ארבע הצעות הוגשו (יום ג', 9.8.22) למכרז להקמה ולתפעול של הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים.
הקבוצות הרב-לאומיות שהגישו את הצעותיהן, מורכבות הן מהחברות הבינלאומיות המובילות בתחום ייצור, אחזקה, והפעלת מערכות רכבות והן מחברות התשתית והבנייה המובילות בארץ.
הקבוצות שהגישו את הצעותיהן במכרז הן:
- אלסטום (ALSTOM), אלקטרה, אלייד ומינרב
את המכרז מנהלת ועדת המכרזים הבין-משרדית המשותפת למשרדי האוצר, התחבורה, עיריית ירושלים וזאת בשיתוף צוות תוכנית אב לתחבורה, בראשות סגן החשב הכללי, יובל רז.
המיזם בשיטת ה-PPP, יהיה מהגדולים ביותר בארץ שנעשה בשיתוף המגזר הפרטי עד היום.
הוא כולל, בין היתר, הקמת תשתית רכבת קלה חדשה באורך של כ-20 ק"מ בעלת מקטע עילי מצומת רוזמרין בדרום העיר, לאורך דרך חברון, קרן היסוד ורחוב קינג ג'ורג' במרכז העיר, מקטע תת-קרקעי באורך של כ-2 ק"מ במרכז העיר אשר כולל 3 תחנות תת-קרקעיות, והמשך מקטע עילי דרך הר חוצבים ושכונת רמות בקצה הצפוני של העיר. כמו-כן, שלוחה ממתחם "התחנה" דרך עמק רפאים ושכונת תלפיות לכיוון מרכז התחזוקה (דפו) במלחה, בנוסף במסגרת המכרז צפויה לקום שלוחת הקו הסגול מהדסה עין כרם במערב, דרך קריית יובל ועד שכונת מלחה תלפיות.
במסגרת ההסכם הזכיין יפעיל כ-66 רכבות קלות ויהיה אחראי על תחזוקה והפעלה של תשתיות המיזם ובכלל זה המסילות, מתחמי הדפו הקרונות והמערכות.
הפעלת החלק הראשון של הקו מתוכננת ל-2028 והפעלה מלאה ב-2030.
מנכ"ל צוות תוכנית אב לתחבורה, זוהר זולר, אמר כי ״מספר הקבוצות שניגשו למכרז וזהותן מהווה עדות להצלחת מיזם הסעת ההמונים בירושלים. אנו נמצאים כעת בסוף הדרך של מכרז בינלאומי נוסף להשלמת רשת של שמונה קווים תפעוליים בעיר ירושלים, שיפעלו עד לסוף העשור הקרוב, כשמיזם הקו הכחול הוא בעל פוטנציאל הנוסעים הגדול ביותר מבין כולם. אין ספק, ההצלחה של הרכבת הקלה בירושלים היא זאת שהביאה להיענות המרשימה של הקבוצות המובילות בעולם להשתתף במכרז".
מדובר במיזם בהיקף גדול של כ-14 מיליארד שקלים. לדברי החשב הכללי במשרד האוצר, יהלי רוטנברג, "הקו הכחול מתווסף לרשת קווי ה-JNET שבתהליך הקמה והפעלה, מדובר בפתרון תחבורתי רחב היקף שיסיע כ-250,000 אנשים מדי יום. מכרז זה ישפר משמעותית את רמת השירות בתחבורה הציבורית בעיר ירושלים, יסייע להתפתחות העיר, יצירת מקומות עבודה חדשים ולתיירות".
משה ליאון, ראש עיריית ירושלים, אמר כי "היום הוא נקודת ציון נוספת בדרך להפיכתה של העיר ירושלים למובילה לאומית בתחבורה ציבורית. בימים אלו, אנו משלימים את עבודות התשתית להקמת הקו הירוק ואת הנחת המסילות בהארכות לקו האדום, כפי שהוגדרו במכרז הקודם ל-JNET ועם השלמתן, רשת הרכבות הקלות בירושלים תבצע כ-400 אלף נסיעות נוסע ביום".
עוד הוסיף ליאון: "תושבי ירושלים נהנים כבר היום מפעילות ענפה של הרכבת הקלה ושביעות רצונם מהווה מבחינתנו תמריץ להמשיך ולפתח את המערכת. עיריית ירושלים תעשה הכל כדי לייעל את העבודות על-מנת שהתושבים יהנו בתום העשור הנוכחי מרשת הסעת המונים יעילה ומהירה לכל חלקי העיר".