|   15:07:40
  קובי ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

המצב סהרורי

החלטות שנויות במחלוקת שקיבלה פועלים סהר והאחרונה שביניהן, בנושא צים, עוררו ביקורת נוקבת בקרב חלק מראשי החברות הציבוריות, והנהלת האיגוד זימנה את ראשי פועלים סהר לשיחה, לשמוע הסברים, ולהקשיב לטענות רגוע לא היה שם
02/06/2010  |   קובי ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות
נתן חץ. "מותר להנהלת הגוף המוסדי ללכת לוועדת ההשקעות" [צילום: יוסי זליגר]

עוזי קרניאל
"כל הסיפור הוא כסת"ח של המוסדיים. זו לא אשמה של פועלים סהר. אין דירקטור בעולם שמסוגל להבין חברה בתוך שנה. יש דברים שאתם לא מבינים. יש חברות שצריך ללמוד אותם ולהכיר אותם במשך הרבה מאוד זמן"

המתח בישיבת חודש פברואר של הוועד הפועל (של איגוד החברות הציבוריות) היה רב, עוד טרם הגעת האורחים, מנהלי פועלים סהר. רבים מחברי הוועד הפועל עשו הכל כדי להגיע לישיבה, כדי לשמוע, ובעיקר להשמיע את אשר על ליבם.

אחרי הכל, תחום הייעוץ החיצוני לגופים המוסדיים, נשלט היום כמעט באופן בלעדי על-ידי חברת פועלים סהר, ובקרב חברות ציבוריות שונות הצטברו בחודשים האחרונים מקרים רבים של חוסר נוחות, שלא לומר חוסר שביעות רצון, מהמלצות החברה, והעובדה שהיא נהנית ממעמד מונופוליסטי.

השירות של החברה מורכב מאיסוף מידע, קבלת אישורי בעלות מבתי המשמורת השונים, המלצות למוסדיים, וכלה באריזת המידע לאחר שנסתיימו האסיפות, בטבלאות דיווח לפי דרישת הרגולטורים.

כיום, לא קיים בארץ גוף שנותן את כל החוליות בשירות הזה, אם כי קיימים לא מעט גופים שנותנים חלקים מהשרשרת כמו משרדי עורכי דין, חברות דירוג, אנליסטים בבתי ההשקעות, גורמים באקדמיה ועוד. ההמלצות של פועלים סהר לא מחייבות את הנציגים של המשקיעים המוסדיים באסיפות, וכל גוף רשאי להצביע ולהחליט כפי שהוא רוצה לפי השיקולים שלו. עם זאת, בפועל חלק גדול מהמוסדיים מאמצים את ההחלטות של פועלים סהר מסיבות שונות, בין השאר מכיוון שזה נותן גיבוי להחלטה ובהרבה מקרים אין לגוף המוסדי יכולת או רצון להתעמק בנושא.

למתח בישיבה הוסיפה העובדה שהשנה האחרונה הייתה שנה לא פשוטה להרבה חברות ציבוריות, שנאלצו לקבל החלטות מורכבות בנוגע להמשך דרכן. חלק מאסיפות בעלי המניות, שהתכנסו לקראת קבלת הכרעה בחברות מובילות, כמו אפריקה והחברה לישראל, זכו לסיקור תקשורתי מקיף ועל הגופים המוסדיים, שמכריעים בדרך כלל אם "כן" או "לא" בשאלות גורליות, הופעל לחץ רב. הגופים המוסדיים מחזיקים ברוב אגרות החוב או המניות שמחוץ לבעלי השליטה והם מייצגים למעשה את הציבור הרחב. פועלים סהר עוררה ביקורת קשה בקרב חלק מראשי החברות הציבוריות בכמה מקרים, ובהם מקרה שזכה לחשיפה גדולה ועורר ביקורת נוקבת: ההמלצה של פועלים סהר למוסדיים בתחילת חודש נובמבר 2009, שלא להצביע בעד קבלת תוכנית ההבראה שהגישה בעלת השליטה בצים, החברה לישראל.

ההמלצה עוררה זעם בקרב הנהלת החברה לישראל, שאף נאלצה להפסיק באמצע את ישיבת בעלי אגרות החוב ולדחות אותה במספר ימים. ניר גלעד, מנכ"ל החברה, פנה אז במכתב לראשי פועלים סהר וביקש כי החברה תתקן ותשנה את ההמלצה. גלעד ביקש מהשניים לתקן במהירות את הדוח, עוד לפני כינוס מחודש של האסיפה. בפועלים סהר קראו והחליטו לעמוד על שלהם.

בעד דיון פתוח והצפת הבעיות

יאיר רוטלוי: "אתם כותבים במסמך העקרונות שלכם שההמלצה תהיה לפי החוק. מדוע אם כך לקחתם לעצמכם את הזכות בנושא מינוי מנכ"ל, או יו"ר, ובנושאים חשובים אחרים להמליץ שלא על-פי החוק אלא נקטתם בגישה שונה מחמירה

תחילת הדיון נראתה רגועה, אבל עד מהרה עלו הטונים של הדוברים השונים. תחילה הציגו מנהלי פועלים סהר את מתכונת פעילות החברה.

חומי קפלן, מנכ"ל פועלים סהר: "אנחנו בעד דיון פתוח, בעד הצפת הבעיות והצורך ללבן אותן. אנחנו משתדלים שהכל יהיה פתוח, שקוף וידוע. אם הנושא בעייתי וטעון אנחנו מיוזמתנו פונים לחברה. לעיתים אנחנו מעבירים את הטקסט במלואו לחברה כשבוע לפני ההחלטה הסופית".

יאיר רוטלוי, מנכ"ל לודז'יה: "אתם כותבים במסמך העקרונות שלכם שההמלצה תהיה לפי החוק. מדוע אם כך לקחתם לעצמכם את הזכות בנושא מינוי מנכ"ל, או יו"ר, ובנושאים חשובים אחרים להמליץ שלא על-פי החוק אלא נקטתם בגישה שונה מחמירה.

מיכה סמיון, יו"ר פועלים סהר: "אנחנו לא פועלים בניגוד לחוק, אלא מפרשים אותו בצורה מסויימת. התפישה שלנו היא, כמי שמסתכל בעיניים בוחנות של אחזקות המיעוט, שבממשל תקין צריכה להיות הפרדה בין תפקידי המנכ"ל והיו"ר. יש גם היום חברות ציבוריות גדולות שבהן המנכ"ל והיו"ר הם אותו אדם,ויש מקרים שהמוסדיים החליטו בניגוד להמלצות שלנו. אנחנו לא מונופול ועוד מעט תיכנס גם תחרות.

ואכן, לאחרונה פועלת הרשות לניירות ערך להכנסת תחרות לתחום. לפי טיוטא שפרסמה הרשות בסוף חודש ינואר, קרנות נאמנות שאמורות להצביע באסיפות, יוכלו להיוועץ בגורמים מקצועיים רק אם הגורם אינו מייעץ ליותר מרבע מהנכסים המנוהלים על-ידי כלל הגופים המוסדיים בישראל. הרשות מציינת בנימוקיה שתנאי זה נועד להכשיר תשתית לפעילותם של כמה גורמים מקצועיים בתחום, "ולמנוע מציאות שבה גורם יחיד יגבש המלצות הצבעה לכלל הגופים המוסדיים".

עוד לפני פרסום הטיוטא התבטא היועץ המשפטי של הרשות, שוני אלבק, מספר פעמים נגד "כוחה הבלתי מרוסן של פועלים סהר בכל הנוגע להצבעות של הגופים המוסדיים". אלבק אמר בין השאר כי "בעיה אחת היא שפועלים סהר הוא הגוף היחיד הפועל היום בתחום הייעוץ למוסדיים, וככזה הוא מרכז כוח עצום ויש לו השפעה רבה בקבלת ההחלטות. בעיה שנייה היא שהוא בבעלות בנק הפועלים, מה שיוצר בהרבה מקרים חשש לניגוד עניינים".

בחזרה לישיבה. נתן חץ מבעלי השליטה ומנכ"ל קבוצת אלוני חץ, "התיאור של שיחות פלורליסטיות וקשר ישיר ובלתי אמצעי בין נציגי פועלים סהר והחברות הוא מאוד רחוק מהמציאות. לנו, לחברות, נודע ברוב המקרים על "המלצות" שפועלים סהר נותנת למוסדיים, רק אחרי שהמוסדיים אמרו לנו שקיבלו נייר עמדה סופי מפועלים סהר. הבעיה מתחילה בהתנהלות של חלק מהגופים המוסדיים. מסיבות טכניות של ריבוי עסקות בעלי עניין, ומאחר שעל-פי התקנות הם חייבים להצביע, החליטו רוב הגופים המוסדיים, "לקנות" שירותי יעוץ, על איך הם צריכים להצביע. אין לי ספק שהתוצאה, לדעתי, הינה סוג של הפרטה ומיקור חוץ לשיקול הדעת, לאחר שהחוק בא ואמר מותר לכם לקחת ייעוץ. מותר להנהלת הגוף המוסדי, אם הם חושבים שלא לקבל את המלצת פועלים סהר, ללכת לוועדת ההשקעות אבל זה יוצר בהרבה מקרים מצב מאוד בעייתי ולכן, באופן טכני ומעשי ההמלצות של פועלים סהר מתקבלות כמעט באופן אוטומטי ביותר מ-90% מהמקרים".

הגולם קם על יוצרו

נתן חץ: "מותר להנהלת הגוף המוסדי, אם הם חושבים שלא לקבל את המלצת פועלים סהר, ללכת לועדת ההשקעות אבל זה יוצר בהרבה מקרים מצב מאוד בעייתי ולכן, באופן טכני ומעשי ההמלצות של פועלים סהר מתקבלות כמעט באופן אוטומטי ביותר מ-90% מהמקרים"

"יש מקרים, ופרופ' אמיר ברנע הזכיר אחד, שצריך להתייעץ קודם לקבלת החלטה ואלה לא פני הדברים", אמר חץ והמשיך "יש מקרים רבים שלדעתי חשוב ורצוי שנציגיי פועלים סהר ישוחחו עם נציגי החברה על-מנת להבין טוב יותר את החלטות הדירקטוריון, את התהליכים שביצע הדירקטוריון עד שהחליט מה שהחליט וכיום אלה לא פני הדברים. אני חושב שהגולם קם על יוצרו. פועלים סהר מנסה לחנך את השוק ויש לה סוג של מדיניות כוללת - אם החלטנו על חברה א' כך וכך אז כנראה שנחליט באופן דומה בחברה אחרת, וזה ממש לא נכון לעשות. זה לא משהו טכני, זה לא מחשב שמכניסים לו פלט והוא מוציא פלט - תוצאה מסויימת.

אני חושב שהבעיה היא יותר בצד של המחוקק, זו לא בעיה של פועלים סהר. ברוב המקרים המוסדיים לא רוצים לדבר איתך, אלא הם מפנים לפועלים סהר. יכול להיות שלפני הוצאת נייר העמדה שלכם וההמלצה, צריך לחייב את פועלים סהר להוציא גם נייר שמספר ומלמד על התהליך שקדם להמלצה של דירקטוריון החברה. היום זה כמו בסדרה הבורר".

בנקודה זו ראוי לציין, כי מבירורים שערכנו בקרב מספר גופים גדולים מוסדיים גדולים בשוק ההון עולה כי חלקם כלל לא נעזרים בשירותים של פועלים סהר ואלה שכן נעזרים לא הצביעו בסופו של דבר לפי ההמלצה בחלק מהמקרים. כנראה שהדברים משתנים בחודשים האחרונים בעקבות האירועים האחרונים, הביקורת של הרשות לניירות ערך ואולי גם בגלל לחץ כבד שמופעל מצידם של בעלי השליטה בחברות הציבוריות, בעיקר הגדולות והחזקות שבהן.

חומי קפלן: "להוציא מקרים בודדים, אנחנו מקפידים לפרסם את המלצתנו לחברה לפחות 10 ימי עסקים לפני האסיפה".

קותי גביש דירקטור ברציו חיפושי נפט, ריכך במשהו את דברי הביקורת שהופנו כלפי פועלים סהר. "ב-4-3 השנים האחרונות הייתי הרבה פעמים במגעים עם פועלים סהר ולא נתקלתי במצב שהם לא פתחו דלת. אני מסכים שהבעיה העיקרית היא של המחוקק ובהתנהגות של המוסדיים ולא דווקא אצל פועלים סהר". לדבריו, יש שתי בעיות עיקריות "האחת היא לוח הזמנים שהרבה פעמים לחוץ וצפוף, והשנייה היא למיטב הבנתי גלישה של פועלים סהר למקומות שהיא לא הייתה צריכה להיות שם. קשה לי מאוד לקבל את העניין שוועדות שונות ויושב-ראש דירקטוריון מקבלים החלטה עסקית פרופר, ולאחר-מכן באים אנשי פועלים סהר ועושים שיפוט כלכלי על ההחלטה האם ראוי ונחוץ שהפירמה תעשה עסקה מהסוג הזה. אני חושב שאתם צריכים לפסול עסקה רק אם היא נעשית משיקולים זרים או אם יש הטיה מאוד משמעותית לכיוון בעל העניין".

סמיון: "אם הייתי בדירקטוריון של חברה ציבורית, בהחלט הייתי רוצה להיות במצב בו ההחלטה של הדירקטוריון היא סופית וקובעת. אבל מה לעשות, בא המחוקק וקבע תנאים אחרים. זה שהמשקיעים המוסדיים בחרו להפריט את השירות, זה המצב. זה שוק חופשי. אנחנו לא שמים את עצמנו בתור בודקי התהליך. ברור לנו לגמרי שכל החלטה שמגיעה לדירקטוריון עברה תהליך תקין, דרך ועדות שונות. בסופו של דבר אנחנו שמים את עצמנו בנעלי המשקיעים המוסדיים כמדיניות, אנחנו בוחנים בעיקר עסקות בעלי עניין שחייבות להגיע לאסיפה הכללית ושהלקוחות שלנו חייבים להביע לגביהן עמדה".

לא המצאנו את השכל, לא מתיימרים להבין בהכל

חומי קפלן: "אנחנו לא המצאנו את השכל ואנחנו לא מתיימרים להבין בהכל. אנחנו קשובים לחברות הציבוריות, גם אם לחלק מכם זה לא נראה כך"

קפלן: "אנחנו לא המצאנו את השכל ואנחנו לא מתיימרים להבין בהכל. אנחנו קשובים לחברות הציבוריות, גם אם לחלק מכם זה לא נראה כך. נמצאים אצלנו עורכי דין, רואי חשבון ואנשי מקצוע אחרים וכאשר אנליסטים כותבים חוות דעת והערכות שווי בתחום מסוים, אם הם לא מבינים בו לעומק, אז הם נעזרים באנשי מקצוע ומשקיעים המון מאמץ, לעיתים ימים ארוכים וגם שבועות, בכדי ללמוד את הנושא. יש אצלנו גם אנליסטים צעירים, אבל הם לומדים את הנושא ומשקיעים הרבה מאמץ לפני שהם מגיעים להמלצה הסופית".

עוזי קרניאל, יועץ משפטי ומזכיר בחברת טבע: "ה-ISS התפתח בארצות-הברית והתחיל להיות חזק אחרי התפוצצות פרשת אנרון. לקח לי הרבה מאוד שנים להסביר ל-ISS נושאים שונים כמו ביטוח נושאי משרה ושיפוי ובסוף הם הבינו והצביעו אחרת. כל הסיפור הוא כסת"ח של המוסדיים. זו לא אשמה של פועלים סהר. אין דירקטור בעולם שמסוגל להבין חברה בתוך שנה. יש דברים שאתם לא מבינים. יש חברות שצריך ללמוד אותם ולהכיר אותם במשך הרבה מאוד זמן".

קפלן: "צריך להבין, אנחנו נמצאים בין הפטיש לסדן. יש לנו דרגות חופש מסויימות. לפעמים אנחנו באים לחברה הציבורית ואומרים להם בואו נקרא את המסמך ביחד וננסה ליצור מצב שגם החברה הציבורית וגם הגוף המוסדי ירגישו בנוח. אבל, יש לנו קווים מנחים והתחום לשינוי הוא די מצומצם.

גד סואן, מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות: "נוצרה מציאות, שכיום אתם בעצם הגוף הכמעט יחיד בשטח. אומנם המוסדיים לא חייבים ללכת בעקבות המלצותיכם אבל בפועל, בחלק הארי של המקרים הם עושים זאת. אתם שומעים כאן טענות מחברות ציבוריות שונות גם על התהליך, ויש לדעתנו צורך בשיפור. אני חושב שמוכרחים להעביר קודם לחברות את ההמלצות ולתת להן אפשרות לפנות אליכם ולנסות לשכנע אתכם. הפתרון הוא בהידברות".

קפלן: "אני יכול להבטיח שנבחן את הנושא ברצינות. אבל כבר עכשיו אני יכול להגיד שיש הידברות, ואפילו רבה. אתה מתפרץ לדלת פתוחה. יש נכונות, פתיחות, ואנחנו גם ערים ללוחות הזמנים".

קותי גביש: "לפעמים יש תחושה שאתם בכלל טועים במספרים. זה לא שאלה של לשכנע או לא, אלא התחושה היא שיש בעיה ממש במספרים או בעובדות, ואז לעיתים אין מספיק זמן לשכנע ולשנות".

מיכה סמיון: "אנחנו נותנים שירות ועובדים לפי החוק. נמשיך להפעיל את שיקול הדעת שלנו. נבחן את הנושא אצלנו ונראה איך אפשר לשפר את שיתוף הפעולה עם החברות הציבוריות".

עקיבא מוזס סיכם את הדיון ואמר: "חשוב היה לנו לשמוע אתכם וטוב ששמעתם את הדעות וההרגשות של החברים. אני מקווה שתיקחו זאת לתשומת לבכם ושזה ישפר את הקומוניקציה וההידברות ביניכם לבין החברות".

הבטחות קונקרטיות עדיין לא ניתנו שם, אולם הייתה זו בהחלט התחלה של דיון רחב יותר, שעוד יהיה בו עיסוק רב, לפחות מצד החברות.

המאמר נכתב לראשונה בעיתון איגוד החברות הציבוריות - כרוז, גיליון מספר 55, מרס 2010
תאריך:  02/06/2010   |   עודכן:  02/06/2010
קובי ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ברשימתי הקודמת "לפתח משט רובץ" ניסיתי להבהיר כי איני בטוח שהמשך הסגר על רצועת עזה שמטרתו הפלת שלטון החמאס, או החלשתו, אכן משרתים את האינטרס הישראלי. שלטון החמאס ברצועה הוא עובדה קיימת, שאינה עתידה להשתנות בטווח הנראה לעין, בהיעדר נכונות לפעולה צבאית הנדרשת לכך. אין מחלוקת שישראל חייבת לקיים פיקוח על מה שנכנס לרצועה ואסור לה לאפשר מעבר ימי פתוח שיאפשר החדרת אמצעי לחימה בכמויות ובאיכות העומדים לרשות החיזבאללה. מדובר כאן בשאלה ביטחונית קיומית מהמעלה הראשונה. מאידך אין בהכרח צורך להמשיך בסגר על-מנת להשיג תוצאות כמו הפלת שלטון החמאס על-ידי יצירת מצוקה כלכלית שאינה משרתת אותנו.
02/06/2010  |  משה גולדבלט  |   מאמרים
יש משפט שדבק בשרת הבריאות לשעבר ארבלי אלמוזנינו - "הבעיה של מערכת הבריאות הם החולים". כשבודקים את דרך התנהלות הממשלה בנושאים מהותיים לקיומה של כל מדינה, רואים שרים, יועצים ופקידים בכירים, שכל עיסוקם הוא בשולי, בקידום אינטרסים ובהישרדות בתפקיד. כך נכשלה המדינה מלנהל כראוי את החינוך, נכשלה בניהול משק המים, אין ניהול נכון של משק החשמל, מערכת הבריאות נוסעת ללא קטר והתחבורה הציבורית ובראשה הרכבת מתפתלת בסבך אינטרסים שאף אחד מהם הוא לא האינטרס הציבורי.
02/06/2010  |  צביקה ובר  |   מאמרים
עבור סטודנט במרכז הארץ, הדאגה הכלכלית אינה מסתכמת בתשלומי שכר הלימוד. כל מי שמעוניין לרכוש השכלה גבוהה וללמוד באחד מהמוסדות המוכרים במרכז הארץ, נתקל בשלל קשיים בדרכו אל התואר הראשון. כאמור, אם נניח שמדובר בסטודנט שאינו נעזר בהוריו לטובת מימונים שונים, עליו לכלכל את עצמו ולהרוויח מספיק כסף כדי לכסות את הוצאותיו השונות הכוללות: שכר לימוד (10,000 שקלים), דיור (2,000 שקלים לחודש), הוצאות נלוות (ארנונה, מים, חשמל, קניות, פלאפון 500 שקלים), נסיעות ועוד (כל זאת ללא בילויים ורווחה אישית).
02/06/2010  |  מאיה ארבל  |   מאמרים
מי מאיתנו לא מכיר את ההרגשה שמלווה אותנו משחר ילדותנו. רגש שקשה להסבירו במילים. אתם זוכרים את הוויכוחים הילדותיים של אבא שלי יותר גיבור או אבא שלי יותר חזק. אב אמור להקנות לילדיו תחושת ביטחון ובשל כך נוצרת אצלם ההרגשה שהוא כל יכול, בלי חולשות בכלל, הכי גיבור והכי חזק. כשמתבגרים מבינים שהרגשה זו יסודה בתמימות הילדותית והאמת היא שאין בעולם אנשים מושלמים. כולנו בני תמותה, לכולם יש חולשות ובסדר העולם התקין כולנו גם נסעד את אבותינו בערוב ימיהם.
02/06/2010  |  נעם פלקסברג  |   מאמרים
אומנם השרים ממעטים להתראיין, וכבעלי אינטרס עליון להחזיק במשרתם, ויהי מה, לא ימהרו לבקר אחד מעמיתיהם, הרי מחר הם עלולים להיות במצב המביש בו נמצא שר הביטחון.
02/06/2010  |  רות פורסטר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il