשיו מוטל עליהם לתקן זאת, ולהערך מחדש בהתאם, הן בהקצאת כוחות ומשימות, והן ובעיקר בשיתוף פעולה מערכתי, בהיבטי מודיעין ומניעת הסתה. בידינו לתקן את הטעות, ומחובתנו לעשות כן״.
+רגבים: דוח המבקר התעלם מפעילות הארגונים האזרחיים במאורעות
17:18 27/07/22  |  עידן יוסף
"היינו שם", אומר אברהם בנימין, ראש אגף מדיניות בתנועת רגבים לדוח מבקר המדינה בנושא שומר החומות. "עם פרוץ המאורעות זיהינו שמדובר באירוע בסדר גודל לאומי, התרענו למשטרה ומשהבנו שלא נוכל להפקיר את אחינו מול האיום של אלפי פורעים ערבים, הקמנו יחד עם תנועת ישראל שלי חמ"ל בלוד שפעל 24 שעות בימים המורכבים והקשים ביותר והפעיל מאות מתנדבים שנרתמו לעזרת תושבי המקום הגיבורים. אנחנו מברכים על הוצאת דוח המבקר, אף על-פי שאינו מתייחס לתרומתם של הארגונים האזרחיים והמתנדבים הרבים בפעילות בשטח וחיזוק תחושת הביטחון. היום, שנה מהפרעות, כשכולם מבינים שיש איום מבית, על המשטרה והשב"כ לערוך תחקיר שעד היום לא נעשה ולהיערך לפעם הבאה שברור לכולנו שעתידה לקרות".
+הציונות הדתית: הבעיה השורשית - אובדן משילות, הרמת ראש והקצנה לאומנית
17:14 27/07/22  |  עידן יוסף
מפלגת הציונות הדתית בתגובה לדוח המבקר: "עולים פערים וליקויים משמעותיים בהיערכות והתנהלות גורמי אכיפת החוק בכלל ומשטרת ישראל בפרט ביחס לאירועי שומר החומות. יחד עם הצורך המיידי לשפר את ביצועי גורמי אכיפת החוק בנושא, חשוב להכיר בבעיה השורשית של אובדן משילות, הרמת ראש והקצנה לאומנית של ערביי ישראל. רק ממשלה ימנית, לאומית וציונית תוכל באמת להכיר בבעיה, לעקור אותה מהשורש, ולהבטיח משילות אמיתית וביטחון לכל בית בישראל".
+עד כאן: להתכונן לאירועי שומר החומות 2
17:08 27/07/22  |  עידן יוסף
ארגון "עד כאן" אשר הוביל את ההגנה על התושבים בערים המעורבות בזמן מבצע שומר החומות בתגובה לדוח המבקר: "משטרת ישראל הפקירה את תושבי הערים המעורבות. הגיע הזמן לצאת למבצע לאיסוף נשקים ולטפל בכל הפשיעה הלאומנית הגואה בחברה הערבית לקראת אירועי שומר החומות 2 שנמצאים מעבר לפינה. יש לבצע בדק בית ברשויות החוק. אם כך נראית המשטרה, עדיף לסגור אותה ולפתוח אותה מחדש. יש לפטר את כל מי שהיה מעורב במחדלים אלה מראשון השוטרים ועד למפכ"ל. אזרחי ישראל דורשים תשובות ממפכ"ל המשטרה ומשר הבט"פ כיצד הם מתכוונים לפעול לשינוי המצב".
+בצלמו: חובה לבוא חשבון עם פורעי שומר החומות
17:05 27/07/22  |  עידן יוסף
ארגון בצלמו בתגובה לדוח המבקר: "מה שהמבקר אמר כולנו יודעים מזמן. המערכת כשלה במאה אחוז בהגנה על אזרחי המדינה במהלך שומר החומות. מה שיותר הזוי שהמערכת ממשיכה כרגיל. במקום להפנים שחובה לשנות דיסקט ולבוא חשבון עם המתפרעים שאיש לא ילך בדרכם. המערכת לא תבעה אותם כלכלית וברוב המקרים לא מוצה הדין עימם. נפעל שהמלצות המבקר ייושמו וכל מחבל ייענש וההרתעה תחזור לרחובות העיר".
+המשטרה לא הייתה ערוכה, טעתה בפריסה והגיבה באיטיות
16:00 27/07/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
אנגלמן: אירועי שומר החומות תפסו את המשטרה עם מלאים חלקיים, שוטרים שלא עברו הכשרות מתאימות ונשלחו לשטח בלא ציוד חיוני, וריקון הערים המעורבות לטובת תגבור ירושלים
שוטרים בלוד, שומר החומות [צילום: יוסי אלוני, פלאש 90]
+קיפוח נרחב של האוכלוסייה הערבית בערים המעורבות
15:59 27/07/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
אנגלמן: ייצוג חסר בצורה קיצונית לערבים במוסדות העיריות; פערים ניכרים בתקציבי החינוך ובמחשוב לילדים; העדר הנגשה בשפה הערבית באתרי העיריות ובמוקדים הטלפוניים
רמלה, שומר החומות [צילום: יוסי אלוני, פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המשטרה והשב"כ לא צפו את התפרעויות בערים המעורבות
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חשדנית
27/07/22 17:36
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבצע שומר החומות
המשטרה לא הייתה ערוכה להתמודדות עם אירועי שומר החומות במאי 2021, למרות התרחישים שהיא עצמה צפתה. המהומות חשפו פערים ניכרים בכוח אדם ובציוד, העדר הכשרה מתאימה ותגובה איטית לאירועים בשטח. כך קובע (יום ד', 27.7.22) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן.
27/07/2022  |  איתמר לוין  |   חדשות
האוכלוסייה הערבית בערים המעורבות העיקריות שמחוץ לירושלים סובלת מקיפוח מתמשך ובולט בתחומי החינוך, ההקצאות והייצוג במוסדות העירוניים. כך מוסר (יום ד', 27.7.22) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, בדוח המתלווה לזה העוסק בכשלים בטיפול במהומות בערים אלו בזמן מבצע שומר החומות.
27/07/2022  |  איתמר לוין  |   חדשות
המשטרה סיכלה 50 חיסולים הדדיים שתכננו ארגוני פשיעה לבצע בחודשים האחרונים. כך גילה (יום ה', 23.6.22) מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב קובי שבתאי, במפגש בלשכת עורכי הדין. הוא הוסיף, כי המשטרה אמורה להפעיל בעוד חודשיים מערכת ממוחשבת שתאפשר לה לעקוב בזמן אמת אחרי הסכסוכים בעולם הפשע, במטרה למנוע מראש פגיעות בנפש.
23/06/2022  |  איתמר לוין  |   חדשות
"כל הסד"כ (סדר הכוחות, ע.י.) המבצעי שעומד לרשות המשטרה הכחולה לאירוע הפרות סדר לא עולה על שני גדודים בצה"ל", אמר סגן ראש אג"מ במשטרה, מוריס חן, בדיון (יום ב', 13.12.21) הוועדה לביטחון פנים על מבצע שומר החומות. "רק ביום הרביעי של שומר החומות, לאחר שהגיע כוח מג"ב - פלוגות איו"ש וסד"כ מילואים שהתגייס, היה שינוי משמעותי והושגה שליטה מוחלטת באירועים.
14/12/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
ועדת החוץ והביטחון קיימה (יום ב', 6.12.21) דיון בנושא "פגיעה ביכולת המבצעית של צה"ל בעקבות אי-התייצבות נהגי משאיות במבצע שומר חומות" - על-פי הצעה לדיון מהיר של חברי הכנסת אורית סטרוק, משה ארבל, קרן ברק ומאיר פרוש.
07/12/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   מבצע שומר החומות  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   משטרה במוקד  /  מי ומי  
צה"ל לא ידע שבמגדל בעזה פועלים עיתונאים  /  איציק וולף
סעיף הצטיידות ישראל בכיפת ברזל הוסר מחוק התקציב בארה"ב  /  עידן יוסף
המפכ"ל: מאורעות שומר החומות - אינתיפאדה  /  עידן יוסף
תיק"ו (ד')  /  אביתר בן-צדף
תיק"ו! (ג')   /  אביתר בן-צדף
מהומות מאי 2021 והשלכותיהן   /  דורון מצא
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il