|   15:07:40
דלג
  חלי אברהם-איתן  
יו"ר בית הסופר מודיעין אוניברסיטת בר-אילן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

"ספר האור הלבן" לאיתמר יעוז-קסט

מרכיבי שירתו מעוגנים בַּחוויה של נוכחות הבורא, והחוויה העֶרכּית מגיעה אל סיטואציות היסטוריות של העם היהודי על ספר שיריו החדש של המשורר איתמר יעוז-קסט
11/03/2010  |   חלי אברהם-איתן   |   ספרים   |   תגובות

כקוראת ותיקה של שירת איתמר יעוז-קסט וכחוקרת שירתו רבת ההיקף והגוונים, לא הופתעתי למצוא חדש בצד ישן ב"ספר האור הלבן" של איתמר. אמנם החלק של החדש הוא קטן בספר, אך החידוש הוא לא רק במספר השירים החדשים, אלא בַּעריכה שמארגנת את השירים בסדר חדש, סדר שמעניק מבט מחודש בְּשירים מוכרים. גם המבוא המעמיק של חנה יעוז-קסט מוסיף ממד של עומק לַהתבוננות בשירים.

שם הספר קשור לְמושג "האור הלבן" המופיע בספר הזוהר, כהתגלמות של להבה עליונה, זַכָּה מכל ממד של חומר בַּ"אני" הפנימי של המשורר. תפיסת האל בשירתו של איתמר, העולה במעלות הקדושה כעולה בהר, היא תפיסה אישית, או כפי שהוא מגדיר "אינדיבידואליסט אמוני". משפע השירים האמוניים בחרתי להתמקד בז'אנר הסונֵטות בספר בשל הייחודיות בשילוב שבין תכנים מטאפיסיים פתוחים ובין הצורה הסגורה של הסונטה. שירי אהבה וְנוף רבים מצאו את משכנם בַּז'אנר של הסונֵטה, וּבִמיוחד בִּתקופת דור התחייה, שבה הרבו משוררים להשתמש בצורת זו: טשרניחובסקי, יעקב כהן, יעקב פיכמן, יעקב שטיינברג, לאה גולדברג הצעירה מהם ורבים אחרים, אך שירה אמונית בְּז'אנר זה נדירה ביותר, אם בכלל. איתמר הפתיע בשילוב של הז'אנר של הסונֵטה לַשירה האמונית ובשורותיו הארוכות, שלא כַּמצוי בסונֵטה, אך הן מתבקשות מן התוכן המטאפיסי המופשט. יחד עם זאת, איתמר שומר על המבנה הקלאסי של חלוקת ארבע-עשרה השורות לִקוורטטים וּלְססטטים ועל כל כללי הסונטה הקלאסית1. כך למשל, בסונֵטה הראשונה "רגע האור". המוטו של השיר שמקורו חסידי: "הרגע הוא מקום גילוּיוֹ של האלוהים". זהו למעשה, לא רק המוטו של השיר, אלא המוטו של המשורר בדרכו העולָה במעלה הר הקדושה והאמונה:

  • הָרוּחַ הַזָּעִיר בֵּין שְׁנֵי הַמְּחוֹגִים שֶׁל שָׁעוֹן הַיָּד
    הוּא מְקוֹם הָרֶגַע בּוֹ שׁוֹכֵן הָאֵל בְּהַגִּיעַ זְמַן הַהִתְגַּלּוּת.
    רַק בֹּהַק זַרְחָנִי וְקוֹל טִקְטוּק עָמוּם, אָבוּד
    בַּחֶדֶר בּוֹ נִתַּק חֲלוֹם מִן הָעֵינַיִם - מַרְחִיף וְנָס מִיָּד.

    אַתָּה שׁוּב עֵר. צְלָלִית נוֹדֶדֶת עַל הַקִּיר בְּחֹסֶר-מְנוּחָה.
    כָּךְ גַּם בְּמַעֲלוֹת-אָחַז, וַדַּאי, נָסוֹג הַצֵּל שֶׁבַּשָּׁעוֹן, וְכָךְ
    נָתַן הָאוֹת הָאֱלֹהִי - כְּפִי שֶׁמְּתֹאַר בְּסֵפֶר הַתָּנָ"ךְ.
    אוּלָם גַּם בְּלִבְּךָ

    חַי רֶגַע-שֶׁל-קְדֻשָּׁה. הֲרֵי אַתָּה הוּא הַשָּׁעוֹן. הַבֵּט!
    בְּךָ הַזְּמַן שׁוֹהֶה: עוֹד יֶלֶד קָט נֻצַּב עַל חוֹף נָהָר
    וּלְנִיעַ אֶצְבָּעוֹ - כְּמֶלֶךְ הַפּוֹקֵד עַל עֲבָדָיו - כּוֹרְעִים רְתֵת

    מַרְאוֹת הַנּוֹף. שָׁעוֹן מַרְחִישׁ. זוֹרֵחַ קַיִץ מִשֶּׁכְּבָר.
    אֶל הַיַּלְדוּת קוֹרֵא לְשֶׁמֶשׁ דֹּם. הָרֶגַע מִתְלַהֵט,
    - וְאַתָּה עוֹנֶה מִקֵּץ שָׁנִים: "אֲדֹנָי לִי וְלֹא אֶחְסַר!"


בַּעבודת הדוקטורט וּבַמאמרים שפרסמתי על יצירתו הספרותית, דנתי בְּקווים פואטיים בולטים בשירתו. אחד מהם כיניתי בשם "פואטיקת החפצים". איתמר עושה שימוש נרחב בְּלייט-מוטיבים שאפיינו את שירתו למן ראשיתה: עצים וְציפורים, אבנים ועפר, אלבום תמונות, שעון וַחפצים אינספור, הטעונים משמעויות כפולות בַּהווייתו הדו-שורשית והאמונית. איתמר מתחיל מן הריאלי הקונקרטי ומטעין את המושא המתואר בְּמטענים מטאפיסיים.

בַּקוורטט שבשיר המצוטט כאן, איתמר משרטט את תמונת השעון, כמתבקש מכלל בסיסי של הסונטה - הצגת תמונה בקוורטט. כבר בַּתיאור הריאליסטי זורע המשורר רמזים מטרימים לַמשמעות המטאפיסית שתוצג בַּססטטים. המשורר מקבל רמזים מהכוחות הטמירים בַּמראות היומיומיים, במקרה זה השעון. רגע האור, רגע ההתגלות אינו מתרחש בַּמקומות המקובלים של התגלות השם לַנביאים: מדבריות וְהרים, נופים פתוחים, אלא בַּחפצים. הרגע הזעיר בין שני המחוגים הוא מְקום הרגע בו שוכן האל. יש כאן תפיסה אינדיבידואלית של האלוקות. אותו בֹּהַק זרחני של המחוגים מאיר את עולמו הפנימי של המשורר באור נגוהות. השעון הופך להיות לסימבול של הזמן האינסופי, של האלוקות עצמה. בַּקוורטט השני מתאר איתמר את הֶסתר הפנים, את הצל המופיע על הקיר דווקא עם היקיצה מן החלום. אולם גם במצבים של הֶסתר פנים רואה המשורר אות אלוהי. כך גם ביחס לאירועים על פני הציר ההיסטורי בתולדות עם ישראל, כמו נושא השואה, שגם בה רואה המשורר אות אלוהי ולא הסתר-פנים כפי ההשקפה הרווחת2. ממד הזמן עומד במרכז שירתו של איתמר יעוז-קסט. תיאורי המקום מעבירים אותנו דרך ציר הזמן אל התיאורים המטאפיזיים המאחדים את הניגודים. מדענים מבחינים בין זמן גיאולוגי וּזמן מקומי. פִילוסופים וּמבקרי ספרות לעומתם נזקקים לְמושגים "זמן פנימי" וּ"זמן חיצוני". "הזמן הפנימי" כולל בתוכו את הזמן הסוציולוגי, הפיוטי, האוניברסלי והנצחי. שני האלמנטים של פְּנים וחוץ מצטלבים וּמפרידים בין הזמן ההיסטורי וּבֵין הזמן הכרונולוגי.

איתמר מפליג על ציר הזמן אל מחוזות הילדות, אל הבית הישן וּמצליב אירוע המתרחש בַּהווה עם אירועי הֶעבר הצרובים בְּדיסק הזיכרון. בַּססטט הראשון שָׁב המשורר אל תמונת הילדות, אל הילד הקטן הניצב על חוף הנהר בעיר הולדתו בהוּנגריה. זמן ההתרחשות מצטלב בשירתו עם הזמן הפיוטי בְּעיצוב התמונות, בְּצירופי-הלשון הייחודיים, בַּמשפטים וּבַמלים.

עיקר המוטיבים ממוקדים בִּמחוזות הילדות, האהבה, המשפחה, וּמתערבְּבִים עם תמונות מהסיטואציה העכשווית, בְּמקרה זה תמונת השעון בִּשעת היקיצה מן השינה.

החוויה נקשרת בְּזיקה קוסמית וּבִיסודות אמוניים. השיר מסתיים בִּתחושה אקסטטית: "זורח קיץ מִשׁכְּבָר... הרגע מתלהט, ואתה עונה מִקֵּץ שנים "אֲדֹנָי לי וְלא אחסַר"!

בין הוכחה לרטט

ניטשה טען, שקיים הבדל בין מדע לְשירה: דרכו של המדע היא להוכיח, בעוד ששירה חייבת לעורר רֶטֶט. שירתו של המשורר, איתמר יעוז-קסט מעוררת רֶטֶט וּמפתיעה כל פעם מחדש. אחת מסגולות שירתו היא לשלב את החוויה האישית-הפרטית עם המטען הרגשי התרבותי הקולקטיבי, ואולי בְּעובדה זו טמון סוד קסמהּ של שירתו וְהקומוניקציה המיידית שהיא יוצרת עם הקורא.

סגולה נוספת בשירתו טמונה בַּייחודיותו של המבע, המשלב בין המוחש וּבֵין המופשט, בֵּין ממד המקום וּבֵין ממד הזמן. הריאלי והמופשט מופיעים בווריאציות שונות תוך זיקה אל המוחלט. מרכיבי שירתו מעוגנים בַּחוויה של נוכחות הבורא, והחוויה העֶרכּית מגיעה אל סיטואציות היסטוריות של העם היהודי בֶּעבר הרחוק והקרוב.

אותו "מלאך ללא כנפים" (שם קובץ שיריו הראשון) מְלַווה את המשורר מֵעֲברו כְּילד בַּשואה על כל שלבֶּיה: מהרגעים שחווה על בשרו את האנטישמיות בִּמחוזות ילדותו, בְּמחנה ברגן-בלזן, ההצלה שבאה עם ניצחון בעלות הברית ושחרור הפליטים, הַשׁיבה אל עיר הולדתו, ועד עלייתו ארצה עם משפחתו. דומה, כי "מלאך ללא כנפים" ממשיך ללוות את המשורר לאורך ציר הזמן בהווה.

הערות

1. בְּעברית סונֵטה = "שיר-זהב" (זה"ב בגימטריה 14 = כמנין שורות הסונֵטה). שני הבתים הראשונים נקראים קוורטט בשל היותם בני ארבע שורות ושני הבתים האחרונים נקראים ססטט בשל היותם בני שלוש שורות - יחדיו 14 שורות. בַּסונטה חייבת להיות חריזה קבועה, אורך שורות קבוע וְריתמוס זהה בִּשני הקווארטטים וּבִשני הססטטים. גם מצד התוכן הסונֵטה מַציבה כללים ברורים וּמוגדרים. בַּקווארטט (=בשני הבתים המרובעים בסונטה) המשורר אמור לתאר תמונה, מצב, נוף, דמות, הֲלַך נפש וּבַססטט המשורר אמור לתאר תוצאה, מסקנה, או מחשבה מסכמת של הדברים המתוארים בַּקווארטט.

2. על ממד הזמן בשירתו של איתמר דנתי בהרחבה במחקריי על שירתו ובְּמאמרי "הזמן בין בתי העיר" שהתפרסם במקור ראשון (28.12.07) עם צאת הפואמה "תאונה ונס בערב" לאור.

הכותבת היא משוררת ומבקרת ספרותית, ד"ר לספרות מאוניברסיטת בר-אילן. עבודת הדוקטורט שלה עסקה בשירתו של איתמר יעוז-קסט.
תאריך:  11/03/2010   |   עודכן:  11/03/2010
חלי אברהם-איתן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"ספר האור הלבן" לאיתמר יעוז-קסט
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בת שבע ד.
11/03/10 12:31
2
הרצל חקק
11/03/10 13:38
3
סיידוף מזרחי רחל
11/03/10 18:53
4
אסתר ז. ויתקון
11/03/10 23:10
5
יערה בן-דוד
13/03/10 11:43
 
חלי אברהם-איתן
14/03/10 22:27
6
רחל הרפז
13/03/10 11:50
7
אביבית לוי
15/03/10 16:44
8
בן יחיאל יהודה
2/05/10 13:48
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מיכאלה למדן זכתה לאחרונה בפרס של אגודת הסופרים בתחרות הספרותית של קרן יזרעאלי. הספר שהוציאה ומכלול השירים שפרסמה לאורך שלוש השנים האחרונות פותחים בפנינו עולם של שירה מקורית מאוד שמתחברת הן לעולם האמוני והן לשירה המודרנית.
05/03/2010  |  הרצל חקק  |   ספרים
"תחפושות בגן חיות" מאת אתי שחר, הוא ספר ילדים חדש, שמח וצוהל באווירה פורימית וססגונית. הספר, בהוצאת הספרים אוריון, עוסק בקומדיה של טעויות, בה נוכחים זוהר ושחר בביקורם בגן חיות - בחג פורים.
01/03/2010  |  זהר נוי  |   ספרים
ראשית אומר כי לדעתי, ספרו של אלעזר שטרן "משא כומתה" הוא מצוין. הוא כתוב בצורה קולחת, לעתים מעורר צחוק ולעתים מעלה דמעות.
25/02/2010  |  עפר דרורי  |   ספרים
המשוררת רות רייזל כותבת על דמויות אותנטיות שהשתמרו בזכרונה מול צילומי העיר תל אביב הקטנה, אשר חרטו רישומן בתודעתה. אחת הדמויות באסופה הינה מטילדה (עמ' 28-27), בת יחידה לאב קבלן בעל שם ועבר מפואר, שנותרה מחוסרת כל לאחר שאביה ירד מנכסיו. אולם היא עודנה במקום משמרת הבית באדיקות ובגאווה לזכר ימים שנחקק בזכרונה: "זְקוּפָה בְּתוֹךְ סוֹגַר/גֵּאָה,/בְּכָל מַה שֶׁהָיָה". די לקרוא משפט זה כדי לקלוט את הדמות שבאה מהמעמד הבורגני של אותם זמנים, שאינה יודעת להתפשר או להתמודד עם השינויים והתמורות המתחוללים ביומיום.
21/02/2010  |  אדלינה קליין  |   ספרים
מחקרו של ד"ר יעקב ידגר מציג פרשנות מעמיקה של מבנה הזהות של יהודים ישראלים המזדהים כמסורתים, ומתבסס, בין היתר, על מנעד רחב של ראיונות עומק שערך החוקר בקרב ציבור זה. ידגר טוען בספר זה כי בחינה חיובית, אמפתית ובו בזמן ביקורתית של עולם המשמעויות הנקשר בזהות המסורתית והנבנה סביבה, מאירה בבירור דווקא את אופייה המודרני של זהות זו, וחושפת את ממד הבחירה הדומיננטי שעליו היא מבוססת. המסורתיות, הוא כותב, הינה דגם של מודרניות שאינה בהכרח מלווה בחילון, או לפחות לא בחילון מלא של כלל תחומי החיים.
17/02/2010  |  ד"ר יעקב ידגר  |   ספרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il