המועצה להשכלה גבוהה הכירה לאחרונה במחלקה להיסטוריה של המזרח התיכון באוניברסיטת בר-אילן כמחלקה עצמאית אשר תעניק תואר ראשון, שני ודוקטורט. בראש המחלקה עומד פרופ' אליעזר טאובר.
המחלקה תציין מחר (יום ב', 31.5.04) את אישורה בכנס בנושא: "האיסלם וישראל - תפישות, רעיונות ואפשרויות".
לדברי פרופ' אליעזר, "המחלקה, בה לומדים כיום למעלה מ-300 סטודנטים - מהם כ-50 לתארים מתקדמים - ניצבת כיום בחזית המחקר אודות התופעות הפוקדות בדורנו את האיסלם, את העולם הערבי ואת המזה"ת".
הכנס יעסוק בשלוש דרכים שונות בהן ישראל, היהדות והציונות משתקפים בפני האיסלם: איך אנו נתפסים על-פי הקריקטורות בעיתונות הערבית, הספרות הקדושה מהקוראן ועל-פי הנאומים של קבוצות קיצוניות ברחבי המזה"ת ומחוצה לו.
<נת
- ד"ר מגן יצייר את תמונת היהדות כפי שהיא רווחת בקרב האוכלוסיות המוסלמיות:
"תיאורים של תכני התורה ומנהגי וערכי עם ישראל גודשים את כל ענפי הספרות המוסלמית הקלאסית והמודרנית, במסגרת התעניינות שגובלת באובססיה. פירושו של דבר שעד היום, רוב העולם המוסלמי רואה בנו ישות לגמרי אחרת מזו שאנו רואים בעצמנו, ומגיב לתופעות שעל מרביתן אף לא שמענו", מסביר ד"ר מגן.
- ד"ר קידר ירצה על איורי אומיה ג'וחא - תסכולים ותקוות במרחב הפלשתיני:
האיור הפוליטי - הנקרא בפינו "קריקטורה" - משמש להעברת מסר קצר, ברור וחד. הוא מצייר מצב, ריאלי או רצוי, תוך משחק באובייקטים, בפרופורציות, בצבע, בקישורים ובמבעים, ושימוש בכלים כמו אירוניה, גרוטסקה ופרדוקס.
לפני כארבע שנים החלו להופיע בעיתונות הפלשתינית פירות מכחולה של אומיה ג'וחא, מאיירת פלשתינית בת פליטים ילידת עזה, אז בת 28, מתימטיקאית בהכשרתה, אסלמיסטית "חרדית" באמונתה, ולוחמנית בגישתה לשאלות הלאומיות המעסיקות את הזירה הפלשתינית.
איוריה - המופיעים ברשת האינטרנט - מודפסים בעיתונים רבים בעולם כאמצעי נוח וברור להצגת תקוות הפלשתינים ותיסכוליהם באינתיפאדה הנוכחית, הטרגדיה של עירק, המצב העגום של האומה הערבית והאיסלמית, התפקיד השלילי שממלאת ארה"ב בתהליכים במזרח התיכון, ומעל לכל - דמותם של ישראל, צבאה ומנהיגיה.
אומיה אינה חוסכת את שבט ביקורתה גם מהרשות הפלשתינית וראשיה, הגם שאת משכורתה היא מקבלת מקופת הרשות והבמה הרשמית שעליה מתפרסמים איוריה היא העיתון הרשמי של הרשות "אלחיאת אלג'דידה".
בעלה של אומיה, ראמי סעד, היה מהנדס בכיר בזרוע הצבאית של חמא"ס עד שנהרג בקרב עם כוחותינו לפני כשנה. אומיה ממשיכה את הג'יהאד שלו ושל חבריו בכלים העומדים לרשותה - הכישרון, המכחול, העיתון והאינטרנט.
- פרופ' מיכאל לסקר ירצה בנושא "האיסלם הרדיקלי במרוקו ובאלג'יריה וגישתו כלפי ישראל":
ההרצאה תתמקד על אופי הקבוצות האיסלאמיסטיות הרדיקליות, יעדיהן במישור האידיאולוגי ויחסן כלפי ישראל, המערב, הציונות ויהדות העולם.
למרות הריחוק הגיאוגרפי של המגרב (מרוקו, תוניסיה ואלג'יריה) מזירת הסכסוך הערבי-ישראלי והמאבקים הבין-ערביים, מדינות אלה שיחקו תפקיד חשוב או כמי שמנסים ליישב סכסוכים במזרח התיכון. אותו הדין לגבי התנועות האסלאמיסטיות הרדיקליות, בעיקר אלה באלג'יריה ובמרוקו.
התנועות "אלג'בהה אלאיסלמיה ליל-אינקד" (התנועה להצלה איסלאמית), "הקבוצה האיסלמית החמושה" ו"התנועה לענייני חברה ופיוס") באלג'יריה; "אלעדל ואלאחסאן" (הצדק והצדקה), "אלעדאלה ואלתנמיה" (הצדק והפיתוח), ובין השאר, "סלפיה ג'יהאדיה" (התנועה הרפורמית למאבק) [במרוקו] מטיפות בשיטתיות ובחריפות נגד מדינת ישראל והניסיונות של ממשלות מרוקו ותוניסיה לקיים יחסים עמה בערוצים חשאיים או גלויים.
חלקן אף קשורות במישרין או בעקיפין עם אל-קאיעדה וארגנו פעולות טרור נגד מטרות ישראליות ויהודיות.