זינוק חד בנטישת מורים צעירים במערכת החינוך, כך עולה מדוח השכר השנתי במערכת החינוך לשנת הלימודים תשפ"א שמפרסם (יום ב', 1.8.22) הממונה על השכר במשרד אוצר. על-פי הדוח, בשנת הלימודים תשפ"א גדל בכ-60% מספר עובדי ההוראה הצעירים שעזבו את המערכת, בקרב מורים שלימדו בין שנתיים לחמש שנים, לעומת מספר המורים הוותיקים שעזבו שנותר יציב.
ברקע המשא-ומתן בין משרד האוצר להסתדרות המורים הנתונים שמציג הממונה על השכר באוצר, קובי בר נתן, מחזקים את גישת האוצר להעלות את שכר המורים המתחילים. על-פי הדוח עיקר המורים שעוזבים הם ממחוז תל אביב בשל האופציות הגדלות יותר שיש לצעירים בעבודה אחרת.
הדוח מציג גם השנה פערי שכר בין מורים צעירים לוותיקים. מדינת ישראל ממוקמת במקום השני בעולם, אחרי
קוריאה הדרומית בפערי השכר בין צעירים לוותיקים. עובדי הוראה צעירים מרוויחים כ-29% משכרם של עובדי הוראה ותיקים.
מהדוח עולה כי שכר המורים בישראל דומה למקובל בעולם וכי מספר השעות שלומדים התלמידים בישראל ומספר ימי הלימודים - הם גבוהים בהשוואה לשאר המדינות בארגון המדינות המפותחות. הדוח מציג גם השנה את פערי החופשות בין התלמידים לשאר המשק - שעומדים על 75 ימים. מהדוח עולה עוד כי שאף שבמערכת החינוך רוב העובדים הם נשים, בתפקידים בכירים גברים מהווים יותר מ-30% מהמנהלים.
27 מיליארד שקלים
נתונים כלליים: מערכת החינוך הממשלתית כוללת כ-137 אלף עובדי הוראה: גננות, מורים ומנהלים. השכר החודשי הממוצע לעובד הוראה הוא 12,423 שקלים. עלות השכר של כלל עובדי ההוראה בחינוך הרשמי עמדה בשנת תשפ"א על כ-27 מיליארד שקלים, שהם 6.3% מתקציב מדינת ישראל.
קובי בר נתן, הממונה על השכר: "דוח זה מפורסם ערב הסכם חדש עם המורים, שנועד לבנות את הבסיס לילדינו, דור העתיד. הנתונים העולים מהדוח, בייחוד לגבי פערי השכר בין המורים הצעירים לוותיקים, והעזיבה הרבה בשנים הראשונות - מדגישים את הצורך בתגמול משמעותי של המורים הצעירים, במתן אפשרות לחוזים אישיים במקצועות מבוקשים ובהסכם שיצעיד קדימה את מערכת החינוך. אחריות גדולה מוטלת על כתפינו כאחראים על הקופה הציבורית ואנו חייבים לוודא שהשימוש בכספי הציבור יהפוך את מערכת החינוך לטובה ביותר. המחויבות שלנו היא לקדם הסכם טוב וראוי לתלמידים, להורים, למורים ולמנהלים".
מהסתדרות המורים נמסר: "האוצר ממשיך עם המניפולציות שלו ומנסה לשטות בציבור. הדוח מלא במסקנות שגויות שמבוססות על נתונים חלקיים ולא מדויקים. לא סתם בחר האוצר שלא להתייחס ב'דוח המיוחד' למיקומה של ישראל ביחס למדינות ה
OECD בנושא מספר התלמידים בכיתה, שכר עובדי ההוראה ושעות הוראה פרונטליות".
"אנו מציעים לאוצר להשקיע את האנרגיה שלו בקידום אמיתי וכנה של המשא-ומתן, זאת במקום לעסוק כל הזמן בספינים ובדוחות מניפולטיביים. כבר חודשים שאנו מתריעים ששנת הלימודים הקרובה לא תוכל להיפתח ללא הסכם שכר מיטבי לכלל עובדי ההוראה בשירות המדינה ולמרות זאת, פקידי האוצר ממשיכים לנהוג בהתנשאות ובבריונות כלפי הנשים החרוצות שמחזיקות את מערכת החינוך בחיים. אנו קוראים שוב לראש הממשלה,
יאיר לפיד, להראות מנהיגות ולהתערב באופן אישי במשבר מערכת החינוך".