העתירה לבית הדין הגבוה לצדק של הפרופסור
אוריאל רייכמן בדבר חיוב לימודי הליבה במגזר החרדי, תהיה למהומה על מאומה. בית המשפט אינו תמיד הגישה הנכונה לפיתרון בעיות המשוועות לפיתרון צודק. אם בית המשפט ייעתר, תיפעֵר תהום. נכון, החברה הישראלית זקוקה נואשות לחלק גדול מכוח העבודה שֶׁמֵמִית עצמו באוהלה של תורה, אבל זו הדרך? בית משפט? צווים? חקירות? מעצרים? לאן זה יוביל? זה רק יסבך את הפלונטר החברתי יותר ויותר.
נכון שיקשה מאד על נער חרדי בן שמונה-עשרה להיכנס לאוניברסיטה, בלי ידע בסיסי באנגלית או במתמתיקה, אבל מה מונע בעדו מלהיבחר לכנסת? אני כבר לא מדבר על עבודות ייצור שלא נדרשת להם שום השכלה, עבודות שירות, סיעוד או סתם נהיגה. מה אתם רצים להכריח ציבור שישכיל השכלה שאינו חפץ בה? אתם מבקשים לשנות סדרי עולם בני מאות שנים בהבל פסק-דין, זה לבדו מוכיח התנשאות שאין לה סֶמֶ ואי הבנה בסיסית בטיפול כגון דא.
כל יהודי דתי אומר שלוש פעמים ביום, בכל יום מימות חייו, את הפסוק הבא: "השיבה שופטינו כבראשונה ויועצינו כבתחילה והסר ממנּוּ יגון ואנחה..." משמע, בית המשפט דהיום פוסק רק "יגון ואנחה", וזה מה שתקבלו מהציבור החרדי אם בית המשפט ייעתר לכם. יגון + אנחה? שום לימודי ליבה, שום גיוס, שום כניסה למעגל העבודה ושום בטיח'. חוק יסוד:
כבוד האדם וחירותו, קובע לגבי ערכים של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, ובהתאם, על תכליות ראויות ועל המידות שלא תעלנה על הנדרש. פגיעה בכבודו או בחירותו של האדם צריכה להיות מקובלת קודם כל על האדם עצמו, ואם הוא קטין, אזי על הוריו.
נכון, חוק חינוך חובה מחייב את ההורים לשלוח את ילדיהם לגני הילדים ולבתי הספר. אבל אתם רוצים לחייב בתוכניות הלימודים מקצועות שאתם חושבים שיועילו להם ולחברה. החרדים חושבים אחרת, וצווים או אפילו חוקים לא יועילו. מדוע דווקא אנגלית ומתמטיקה? למה לא בניין, סיעוד, שרברבות וחקלאות? עד מתי נסמוך על
עובדים זרים בענפים הללו? תארו לכם נהגי מוניות בירושלים עם פיאות וציציות במקום הערבים. מה עם שלל מקצועות הנלמדים בקורסים בני חצי שנה או אפילו שלושה חודשים, שלא מחייבים כל ידיעה באנגלית או במתמטיקה?
חוץ מזה, יש בניסיון האילוץ הזה חוסר הבנה מוחלט בכשירותו של נער חרדי היודע להבדיל בין שאלה לבעייה או קושיא, וביניהן לתשובה, פיתרון ותירוץ. הוא מומחה לפירוק תסבוכות, יודע להבחין בין עיקר לטפל, רהוט ראוי לקנאה ועוד ועוד...זהו אדם מיומן מאוד במחשבתו, ומבחינת חריפות השכל הוא עולה לאין שיעור על מקבילו החילוני. מי שהתמודד מינקותו עם סוגיות תלמודיות סבוכות כשיר לכל משימה בחיים שתובעת שכל. בלי תואר אקדמאי. וגם אם ירצה את התואר הוא ישיג אותו. יש רבים כאלה בתוכנו.
המטרה שלכם ראויה, הדרך נלוזה. הגישה צריכה להיות אחרת לגמרי. מלאו אחר הוראות ההגדרה של המילה "גישה" - התקרבות, סלילת דרך, יחס ואופן. וכן, מדובר בזולת, ב"אחֵר". אז אולי גם התחשבות. אבא שלי היה אומר לי: "לא בכוח - במוח!"