|   15:07:40
דלג
  ענבל בר-און  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

רק פסיכולוג קליני רשאי לעסוק בפסיכותרפיה

כך קבע בית המשפט המחוזי בערעור שהגיש עו"ד פנחס (פיני) פישלר לא עו"ס, לא מוסמך במדעי ההתנהגות ולא "מטפל משפחתי" מוסמכים לעסוק בתחום ההכרעה נתנה בעקבות תביעתו מ"מטפלת זוגית" להשיב כספים שגבתה, לאחר שגרושתו הופנתה לטיפול פסיכותרפויטי אך למעשה קיבלו בני המשפחה טיפול זוגי הניצחון של עו"ד פישלר הושג לאחר 12 שנות מאבק משפטי
17/04/2010  |   ענבל בר-און   |   פסיקה   |   תגובות
טיפול זוגי אינו טיפול פסיכותרפותי [יוסי צבקר]

פישלר. 12 שנים של מאבק

חופש העיסוק
ענבל בר-און
חופש העיסוק נועד להגשים את האוטונומיה האישית * איסור תחרות חופשית או תניית הגבלת עיסוק סותרים את חופש העיסוק * חופש העיסוק מעוגן בחוק יסוד אך בכל זאת ניתן לפגוע בו באופן לא מידתי מכוח חוק בזכות 'פסקת ההתגברות'
לרשימה המלאה

לא כל רב הוא פסיכולוג
הרב ישראל רוזן
לא כל הרבנים ניחנו ב'חוכמת לב' ובכישורי יעוץ-נפש * ואני פונה למחנכים ולהורים: הבו לבני הנוער יועצים פסיכולוגיים זמינים
לרשימה המלאה

הפסיכולוג אמר לעובדים: עירום ישפר לכם את המורל
מאיה שני
צוות עובדי חברת עיצוב ושיווק באנגליה הגיעו לעבודתם בעירום מלא לאחר שפסיכולוג תעסוקתי אמר להם שהדבר ישפר את מצב הרוח הקשה הנובע מהמשבר הכלכלי
לרשימה המלאה

הפסיכולוג מהרדיו היה מתחזה
רותי אברהם
מאסר על תנאי ושל"צ נגזרו על "פסיכולוג" תוכנית "שנינו ביחד וכל אחד לחוד" - ירון זיו * זיו הורשע בגין התחזות לפסיכולוג * השופט קבע - 200 שעות למען הציבור יבצע זיו בעמותה לנזקקים
לרשימה המלאה

"קביעת החוק ולפיו "העיסוק בפסיכותרפיה אסור על כל מי שאינו פסיכולוג קליני" אינה סותרת את חוק יסוד: חופש העיסוק - פסיכותרפיה מוגדרת כ""כלל שיטות הטיפול בהפרעות נפשיות המבוססות על שימוש באמצעים פסיכולוגיים". על כן, הקביעה כי כל אדם, גם שאינו פסיכולוג, יכול לעסוק בכך, היא בעייתית, בלשון המעטה, וסותרת, לכאורה, את הוראת סעיף 2(א) לחוק הפסיכולוגים, התשל"ז-1977, האוסר על מי שאינו פסיכולוג לעסוק בפסיכולוגיה". כך קבע (יום ג', 13.04.10), שופט בית משפט המחוזי בתל אביב, זאב המר, בערעור שהגיש פנחס פישלר, אשר גרושתו הופנתה לטיפול פסיכותרפותי, על החלטתו של שופט בית משפט השלום, מוקי לנדמן, ולפיו, מטפלת משפחתית מוסמכית ליתן טיפול פסיכותרפי.

הניצחון של עו"ד פישלר בפסק דין זה, הושג לאחר 12 שנות מאבק משפטי בארבע ערכאות שונות.

באותה פרשה הופנתה גרושתו של המערער על-ידי בית הדין הרבני לטיפול פסיכותרפותי, וזאת במסגרת הליכי גירושין שהתנהלו דאז בין המערער, לבין מי שהיא כיום גרושתו ואז הייתה אשתו. במהלך הטיפול העלה המערער תלונות רבות באשר לדרך הטיפול, ובשלב מסוים ביקש לראות במו עיניו את תעודות ההסמכה של המטפלת המשפחתית, אתי דנינו. הסתבר כי הגם שהמנדט שהעניק בית הדין הרבני ל"מכון שלם", בו עבדה אתי דנינו, היה להעניק לגרושה טיפול פסיכותרפותי, בפועל דנינו חסרה את ההכשרה המתאימה והוסמכה להעניק אך ורק "טיפול משפחתי". בחקירתה הנגדית התפתלה דנינו, אולם בסופו של יום חולץ שפן - הממצאים העובדתיים מכובע ההתפתלות בחקירה הנגדית - מסתבר שהמערער וגרושתו פנו למכון "שלם" מתוך מחשבה שהאשה תקבל טיפול פסיכותרפותי, כמצוותו של בית הדין הרבני. אולם, חרף תקוותם, הם קיבלו טיפול "משפחתי", אשר רק בהמשך נודע להם כי זהו הטיפול, ואין זה טיפול "פסיכותרפותי" כלל ועיקר.

אך מעבר לקביעה במישור העובדתי הקונקרטי לעובדות המקרה, נקבעה בפסק הדין קביעה עקרונית ולפיו על מי שאינו פסיכולוג נאסר לעסוק בפסיכותרפיה.

בית המשפט נדרש לפרשנותו של סעיף 2(א) לחוק הפסיכולוגים, התשל"ז - 1977, ולפיו "העיסוק בפסיכותרפיה נאסר על כל מי שאינו פסיכולוג קליני"; בית המשפט מצא אומנם כי סעיף 2(ג) לחוק זה מגן על בעלי מקצועות אחרים אשר במהלך הטיפול שהם מעניקים מבצעים גם 'אלמנטים מתחום הטיפול הפסיכותרפותי בתום לב', אך קבע כי סעיף זה אינו פורץ את גדר סעיף 2(א) ואינו מרוקן מתוכנו את סעיף 2(א): בית המשפט קבע כי לא יתכן שהחוק אוסר על פסיכולוגים לעסוק בפסיכותרפיה, ומקנה את הרשות לעסוק בפסיכותרפיה אך ורק לפסיכולוגים קליניים, אך מצד שני מרשה לבעלי מקצועות טיפוליים אחרים לעסוק בפסיכותרפיה.

לשיטת בית המשפט, פרשנות שכזו של החוק אינה עולה בקנה אחד עם ההגיון ועם השכל הישר, וחזקה על המחוקק, אשר אסר על פסיכולוגים שאינם קלינים לעסוק בפסיכותרפיה, שיאסור מקל וחומר על בעלי מקצועות טיפוליים שאינם פסיכולוגים, לעסוק בתחום זה.
עא (ת"א) 3670-07 פנחס פישלר נ' אתי דנינו (ניתן: 13.04.10).
נפסק כי פרשנתו ההגיונית של חוק הפסיכולוגים מובילה למסקנה כי אם על פסיכולוג שאינו קליני נאסר ליתן פסיכותרפיה, מקל וחומר על בעלי מקצועות טיפוליים אחרים שאינם פסיכולוגיים.

עובדות המקרה

בין המערער לבין גרושתו התנהלו במשך מספר שנים הליכים בבית הדין הרבני בקשר לבנם הקטין, לרבות בעניין הסדרי משמורת, ביקור וראייה. במסגרת הליכים אלו, עברו בני הזוג אבחון, אשר במסגרתו ניתנה חוות-דעת, בחתימת הפסיכיאטרים ד"ר גולומב וד"ר אנייס, הממליצה שגרושתו של המערער תקבל טיפול פסיכותרפויטי. בית הדין הרבני אימץ את ההמלצה עוד בשנת 1996, וגרושתו של המערער פנתה בעניין ל"מכון שלום", אשר אתי דנינו הינה אחת משני בעליו. לאחר ראיון ראשוני, האישה הופנתה לטיפול אצל דנינו, שהינה מטפלת משפחתית מוסמכת ובעלת תואר ראשון ושני במחלקה למדעי ההתנהגות. דנינו נפגשה עם האישה, המערער ובנם הקטין. בשלב מסויים התבקש המערער להצטרף לטיפול, אשר נמשך עד שלהי קיץ 1998, אז נוצר נתק בין הצדדים.

בפי המערער, פנחס פישלר, היו טרוניות קשות כנגד הטיפול, והוא הגיש תלונה לועדת התלונות לפי חוק הפסיכולוגים, התשל"ז – 1977, ובפיו טענה כי אתי דנינו אינה מוסמכת ליתן טיפול פסיכותרפותי. תלונתו נדחתה שכן "אין כיום חוק הקובע תנאים לגבי הכשרה של העוסקים בפסיכותרפיה או המקומות המורשים לתת הכשרה זו". פישלר לא התיאש, והגיש תביעה כספית בסך 14,562 ש"ח לבית המשפט לתביעות קטנות בתל-אביב נגד המשיבים, להשבת סכומי כסף ששילם להם בגין הטיפול, עקב מצג כוזב, ולפיו דנינו מוסמכת ליתן טיפול פסיכותרפויתי, ולאו היא. בית המשפט לתביעות קטנות סבר כי עסקינן בשאלה עקרונית, ועל כן העביר את הדיון בתביעה לבית משפט השלום בתל-אביב. בהסכמת הצדדים צומצמה הפלוגתא לשאלה: "האם על פי המצב החוקי הקיים במדינת ישראל, מוסמכת בעלת תואר ראשון ושני במחלקה למדעי ההתנהגות ובעלת הסמכה כמטפלת משפחתית מוסמכת, ליתן טיפול פסיכותרפויטי כפי שנקבע בהחלטת בית הדין הרבני".

בית משפט השלום קבע כי לאור חוק יסוד חופש העיסוק, כל אדם רשאי לעסוק בכל משלח יד, כל עוד לא נקבעו לגביהם הגבלות או איסורים העומדים בתנאי פסקת ההגבלה שבסעיף 4 לחוק. הגם שבסעיף 9(ב) לחוק הפסיכולוגים קבע המחוקק כי רק פסיכולוג קליני מוסמך ליתן טיפול פסיכותרפויתי, בית המשפט קמא לא מצא בסעיף זה עיגון לסמקנה כי מי שאינו פסיכולוג כלל אינו מוסמך לעסוק בתחום הפסיכותרפיה. עוד קובע חוק הפסיכולוגים, בסעיף 2(ג) שלו, כי אם אדם אשר עוסק כדין במקצועו עושה שימוש בטכניקה פסיכותירפוטית במהלך עיסוקו, בתום לב, לא יראו בכך הסגת גבול המקצוע. סעיף זה נועד להגן על עובדים סוציאלים או פסיכיאטרים אשר במהלך הטיפול במטופלים עושים שימוש בטכניקות מתחום הפסיכותרפיה.

בית המשפט קמא דחה לאור קביעות אלו את תביעתו של התובע, בלא שהשיב על השאלה באם "על פי המצב החוקי הקיים במדינת ישראל, מוסמכת בעלת תואר ראשון ושני במחלקה למדעי ההתנהגות ובעלת הסמכה כמטפלת משפחתית מוסמכת, ליתן טיפול פסיכותרפויתי כפי שנקבע בהחלטת בית הדין הרבני". בית המשפט קמא נמנע מלקבוע מסמרות לעניין שאלת חסותה/אי-חסותה של אתי דנינו תחת כנפי סעיף 2(ג) לחוק הפסיכולוגים, קרי האם דנינו העניקה לתובע את הטיפול הפסיכותרפוטי בעקבות "עיסוקה במקצוע כדין".

לאור זאת השיב בית המשפט המחוזי – אשר בפניו נשמע ערעור המערער, אל בית משפט השלום, והפעם בית משפט השלום צעק בקול רם וברור כי "מטפל משפחתי מוסמך לעשות שימוש בפסיכותרפיה".

המערער לא השלים גם הפעם עם התוצאה, ופנה שנית לערעור.

טענות הצדדים

לטענת המערער אתי דנינו "בורה בתחום הפסיכותרפיה", ולא היה מקום להחסותה תחת כנפי סעיף 2(ג) לחוק הפסיכולוגים.

קביעות בית המשפט

  • השאלה העקרונית תוותר בצריך עיון - השופט המר קבע כי את השאלה ולפיה ""האם על-פי המצב החוקי הקיים במדינת ישראל, מוסמכת בעל תואר ראשון ושני במחלקה למדעי ההתנהגות ובעל הסמכה כמטפלת משפחתית מוסכמת, ליתן טיפול פסיכותרפויטי כפי שנקבע בהחלטת בית הדין הרבני"", יש להותיר בצריך עיון והעניין יוכרע לפי ממצאים עובדתיים הנוגעים ספציפית לתיק זה.

  • דנינו אינה מוסמכת ליתן פסיכותרפיה, אלא אך ורק "טיפול משפחתי"- ממצאי החקירה הנגדית שניהל פישלר עולה כי אתי דנינו נעדרת הכשרה בתחום הפסיכותרפיה, ומוסמכת ליתן אך ורק "טיפול זוגי". היא ידעה כי בית הדין הרבני הפנה את גרושת המערער לטיפול פסיכותרפותי, כאשר לא הייתה לה הכשרה ליתן טיפול זה אלא אך ורק "טיפול זוגי", והיא בכל זאת העניקה לה טיפול, הגם שלא הייתה מוסמכת ליתן את אותו סוג טיפול שבית הדין הרבני ציווה עליו.

  • המערער וגרושתו הוטעו - "המערער החל, איפוא, טיפול שהיה לו יסוד להניח שהוא טיפול פסיכותרפויטי על-ידי מי שמוסמך לכך. המשיבים לא קיבלו את הסכמתו לטיפול משפחתי, גם אם לדעתם זה הטיפול הראוי, הנכון, או השווה ביעילותו לטיפול פסיכותרפי, וגם אם לדעתה של המשיבה 1 טיפול כזה "כולל" פסיכותרפיה".

  • חופש העיסוק של אתי דנינו לא נפגע כלל - קביעת החוק ולפיו "העיסוק בפסיכותרפיה אסור על כל מי שאינו פסיכולוג קליני" אינה סותרת את חוק יסוד: חופש העיסוק - פסיכותרפיה מוגדרת כ""כלל שיטות הטיפול בהפרעות נפשיות המבוססות על שימוש באמצעים פסיכולוגיים". על כן, הקביעה כי כל אדם, גם שאינו פסיכולוג, יכול לעסוק בכך, היא בעייתית, בלשון המעטה, וסותרת, לכאורה, את הוראת סעיף 2(א) לחוק הפסיכולוגים, התשל"ז – 1977, האוסר על מי שאינו פסיכולוג לעסוק בפסיכולוגיה. זאת ועוד: אם כל אדם רשאי לעסוק בכך מכוח חוק יסוד: חופש העיסוק, אין כל משמעות לסעיף 2(ג) לחוק הפסיכולוגים.

  • פרשנות החוק הנכונה היא: רק פסיכולוג קליני ופסיכיאטר מוסמכים לעסוק בפסיכותרפיה - קשה לקבל את הפרשנות, לפיה כל אדם רשאי לעסוק בפסיכותרפיה, מכוח חוק יסוד: חופש העיסוק, מלבד פסיכולוג, עליו נאסר הדבר בסעיף 9(ב) לחוק הפסיכולוגים.

תוצאת ההליך

הערעור נתקבל. פסק דינו של בית משפט קמא בוטל. מכון "שלם" חויב להשיב למערער את הסך של 14,562 ש"ח, בצירוף הפרשי הצמדה וריבית כחוק מיום הגשת התביעה עד ליום התשלום בפועל, ווכן את הוצאות המשפט וכן שכ"ט עו"ד בסך 20,000 ₪ בתוספת מע"מ והפרשי הצמדה וריבית כחוק, מהיום עד יום התשלום.

פרטי ההליך

עא (ת"א) 3670-07 פנחס פישלר נ' אתי דנינו (ניתן: 13.04.10).

- בבית המשפט המחוזי בתל אביב
- בפני השופט זאב המר
- בשם המערער: בעצמו
- בשם המשיבים: עו"ד ערן קייזמן
תאריך:  17/04/2010   |   עודכן:  18/04/2010
ענבל בר-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רק פסיכולוג קליני רשאי לעסוק בפסיכותרפיה
תגובות  [ 12 ] מוצגות   [ 12 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מטאטא
17/04/10 15:31
 
המומחים
17/04/10 15:40
 
מטאטא
17/04/10 21:35
 
המומחים
17/04/10 22:40
 
בומבה צור
14/08/12 19:40
 
המומחים
17/04/10 22:46
2
שונא החמורים
17/04/10 17:13
3
קורא בין השורות
18/04/10 12:29
4
עושה סדר
18/04/10 15:41
5
רונן1
20/04/10 09:54
6
ארז ו.
21/04/10 15:27
7
תרפיסט
18/05/10 22:53
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הזכות להתבטא באופן אנונימי היא חלק מחופש הביטוי. האנונימיות היא לעיתים תנאי לעצם האפשרות והנכונות להתבטא, ופעמים האנונימיות היא גם חלק מן המסר הגלום בביטוי. היכולת לשמור על עילום-שם היא לעיתים תנאי לעצם האפשרות או הנכונות להתבטא. יש מצבים שבהם אדם שלא יוכל לדבוק באלמוניותו - לא יתבטא כלל. כך, למשל, בשל תחושות אישיות כמו בושה או מבוכה, או בשל לחצים חיצוניים וחששות מפני תגובת הסביבה. יתכנו בהחלט מצבים שבהם המסרים החשובים ביותר - לאדם עצמו או לאחרים זולתו - יהיו עצורים בתוך האדם פנימה, ורק היכולת לומר את הדברים באופן אנונימי תוכל לפרוץ את החסמים. ממילא, האנונימיות היא לפעמים פתח לחופש ביטוי.
31/03/2010  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
פסק דין זה בוחן את מהות חובותיו של תאגיד הכפוף לחוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968 (להלן: חוק ניירות ערך) בהגשת דיווחיו לרשויות הפיקוח, שנועדו להוות גילוי נאות בדבר מעמדו ומצבו הפיננסי, ככל הנדרש לספק את צרכיו של המשקיע הסביר בקבלת החלטה בעניין של שוק ההון.
21/02/2010  |  הנהלת בית המשפט  |   פסיקה
שופטת בית המשפט העליון, אילה פרוקצ'יה, דחתה ערעור שהגיש אברהם בלדב, חבר סיעת "אכפת לנו מחדרה", על הרשעתו במתן שוחד לחברים מסיעת ש"ס, וזאת בכדי שאלו יצטרפו לקואלציה. השופטת דחתה את טענתו המרכזיתשופכך קבעה (יום ד', 10.02.10), לפיה הוא זכאי "להגנה מן הצדק".
12/02/2010  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
"לא מצאתי פגם בהחלטת העירייה לנקוט בהליכים פליליים נגד הנאשמים לאחר שלא קיימו לפי הנטען את הודעת הדרישה. נחה דעתי בהסתמך על החומר שהוצג לפניי, כי העירייה נקטה בהליכים מכוח סמכותה על-פי דין, כדי להבטיח את האינטרס הציבורי בכללותו עליו הופקדה על-פי דין. לא נוכחתי כי ההחלטה להמשיך בהליכים אלה למרות מצבם הכלכלי של הנאשמים, ולא לבצע את התיקונים על-ידי העירייה, היא החלטה שרירותית, פגומה או בלתי מידתית, ואף לא החלטה העומדת בניגוד לתכלית החוק או לצדק וההגינות המהותיים". כך קבעה (יום שני, 1.02.10) שופטת בית המשפט לעניינים מקומיים בתל אביב, לימור מרגולין-יחידי, בהכרעה בבקשת בא-כוח הנאשמים לחסות תחת טענת ה"הגנה מן הצדק".
01/02/2010  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
אחת המטרות המרכזיות של כללי האתיקה היא להביא לחיזוק אמון הציבור במערכת השפיטה. מבחן מראית פני הצדק מכוון בדיוק למטרה זו, שכן לב ליבו של המבחן הוא השאלה כיצד נתפס המשך ישיבתו של השופט בדין בעיני הציבור; אם יש בכך בכדי לפגוע במראית פני הצדק". כך קבע (יום ג', 26.01.10) באופן נדיר, שופט בית משפט השלום, מנחם קליין, בבקשת פסלות שהגיש עו"ד יעקב בלטר. באופן נדיר למדי במערכת המשפט שלנו, פסל השופט את עצמו מנימוקים שיפורטו להלן.
29/01/2010  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
דוד חרמץ
דוד חרמץ
עדויות של אנשי הוראה, כמו גם הורים לתלמידים במערכת החינוך הממלכתית, מובילות למסקנה: הרוח הפרוגרסיבית העיפה את לימודי מורשת היהדות מתוך אוהלי הלימוד של התלמידים החילונים    אותה רוח ...
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
ארז שושני
ארז שושני
ישנה חשיבות רבה לצרוב כבר כעת בתודעה הציבורית את ההכרח לחוקק בחוק יסוד מספר עקרונות מרכזיים לשמירה על הביטחון הלאומי בעתיד
עפר דרורי
עפר דרורי
הספר הכתוב יוצא מן הכלל חושף את פעילותו של אלון כמנהיג צבאי במלחמת העצמאות, ומפרט קרבות בהם אלון שינה את פני המערכה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il