|   15:07:40
דלג
  יועז הנדל  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
יואב גלנט מבקר חייל שנפצע במבצע עופרת יצוקה [צילום: דו"צ]

השאלות, הספקולציות והריח הרע

עוד לא ידוע מי עומד מאחורי המסמך ואיך הגיע לידיו של אמנון אברמוביץ', אך ברור כבר שההדלפה הצליחה בדבר אחד - רכבת המינויים המתוכננת הוסטה לכיוון שונה לגמרי מזה שהיה ידוע עד לפני שבוע אם עד עכשיו המועמד הטבעי היה גלנט ואחריו אייזנקוט, הרי שיש כבר מי שמשך את הימורו על גלנט. בעיני הציבור כבר דבק בו כתם של פוליטיקאי גם אייזנקוט ניזוק בעקיפין
18/08/2010  |   יועז הנדל   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
לאלוף גלנט יש שאיפות להיות רמטכ"ל, ורבים טוענים שיש לו גם היכולת. אחד המאפיינים הבולטים שלו, על-פי מי שסובב אותו בצבא, הוא האינטליגנציה. גלנט אומנם גדל עם סכין בין השיניים, אבל בכל פעם שהוריד את הסכין לתקופה קצרה הוא דאג ללמוד. להשקעה שלו יש תוצרים נראים לעין

בסיפור של מסמך גלנט אפשר למצוא הכול חוץ מאשמים מוחלטים. יש בו אלופים שרוצים לזכות בכס הרמטכ"ל, יש בו מריבות אישיות בין שר ביטחון למפקד הצבא, ויש בו הרבה מאוד דוברים שבוחשים בהנאה בקלחת הצבאית.

בזמן שכלי התקשורת התחרו ביניהם על תפקיד שוטר התנועה שמזהה חציית קווים אדומים, נזכרו לובשי מדים עם שערות שיבה כי אין חדש תחת השמש. ככל שמתקרבים לצמרת הפירמידה כך נשרפים משמש הפוליטיקה. אלה החיים. תככים ומאוויים קיימים גם במסלול הקידום הצבאי. ההבדל המרכזי בין מה שהיה בעבר למה שקורה היום הוא שאם בעבר התככנים והבוחשים היו גלויים לעין המתבונן המעמיק, הרי שהיום מונח על שולחן המשטרה מסמך שאיש לא כתב אותו. מסמך אלמוני שפוטנציאל ההשפעה שלו על דמותו של צה"ל בחמש השנים הקרובות הוא אדיר.

בדקות שלאחר חשיפת המסמך בידי רוני דניאל ואמנון אברמוביץ' בערוץ 2 התחילו השאלות לצוץ מעצמן. לאלוף גלנט יש שאיפות להיות רמטכ"ל, ורבים טוענים שיש לו גם היכולת. אחד המאפיינים הבולטים שלו, על-פי מי שסובב אותו בצבא, הוא האינטליגנציה. גלנט אומנם גדל עם סכין בין השיניים, אבל בכל פעם שהוריד את הסכין לתקופה קצרה הוא דאג ללמוד. להשקעה שלו יש תוצרים נראים לעין. הוא בעל השכלה צבאית רחבה, אדם שיודע להתמצא גם בסביבה הפוליטית. יש כאלה שראו את היכולות הללו ובעיקר את החיבור לפוליטיקה כמגרעה. יכול להיות, אבל מה שבטוח הוא שגלנט מספיק חכם כדי לא ליפול למלכודת של מסמך כל כך בוטה נגד אלופים במטה הכללי, מסמך שכבר ברגע הראשון שמעיינים בו ברור שהפוטנציאל העיקרי שלו הוא נזק במקרה של דליפה. אם תרצו, זאת סיבה מספיק טובה להניח שהאלוף גלנט לא היה מעורב בכתיבת המסמך.

מכאן צמחה בימים האחרונים הספקולציה השנייה - חברים טובים. בעידן של תקשורת ודיווחים שוטפים על כוחם של ממליכי מלכים דוגמת רני רהב ואייל ארד, יכול להיות שמישהו החליט שהגיע הזמן לדאוג שגלנט יתקדם בדרכו של עולם - בעזרת יחצ"נים. קבוצת החברים הזאת יכולה הייתה לצוץ מתוך חבריו מהשייטת, שעמם הוא שומר על קשר גם היום, ואפילו ממעגלים רחוקים יותר.

בסופו של דבר, כל מה שכתוב במסמך מחובר למציאות. היריבים, נקודות התורפה שלהם והדרך הנכונה להציג את אלוף פיקוד דרום. לו היה מדובר בבחירות, מסמך מהסוג הזה היה פק"ל חובה בכל מטה עירוני. אלא שפה מדובר בצבא. אפשר לשער שחלק מהדברים שכתובים במסמך חלפו בראשו של גלנט, כפי שחולפות מחשבות דומות בראשם של המתמודדים האחרים, אלא שרק 'מקורבים' שלא מבינים את פוטנציאל הנזק היו יכולים להעלות אותן על כתב, לשבור את הכלים.

ועדיין, השאלות איך מסמך כזה של קבוצת נאמנים דולף לערוץ 2, ולמי יש אינטרס להטביע את הלוגו של משרד יחסי הציבור שבבעלות אייל ארד, נותרו פתוחות. התשובות טמונות באפשרויות הנוספות.

אינרציה חיובית
מסר בעייתי לצבא. קפלינסקי [פלאש 90]

הפרשה, ובעיקר החקירה, רק בתחילת הדרך. ככל ששמו של גלנט ימשיך להתנוסס בכותרות העיתונים, כך סביר להניח יתרבו השפנים האפשריים בכובע. יש מי שמברך על ההחלטה של ברק להתחיל את סבב שיחות המועמדים במועד מוקדם – כך לפחות יש מספיק זמן להתמודד עם הבלת"מים (אירועים בלתי מתוכננים).

משפט אזהרה לסיום: בשבועות הקרובים צפויה נטייה תקשורתית להציג את מערך המועמדים החדש (שוב, בהנחה שגלנט מוכתם), בצבעים מאוד חדים. זה ראוי וזה לא ראוי. זה בעל ניסיון מבצעי עשיר והשני סתם פרווה.

האמת היא שמרבית השמות שנזרקים לחלל הקריה בימים האחרונים ראויים. אף אחד מהם לא דומה לנפוליאון, אבל לכל אחד מהם ניסיון מספיק לפקד על הצבא גם בשנים הקשות שלפנינו. לצה"ל שלאחר עידן אשכנזי יש כוח אינרציה חיובי מאוד, ואיש מהם לא עשוי לקלקל אותו. אם בוחנים את רשימת הרמטכ"לים לדורותיהם מגלים שלפני בחירה מפתיעה, וגם לאחריה, תמיד נלוו לאירוע ספקולציות שליליות. לכן, אפשר לקרוא את הפרסומים בתקשורת גם בעין ביקורתית, ולזכור שהמבחן היחיד שממנו אפשר ללמוד על מפקד צבאי עליון הוא מבחן הזמן והמלחמה.

איש הצפרדע שהפך למלך הדרום
גנץ. אולי פשרה נוספת כרמטכ"ל [דו"צ]

בסופו של דבר, כל מה שכתוב במסמך מחובר למציאות. היריבים, נקודות התורפה שלהם והדרך הנכונה להציג את אלוף פיקוד דרום. לו היה מדובר בבחירות, מסמך מהסוג הזה היה פק"ל חובה בכל מטה עירוני. אלא שפה מדובר בצבא. אפשר לשער שחלק מהדברים שכתובים במסמך חלפו בראשו של גלנט, אך רק 'מקורבים' שלא מבינים את פוטנציאל הנזק היו יכולים להעלות אותם על כתב

ה'יריב' הבולט ביותר של גלנט הוא הרמטכ"ל אשכנזי. חתול שחור עבר ביניהם מאז מבצע 'עופרת יצוקה'. בתקשורת הציגו את עניין חלוקת הקרדיטים כגורם למריבה. כביכול, כל אחד מהם נעלב מהכתרים שיוחסו לאחר. הסיבה האמיתית הסתתרה דווקא בקומה 14 בקריה - במשרד הביטחון. אהוד ברק היה זה שבלית ברירה אישר את המבצע, והוא גם זה שעצר אותו כשנדמה היה לו שצה"ל הגיע לשיא. ההחלטה של ברק, הביצוע והבישול של לובשי המדים.

בפיקוד דרום התאמנו על המבצע במשך שנתיים. במטה הכללי הציגו אותו שוב ושוב למקבלי ההחלטות, הסבירו, דחפו. בימים כתיקונם, הקרדיט מגיע לכל המשתתפים בפעילות, עד רמת האוגדונר ומפקדי החטיבות. אלא שבאווירה שנוצרה סביב 'עופרת יצוקה', הציבור רצה גיבורים. בבאר-שבע נתלו שלטים ברחובות: 'גלנט, אנחנו אוהבים אותך'. בעיתונים פורסמו כתבות תחקיר על קדנציית אשכנזי, ובהן סופרלטיבים על גלנט איש הצפרדע שהפך למלך הדרום. רק לאהוד ברק, כמו בשיר הילדים, לא נשאר. כשפרשנים ביטחוניים החלו לשאול על תהליך קבלת ההחלטות, ולתהות למה המבצע הסתיים דווקא במועד שבו הסתיים, החלה גם מסכת הכפשות הדדיות. מריבת קרדיטים בין גלנט, שהפך לפתע ליד ימינו של ברק, לבין אשכנזי.

בסבב המינויים שבא לאחר מכן עלו הקלפים על השולחן. ברק לא הסכים שאייזנקוט, ממקורביו של אשכנזי, יתמנה לסגן הרמטכ"ל. אשכנזי, שמינוי הסגן שלו נמצא בתחום אחריותו, לא הסכים שגלנט יתמנה. כך נבחר האלוף גנץ.

מאחורי הקלעים התקוטטו ראש הלשכה של ברק יוני קורן ודובר צה"ל אבי בניהו זה עם זה. כל אחד דאג לבוס שלו בדרכו. המתח היה גלוי וידוע. מספיק היה לדבר עם אחד מהם כדי להבין את 'החיבה ההדדית'. כאמור, עד כאן אפשר היה להתייחס לעניין כמריבות טיפוסיות לעונת ההתמודדות על כיסא המפקד הצבאי העליון, מריבות ששיאן בזימון שהגיש אהוד ברק למועמדים, ללא ידיעת הרמטכ"ל, באותו שבוע שבו נורו רקטות בדרום והתנהלו חילופי אש עם צבא לבנון בצפון.

ואז נוצר המסמך.

כולם בבוץ
ניזוק גם הוא מהפרסום. אייזנקוט [דו"צ]

האפשרות שמישהו בקרבת הרמטכ"ל ייצר את המסמך היא קלושה מאוד. לאשכנזי יש אומנם בטן מלאה על ברק ועל בן בריתו גלנט - אפשר היה לחוש את זה השבוע בוועדת טירקל, בעקיצות הקטנות שבין השורות - אבל מי שמקורב אליו מכיר את הסלידה של האיש מאירועים כאלה. אמנם, אין בכך כדי לשלול את אחד מכיווני החקירה האפשריים, שלפיו מישהו באזור בניין המטכ"ל שם ידו בדרך פלאית על המסמך השלם. אותו איש מסתורין החזיק בו עד שהחליט להפוך אותו לאטרקטיבי יותר, הוסיף את הלוגו של אייל ארד מפורום החווה ודאג שיגיע באורח פלאי לתקשורת. לאיש אין ספק שהרמטכ"ל לא היה מעורב בכך. הוא ישר מדי. אבל על התפר שבין בניין המטכ"ל לבניין משרד הביטחון מסתובבים הרבה טיפוסים, וחלקם בהחלט מסוגלים לכך.

לכאורה מדובר בחקירת פוסט-מורטם. מה כבר משנה מיהו יוצר המסמך ומיהו המזייף או המדליף כשכולם מלוכלכים בבוץ. אלא שכבר עכשיו ברור שההדלפה הזאת הצליחה בדבר אחד - רכבת המינויים המתוכננת הוסטה לכיוון שונה לגמרי מזה שהיה ידוע לפני שבוע.

אם עד עכשיו המועמד הטבעי היה גלנט ואחריו אייזנקוט, שני האלופים הבכירים ברשימה, הרי שעכשיו יש כבר מי שמשך את הימורו על גלנט. בעיני הציבור כבר דבק בו כתם של פוליטיקאי. האפשרות היחידה שממנה הוא יוצא חלק היא זיוף שנעשה לשם הכפשה. הבעיה עם האפשרות הזאת היא תוצרי החקירה, או נכון יותר: מהירות החקירה. כדי לנקות את גלנט לחלוטין המשטרה צריכה להשיג הוכחות חותכות לכך שמישהו במשרד הביטחון או בסביבת הרמטכ"ל פעל כדי להפיל אותו. התוצאות חייבות להתקבל בשלושת החודשים הקרובים, כדי להשאיר מספיק זמן להכריז על הרמטכ"ל הבא. למשטרת ישראל יש הכישורים לפתור תיקים בצורה מהירה, אבל זה מעולם לא קרה כשבחקירה היו מעורבים כל כך הרבה אנשים רמי דרג. לכולם יש לו"ז צפוף ומשימות חשובות, וחוקרי המשטרה ייאלצו להתיישר על פיהם.

המועמד השני, אייזנקוט, ניזוק גם הוא מהפרסום. עכשיו ברור שבלשכת ברק יעמדו על הרגליים האחוריות מול כל מתמודד שאשכנזי יציע. כך מגיעים בסופו של דבר לכושר האלתור הישראלי - שפנים חדשים שהמתינו כל הזמן הזה בכובע. אפשרות אחת היא לקחת את אחד מהמתמודדים הנוספים שהוכנסו לרשימה כדי להעניק לה רוחב מספק. ביניהם בולט בני גנץ, אלוף ותיק וסגן הרמטכ"ל הנוכחי. גנץ היה פשרה בתור סגן רמטכ"ל, ובחירה בו כרמטכ"ל עשויה להיות פשרה חוזרת. הוא ראוי לכל הדעות, אף שאינו בן טיפוחיו של אף אחד.

שפן נוסף שמדברים עליו בשיחות הקפה בקריה הוא האלוף משה קפלינסקי, האיש שעזב לאחר מלחמת לבנון השנייה. קפלינסקי, סגן רמטכ"ל לשעבר, חבר של כולם. הוא אומנם כבר איש עסקים, ונכנס עמוק לניהול פרויקט הרכב הירוק של היזם שי אגסי, אבל מי שעוקב אחר הצהרותיו מגלה שהתבטא כי אם יקראו לו ישוב. יש תקדים למהלך כזה, אשכנזי עצמו, אלא שהחלטה למנות רמטכ"ל נוסף מבחוץ עלולה להעביר מסר בעייתי מאוד לצבא. אלופים יבינו שמוטב להשתחרר ולחכות לקריאה מאשר לעשות טעויות ולצבור כתמים בשירות פעיל.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  18/08/2010   |   עודכן:  18/08/2010
יועז הנדל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
השאלות, הספקולציות והריח הרע
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חשדנית
18/08/10 23:37
2
חשדנית
19/08/10 09:32
3
חשדנית
19/08/10 09:48
4
עין צופיה
19/08/10 11:37
5
חוסר הבנה צבאי
19/08/10 13:14
 
אז מה אתה מציע?
20/08/10 15:54
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
האקנה היא אחת מבעיות העור הנפוצות ביותר והיא מופיעה בעיקר בקרב בני נוער, אך לא רק. הזנחה והעדר טיפול אפקטיבי יכולים לגרור את ההתמודדות עם האקנה, עד לבגרות.
18/08/2010  |  הרמן וייס  |   כתבות
באינטרנט, בין הפרסומות שקופצות מול עינינו ללא הפסק, "קפצה" מול עיני עשרות פעמים פרסומת המציעה חידוני טריוויה באמצעות הסלולרי, עם פיתוי של פרס כספי גדול למנצחים. שלחתי את מספר הסלולרי שלי, התחלתי לקבל שאלות ולענות עליהם בזו אחר זו, במשך כשעה ורבע. לאחר שעניתי על כל השאלות (תשובות נכונות לדברי "המארגנים") חשבתי לעצמי שזה מסוג הדברים שכדאי להפסיק. וגם הבנתי כי פרס כלשהו לא יגיע לפתחי. שכחתי מהעניין עד אשר בחשבון הסלולרי שלי שהגיע אחרי כחודש היה סכום של 120 שקל, תמורת שיחות אלה לחברת יוניסל-טרווית-מונדיאל. (זאת ידעתי לאחר בירור עם חברת הסלולר). שאלות הטריוויה המשיכו להגיע בתדירות של פעמים ביום, אף פעם לא עניתי מחקתי אותם וחשבתי שפעלתי נכון.
18/08/2010  |  שולמית קיסרי  |   כתבות
גל מור, לשעבר מנהל הפיתוח באתר ynet וכיום הבעלים של הבלוג "חורים ברשת", יזכה לפיצוי בסך עשרות אלפי שקלים מידי חן אזולאי, הבעלים והמנהל של האתר "ניהול מקומי". כך פסק אתמול שופט בית משפט השלום בתל אביב דן מור.
18/08/2010  |  אורן פרסיקו  |   כתבות
שאלה נפוצה היא - לשם מה נחוצים לימודי ביטחון? עד לפני כעשר שנים, לימודי ביטחון לאומי היו נדירים באקדמיות בישראל. נושאי ביטחון, אם נלמדו, נכללו בתחומי מדע המדינה, היסטוריה ובמידה מסוימת גם במחקרים סוציולוגיים. לכאורה וגם כמסורת, ענייני הביטחון נחשבו כנחלה בלעדית עליה מופקדים הממשלה, צה"ל ומשרד הביטחון. הייתה לכך הצדקה בתקופה שבה אחת לכמה שנים פרצה מלחמה. צה"ל, שהתכונן למלחמה, גייס את משרתי המילואים, המלחמה נמשכה ימים או שבועות אחדים והמדינה והחברה חזרו לשגרה.
18/08/2010  |  דב תמרי  |   כתבות
הקיץ בעיצומו, החמסינים מכים בנו ללא רחם, הלחות, המזגנים - כל אלה מותירים את חותמם גם על העור שלנו. איך בכל זאת ניתן למזער את פגעי הקיץ לעורנו?
18/08/2010  |  ד"ר להבית אקרמן  |   כתבות
רשימות נוספות   /   פרשת הרפז  /  מי ומי    / 
לא אקטואלי  /  עדי ארבל
שואלים את אדוארד   /  אדוארד אטלר
עיר עם ועדת אכלוס  /  אלישיב רייכנר
נפש חולה בגוף בריא   /  חגית כהן
לתפוס את המחר בקרניו  /  חגית כהן
האדומה האחרונה  /  דוד מרחב
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
גם אני נמניתי על השואלים מדוע פרשת "מצורע", פרשה לא נעימה, על כל נגעיה הקשים מופיעה ערב חג הפסח חג החרות
דרור גרין
דרור גרין
יש סוג נוסף של בני-אדם, ואלו הם בעלי האישיות הפסיכופתית    לפסיכופתים אין סולם ערכים, והאישיות שלהם ריקה    הם אנוכיים באופן טבעי, והם מאמצים, כמו טפילים, את מחשבותיהם והישגיהם של אח...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il