|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
לוי. למה אין שר לנושא? [צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]

שני אנשים בלבד עוסקים בארץ בהערכות לאיום רעידת אדמה

רק 50 מתוך 1,600 בתי ספר חוזקו מפני רעידות אדמה ראש המכון הגאולוגי מזהיר כי רעידת האדמה האחרונה בטורקיה צריכה לעורר דאגה עבור ישראל שכן רמת הפעילות הסייסמית עלתה מנהל ועדת ההיגוי הבין-משרדית לרעידות אדמה בישראל אמיר יהב ציין כי בוועדה חברים כ-40 ארגונים, והתקציב צומצם מ-15 מיליון ל-6 מיליון יו"ר הוועדה לביקורת דורש להקים משרד שיהיה אחראי על אסונות טבע, מצונאמי וסופות ועד רעידות אדמה
19/02/2023  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   אסונות/פגעי טבע   |   תגובות

הוועדה לביקורת המדינה בראשות חבר הכנסת מיקי לוי התכנסה לאחרונה (14.2.23) לדיון מעקב בנושא המוכנות לרעידות אדמה בנושא תשתיות לאומיות ומבנים. בישיבה השתתפו נציגי גופי הביטחון, משרדי ממשלה, המועצה לביטחון לאומי (המל"ל), רשות החירום הלאומית (רח"ל), מד"א ועוד. כמעט כולם הציגו נתונים קשים והיערכות לקויה עד חלקית באשר למוכנות המדינה לאסון של רעידת אדמה עם עשרות אלפי נפגעים.

יו"ר הוועדה ח"כ מיקי לוי: "המדינה לא ערוכה לרעידות אדמה. לא נעשה דבר עד כה, ואם נעשה - חלקי ביותר. אדרוש הקמת משרד שיהיה ממונה על אסונות טבע, מצונאמי וסופות ועד לרעידות אדמה. מכל המשרדים שמוקמים חדשים לבקרים, לא מצאו שר אחד שיטפל בהיערכות לרעידת אדמה? אם לא יהיה משרד ושר שיבנה זאת כמו שצריך, אנחנו נשב כאן בעוד כמה שנים עם אותם נתונים".

[צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]

נציג משרד מבקר המדינה דוד בר: "עוד לפני האסון בטורקיה, הנחה מבקר המדינה שני אגפי ביקורת במשרדנו לבצע ביקורות. הדוח מבוצע עתה בחטיבה לשלטון מקומי והוא שוקל לפרסם אותו בקרוב כדוח מיוחד. מכלול הליקויים בדוח מ-2018 מציג תמונה עגומה של רמת המוכנות של התשתיות בשל היעדר יד מכוונת".

נציג משרד מבקר המדינה נתן שפיגלמן: "כמעט לא נעשה דבר מאז דוח המבקר ב-2018. רק 50 מתוך 1,600 בתי ספר קיבלו חיזוק כנגד רעידות אדמה. רק תחנת כיבוי אש אחת חוזקה. תקציבים שהוקצו לטובת העניין לא נוצלו ואף קוצצו לאורך השנים. אין גוף מרכזי שיש לו יכולת לתכלל משבר בסדר גודל של רעידת אדמה".

ראש המכון הגאולוגי, הפרופסור זוהר גבירצמן, עדכן על הנעשה אצלם: "הרעידה שהתרחשה בטורקיה מעוררת דאגה גם אצלנו. רמת הפעילות הסיסמית עלתה והיו רעידות קטנות נוספות שהציבור אפילו לא הרגיש. אנחנו טובים יותר במענה לחירום מאשר בהיערכות לרעידות אדמה, לטווח הארוך. בתהליך היערכות, אנחנו לא מונעים כל נזק, אלא רק מקטינים אותו. אנחנו זקוקים ל-13 מיליון שקל בשנה לתחזוקה של מערכת תרועה ואם לא - היא תחליד ותצא מכלל שימוש. גם צנרת הגז שעוברת מלב הים אל האזרח, נתונה לסיכונים ביולוגיים כמו תאוצת קרקע ועוד. אין תשתית ידע בים, בשונה מהיבשה".

[צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]

נציגת המל"ל הילה שמש: "המל"ל מבצע הערכות מצב שנתיות ובעוד שעה קלה ממש יתקיים דיון אצל ראש המל"ל. נתנו גם המלצות לשנת 2023, ביניהם חיזוק מבנים, מערכת ההתרעה, תקצוב ארוך טווח, השלמת התקינה לצמצום הפער בנושא שיקום, וכמובן סיוע בינ"ל. השנה יתקיימו שני תרגילי היערכות גדולים במרס ובנובמבר. באשר לתשתית הולכת הדלק – נעשתה עבודה משותפת עם משרד האנרגיה ושם יש התקדמות משמעותית. באשר לנמל תעופה חלופי – בתרחיש איום קשה שבו ייפגעו נמלי התעופה בן-גוריון ורמון, נסתייע בצה"ל".

מנהל ועדת ההיגוי הבינמשרדית לרעידות אדמה ברח"ל, אמיר יהב: "בוועדת ההיגוי חברים כ-40 ארגונים ויש ביניהם תיאום כמובן. הוועדה מתכנסת אחת לחודשיים שלושה. התקציב צומצם מ-15 מיליון ל-6 מיליון. לקחנו את דוח המבקר כתוכנית עבודה. אנחנו מקדמים את מרכז המומחים להערכת נזקים מהירה לאחר רעידה. עם רשות העתיקות הקמנו יחידת חילוץ 'הקסדות הכחולות' המתמחה בחילוץ אנשים ומוצגי תרבות מאתרי מורשת שעלולים להיפגע. אנחנו פועלים גם עם משרד השיכון ועד עתה הוכשרו 2,000 מהנדסים למיון מבנים לאחר רעידת אדמה".

[צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]

גאולוג המכון לביטחון לאומי, הד"ר אריאל היימן: "ישראל נמצאת ברמת סיכון גבוהה, דומה לאירוע בסדר הגודל שקרה בטורקיה. שם זה השפיע על 13 מיליון איש ויחסית לטורקיה זה קטן, אבל רעידה בישראל בסדר גודל דומה, תשפיע על המדינה כולה. תחשבו כמה אנשים מתעסקים בארץ כל היום באיום האירני. וכמה ברעידת האדמה? בסה"כ שני אנשים, שזהו כל עיסוקם. המדינה לא מחנכת את תושביה לאירוע כזה ועם כל מה שקורה היום, אחרי עוד דיון או שניים זה יירד מסדר היום".

נציגת משרד החינוך אילנית שושני: "מתוך 1,600 מוסדות חינוך שנמצאים בסכנה בעת רעידת אדמה – חוזקו עד כה 87 מבנים. בשל שיקולי כדאיות ישנם מבנים שנפסלים ונבנים מחדש. מעל 80 בתי ספר אושרו לפסילה וטרם תוקצבו". היו"ר נדהם מהנתונים: "ילדי ישראל מגיעים לכמעט 1,600 בתי ספר שאינם בטוחים. למי מאיתנו יש אומץ להביט להורים בעיניים ולומר להם שהם שולחים את ילדיהם לבית ספר שאינו בטוח? זה אסון ברמה לאומית".

נציגת משרד הבינוי והשיכון רחל שגיא: "אנחנו מטפלים בבניינים שיש בהם רוב של דיור ציבורי. עד היום חיזקנו 91 מבני מגורים, בסכום של 280 מיליון ש"ח מתקציבי המשרד. מיפינו 80,000 בניינים שנמצאים בסיכון להתמוטטות בעת רעידת אדמה. מתוכם 28,000 בניינים במצב של סיכון גבוה במיוחד. ומעל כל אלה, המוקד העיקרי הוא 1,871 בניינים ב-10 הישובים על השבר הסורי אפריקני, אבל כרגע התקציב שלנו מאפשר לטפל רק ב-200".

[צילום: דוברות הכנסת]

נציג משרד האוצר עשהאל צור: "למעלה משני מיליארד ש"ח הושקעו בעשור האחרון בהתחדשות עירונית, הרבה באמצעות תמ"א 38 שנועדה להתמודדות עם רעידות אדמה. כשיש דרישות תקציביות הם הרבה פעמים מתועדפות על-ידי המשרדים. על המשרדים לשים את זה בראש סדר העדיפות". היו"ר לוי העיר: "התקציב צריך להגיע מתוך המדינה ולא מתוך המשרדים. אני קורא למשרדי הממשלה שלא להגיש את התקציב המבוקש לנושא. משרד האוצר הוא זה שצריך לקחת אחריות ולומר כמה תקציב הוא מקצה לחיזוק מבנים. יש לצבוע תקציב ייעודי ולא כחלק מהתקציב הכולל".

נציג משרד הבריאות שמש דוד: "מבחינת התקן, רוב בתי החולים הוקמו לפני 1980. עם פרסום דוח המבקר ב-2018 הוקצו 60 מיליון למיגון בתי החולים זיו, פוריה וסורוקה. אדגיש כי התקציב שהוקצה הוא רק למוסדות רפואה ממשלתיים. כדי לשקם בתי חולים ממשלתיים נזדקק ל-200 מיליון ש"ח נוספים. מדובר על מיגון צוברי חמצן, מיגון גנרציה ותשתיות הנדסיות אחרות. רק על מיגון מאגרי המים במוסדות רפואה אנחנו בחסר של 28 מיליון ש"ח. אם נצטרך לפרוס את מיגון כל מוסדות הרפואה בארץ מדובר על מאות מיליונים ואף מיליארדים".

סמנכ"ל מבצעים מד"א גיל מושקוביץ: "מד"א לא מתוקצב לחירום לכן יש קושי להיערך. ישנה תוכנית שאושרה ומוכנה להפעלה, אבל לא מתוקצבת. התוכנית מדברת על הקמת 150 נקודות טיפול ראשוניות בעת אסון עם עשרות אלפי נפגעים".

הנימה האופטימית היחידה בדיון הגיעה מכיוונו של סמנכ״ל תפעול ואחזקה חברת נתיבי ישראל ארז סיקסיק: ״מבין 606 גשרים בכבישים הבין עירוניים, ישנם סך הכל שמונה גשרים שהם עדיין בתוכנית עבודה לחיזוק. את החיזוקים לגשרים האחרים עשינו כבר קודם מתקציב משרד התחבורה. אנחנו מוכנים במצב לא רע לרעידת אדמה״.

תאריך:  19/02/2023   |   עודכן:  19/02/2023
עידן יוסף
+תורת לחימה
22:38 19/02/23  |  אביתר בן-צדף   |   לרשימה המלאה
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים  ▪  והפעם - לשאת תמיד, מדינת-חסות, הסדרה, ליקוק פצעים, איפה-ואיפה והעזה ייחודית  ▪  "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)  ▪  הרבה בריאות, נחת, שלווה, שמחה ואושר  ▪  "הגרמנים לא חזרו למוטב, הם רק נחים" (בן הכט)  ▪  שבוע טוב וחודש טוב  ▪  "משנכנס אדר - מרבין בשמחה" (מסכת תענית, דף כ"א, עמוד א')
יעלון. מדשדש בפוליטיקה הישראלית? [צילום: אורן בן-חקון]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבי דיכטר / Avi Dicter   אברהם בניהו בצלאל / Avraham Benayahu  Bezalel   אהרון טיטינגר, משרד אדריכלים / Aharon Titinger, Architects Office   אוהד טל   אופיר כץ / Ofir  Katz   אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso   אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen   אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai   אושר שקלים / Osher  Shekalim   אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin   איתמר בן-גביר / Itamar  Ben Gvir   אליהו דלל / Eli Dallal   אליהו רביבו / Revivo Eliyahu    אלמוג כהן / Almog  Cohen   ארז מלול / Erez  Malul   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   בועז ביסמוט / Boaz  Bismuth   בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky   בני גנץ / Benny  Gantz   גד איזנקוט / Gadi  Eisenkot   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   גלית דיסטל אטבריאן / Galit  Distal Atbaryan   גלעד קריב / Gilad Kariv   דבורה ביטון / Dvora  Biton   דוד  ביטן / David Bitan   דן אילוז / DAN Iluz   דני בן יוסף דנון / Dani Danon   ואליד אל הושלה / Waleed  El Hawashla   ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak   זאב אלקין / Ze'ev Elkin   חמד עמאר / Hamad Amar   חנוך דב מילביצקי / Hanoch Dov Milwidsky   טלי גוטליב / Tali  Gottlieb   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יואב גלנט / Yoav Galant   יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein   יונתן משריקי / Yonatan Mishraki   יוסף עטאונה / Youssef  Atauna   יוסף חיים שפירא   יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano   ינון אזולאי / Yinon  Azoulay   יסמין פרידמן / Yasmin Fridman   יעקב אשר / Yakov  Asher   יצחק קרויזר / Kroizer Yitzhak    יצחק שמעון סרלאוף    ירון לוי / Yaron Levi   ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler   ישראל כץ / Israel  Katz   לימור סון הר-מלך / Limor  Son Har-Melech   מאי גולן / May  Golan   מאיר כהן / Meir  Cohen   מבקר המדינה / The State Comptrollr   מטי צרפתי הרכבי / Matti  Sarfati Harkavi   מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton   מיכה לינדנשטראוס   מיקי לוי / Mickey  Levy   מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari   מירב כהן / Meirav  Cohen   מנסור עבאס / Mansour Abbas   משה אבוטבול / Moshe Abutbul   משה ארבל / Moshe Arbel   משה גפני / Moshe Gafni   משה רוט / Moshe  Roth   משרד התחבורה   מתן כהנא / Matan  Kahana   מתניהו אנגלמן   נאור שירי   ניר ברקת / Nir  Barkat   סימון  מושיאשוילי / Simon  Moshiashvili   סימון דוידסון / Simon Davidson   עודד פורר / Oded Forer   עופר כסיף / Ofer  Cassif   עמית הלוי / Amit  Halevi   צבי ידידיה  סוכות / Tzvi Yedidia  Sukkot   צביקה פוגל / Tzvika  Foghel   צגה צנגש  מלקו / Tsega  Melaku   קארין אלהרר / Karin  Elharar   רון כץ / Ron Katz   רם בן ברק / Ram  Ben Barak   שלום דנינו / Shalom  Danino   שלי טל מירון / Shelly Tal Meron   שלמה קרעי / Shlomo  Karhi   שרון ניר / Sharon Nir   שרן השכל / Sharren Haskel 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שני אנשים בלבד עוסקים בארץ בהערכות לאיום רעידת אדמה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  אסונות/פגעי טבע
למעלה משבוע חלף עד שממשלו של בשאר אסד התיר לאו"ם לשלוח סיוע לנפגעי רעידת האדמה באיזורים שבידי המורדים בצפון-מערב המדינה. בעוד סיוע מכל קצווי העולם הוחש לטורקיה, אין-ספור סורים הוזנחו ונאלצו לחפור בציוד פרימיטיבי ואף בידיהם החשופות בניסיון לחלץ ניצולים. אלפי סורים עודם נעדרים בעיירות אשר חיכו ימים ארוכים לסיוע חיצוני, מדווח וושינגטון פוסט.
16/02/2023  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
כוחות ההצלה הפועלים בטורקיה כבר שבוע וחצי, לאחר רעידת האדמה הגדולה, הצליחו לחלץ אתמול תשעה בני אדם חיים מבין ההריסות. בין התשעה היו שני אחים טורקים בני 17 ו-21, וגבר ואישה סוריים שחולצו מתחת להריסות בית באנטקיה שבטורקיה אחרי יותר מ-200 שעות.
15/02/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
"רעידת האדמה בטורקיה היא קריאת השכמה אכזרית - ההיערכות שלנו לקראת אסונות כאלו מוכרחה להישען על שילוב כוחות לפעולה; משבר האקלים הוא מצב חירום בין לאומי וישראלי כאשר ההשפעות אינן רק עתידיות אלא ניכרות כידוע כאן ועכשיו ולכן מוטלת עלינו אחריות גדולה עצומה ושליחות חשובה. האחריות הזאת מחייבת את כולנו".
14/02/2023  |  יצחק הרצוג  |   נאומים
תינוקת שנולדה מתחת להריסות ביתה שנחרב בצפון סוריה לפני כשבוע ברעידת האדמה הגדולה שפקדה את האזור חולצה בחיים על-ידי כוחות הצלה. אמה של התינוקת מתה לאחר שילדה אותה. גם אביה וארבעת אחיה מתו ברעידת האדמה.
13/02/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
טורקיה: נער בן 13 חולץ מההריסות במחוז הטאי 182 שעות אחרי רעידת האדמה.
13/02/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il