בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
נעה אבירם, רן שדמי, מרב מיכאלי ומיכל פרנק [צילום: בועז אופנהיים/לע"מ]
|
|
|
רפורמת דרך שווה הוכנה ללא יעדים כמותיים
|
מחקר של הכנסת מצא שכרבע מהנוסעים הבוגרים נפגעו מהמהלך ● המחיר לנסיעה עירונית בודדת עלה בכ-15% והמחיר למינוי חופשי חודשי לבוגרים ולאזרחים ותיקים עלה בכ-8%
|
משרד התחבורה טוען כי רפורמת דרך שווה, להאחדת תעריפי התחבורה הציבורית, מבוססת על עבודת מחקר מעמיקה וניתוח נתונים. אולם מרכז מחקר והמידע של הכנסת (ממ"מ) מצא במסמך שהכינה החוקרת רינת בניטה, כי לרפורמה אין יעדים כמותיים לגבי אופן ההשפעה הצפוי על דפוסי השימוש בתחבורה הציבורית ועל יעדים מרכזיים בפעילות המשרד בתחום פיתוח התחחבורה הציבורית, ובאופן פרטני לגבי יישום מדיניות הממשלה לצמצום הנסועה הפרטית בשיעור של 20% עד שנת 2030. במשך השנים האחרונות אין מגמה למעבר נוסעים מהרכב הפרטי לתחבורה הציבורית. הרפורמה הוגדרה בין היתר כצעד משלים להגדלת מקדם פיצול הנסיעות (היחס בין השימוש בתח"צ לתחבורה פרטית), לצד צעדים נוספים כמו הגדלת ההיצע והמגוון של אמצעי התח"צ, והיא חלק מתוכנית החומש של המשרד שתוקצבה בכ-50 מיליארד ש"ח, לצורך שיפור התח"צ ושדרוג מעטפת השירות. אולם למרות בקשת הממ"מ, לא נמסרו היעדים הכמותיים של המשרד במדדי השירות והשימוש בתח"צ לאחר השלמת תוכנית החומש והרפורמה כחלק ממנה, לרבות מספר נסיעות הנוסע והאופן שבו צפויה הרפורמה להשפיע על דפוסי הנסיעה של משתמשי התח"צ, ולפי תשובת המשרד אין עדיין יעדים כאלו וכי הוא עובד "בימים אלו" על מדדי הבסיס לשם יצירת היעדים לתוכנית החומש...
|
על-פי הניתוח שערך הממ"מ, המחיר לנסיעה עירונית בודדת (ערך צבור) עלה בכ-15% והמחיר למינוי חופשי חודשי לבוגרים ולאזרחים ותיקים עלה בכ-8%. מנגד, מחירי נסיעה בודדת לזכאי ביטוח לאומי ירדו ב-25% ומחירי מינוי חופשי-חודשי לנוער ירדו ב-46%. הנסיעה לבני 75 ומעלה היא חינם, אך קבוצת גיל זו מהווה פחות מ-5% מכלל הנוסעים (על-פי נתונים שנמדדו לפני תקופת הקורונה). לפי משרד התחבורה, הרפורמה מייצרת ודאות תעריפית ובשל כך נמנעה העלאת תעריפי התח"צ בשיעור של כ-8%. כך, אלמלא הרפורמה עלות נסיעה בודדת הייתה אמורה להיות 6.50 ש"ח בפברואר 2022 בשל העלייה במדד תשומות תח"צ. אולם מהמשרד לא נמסר מהי אותה "ודאות תעריפית" וממה היא נובעת. מבחינת הצעת תקציב המשרד לשנים 2022-2021 ניתן לראות כי אחד ממקורות המימון לתוכנית החומש בתח"צ הוא תוספת של 300 מיליון ש"ח בגין שינוי תעריפי הנסיעה בתח"צ. ניתן להניח שלפחות חלק מאותה "ודאות תעריפית" נגזרת מ-(1) ביטול הנחת הערך הצבור, ששוויה נאמד בכ-200 מיליון ש"ח בשנה; (2) מהפיצול התעריפי בין נסיעות באוטובוסים לעומת נסיעה ברכבות מסילתיות; (3) ומעליית התעריפים עבור נוסעים שאין בדפוסי השימוש שלהם כדאיות לרכישה של מינויים שונים. כמו-כן, בפברואר הפחית משרד האוצר את הבלו על בנזין וסולר ב-0.5 ש"ח, והפחתה דומה נוספת מתוכננת לתחילת אוגוסט 2022, כך שחלק מעליית מחירי התשומות קוזז. בנוסף, לפי מכרזים שעורך המשרד חלק מהאוטובוסים מונע בגז טבעי או חשמל, בהם עליית המחירים הייתה מתונה יחסית לעליית מחיר הסולר. רמת שירות נמוכה לפי נתוני הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, תעריפי הנסיעה בתח"צ בארץ במונחי שוויון כוח קנייה (PPP) נמוכים בהשוואה למדינות מפותחות, בעיקר באירופה. עם זאת, גם רמת שירותי התח"צ בישראל נמוכה משמעותית בהשוואה למדינות מפותחות הן בהיבטים של גיוון אמצעי הנסיעה והן בהיבטים של אמינות השירות ותדירותו. מנתוני המשרד ביחס לביטול הנחת הערך הצבור בכרטיסי הרב-קו (20%) עולה, כי ביטול ההנחה ישפיע על כ-40% מנוסעי התח"צ, וכי כ-24% מהנוסעים בעלי פרופיל בוגר, ייפגעו מהמהלך, גם בהתחשב בחוזים האחרים שמציעה הרפורמה עבור נוסעים אלו (דוגמת חופשי יומי או מינוי חודשי פריפריאלי מוזל). מבין אלו, כ-73% הם נוסעים שמספר נסיעותיהם הוא עד 10 בחודש וכ-16% מבצעים בין 10 ל-20 נסיעות חודשיות. הליך חלופי ל-RIA במענה לשאלה, מדוע לא התקיים הליך של RIA (הערכת השפעת רגולציה), השיב המשרד כי נערך ניתוח של השפעת הרגולציה על השירות הניתן לנוסעים ועל התפעול שיידרש מהמפעילים, אך לא נמסר את תוצאות הניתוח. בתשובתו לבג"ץ טען המשרד כי ועדת המחירים לא הייתה מחויבת ואף לא צריכה לבצע RIA לרפורמת דרך שווה, וכי קיום התהליך המקצועי בעניין הרפורמה עונה על הצורך העומד ביסוד קיום תהליך RIA.
|
|
תאריך:
|
04/08/2022
|
|
|
עודכן:
|
04/08/2022
|
|
עידן יוסף
|
+כ-120 אלף מבני 75 ומעלה הנפיקו "זהב קו"
|
12:16 04/08/22 | עידן יוסף | לרשימה המלאה |
פרופיל זה מאפשר נסיעה חינם בתחבורה הציבורית ▪ קודם מגיפת הקורונה ביצעו כלל האזרחים הוותיקים פחות מ-5% מנסיעות הנוסע בתחבורה הציבורית ▪ שיעור בני ה-75 ומעלה קטן בהרבה, וכך גם מידת השימוש בשירות
|
|
|
|
השרה מיכאלי מקבלת מחמאות מנוסעת מבוגרת [צילום: בועז אופנהיים/לע"מ]
|
|
|
|
+מחשבון הרפורמה: חלקים מעבר לקו הירוק לא מסומנים כשטח ישראל
|
18:00 02/08/22 | עידן יוסף |
מחשבון רפורמת "דרך שווה" של משרד התחבורה מציג את המילה "ישראל" רק ליד ישובים הנמצאים בתוך הקו הירוק. ישובים מעבר לקו הירוק כגון אריאל, ואף הכותל המערבי ושכונות בירושלים אינן בגבולות המדינה. ממשרד התחבורה נמסר בתגובה ל-News1: "מחשבון התעריפים והמפה באתר רפורמת דרך שווה מבוססים על מפות גוגל. למשרד התחבורה אין אפשרות לשנות את שמות היישובים, מהדרך בה הם מוגדרים בגוגל העולמית.
|
|
|
|
0
|
|
|
|
+שינויים בקווי התחבורה הציבורית בדרום בעקבות המתיחות הביטחונית
|
10:56 02/08/22 | עידן יוסף |
לתשומת לב נוסעי התחבורה הציבורית בדרום: עקב חסימת צירי התנועה באזור עוטף עזה יחולו שינויים במסלולי הקווים. כלל הקווים הבין-עירוניים החולפים בשגרה דרך צומת יד מרדכי, יוסטו לנסיעה דרך צומת גבעתי וכביש 232. מדובר בקווי אשקלון-באר שבע (קווים 361,363, 364, 365, 366 ו-464), כל הקווים לאזור המרכז, אשדוד, תל אביב ובני ברק (קווים 378, 379, 465, 479, 592, 593, 594 ו-598), קווים לירושלים ובחזרה (492 ו-495), קו רהט-אשקלון (467), קו אשדוד-אילת (391) וקו אשכול-אשקלון (36). כמו-כן, בשלב זה מבוטלים קווים לשדרות וממנה (27, 29 ו-145), קווים למסוף ממועצה אזורית אשכול וממנו (11 ו-15), קו 19 לאשקלון וממנה יסיים במבקיעים, קו 20 לאשקלון וממנה יסיים בגברעם, קו 11 בשדרות לא ייכנס לשכונת האחוזה וקו הרכבת באר שבע - אשקלון יפעל בין באר שבע לנתיבות בלבד.
|
|
|
|
+ארלוזורוב כמודל תחבורה ומגורים עתידי
|
10:40 02/08/22 | עדי מגדל | לרשימה המלאה |
אני קוראת לא רק לעיריית תל אביב, אלא גם לערים השכנות בגוש-דן, גם להוסיף נת"צים היכן שאפשר, גם להפוך כמה שיותר צירי תחבורה ל"רב שימושיים", זאת תוך דגש על עדיפות להולכי רגל ולרכב דו-גלגלי, זאת על-מנת לייתר עד כמה שאפשר את הצורך במכוניות פרטיות
|
|
|
|
עתיד ירוק יותר [צילום: הדמיות: ברחנא אדריכלים ובוני ערים]
|
|
|
|
רפורמת דרך שווה הוכנה ללא יעדים כמותיים
|
|
לפני כשבוע עלתה א"כ לאוטובוס של חברת אלקטרה אפיקים הנוסע מירושלים לרמת גן. היא התישבה במקום פנוי בקדמת האוטובוס. לאחר כעשר דקות נסיעה פנו אליה נוסעים חרדיים וביקשו שתעבור לחלקו האחורי של האוטובוס, לדבריהם "המקום המיועד לנשים". משסירבה לבקשה, הותקפה מילולית ובהמשך גם הותקפה פיזית על-ידי נוסע, לטענתה ללא כל התערבות או עזרה מצד הנהג.
|
|
|
בשבת האחרונה (30.7.22) החלה חברת נתיב אקספרס להפעיל 24 נסיעות חדשות בעיר מעלות. הדבר נעשה בהוראת הרשות הארצית לתחבורה ציבורית ב משרד התחבורה, בנימוק של קו המשרת נוסעים לישובים שתושביהם אינם יהודים, כשהכוונה היא לתרשיחא הסמוכה.
|
|
|
איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות החדשה פנה (יום ב', 1.8.22) למנכ"ל משרד התחבורה, מיכל פרנק, והודיע לה כי הוא מתנגד נחרצות לרעיון במסגרתו יגויסו עובדים זרים כנהגים בענף התחבורה הציבורית, ובוודאי לקידומו באופן חד-צדדי. הרעיון עלה בעקבות המחסור הקיים של אלפי נהגים, הפוגע גם בתוספות השירות והתדירות.
|
|
|
ביוני 1933 נרצח חיים ארלוזורוב, ממנהיגי היישוב היהודי של טרום המדינה, על שפת ימה של תל אביב. הרצח לוטה במסתורין עד עצם היום הזה. ארלוזורוב הונצח באחד מצירי התחבורה המרכזיים של העיר, המתחיל בדרך נמיר במזרח ומגיע בואכה רחוב הירקון במערב, הרחק מהמקום בו אירע הרצח.
|
|
|
יום ראשון לרפורמת דרך שווה. שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי, מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים מיכל פרנק, מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית (בפועל) רן שדמי ובכירי הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, ביקרו (יום ב', 1.8.22) בתחנה המרכזית בבאר שבע ובמוקד המידע הארצי של התחבורה הציבורית כוכבית 8787 השוכן בעיר, כדי לעקוב מקרוב אחר היישום של הרפורמה בשטח.
|
|
|
|