בעקבות תקלה שהתגלתה בבדיקות שהתבצעו בארה״ב, מפקד חיל-האוויר אלוף תומר בר הורה (מוצ"ש, 30.7.22) לקרקע את מערך מטוסי האדיר (אף-35) לטיסות אימון עד לאחר בדיקה יסודית בכל מטוס. הטיסות המבצעיות תימשכנה כרגיל, באישור פרטני של מפקד החיל.
בישיבת הערכת מצב ייעודית, שהתקיימה בעקבות מידע שהגיע מארה״ב, נמסר על בדיקה להימצאות פגם במנגנון ההפלטה במושבי הטייס במטוסים. לפי הנחיית היצרן, על-מנת להבטיח את תקינותם של מושבי המפלט, נדרשת בדיקה אשר מבטיחה את תקינותו של רכיב זה.
בסיום הערכת המצב הורה מפקד חיל-האוויר על בדיקת כלל 33 מטוסי האדיר לפני טיסה ראשונה. זהו תהליך שיבוצע על-ידי הצוותים הטכניים והוא צפוי להסתיים בימים הקרובים. מפקד חיל-האוויר הדגיש כי על הבדיקות להעשות באופן קפדני ויסודי וזאת כדי להחזיר את המערך לכשירות מלאה תוך שמירה על רמת בטיחות גבוהה.
חיל-האוויר הישראלי הוא חלק ממערך עולמי של מדינות המפעילות מטוס מסוג זה ופועל בשיתוף פעולה עם עמיתיו ועם היצרניות, וזאת כדי לעמוד באמת מידה מחמירה ביותר, שנועדה לשמור על בטיחות צוותי האוויר בפעילות אימונים ובפעילות מבצעית.
הרקע לחשד לפגם הוא ממצא בודד שנמצא באחד ממטוסי חיל-האוויר האמריקני. המידע הובא לידיעת כל חילות האוויר המפעילים את מטוסים אלו ובכלל זאת לצה"ל תוך הגדרת שיטת הבדיקות ומועדי הבדיקות הנדרשות על-מנת להבטיח העדר כדורים פירוטכניים פגומים במושבי המפלט.
עד כה, לא ידוע על ממצאים נוספים במטוסים שנבדקו בארה״ב. תפקיד הכדור הפירוטכני להיות חלק מתהליך הפלטה תקין של מושב המפלט.
הבדיקה תבוצע על-ידי הצוותים הטכניים של חיל-האוויר לסד״כ המטוסים בימים הקרובים ובו תבחן כשירות כיסא המפלט. מטוס שייבדק ויימצא כתקין, יחזור מיד לכשירות טיסה. ההערה היא שהבדיקה תימשך שבועות ספורים.