|   15:07:40
דלג
  אברהם פכטר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

הרהורים בענייני דיומא

הצעדה לשחרור שליט - מלכודת רגשית ופוליטית המשטים לעזה שבוטלו - הסיבות ניהול תיקים בצורה חריגה ובעייתית בפרקליטות המדינה זוהיר בהלול - משחרר הצהרות פוליטיות ולא מבין מה רוצים ממנו הנשיא מזמין את נתניהו לארוחה - מתנפלים על שרה
05/07/2010  |   אברהם פכטר   |   מאמרים   |   פרשת המשט לעזה - ההסתבכות   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]


המשטים לעזה שלא התקיימו

המשט הראשון הוא שקובע את המדיניות ואת הסטנדרטים לפעולות העתידיות. הכוונה, לא לביצוע ולהכנות השגויות, אלא לנחישות ול"מסר": משטים לעזה לא יעברו וצה"ל יעשה את כל הדרוש לשמור על משימה ומטרה זו. רוצים להעביר סיוע הומניטרי? בבקשה, דרך היבשה לאחר בדיקה עם או בלי משקיפים זרים.

המשטים שאיימו עלינו שיבואו מאירן ומלבנון, ביבשה ובאוויר - בוטלו בשל החשש שגורלם יהיה חמור יותר מגורל המשט הטורקי. המשט מאירן או מלבנון - שנחשבות כמדינות אויב - יש בו סממנים של התגרות מלחמתית ולכן, על-פי המשפט הבינלאומי, יש לישראל סמכות מלאה למנוע זאת בכוח, לאמור: לפגוע ולפתוח באש, הם-הם שהרתיעו וביטלו את יציאתם.

מסקנה: עמידה איתנה, בלתי מתפשרת, כולל אי-פחד מהצהרות ומאיומים של ממשלות צבועות למיניהן, לרבות אגודות צבועות של "זכויות אדם" שתומכות בטרור - הם התשובה הנכונה לאיומים. צא ולמד, בימים אלה ממש, כשטורקיה משתלחת בישראל ודורשת התנצלות + פיצויים + התחנפות לכניעה לטרור - היא מבצעת מעשי פשע כלפי הכורדים. כאשר פורץ סכסוך בין קירגיזים לאוזבקים ונרצחים תוך ימים יותר מ-2,000 איש, בקושי שומעים על כך, לא מדווחים בעיתונות הבינלאומית ובוודאי שלא מתכוונים להקים ועדת חקירה בנוסח ועדת גולדסטון. למה? כי מדובר בשתי מדינות אי-שם במזרח אסיה (ברית המועצות לשעבר), שלעולם המערבי הנאור, המתעניין בפלשתינים, לא מזיז מהרצח של האוזבקים ושכניהם.

הצעדה לשחרור גלעד שליט

אם הייתי במקום ההורים נועם ואביבה שליט, הייתי נוהג ומתנהל כמוהם, וזועק "בכל מחיר" ועכשיו. אם הייתי במקומו של נתניהו, הייתי מחליט כפי שהחליט - שחרור כן! אבל לא "בכל מחיר" ולא במחיר מעמדה, כבודה וביטחונה של המדינה ואזרחיה.

חייבים להחליף את המנטרה "בכל מחיר" בנוסחה חדשה: "נעשה כל מאמץ". המושג "בכל מחיר" לא מצלצל טוב, כולל בתוכו ובמהותו מגוון אפשרויות, שמדינה ריבונית לא יכולה ואסור לה להיכנע ולהשתמש בהן.

שחרור 1,000 מחבלים תמורת חייל שבוי, ביניהם רוצחים כבדים, אינו פרופורציונלי למו"מ כמקובל בעולם הרחב במקרים אלה. לכן, כאשר ממשלת ישראל, גם בתקופת אולמרט ועכשיו נתניהו, לא מוכנה לחצות קווים מסוימים, יש לכבד זאת, לתמוך בה, לחזק אותה, עם כל הצער, החמלה והרגשות הכנים והחמים שיש לנו כלפי משפחת שליט.

גם עסקה זו, ואני מקווה שתצא לפועל בהקדם, כאשר חמאס יבינו שהגיעו לקצה יכולת המיקוח - תהווה תקדים מסוכן לעתיד ולכן אסור להחמירו ולהעמיקו.

נאום נתניהו ביום החמישי לצעדת שליט היה ענייני, טוב, מאוזן, רגיש, אך יחד עם זאת תקיף עם דגשים במקומות הנכונים.

זוהיר בהלול חצה קו אדום

השדר זוהיר שוחח בטלפון עם אחת המארגנות של המשט לעזה, היושבת בלבנון וידועה בקשריה הקרובים עם חיזבאללה וארגונים שונאי-ישראל נוספים. בלהט השיחה, הוא כל כך התפעל ממנה וממעשיה האנטי-ישראלים, עד שאיחל לה הצלחה במשט הבא לעזה ולא שכח לציין איזו אישה גדולה היא.

כשיצא עליו הקצף והעירו לו על המעשה, הוא ממש התפעל בתמימות מגוחכת שהוא לא מבין מה רוצים ממנו, המסכן. אסור לו לתמוך בבני עמו? הוא שאל. תשובתנו היא: מותר לך, אם תשב בלבנון ובעזה. אבל כל עוד אתה אזרח ישראלי, התמיכה שלך צריכה להיות בגבולות הרצון לקרב בין העמים, לתמוך בשלום ובהידברות, ולא לתמוך במשט שכולו התגרות ושנאת ישראל בעזרת תמיכה עוינת.

ניהול תיקים בצורה לקויה בפרקליטות

אם מסכמים את ניהול התיקים של קצב, רמון ואולמרט, מהתקופה הקרובה בלבד, מתעוררות מספר שאלות מקצועיות, משפטיות וניהוליות.

על משפט קצב נאמר רבות, ואולי נשמע גם התייחסות מבית המשפט שייתן את פסק הדין בסוף השנה. כנ"ל לגבי ניהול תיק רמון, בו התגלו ליקויים משפטיים מהותיים ולא טכניים, כפי ההסבר של פרקליט המדינה.

אפשר להבין את פרקליט המדינה משה לדור, שיוצא להגנת הפרקליטות והתובעות. זה טבעי, זה חשוב וזה מה שמצפים ממנו. אבל לא להגיד טעינו ושגינו, להצהיר כי הייתה "תקלה" אבל לא הפרת נוהלים - זה חלש ולא מכובד. שהרי אם הייתה "תקלה" ולא מילאו את ההוראות, התוצאה המתבקשת היא "אי-קיום הוראות", שהרי אחרת זה לא היה קורה.

אבל הבעיה היא לדעתי אחרת. במקרה רמון הייתה מוטיבציית יתר, הן של המשטרה וחוקריה הבכירים והן מצד הפרקליטות. שליחת שני קציני משטרה לקוסטה-ריקה, כדי לגבות עדות מהמתלוננת, וביצוע "עימות" בווידאו מדרום-אמריקה, זה יותר מהתלהבות יתר - זה כבר איבוד פרופורציות. לא זכור לי שהמשטרה עשתה "תרגיל מעין זה", בשנים האחרונות בחקירות מסובכות הרבה יותר, אפילו בפשעים חמורים או בחקירת משפחות פשע.

לדעתי המקצועית: זאת הייתה טעות מצד רמון, במקרה הספציפי, להסכים לתרגיל מעין זה. שהרי יש הבדל מהותי וחשוב לישיבה פנים מול פנים עם המתלוננת מאשר לראותה במסך קטן, אי-שם בדרום-אמריקה - דבר הנותן למתלוננת יתרון פסיכולוגי מעשי על האפשרות להישיר מבט לעיניו של רמון, לאור הסיטואציה שהייתה לפני ואחרי ה"נשיקה".

נשיא המדינה בארוחת ערב עם ביבי

הנשיא שמעון פרס הזמין את בנימין נתניהו לארוחת ערב בבית הנשיא, ואפילו פעמיים. התקשורת והפרשנים למדו מכך, שמאחר שביבי הגיע עם רעייתו שרה, הנשיא עשה מאמץ לשכנע את שרה להסכים לממשלת אחדות ולצרף את ציפי לבני.

עכשיו זה ברור: נתניהו הוא עלה תאנה לממשלת ימין, שרה היא ראש ממשלת הצללים, היא שקובעת אם קדימה בפנים או גומרת בחוץ, כמו שהיה אחרי הבחירות.

כשנשיא המדינה מזמין את ביבי לארוחת ערב, האם מישהו מהפרשנים והתקשורת הבין או תיאר לעצמו שהוא צריך לבוא לבד. איפה הנימוס הפולני, מאיפה השאיפה לתקוף את שרה בכל הזדמנות הגם שהיא לא אשמה והיא על תקן אשתו-של.

צעדת שליט ומבצע "עופרת יצוקה"

בדבר אחד עקרוני צודקים מארגני צעדת שליט. "מבצע עופרת יצוקה", בכל הנוגע לתוצאות שחרור שליט מהשבי, היה כישלון מהדהד. כפי שאמרתי כבר בעבר, במאמר באתר זה, המבצע הצליח מבחינה צבאית אך נכשל מבחינה מדינית.

לא נתנו לצה"ל לנצח, לא נתנו לצה"ל לגמור, לא נתנו לצה"ל לחסל ולרסק את שלטון חמאס ונסוגו משערי עזה, ללא קלפים למיקוח וללא ערבויות מבצעיות גם בפרשת שליט וגם לעתיד הרצועה בשלטון חמאס. בשפה ציורית הלקוחה מעולם האיגרוף, הייתי מתאר זאת כך: החמאס דומה למתאגרף שחוטף מכות קשות לאורך עשרה סיבובים, הוא נראה "גרוגי", מטושטש, לפני כניעה, ואז המתאגרף המוביל (צה"ל) מפסיק את הקרב ועוזב הזירה. חמאס צוהל, טוען לניצחון וממשיך בירי קסאמים עד לימים אלו לעבר ישראל.

התוצאה - חמאס התחזק, העולם מתחיל להתרגל אליו ולתמוך בו, ואנחנו ממשיכים "להתברבר" עם אבו-מאזן, שהוא אימפוטנט פוליטי, שלא מסוגל להוביל ולהחליט. חוששני שבסוף ניאלץ לעשות "סיבוב" נוסף בעזה, דוגמת המלחמה בעירק, כי מה שלא מסיימים בפעם ראשונה, יש להשלים בסיבוב נוסף.

תאריך:  05/07/2010   |   עודכן:  05/07/2010
עו"ד אברהם פכטר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הרהורים בענייני דיומא
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
רונן גולדשטיין
6/07/10 07:49
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גם ברשימה זו אבקש להתמקד רק באפיזודה אחת מחייו של לובה אליאב, אפיזודה אחת המעידה, שאם החברה הישראלית וקובעי המדיניות היו קשובים יותר ללובה ומאמצים את דרכו, היינו היום במקום אחר.
05/07/2010  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
"עונת הציד החלה" הכתירו בעיתון 'הארץ' את קריאתם האמיצה של חברי-כנסת ובראשם שר החינוך לבדוק את ההטיה האנטי-ציונית באקדמיה, ובעיקר את הקלות שבה מרצים המקבלים את שכרם מהמדינה קוראים לחרם אקדמי, כלכלי, תרבותי ופוליטי עליה. איזו אירוניה: מי שאבותיהם המציאו את ה"סזון" למדו לצווח "מקארתיזם", כל אימת שהחלק הבריא בציבור הישראלי מתקומם נגד מגמות ההתאבדות המסתמנות בתוכנו.
05/07/2010  |  דרור אידר  |   מאמרים
בנימין זאב הרצל היה מתהפך בקברו אילו היה קורא את הראיון המדכא עם פרופ' זאב דגני (ידיעות אחרונות, מוסף 7 ימים, 2.7.10), שלמרבית האירוניה מנהל את הגימנסיה הרצליה, בית הספר התיכון העברי הראשון בעולם, הנושא בגאווה את שמו של חוזה המדינה.
05/07/2010  |  גורי גרוסמן  |   מאמרים
נדמה כי אם לא הייתה מתרחשת פרשת עמנואל, לא היינו יודעים כי אנחנו גזעניים, מפירי שלטון חוק, דוגלים בהפרדות משונות ואנטי-דמוקרטיים. כל פעם מחדש, קבוצת חרדים מעוררת מחדש את ה"מחנה השני", שאינו חרדי, שאינו דתי. האיחוד הזה מזויף והאיחוד הזה זמני - עד לפרשה הבאה.
05/07/2010  |  אורן קאשי  |   מאמרים
איש אינו יכול לדעת בדיוק מה משמעות הסבל האנושי, הכמעט גהינומי, שהפך להיות חלק בלתי נפרד מחיי היום-יום של משפחת שליט, שבנה, גלעד, השבוי בידי מרצחי החמאס, נמק בכלא אפל, אולי מתחת לפני האדמה, ואין לו מושיע. יום ועוד יום, כל שעות הערנות, מציקה למשפחת שליט המחשבה הטורדנית מה יהיה גורלו של גלעד, האם יראה אור יום, האם ישוחרר, האם ייוותר בחיים, או האם יאבד בתהומות הנשייה כמו רון ארד ולא יהיה לו זכר. כנראה מן הטעם הזה של הזדהות עם הסבל הבל-יתואר הזה, חברו רבבות ישראלים טובים אל הצעדה שמובילה המשפחה לירושלים, במעין מחאה-התרסה, כדי ללחוץ על ראש הממשלה בנימין נתניהו לפעול בנחישות ובמהירות למען שחרור גלעד אפילו "בכל מחיר".
05/07/2010  |  עמי דור-און  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   פרשת המשט לעזה - ההסתבכות  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   חטיפת גלעד שליט  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי  
טורקיש איירליינס מצטמצמת בישראל: פחות טיסות ומטוסים קטנים  /  זוהר בלומנקרנץ
אובמה הזהיר את ארדואן מחקירה בינלאומית  /  תלם יהב
טורקיה איימה: נסגור לחלוטין את השמיים  /  איציק וולף
גם מטאטא יכול לירות  /  אורי אבנרי
לירות על-מנת להרוג  /  ד"ר אברהם בן-עזרא
החפיף של טירקל  /  עו"ד יוסי דר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il