|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
פחד מרופא שיניים: אסטרטגיות להתמודדות
האריס שוברת את השוויון בהצבעה הלילה

הסנאט אישר חבילת ענק למאבק בשינויי האקלים

379 מיליארד דולר יופנו לתחומי האקלים והבריאות, לצד הכבדת נטל המס על עשירי ארה"ב וחברות רב-לאומיות בין הצעדים: עידוד מעבר לאנרגיה נקייה ולרכבים חשמליים וקנסות על פליטת מתאן
08/08/2022  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   משבר האקלים   |   תגובות

הסנאט האמריקני אישר הלילה (8.8.22) חבילת צעדים בהיקף של 379 מיליארד דולר, שבמרכזם התוכנית השאפתנית ביותר אי-פעם של ארה"ב בתחום שינויי האקלים. בית הנבחרים צפוי לאשר אותה בימים הקרובים והיא תובא לחתימתו של הנשיא ג'ו ביידן.

במקור הציע ביידן לקונגרס תוכנית בת 2.2 טריליון דולר אשר כונתה Build Back Better, כחלק מן היציאה ממשבר הקורונה. אולם, התנגדותם של שני סנאטורים דמוקרטים שמרנים - ג'ו מנחין וקירסטן סינמה - מנעה את אישורה. לפני שבועיים השיגו ראשי הסיעה הסכמות עם מנחין, נציג מערב וירג'יניה העשירה במכרות פחם, ובשבוע שעבר הגיעו להסכמות גם עם סינמה, כאמור - על תוכנית צנועה בהרבה.

הסכמות אלו אפשרו לדמוקרטים להעביר את התוכנית באמצעות הקול שובר השוויון של סגנית הנשיא, קאמלה האריס, לאחר שכל 50 הדמוקרטים הצביעו בעדה וכל 50 הרפובליקנים הצביעו נגדה. הדמוקרטים הפכו את התוכנית לחלק מן התקציב, מה שאפשר להם לעקוף את הפיליבסטר שכדי להתגבר עליו יש צורך ברוב בלתי אפשרי של 60 סנאטורים.

החבילה הנוכחית קיבלה את השם Inflation Reduction Act of 2022,
במטרה להציג אותה כחלק מהצעדים למאבק באינפלציה, שהגיעה בחודש יוני לשיעור שנתי של 9.1% - הגבוה ביותר מזה 41 שנה. על-פי גישה זו, המעבר לאנרגיה נקייה - למרות השקעות העתק הכרוכות בו - יוזיל בסופו של יום את האנרגיה לצרכן האמריקני, משום ש"חומרי הגלם" שלה (כגון שמש ורוח) מצויים חינם. במישור המעשי המיידי, הצעדים בתוכנית לא ישפיעו בצורה ממשית על האינפלציה - הנתפסת כבעיה מספר אחת שעל סדר היום האמריקני וצפויה לפגוע קשות בדמוקרטים בבחירות האמצע בעוד שלושה חודשים.

עידוד לרכישת ציוד יעיל מבחינה אנרגטית

התוכנית כוללת שלושה חלקים מרכזיים: מאבק בשינויי האקלים, הוזלות בתחום ביטוח הבריאות והגדלת ההכנסות ממיסים. הפרקים המרכזיים בתחום שינויי האקלים:

הקלות במס לתחנות כוח נטולות גזי חממה. מדובר במיליארדי דולרים לאורך עשר שנים לתחנות כוח שיפעלו על רוח, שמש, גיאו-תרמי, גרעין וכדומה. בעבר ניתנו הקלות לשנה-שנתיים בלבד לתחנות רוח ושמש. התוכנית גם מרחיבה את הקלות המס לחברות הלוכדות וקוברות את הגזים שפולטות תחנות כוח הפועלות על גז טבעי - טכנולוגיה שבקושי נמצאת כיום בשימוש בשל עלותה הגבוהה. הקלות יינתנו גם כדי להמשיך את פעילותן של תחנות כוח גרעיניות קיימות ולמנוע את המעבר שלהן לדלקים מאובנים מזהמים.

עידוד לרכבים חשמליים. רוכשי מכוניות חשמליות חדשות יקבלו זיכוי במס של עד 7,500 דולר, ורוכשי מכוניות משומשות - עד 4,000 דולר. הזיכויים מוגבלים ליחידים בעלי הכנסה שנתית שעד 150,000 דולר לגבי רכב חדש, ועד 75,000 דולר לגבי רכב ישן (התקרה כפולה אם מדובר בבני זוג המדווחים במאוחד). הזיכויים יינתנו עד סוף 2032 ויחולו על מכוניות משפחתיות שמחיריהן עד 55,000 דולר ועל טנדרים שמחיריהם עד 80,000 דולר. מיליארד דולר יוקצבו לסיוע במימון אוטובוסים להסעות לבתי ספר, משאיות כבדות ואוטובוסים ציבוריים - כל אלו ללא פליטת גזי חממה.

סיוע בהורדת עלויות האנרגיה. 9 מיליארד דולר יוקצבו לעידוד תושבי ארה"ב לרכוש לבתיהם מכשירים יעילים מבחינה אנרגטית. התוכנית כוללת גם הקלות למשך עשר שנים בתחום המע"מ כדי להוריד את מחירי תנורי החימום, דודי השמש, מיזוג האוויר וכדומה.

השקעה בייצור מקומי. 60 מיליארד דולר יוקצו לייצור אנרגיה נקייה בארה"ב, כולל 30 מיליארד דולר בהקלות מס לייצור פאנלים סולאריים, טורבינות רוח ועיבוד מחצבים. 10 מיליארד דולר יופנו להקמת מפעלים למכוניות חשמליות וטכנולוגיה באנרגיה נקייה. מטרתם של צעדים אלו היא לעצור את המעבר של ייצור אנרגיה נקייה לחו"ל, במיוחד לסין. 27 מיליארד דולר מופנים ל"בנק ירוק" - יישום פרויקטים של אנרגיה נקייה, במיוחד ביישובים במעמד כלכלי נמוך.

הפחתת פליטת הגזים בתחום החקלאות

צעדים נגד מתאן. החוק מטיל קנסות על דליפת גז מתאן מבארות נפט וגז, צינורות ותשתיות אחרות. המתאן הוא גז החממה המסוכן ביותר: התפשטותו מהירה במיוחד והוא מחמם את האטמוספירה יותר מכל גז אחר. המזהמים יהיו חשופים מ-2024 לקנס של עד 900 דולר למ"ק שיחרוג מן המגבלות שיקבע הממשל; הקנס יעלה ל-1,500 דולר ב-2026.

השקעה ביישובים בעלי הכנסות נמוכות. התוכנית כוללת 60 מיליארד דולר לתמיכה ביישובים כאלה, הסופגים נזק כבד במיוחד מן ההשלכות הסביבתיות והבריאותיות של ההתחממות. בין היתר מדובר במענקים לרכישת מכוניות בעלות אפס פליטה ובהשקעות בכבישים, חניוני אוטובוסים ומתקני תחבורה נוספים.

חקלאות ויערות. 20 מיליארד דולר יופנו לתוכניות להפחתת הפליטה שגורמים בקר ובעלי חיים אחרים, כמו גם מקרקעות חקלאות ומגידול אורז; ענף החקלאות אחראי ל-11% מהפליטות בארה"ב. החוק כולל מענקים לשימור יערות, פיתוח יערות מוגנים משריפות והגברת שתילת העצים בערים; העצים קולטים פחמן רעיל ובכך מסייעים להפחתת הכמויות הנפלטות לאטמוספירה.

מס חברות גלובלי של 15%

תחום ביטוח הבריאות בחוק הוא בהיקף של 64 מיליארד דולר, ונועד בעיקרו למנוע את עליית פרמיות ביטוח הבריאות הממלכתי ("אובמהקר") ל-13 מיליון אמריקנים הרוכשים אותו באמצעות תוכניות מדינתיות ופדרליות. מבוטחים אלו מקבלים כיום הנחות במסגרת תוכנית שהונהגה בזמן הקורונה ותסתיים בספטמבר. התקציב הנוסף ימנע התייקרות מחודשת של הפרמיות במאות דולרים בשלוש השנים הקרובות.

החוק גם מאפשר לראשונה לתוכנית Medicare הפדרלית, המבטחת מעוטי יכולת, להתמקח במישרין עם יצרני התרופות על מחיריהן של עשר תרופות בשנה החל ב-2026, ולהבטיח שהמטופלים ישלמו לכל היותר 2,000 דולר בשנה תמורת תרופות. הוא גם יעניק לפנסיונרים חיסונים חינם. חבילת צעדים זו היא הנרחבת ביותר בתחום ביטוח הבריאות מאשר אישור "אובמהקר" בשנת 2010.


כדי לממן צעדים אלו, ירחיב החוק את רשות המיסים ותקציביה, במטרה ללכוד מספר גדול בהרבה של מעלימי הכנסות ומתחמקים ממיסים. הוא גם יטיל מס מינימום על תאגידים, במטרה להכניס לרשת המס חברות רווחיות שאינן משלמות כיום מס בארה"ב, תוך שימוש במקלטי מס ברחבי העולם. שרת האוצר האמריקנית, ג'נט ילן, הובילה בתחילת השנה להסכמה עולמית על מס חברות מינימלי בשיעור 15%, כולל במקלטי המס, והחוק הנוכחי מקדם משמעותית את הפיכתה של הסכמה זו למחייבת גם בארה"ב.

כמו-כן, יוטל מס של 1% על סכום הרכישה מחדש של מניות בידי חברות, החל מן השנה הבאה. רכישה מחודשת מבוצעת כאשר לרשות החברה יש קופת מזומנים משמעותית והיא מעוניינת לצמצם את אחזקות הציבור במניותיה, כך שחלקם של בעלי השליטה (לרוב – משקיעים מוסדיים) בדיבידנדים יגדל על חשבון בעלי המניות מן הציבור. רכישות אלו עוררו כעס רב בארה"ב, משום שמשמעותן המעשית הייתה הגדלת הכנסותיהם של בעלי השליטה על חשבון הציבור – תוך שימוש ברווחים שנוצרו לאחר שימוש בכספו של הציבור. רשות המיסים (IRS) תקבל תוספת תקציב של 80 מיליארד דולר, בעיקר כדי להגביר את האכיפה על חברות גדולות ועשירי ארה"ב. הדמוקרטים אומרים, כי פרק המס בחוק גם יגייס בעשור הקרוב 300 מיליארד דולר שיאפשרו להקטין את הגרעון הפדרלי, שהגיע בעקבות הקורונה לשיא של 2 טריליון דולר.

פרק המיסים היה המקום בו הסכימו ראשי הסיעה לבצע את רוב הוויתורים לדרישותיה של סינמה. השינוי העיקרי הוא הוצאתן של חברות שבבעלות חברות הון פרטיות מתחולת המיסוי שיוטל על חברות שהכנסותיהן מעל מיליארד דולר בשנה. סינמה טענה, כי המשמעות בפועל תהיה שהבעלים יגלגלו את נטל המס על חברות אלו, העשויות להיות חברות הזנק או חברות קטנות ובינוניות – מה שיהווה הפרה של הבטחת הדמוקרטים להכביד את הנטל רק על חברות גדולות ועשירי ארה"ב. השינוי יחסוך לחברות ההון הפרטיות מס בסך 35 מיליארד דולר בעשור הקרוב.

הפחתה של 40% בפליטת גזי חממה

ביידן הציב את המאבק בשינויי האקלים בראש סדר היום שלו לטווח ארוך, בהצביעו על הנזקים האדירים שכבר נגרמים לכדור-הארץ ולאנושות. ההערכות הן שעד סוף המאה יתחמם כדור-הארץ לפחות בשתי מעלות ביחס לעידן הטרום-תעשייתי; הסכמי פריז מ-2015 קבעו שהתחממות של 1.5 מעלה היא היעד על-מנת למנוע את התוצאות הקשות ביותר שלה. הנשיא דונלד טראמפ הוציא את ארה"ב מהסכמי פריז ולא עשה דבר מול ההתחממות, תוך שהוא טוען שהדיבורים עליה (אשר הוכחו מדעית בצורה חד-משמעית) הם "מזימה סינית" שמטרתה להחליש את ארה"ב.

העולם בכלל וארה"ב בפרט מצויים הרחק מאחורי לוחות הזמנים להפחתה משמעותית של פליטת גזי החממה, הגורמת להתחממות הגלובלית. זו מצידה מובילה לגלי חום חסרי תקדים, בצורות ממושכות, שטפונות וסופות הרסניים במיוחד, עלייה במפלס מי הים ועוד. מבחינת האנושות, המשמעות היא רעב ועוני, סכנה להצפת ערים ואיזורים שלמים, אובדן חיי אדם בגלי החום ובסערות ופגיעה בלתי הפיכה באיזון האקולוגי. הדמוקרטים מעריכים, כי יישום התוכנית יוביל להפחתה של 40% בפליטת גזי החממה ב-2030 בהשוואה ל-2005; היעד עליו הכריז ביידן היה הפחתה של 50% - הקצב הדרוש כדי להגביל את ההתחממות ל-1.5 מעלה; נכון להיום, כדור-הארץ כבר התחמם ב-1.1 מעלה.


תאריך:  08/08/2022   |   עודכן:  08/08/2022
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הסנאט אישר חבילת ענק למאבק בשינויי האקלים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משבר האקלים
ממצאי הניטור הלאומי לשנת 2021 שערך המשרד להגנת הסביבה באמצעות המכון הבין-אוניברסיטאי למדעי הים באילת מעלים תמונה מדאיגה המצביעה על הידרדרות המערכת האקולוגית הרגישה גם כך של מפרץ אילת. הדוח הוגש לוועד המנהל של תוכנית הניטור שמממן המשרד להגנת הסביבה על-ידי ד"ר יונתן שקד ופרופ' אמציה גנין.
03/08/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
מחיר החיטה ירד מהשיא אליו הגיע לאחר פלישתה של רוסיה לאוקראינה, אך מומחים אומרים שעדיין קיים בה מחסור ומזהירים שסכנה של משבר רעב עולמית עודנה מרחפת – מדווח ניו-יורק טיימס. כמו סחורות אחרות, מחיר החיטה מושפע ממגוון מורכב של גורמים כמו מזג האוויר וגיאו-פוליטיקה. ירידת המחיר תעניק מרווח נשימה למדינות התלויות בייבוא החיטה, אך עלולה להפחית את המוטיבציה של החקלאים לזרוע יותר.
03/08/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
הסיעה הדמוקרטית בסנאט האמריקני מקווה לאשר כבר בתחילת השבוע הבא חבילת ענק בסך 369 מיליארד דולר, שבמרכזה הצעדים השאפתניים ביותר שנקטה ארה"ב אי-פעם למאבק בשינויי האקלים. התוכנית אומנם רחוקה מאוד מן היעד המקורי של הנשיא ג'ו ביידן - 2 טריליון דולר, כולל שינויי מס מפליגים - אך היא עדיין חסר תקדים בהיקפה.
29/07/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
גל החום פוקד את רחבי ארה"ב: יותר מ-100 מיליון אמריקנים נמצאים מיום חמישי תחת התרעות חום שונות ביותר משני תריסר מדינות בחלקים של מערב אמריקה ועד ניו אינגלנד. טמפרטורות גבוהות במיוחד נרשמו ברחבי המדינה מקליפורניה ועד ניו ג'רזי.
23/07/2022  |  מירב ארד  |   חדשות
לארה"ב יש 101 חודשים למלא את הבטחת שינויי האקלים החשובה ביותר של הנשיא ג'ו ביידן – וכעת היא בפיגור ניכר. עם כל חודש שעובר מתברר יותר ויותר, כי בנקודה כלשהי – כנראה בקרוב מאוד – היא תגיע לנקודה בה כבר לא תוכל להצליח, מתריע וושינגטון פוסט.
20/07/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בלפור חקק
בלפור חקק
הזמנתי את ההורים לשיחה. סיפרתי להם שהמצב בכיתה נואש, המורה פרישטיק אדם עדין מאוד, ואינו יכול ללַמד כאשר בנם בכיתה    הם נראו מתוחים, התייעצו ביניהם והיו במבוכה
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
בינתיים הצבא ברצועה דולדל, מרבית היחידות פונו, הפקודה לטהר את רפיח אינה ניתנת וגם פינוי האזרחים מרפיח צפונה מעוכב
אסור שצהלות הפלשתינים ייצרבו בתודעה [צילום: עטייה מוחמד, פלאש 90]
ד"ר יעקב סוקול
הצורה שבה זוכרים אירוע נקבעת על-פי התמונה העיקרית שלו שצרובה במוחנו    לכן, החלטת הממשלה על קביעת יום הזיכרון למלחמת חרבות ברזל ביום שבו פרצה מתקפת הטרור מחליטה שבעצם כבר הפסדנו
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
קטונתי מלהבין לעומק את השיקולים העומדים בפני מקבלי ההחלטות, אך נוכחנו כבר לפחות פעמיים, ב-6 באוקטובר וב-7 באוקטובר שהם טעו מהיסוד בהערכת המצב שלהם    בהקשר הזה אני מבקש לשאול: האם ר...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il