|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
חוסר איזון תחרותי במגזרי הבנקאות והאשראי [צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]

עלות ההון של חברות האשראי כפולה מזו של הבנקים

יו"ר ועדת הכלכלה קורא לבנק ישראל לאפשר לחברות כרטיסי אשראי לגייס פיקדונות זולים מהציבור ולחברות האשראי להוריד ריביות בנק ישראל: חברות האשראי יוכלו לגייס פיקדונות אם יהיו בנק נציגות חברות האשראי טענו בתגובה: האסדרה מכבידה היו"ר דורש מהאוצר ומבנק ישראל פתרונות שיקלו על חברות כרטיסי האשראי – ומנגד איים גם על חברות האשראי שאם לא יורידו ריביות לציבור "נטפל גם בהן"
01/06/2023  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   כנסת 25   |   תגובות

דיון מיוחד בוועדת הכלכלה (31.5.23) עסק בעלות מקורות ההון והשפעתה על הפחתת התחרות בין הבנקים לחברות כרטיסי האשראי, במתן הלוואת ואשראי למשקי בית ועסקים קטנים. במהלך הדיון עלה כי ההון הזול מקורו בפיקדונות הציבור, שחברות האשראי אינן יכולות לגייס. היו"ר דוד ביטן קרא למשרד אוצר ולבנק ישראל לטפל בנושא בהקדם, ומנגד הבהיר כי גם חברות האשראי צריכות להוזיל עלויות לציבור. "אנחנו רציניים במלחמה ביוקר המחיה", אמר.
ניתוח עלות מקורות ההון של בנקים ושל גופים חוץ בנקאיים / סקירה כלכלית
במסמך מוצג ניתוח של הרכב ועלות מקורות ההון של הבנקים בהשוואה לגופים חוץ-בנקאיים (19 עמ')

[צילום: דוברות הכנסת]

נציג מרכז המחקר והמידע של הכנסת, החוקר נעם בוטוש, הציג ממצאי מסמך שהכין לדיון ואמר כי מקור ההון העיקרי הוא פקדונות הציבור, שעמדו במרס 2023 על 1.9 טריליון שקל. 28% מתוכם הם כספים שהבנקים לא משלמים עליהם ריבית והעלות היא אפסית. לדבריו, עלות כל מקורות ההון של הבנקים, כולל פקדונות בריבית ואג"ח, היא 1.4%. בעוד שעלות ההון של חברות כרטיסי האשראי היא כמעט כפולה, כ-2.75%, שכן חלק ממהון שלהן מקורו בבנקים. עוד הוא ציין כי רק 60% מעליית ריבית בנק ישראל גולגלה למשקי הבית, בעוד שעסקים גדולים נהנו מ-93% מהעלייה.

[צילום: דוברות הכנסת]

היו"ר ביטן אמר כי אין ויכוח שהלוואת כרטיסי האשראי יקרות יותר, והשאלה על-רקע הנתונים היא איך משפרים את מקורות המימון כך שהחברות יוכלו להתחרות בבנקים ולהוזיל הלוואות. "אם הן מקבלות מימון מהבנקים איך יכולה להיות תחרות בכלל? צריכה להיות הסכמה של בנק ישראל, האוצר ורשות שוק ההון להוזיל להן עלויות. זאת העבודה שלהם", אמר.

מנהלת הרגולציה של ישראכרט, אורית ארד כץ, אמרה כי כדי להפחית עלויות צריך לאפשר לחברות לקבל פיקדונות מהציבור. בתגובה לכך אמרה נציגת בנק ישראל, מימי רגב, כי אין התנגדות שהם יגייסו פיקדונות אם יהפכו לבנק. ארד כץ ציינה כי מדובר באסדרה שיש לה משמעויות ועלויות, ואין סיבה שלא למצוא פתרונות ביניים. ח"כ שלום דנינו אמר כי "אם זו תגובת בנק ישראל - זה אומר שזה לא יקרה בחיים".

ח"כ אורית פרקש הכהן שאלה האם אין התייחסות לכך בדוח שטרום. נציג אגף התקציבים באוצר, מיכאל בן דהן, אמר כי קידום תחרות במערכת הבנקאית הוא משהו שהאוצר מוביל במשך שנים, וצריך לראות איך מגבירים את התחרות. ביטן אמר כי הדבר נמצא בידיים של האוצר ובנק ישראל, אבל אומרים תחרות ולא נותנים לחברות כלים להתחרות. "אל תמרחו אותי, תגידו לי אם יש לכם פתרונות או לא", קרא היו"ר לעברם והוסיף כי צריך לתמרץ גם את קופות הגמל לתת הלוואות.

[צילום: דוברות הכנסת]

ראש אגף הפיננסים בחטיבת המחקר בבנק ישראל, יוסי סעדון, אמר כי הכסף הכי זול הוא פיקדונות הציבור, והסביר כי זה לא משהו שאפשר לעשות בלי שינוי חקיקה. לדבריו, "מי שמקבל היום פיקדונות זה רק הבנקים, כי אנחנו שומרים עליהם בצורה מיטבית. אם חברת אשראי רוצה לתת אשראי זול מפיקדונות היא צריכה להפוך לבנק".

ח"כ פרקש הכהן אמרה כי חייבים לטפל בבעיה הזו, שכן בהגדרה חברות האשראי נכות כי הן מקבלות מימון דרך צד שלישי שחייב להרוויח. היו"ר ביטן אמר כי הבעיה ברורה, והוסיף: "אל תמרחו אותי שוב, אתם (בנק ישראל) צריכים לתת לנו פתרון מידי ולתת באופן זמני הלוואות גם לחברות כרטיסי האשראי".

[צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]

סעדון השיב כי הלוואות מוניטריות הן לא פתרון לצורך הזה, ואמר כי צריך לראות מה קורה בעולם. ביטן זעם ואמר: "כשנוח לכם אז העולם מעניין אתכם, וכשלא נוכח לכם, כמו במע"מ על מוצרי מזון, אז מה שקורה ב-OECD לא מעניין אתכם. אותי מעניין הצרכן הישראלי ואל תספרו לי סיפורים". הוא קרא לבנק ישראל למצוא פתרון ביניים אחר מניח את הדעת.

בנוסף פנה לנציגי חברות כרטיסי האשראי ואמר כי גם הן צריכות להוריד ריביות ולבוא לקראת הציבור. הוא הוסיף כי כל הצדדים צריכים להתגייס, ואמר כי אם חברות האשראי לא יעשו גם הן צעדים לטובת הציבור הן לא יוכלו לתת הלוואות בכלל ולא יהיו קיימות. "האיום הוא דו-צדדי, גם על בנק ישראל והאוצר אבל גם על חברות האשראי שצריכות לשתף פעולה עם בנק ישראל".

[צילום: דוברות הכנסת]

מנהלת הרגולציה של חברת מקס, ליעד ברזילי, אמרה כי מקס מפוקחת בבנק ישראל ועומדת בכל הדרישות, אך הבעיה היא שהאשראי שלה הוא יד שנייה מהבנק. היא קראה לתקן את החקיקה כך שלא חברות האשראי יוכלו לגייס פיקדונות גם מבלי להיות בנק. נציגת בנק ישראל מדמוני אמרה בתגובה: "אין דבר כזה חצי בנק, שיתכבדו ויגישו בקשה". ברזילי טענה כי היא לא רוצה לתת את כל השירותים של בנק, כמו פנקסי צ'קים ואין סיבה לעבור תהליך רישוי שייקח חמש שנים.

פרקש הכהן אמרה כי בנק ישראל צריך לייצר מסלול רישוי אחר, מקוצר. היו"ר ביקש ממנה לשבת עם הצדדים ולמצוא את הפתרון המוסכם ולהביאו בפני הוועדה. יו"ר פורום מחוללי תחרות, רועי פולקמן, אמר כי המשימה של בנק ישראל היא להגדיר מה הוא אותו בנק חלקי או קטן, שתהייה עליו רגולציה פשוטה. "אני רוצה אפשרות להקים בנק בקליק", אמר.

[צילום: דוברות הכנסת]

היו"ר ביטן סיכם את הדיון ואמר כי הוא מבקש פתרונות בתוך 45 ימים, וכן לוחות זמנים ליישום. "אנחנו רוצים תשובות באשר לחברות כרטיסי האשראי וגם לגבי הגופים המוסדיים שיוכלו לתת הלוואות לציבור. ההגדרה של בנק צריכה להיות ברורה, ואם צריך לתקן את החוק תביאו תיקון לחוק. אני סומך על ח"כ פרקש הכהן ומקווה שעוד 45 ימים יהיו פתרונות. אם חברות האשראי לא ישתפו פעולה נטל גם בהן. ביוקר המחיה אנחנו נילחם, קחו אותנו ברצינות", אמר.

תאריך:  01/06/2023   |   עודכן:  01/06/2023
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 OECD   אבי דיכטר / Avi Dicter   אברהם בניהו בצלאל / Avraham Benayahu  Bezalel   אוהד טל   אופיר כץ / Ofir  Katz   אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso   אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen   אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai   אושר שקלים / Osher  Shekalim   אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin   איתמר בן-גביר / Itamar  Ben Gvir   אליהו דלל / Eli Dallal   אליהו רביבו / Revivo Eliyahu    אלמוג כהן / Almog  Cohen   ארז מלול / Erez  Malul   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   בועז ביסמוט / Boaz  Bismuth   בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky   בני גנץ / Benny  Gantz   גד איזנקוט / Gadi  Eisenkot   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   גלית דיסטל אטבריאן / Galit  Distal Atbaryan   גלעד קריב / Gilad Kariv   דבורה ביטון / Dvora  Biton   דוד  ביטן / David Bitan   דן אילוז / DAN Iluz   דני בן יוסף דנון / Dani Danon   ואליד אל הושלה / Waleed  El Hawashla   ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak   זאב אלקין / Ze'ev Elkin   חמד עמאר / Hamad Amar   חנוך דב מילביצקי / Hanoch Dov Milwidsky   טלי גוטליב / Tali  Gottlieb   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יואב גלנט / Yoav Galant   יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein   יונתן משריקי / Yonatan Mishraki   יוסף עטאונה / Youssef  Atauna   יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano   ינון אזולאי / Yinon  Azoulay   יסמין פרידמן / Yasmin Fridman   יעקב אשר / Yakov  Asher   יצחק קרויזר / Kroizer Yitzhak    יצחק שמעון סרלאוף    ירון לוי / Yaron Levi   ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler   ישראל כץ / Israel  Katz   לימור סון הר-מלך / Limor  Son Har-Melech   ליעד ברזילי / Liad Barzilay   ליעד ברזילי   מאי גולן / May  Golan   מאיר כהן / Meir  Cohen   מטי צרפתי הרכבי / Matti  Sarfati Harkavi   מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton   מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari   מירב כהן / Meirav  Cohen   מנסור עבאס / Mansour Abbas   משה אבוטבול / Moshe Abutbul   משה ארבל / Moshe Arbel   משה גפני / Moshe Gafni   משה רוט / Moshe  Roth   מתן כהנא / Matan  Kahana   נאור שירי   ניר ברקת / Nir  Barkat   סימון  מושיאשוילי / Simon  Moshiashvili   סימון דוידסון / Simon Davidson   עודד פורר / Oded Forer   עופר כסיף / Ofer  Cassif   עמית הלוי / Amit  Halevi   צבי ידידיה  סוכות / Tzvi Yedidia  Sukkot   צביקה פוגל / Tzvika  Foghel   צגה צנגש  מלקו / Tsega  Melaku   קארין אלהרר / Karin  Elharar   רון כץ / Ron Katz   רועי פולקמן / Roee Folkman   רועי פולקמן / Roei Folkman   רם בן ברק / Ram  Ben Barak   שלום דנינו / Shalom  Danino   שלי טל מירון / Shelly Tal Meron   שלמה קרעי / Shlomo  Karhi   שרון ניר / Sharon Nir   שרן השכל / Sharren Haskel 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עלות ההון של חברות האשראי כפולה מזו של הבנקים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  כנסת 25
עימות חזיתי בכנסת בין שר המשפטים יריב לוין לקודמו בתפקיד גדעון סער. העימות התרחש קודם שמליאת הכנסת דחתה בקריאה טרומית את הצעת חוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו (תיקון - שוויון בפני החוק ואיסור הפליה) של חבר הכנסת גלעד קריב, אליה הוצמדה הצעה של ח"כ מאיר כהן. 50 חברי כנסת תמכו בהצעה מול 53 שהתנגדו.
01/06/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
ראש מחלקת המבצעים במשטרה, נצ"מ אופיר בינדר, חושף את מעורבות שירות הביטחון הכללי לסיכול פגיעה בלהט"בים. בדיון שקיימה (יום ד', 31.5.23) הוועדה לביטחון לאומי בנושא היערכות המשטרה לאירועי חודש הגאווה, אמר בינדר: "יש היערכות של המשטרה גם מול שב"כ באירועים הללו. לא נאפשר לאנשים לפגוע ולהפריע לאירועים".
31/05/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
הוועדה המשותפת לוועדת החוקה והוועדה לביטחון לאומי המשיכה (יום ג', 30.5.23) להכין לקריאה ראשונה את הצעת חוק העונשין (תיקון - הגדרת איום), התשפ"ג-2023, שיזם ח"כ יצחק קרויזר. הצעת החוק נועדה לתקן את עבירת הסחיטה באיומים ולהוסיף כי איום או הטלת אימה עשויים להתבצע גם בדרך של יצירת מצג הנובע ממעמדו של המאיים או של האדם בשמו פועל המאיים או באמצעות מסרים שהועברו לאדם אליו מכוון האיום או לאחר המצוי בנסיבות דומות ובאותו מצב של הקורבן.
31/05/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
ועדת הכלכלה אישרה (יום ג', 30.5.23) לבטל שורה של תקנות לפי חוק מקורות אנרגיה, העוסקות בחיסכון ובנצילות של מכשירי חשמל. הביטול מהווה חלק מיישום הרפורמה בייבוא, אותה אישרה הוועדה בשנה שעברה, שנועד לאפשר ייבוא בהליך מהיר של מוצרים שעומדים בתקינה האירופית.
30/05/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
ועדת החוקה קיימה (יום ב', 29.5.23) דיון מיוחד בהשתתפות פרקליט המדינה עו"ד עמית איסמן, בנושא התמשכות הליכי חקירה והעמדה לדין - דיווח לפי סעיף 57א(ב) לחוק סדר הדין הפלילי, דיווח על שיעור המקרים בהם משך הליכי החקירה וההעמדה לדין על-ידי רשויות האכיפה השונות תואם את התקופות בקבועות בנהלים ובהנחיות, ועל מספר המקרים בהם נדרשה הסכמת היועמ"ש לממשלה להגשת כתב אישום בשל חריגה מהתקופות הקבועות.
30/05/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il