|   15:07:40
דלג
  פזית רבינא  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

עלילות שמחון - דבר המבקר

מלבד הביקורת החריפה על שר החקלאות שלום שמחון בעניין רפורמת הלול, בדוח המבקר הוצנעה ביקורת על עניין אחר, בעל פוטנציאל כספי עצום - הבעלות על הנחלות הלא מעובדות בכיר במשרד מאשים: "במקום שכלל אזרחי המדינה יוכלו ליהנות מהמשאב היקר, פועל שמחון כדי לשמר את הקרקעות בידי החקלאים, בוחריו הפוטנציאלים"
15/05/2010  |   פזית רבינא   |   מאמרים   |   מקור ראשון   |   תגובות
שמחון. האם שר החקלאות הפך להיות שר החקלאים? [צילום: אמיל סלמן/יח"צ]

תוכנית ההתכנסות של אהוד ברק
פזית רבינא
מה מניע את שר החקלאות שלום שמחון לעזוב את הממשלה ולהתמודד על תפקיד יו"ר הקרן הקיימת לישראל? מקורות רציניים אומרים שמדובר בהכנה לקראת עקירת היישובים הגדולה ביו"ש
לרשימה המלאה

שבוע לא קל עבר על שר החקלאות שלום שמחון. תחילה הרינונים על חגיגת שבועות הראוותנית שמתכננן משרדו בשבוע הבא בעלות של 120 אלף שקלים, ואז ההנחתה של פרסום הדוח השנתי של מבקר מדינה, לפיו קידם שמחון רפורמה בענף הלול תוך ניגוד עניינים מובהק: "לשר יש עניין אישי ברפורמה, שכן גלומות בה טובות הנאה ממשית לבני משפחתו המתגוררים בישובי הגליל ולו עצמו כ'בן ממשיך'". כך כותב מבקר המדינה. עוד קובע המבקר כי שמחון עסק באופן פעיל בקידום הרפורמה בלא שהצהיר על העניין שיש לו בה, בלא שקיבל מהיועץ המשפטי לממשלה חוות דעת בנושא ובלא שקיבל היתר לחרוג מהכללים. רק אחר שהיה שותף פעיל בגיבוש החלטת הממשלה בנושא הרפורמה, כותב המבקר, הודיע שמחון על העניין האישי שיש לו בה.

אין זו הפעם הראשונה שנגד שמחון מועלית טענה על פעילות תוך ניגוד עניינים. כבר לפני 15 שנה, בעת שכיהן כנציג תנועת המושבים במועצת מינהל מקרקעי ישראל, עתרה חברת מהדרין לבג"צ בדרישה לבטל החלטה על הפקעת קרקעות שברשותה. החברה טענה אז כי שלום שמחון, בשבתו כנציג תנועת המושבים במועצת מנהל מקרקעי ישראל, הוא אחד משלושה בעלי עניין, "השייכים למגזר החקלאי, שהינם בעלי אינטרסים מובהקים בכל הנוגע לקרקעות שבבעלות המדינה, שייעודן חקלאי" - ועל כן אסור היה לו להשתתף בהחלטה. בג"צ קיבל אז את טענת החברה וקבע כי שמחון אכן היה מנוע מלהשתתף בהצבעה בשל חשש ממשי לניגוד עניינים".

האם התנהלות תוך כדי ניגוד עניינים היא תבנית התנהגות החוזרת על עצמה? שאלה זו עולה גם לגבי חלק נוסף בדוח מבקר המדינה, שקיבל פחות כותרות השבוע אך השלכותיו גדולות בהרבה מרפורמת הלול ומעורבים בו סכומי כסף פוטנציאליים אדירים.

חשש מצמצום התרומות

האם יש בביקורת המצטברת על שמחון, כדי להשפיע על תוכניתו להתמודד בחודש הבא על תפקיד יו"ר הקרן הקיימת לישראל? על-פי לוח הזמנים הצפוי, בחירת יו"ר קק"ל במסגרת הקונגרס הציוני אמורה להתקיים ב-15 ביוני. יומיים לפני כן אמורה להתכנס מפלגת העבודה כדי לבחור את מועמדה לתפקיד, שבאופן מסורתי ניתן למפלגת העבודה.

ובינתיים, במפלגת העבודה סוערות הרוחות. במפלגה חושדים שאהוד ברק חותר למנוע התמודדות על התפקיד מחשש שבבחירות יובס שמחון לטובת יו"ר הקק"ל הנוכחי, אפי שטנצלר. הסיבה, מעריכים במפלגה, היא הבנה חשאית בין ברק לבנימין נתניהו לגבי שינויים פוטנציאלים במבנה הממשלה, שיתאפשרו רק עם פרישתו של שמחון. שטנצלר מבחינה זו תקוע לברק כמו עצם בגרון.

כפי שפרסמנו בשבוע שעבר, מקורות במפלגת העבודה טוענים כי ברק מעוניין לקדם את שמחון לתפקיד יו"ר הקק"ל לא רק בגלל שמדובר באחד התפקידים היותר עוצמתיים במדינת ישראל. לדברי המקורות, שר הביטחון לוטש עיניים לשטחים של הקרן הקיימת הגובלים בקו הירוק, שבהם הוא רואה את עתודת הקרקעות להקמת יישובי המפונים מיו"ש במסגרת תוכנית ההתכנסות שלו. ברק, לדברי המקורות, אף לוחש על אוזנו של נתניהו שאם יוכנו מראש מקומות טובים "להזיז" אליהם את היישובים שייעקרו, אפשר יהיה להעביר את העקירה בקואליציה הקיימת, עם הבית היהודי ועם הדתיים בליכוד. רק איש ביצוע תקיף, מקושר ודורסני כמו שלום שמחון, המחובר לברק, יוכל לגלגל מהלך כזה.

מקורות במפלגת העבודה שבים וטוענים השבוע שמדובר ב"דיל" בין ברק לביבי, שלפיו תפקיד יו"ר קק"ל יינתן לעבודה. "ביבי לגמרי בעניין", טוענים המקורות, "אולם מבחינתו ה'דיל' ייצא לפועל אך ורק אם יצליח ברק 'להצניח' את שמחון לתפקיד". עוד אומרים המקורות כי הנושא אף עלה השבוע בשיחה בין רון לאודר לבין נתניהו. לאודר, הידוע בתמיכתו באפי שטנצלר, התקשר בראשית השבוע לביבי ושוחח איתו על העניין. לדברי המקורות, ביבי ענה לו משהו בסגנון הזה: גם אני אוהב את אפי אבל אני לא נכנס לזה. מה שיחליטו בעבודה זה עניינם. לביבי, מוסיפים המקורות באירוניה גלויה, נוח לתת לברק לרוץ עם שמחון. בינתיים, הרי זה די מציל לו את הקואליציה. ומה שיהיה אחר כך עם שטחי קק"ל ועם תוכנית ההתכנסות של ברק - דיה לצרה בשעתה".

אבל יש כאלה שמודאגי כבר עכשיו. "הפרסומים על התנהלותו של שמחון עלולים לגרום לירידה משמעותית ברמת התרומות", מעריך בכיר בקק"ל. "אם היום מגיעות מארצות-הברית תרומות בסדר גודל של 40 מיליון דולר בשנה, הן עלולות להצטמצם לכדי מיליונים בודדים עקב דימוי ציבורי פחות ממושלם, ננסח זאת כך, של היו"ר הבא. לא רק שהתורמים היום דורשים לדעת לאן הולכת כל אגורה, הם רוצים לדעת שהכל נעשה בשקיפות ומתוך התנהלות ציבורית ראויה. דוח המבקר מטיל צל ארוך על מועמדותו של שמחון, מסכם בכיר קק"ל. והוא כבר לא יהיה המועמד המושלם".

ובינתיים, במפלגת העבודה נמשך המאבק. המטה הדמוקרטי במפלגת העבודה פועל לכינוס לשכת מפלגת העבודה בשבוע הבא, תוך דרישה לקיום בחירות למועמדי המפלגה למוסדות הלאומיים. "אפילו לוועד הורים מקימים בחירות", אומרים שם, "קל וחומר לתפקיד יו"ר קק"ל".

רישום עמום

החלק הנוסף בדוח המבקר מתייחס לסכסוך בין משרד החקלאות לבין מינהל מקרקעי ישראל לגבי מה שמכונה "הנחלות הריקות". מדובר בפצצה נדל"נית. על-פי דוח המבקר, נמצאות היום בארץ, בעיקר במושבים, ארבעת אלפים נחלות ריקות. במקור היו נחלות אלו מיועדות לעיבוד חקלאי אולם עם השנים עקב חוסר רווחיות הפסיקו החקלאים לעבד את האדמה. היום חלק ניכר ממגרשים אלו מיועד לבנייה, מה שבאופן אוטומטי מקפיץ מאוד את שוויים. רוב הנחלות הריקות נמצאות בפריפריה אולם 330 מהן נמצאות ביישובים במרכז הארץ ושוויין הפוטנציאלי נאמד במיליונים רבים.

כעיקרון, את הנחלות האמורות, הנמצאות בבעלות של מינהל מקרקעי ישראל, אפשר היה למכור לבנייה וכך להכניס מיליארדי שקלים לקופת המדינה. אפשר היה להקצות שטחים לבנייה ציבורית לאלפי משפחות. כל זה לא קרה. מדוח המבקר אנו למדים שכבר שבע שנים שהנחלות מוקפאות בשל סכסוך בין מינהל מקרקעי לישראל למשרד החקלאות. בעוד המינהל, שנחלות אלו נמצאות בבעלותו, דורש למכור את הקרקע היקרה במחיר מלא, במשרד החקלאות מבקשים להקצות את הקרקע בחינם או בתשלום נמוך לחקלאים.

"כן", אומר בכיר במשרד החקלאות. "שלום שמחון פועל בעניין זה לא כשר החקלאות אלא כשר החקלאים. במקום שכלל אזרחי המדינה יוכלו ליהנות מהמשאב היקר והנדיר, פועל שמחון, באמצעות משרד החקלאות לשמר את הקרקעות בידי החקלאים, שהם גם בוחריו הפוטנציאלים. אין לשמחון אלקטורט אחר. הוא תלוי בהם כדי לשמר את מעמדו הציבורי".

דבריו של הבכיר נתמכים במסמך פנימי של משרד החקלאות שהגיע לידי האגודה לצדק חלוקתי. המסמך, שנשלח לחברי מועצת מקרקעי ישראל לקראת ישיבת המועצה האחרונה, "חושף הצעה מקוממת לפיה יינתנו למגזר החקלאי נחלות השוות מיליארדי שקלים באזורים רבים בישראל, תוך הטבה אדירה ובהיעדר תחרות הוגנת ובהיעדר תשלום לקופה הציבורית". כך אומרים באגודה. "משרד החקלאות מנסה לקדם מהלך שיאפשר ליישובים חקלאים במרכז הארץ, להתחלק בינם לבין עצמם בנחלות הפנויות, ולמעשה לקבל נחלות יקרות ערך, בין אם במסגרת משבצת היישוב ובין אם בדרך של חוזים זמניים. ליישובים באזורים מרוחקים יותר מוצע כי איוש הנחלות יתאפשר ללא כל תשלום למינהל וללא הגבלה על שווי הנחלה".

בעקבות חשיפת המסמך בחודש שעבר הכחיש משרד החקלאות כי ההמלצות במסמך מתייחסות לנחלות היקרות במרכז הארץ. "באזור המרכז, שבו מצויים כעשרה אחוזים בלבד מהנחלות הבלתי מאוישות, אין המשרד מקדם את איושן. על-פי מדיניות המשרד - אם לא אוישו עד כה, יש לבטלן. המשרד מעוניין שקרקע המתפנה תשמש קרקע לעיבוד חקלאי. עם זאת, ביישובים באזורי עדיפות לאומית, שבהם איוש הנחלות לא מתאפשר מסיבות אלה ואחרות, מוצע להגשים יעדי קליטה באמצעות הרחבות קהילתיות, תוך עמידה בכללים המקובלים במינהל מקרקעי ישראל".

באגודה לצדק חלוקתי לא מתרשמים יותר מדי מתגובת המשרד. לדברי ד"ר סנדי קדר, מרצה למשפט באוניברסיטת חיפה ופעיל באגודה לצדק חלוקתי, "דוח מבקר המדינה, שהתפרסם השבוע חושף ניגוד עניינים בהתנהלותו של השר שמחון, במסגרת רפורמת הלול. לכן בתור מי שכבר התעורר לגביו חשש לניגוד עניינים, בוודאי שיש לתמוה על כך שמי שנבחר לתפקיד שר החקלאות על המשבצת האזורית של תנועת המושבים, נותן משקל כה גדול לאינטרס של המושבים מול האינטרס של כלל אזרחי ישראל".

וקדר מוסיף עוד נקודה למחשבה: "אחת הבעיות הקשות המתעוררות לגבי הנחלות הריקות היא עמימות רישומן. קשה מאוד להשיג מידע לגבי הנחלות הריקות, למרות שהן משקפות פוטנציאל כלכלי אדיר. זו לכשעצמה התנהלות שערורייתית ביחס לנכסי המדינה, הפותחת פתח לשחיתויות".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  15/05/2010   |   עודכן:  15/05/2010
פזית רבינא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עלילות שמחון - דבר המבקר
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קורא מתעניין
16/05/10 22:13
2
אופיר1
16/05/10 23:19
3
נ.כהן עברות נורמה
17/05/10 07:09
4
עוז
19/05/10 11:52
5
חבר מפלגת העבודה
5/06/10 11:19
6
מבין בתחום
20/07/10 22:46
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כותרות העיתונים זעקו: "הממשל האמריקני החליט להעניק לישראל סיוע על סך 205 מיליון דולר (כ-800 מיליון שקל) על-מנת להשלים את פיתוחה של מערכת כיפת ברזל להגנה מפני רקטות..." ("תקציב אמריקני לכיפת ברזל", שמעון שיפר, ידיעות אחרונות, 13.5.2010). ידיעה דומה הופיעה גם בעיתונים נוספים, למשל: "נמצא מקור המימון לכיפת ברזל", עמוס הראל, הארץ 14.5.2010, להלן הקישור: [קישור]
העתירה לבית הדין הגבוה לצדק של הפרופסור אוריאל רייכמן בדבר חיוב לימודי הליבה במגזר החרדי, תהיה למהומה על מאומה. בית המשפט אינו תמיד הגישה הנכונה לפיתרון בעיות המשוועות לפיתרון צודק. אם בית המשפט ייעתר, תיפעֵר תהום. נכון, החברה הישראלית זקוקה נואשות לחלק גדול מכוח העבודה שֶׁמֵמִית עצמו באוהלה של תורה, אבל זו הדרך? בית משפט? צווים? חקירות? מעצרים? לאן זה יוביל? זה רק יסבך את הפלונטר החברתי יותר ויותר.
15/05/2010  |  דודו אלהרר  |   מאמרים
התקופה הנוכחית עלולה להיות מבלבלת בכל הקשור למזון ולתזונה. אנו יכולים למצוא עצמנו בקונפליקטים בין פיתויים גדולים לבין איסורים או הגבלות למיניהן.
"מבקר המדינה ניקה את יו"ר הכנסת לשעבר, חברת הכנסת דליה איציק, מכל אשמה בפרשת שיפוץ דירתה בירושלים ונמנע מלהטיל עליה אחריות אישית בפרשה זו ובפרשות נוספות שבהן הייתה מעורבת" [מן העיתונות].
15/05/2010  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
הארולד פינטר (1930-2008), זוכה פרס נובל לספרות (2005) עוטה על רעיונותיו הפוליטיים מעטה שכמעט מעלים אותם.
14/05/2010  |  עליס בליטנטל  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il