|   15:07:40
דלג
  ענבל בר-און  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

נפגע רשלנות רפואית יפוצה ב-3 מיליון ש"ח

התובע, נפגע תאונת עבודה, נכנס לניתוח בגבו, ממנו יצא עם פריצת דיסק בעמוד השדרה הצווארי ועם בעיות נוירולוגיות ואורולוגיות קשות הנתבעים לא הוכיחו כי לא התרשלו ועל כן חויבו עם זאת, נפסק כי התובע מפריז בתיאור נזקיו
13/09/2010  |   ענבל בר-און   |   פסיקה   |   תגובות
כן, הרופא התרשל, ולא, הנזק לא היה חמור כפי שהתובע תיאר. וחלקו נגרם בידי תאונת עבודה קודמת [יח"צ]

רשלנות במשפט
ענבל בר-און
רשלנות הינה סטייה מסטנרט התנהגות סביר * בית המשפט יקבע את סטנדרט ההתנהגות הסביר * ניתן לתבוע ברשלנות רופאים, עורכי דין, רשויות שלטון ובמקרים נדירים אף שופטים
לרשימה המלאה

קשר סיבתי במשפט
ענבל בר-און
בכדי להשית על מזיק פיצוי נזיקי על הניזק להוכיח קשר סיבתי בין העוולה לבין הנזק * בכדי להרשיע אדם בעבירת תוצאה יש להוכיח קשר סיבתי בין ביצוע העבירה לבין התוצאה האסורה * מהו אותו 'קשר סיבתי'?
לרשימה המלאה

לשופט בית המשפט המחוזי, יוסף שפירא, פסק לנפגע תאונת עבודה אשר נפגע לאחר מכן ברשלנות רפואית סכום בן 7 ספרות בסך של 3,456,684 ש"ח, בגין מגוון של נזקים אשר נבעו מניתוח רשלני אשר נועד למתן את תוצאותיה האסוניות של תאונת עבודה, אך בסופו של יום אך ורק החמיר נזקים אלו. מדובר במנהל באתר בניה אשר נפל וידיו פשוטות קדימה על הארץ, ורצועת הכתף שלו נפגעה. הוא טופל בטיפול שמרני, שלא הפיג את הכאבים, עד שהומלץ לו בידי הנתבע, ד"ר גדעון מן, להכנס לניתוח, מה שהתובע עשה בחלוף מספר שבועות.

מן הניתוח יצא התובע כשידו על ראשו, עם מגוון נכויות קשות, חלקן אף מביכות (כגון בתחום האורולוגי או הגסטרואנטרולוגי, ועם כושר עבודה מופחת.

עם זאת, בית המשפט מצא כי התובע מפריז ומעצים את נזקיו בכוונת תחילה בכדי לזכות בפיצוי מוגבר, ורבות מטענותיו נדחו או הופחת עוקצן ע"י הפחתת גובה הפיצוי שהוא דרש לכדי פיצוי ריאלי, בידי בית המשפט. כך לדוגמה הגם שהתובע גרס כי הוא לוקה בנכות פסיכיאטרית או פסיכולוגית, בפועל לא זו בלבד שהוא לא הביא כל מומחה להעיד על נזקיו בתחום זה אלא נמצא כי חרף האירוע הוא מקיים חיי חברה פעילים. זאת ועוד - הגם שהתובע ניסה להציג את עצמו כאומלל שאינו עובד כלל, ומגיע לאתר הבניה אותו ניהל "אך ורק בכדי לפגוש חברים", בפועל נתגלה כי הוא מגיע לשם כדי לעבוד, גם אם עבודתו כעת משרדית יותר מאשר 'בשטח'. כן נתגלה כי התובע יכול לנהוג הגם שהוא טען כי אינו יכול לסובב את צווארו, ועליו לסובב את כל גופו בכדי להסתכל אחורנית או לצדדים. בית המשפט מצא כי גם טענה זו מופרזת.

כן גרס התובע כי הוא נהג לבצע את עבודות הבית טרם הניתוח הכושל וכעת הוא נזקק לעזרה בתשלום אולם נמצא בחקירה נגדית כי אשתו ביצעה את כל עבודות הבית טרם הניתוח הרשלני בכל מקרה.

גם גרסתו כי הוא מקבל עזרה בעבודות הבית ובצרכי היום יום מחבר נסתרה, כי לא זו בלבד ש"חבר" זה לא הובא לעדות, אף שמו של "חבר" דמיוני זה לא אוזכר.

ועם זאת, חרף נטייתו של התובע להפרזות, יתכן ומתוך אמונתו שאחרת לא יקבל כל פיצוי, ויתכן שמתוך השראתה של השיטה האדברסרית, אשר דורשת מן התובעים להעצים נזקיהם ומן הנתבעים להכחיש את עצם קיומו של האירוע ו"לחילופין", כפי שנהוג לאמר בשפה המשפטית, לטעות כי האירוע לא גרם לנזק וכל הנזקים נגרמו עקב נכות קודמות או מאוחרת של התובע (זו הרטוריקה המניפולטיבית המשפטית- הבאנליות של האוורליזם), בית המשפט פסק לו פיצויים נכבדים בשורה של סעיפים אשר הסתכמו בקרוב ל 3.5 מיליון שקלים. כך לדוגמה בסעיף הכאב וסבל פסק בית המשפט לתובע סכום של כ 650 אלף שקלים שכן הגם שנכויותיו האורולוגיות והגסטרואנתרולוגיות אינן גורמות מגבלה תפקודית הן גורמות מבוכה ובושה. כן נפסקו לו הפסדי השתכרות ופנסיה על-פי תחשיב ולפיו שכרו הקודם עמד על 40 אלף ש"חלחודש בממוצע.

השופט שפירא דן בתיקון 102 לחוק הביטוח הלאומי ולפיו - אם הביטוח הלאומי שילם לנפגע תאונת עבודה פיצויים בגין נזק שנגרם גם עקב הרשלנות הרפואית - הוא לא יוכל לבוא אל המוסדות הרפואיים בתביעת שיבוב - ובתמורה יעבירו המוסדות הרפואיים סכום קבוע למוסד לביטוח לאומי כל שנה. ההסדר נועד להגיע לעמק השווה ולמנוע התדיינות מיותרת בין המוסד לביטוח לאומי לבין בתי חולים ממשלתיים וקופות החולים. ועם זאת, נפסק כי והיה ועל-פי חוות הדעת האקטוארית סכום הגמלאות שיקבע לתובע מנכות בעבודה (שכן היקף נכות זו רחב יותר מאשר הנכות כתוצאה מההתרשלות הרפואית - הנכות בגין ההתרשלות הרפואית הגיעה כדי 20% והנכות כתוצאה מהפגיעה בעבודה הועמדה על 100%) יהא גבוה יותר וסכום הפיצוי הנזיקי 'יבלע' בסכום זה, עדיין ישולם לתובע רבע מן הסכום שנפסק לו, וזאת לאור ניתוח נכון של תכלית התיקון.

עוד נקבעה בפסק הדין קביעה מעניינת באשר לחובתו של תובע לשתף פעולה עם בדיקות רפואיות מטעם הנתבעים - חובה הנובעת מן החובה המוטלת בסדר הדין האזרחי על צדדים 'לחשוף את כל קלפיהם' - נפסק כי מקום בו הבדיקה פולשנית או מסוכנת, רשאי התובע לסרב לה וסירובו לא יזקף לזכותו.

בית המשפט ביסס את הקביעה ולפיה הנתבעים התרשלו על כלל "הדבר מדבר בעדו" ואשר לפיו מקום בו נזק אירע במקום שהיה בשליטת הנתבע והתובע לא יודע ולא יכול לדעת כיצד אירע הנזק (לדוגמה כי היה מורדם) ומן הנסיבות מתבקשת יותר המסקנה כי הנתבע התרשל מאשר שלא התרשל - עובר נטל ההוכחה אל הנתבעים להוכיח שלא התרשלו.

במהלך החקירה הנגדית ניסה ב"כ התובע לחלץ מן הנתבעים מה אירע בניתוח - אך בלא הצלחה יתרה, הנתבעים התחמקו, התחכמו, התפלפלו, דיברו על תיאוריות ברפואה ועל הסתברויות, אך בשורה התחתונה נמנעו מלהביא לעדות אנשי סגל רפואי אשר יעידו מה אירע במהלך הניתוח, ובית המשפט הגיע למסקנה כי ככל הנראה במהלך הניתוח לא הונח ראשו של התובע באופן נכון וכך אירע פריצת הדיסק בעמוד השדרה הצווארי. אך בנסיבות שבהן נטל ההוכחה הוטל על הנתבעים להוכיח כי לא התרשלו, לא היה על ביהמ"ש להגיע לתיאור גרפי ומפורט של מה שאירע במהלך הניתוח, וכל עוד הנתבעים לא הצליחו להוכיח שלא התרשלו, הכף נטתה לרעתם מכוח כלל היפוך נטלי הראיה שבסעיף 41 לפקודת הנזיקין, הוא כלל הדבר מדבר בעדו.

בעצם ימים אלו מתנהלת מלחמה בין מרצים באוניברסיטאות לבין תנועת 'אם תרצו' באשר לנרטיב ה'ראוי' לתיאור ההיסטוריה הישראלית והציונית. דומה כי 'מלחמת גרסאות' אינה אך ורק נחלתה של הפוליטיקה באשר למה שאירע ב 48 (נכבה או עצמאות) אלא היא נחלתו של כל הליך משפטי אדברסרי. בכל הליך משפטי נוהג כל צד להקצין את עמדותיו, מתוך הנחה שככל שהחבל ימתח לכיוון שלו, נקודת האמצע שתיבצע בידי השופט תהא קרובה יותר לעמדתו. עם זאת - בהליך זה 'מתיחת החבל' מצד התובע הייתה מוקצנת ביותר, והוא הפריז בתיאור נזקיו, לעיתים באופן כה-לא אמין, עד שהוא הזכיר בדיבורו פוליטיקאי המבטיח הרים וגבעות לבוחריו, ועושה את היפוכו של דבר לאחר שקול הבוחר בכיסו. קריאת הדיונים בפסק הדין ממחישה עד כמה השיטה האדברסרית בה כל צד מצחצח חרבות ומפריז בתיאור והקצנת הצד שלו, לעיתים מובילה צדדים לאבסורד. מלאכת השיפוט - כפי שנעשתה בפסק דין זה - אינה אלא אמנות האיזון, הסינון והמיתון של גרסאותיהם המוקצנות של הצדדים.
ת"א 5324/03 א.ס. נ' ד"ר גדעון מן (ניתן: 7.9.10)
א.ס. נפגע בתאונת עבודה בכתפו ובעמוד השדרה, נכנס לניתוח, אשר ממנו יצא עם נכות בעמוד השדרה הצווארי ומגוון נכויות בתחומים שונים. הוא תבע את המנתח ואת המרכז הכירוגי ברשלנות רפואית. נפסק כי בנסיבות העניין חל כלל 'הדבר מדבר בעדו' ולפיו מקום בו התובע אינו יכול לדעת את נסיבות קרות הנזק יתהפך נטל הראיה ואם הנתבעים לא יוכיחו כי לא התרשלו - יחויבו ברשלנות. הנתבעים לא הצליחו להסביר מה אירע בניתוח שהוביל לתוצאה האסונית אך ניתן לשער כי לא דאגו למנח נכון לראשו של התובע, מה שהוביל לפריצת הדיסק. אולם לא נפסק כי לא ניתנה הסכמת התובע מדעת. נפסקו לתובע פיצויים בגין אובדן הכנסה, עזרת הזולת, הוצאות רפואיות, הוצאות נסיעה, כאב וסבל - אם כי לא בשיעור שביקש. נפסק כי לאור תיקון 102 לחוק הביטוח הלאומי המוסד לביטוח לאומי אינו יכול לבוא בתביעת שיבוב אל הגורמים הרפואיים המתרשלים, אולם מקום בו הפיצוי בגין ההתרשלות 'יבלע' בסכום הגמלאות מן הביטוח הלאומי (לאחר הערכת האקטואר) - יהא התובע זכאי ל 25% מן הפיצוי שיפסק לו ושאמור להבלע.

עובדות המקרה

התובע נפגע בתאונת עבודה כאשר נפל כשידיו פשוטות קדימה, נחבל בגבו ובכתפו, סבל מכאבים וטיפול שמרני לא הואיל וד"ר מן הציע לו ניתוח. התובע נכנס לניתוח. הניתוח הסתיים בסביבות השעה 23:00, היינו לאחר כ-4 שעות.

בסביבות השעה 24:30-01:00 ניסה ד"ר פרנקל, להעיר את התובע ולדבר עמו, ללא הצלחה. בשלב מסוים עזב ד"ר מן את המרכז, והותיר במקום את ד"ר פרנקל, המרדים המשמש גם כמנהל המרכז הרפואי.

בסביבות השעה 01:00-01:30 התעורר התובע. במהלך ההתאוששות, התחוור לד"ר פרנקל, כי התובע סובל מירידה בתחושה ברגל ימין וכן חולשת שרירים, וכן מתחושת נימול בשתי ידיו.

סביב השעה 03:00 לפנות בוקר, הבין ד"ר פרנקל כי משהו אינו כשורה. הוא עדכן את ד"ר מן, והאחרון תיאם את העברתו של התובע לבית החולים הדסה עין כרם. התובע התקבל בבית החולים סביב השעה 5:30 לפנות בוקר, והטיפול בו החל באופן מידי. יש לציין כי לתובעים אין כל טענה כלפי הטיפול אשר ניתן בבית החולים, ואף להיפך.

צילום MRI שבוצע בבית החולים, העלה כי התובע סובל מפריצת דיסק בארבע מחוליות עמוד השדרה הצווארי, תוך קיומו של לחץ על חוט השדרה הצווארי הגורם לנזק נוירולוגי. לאור ממצאים אלו, טופל התובע בבית החולים בתרופות וסטרואידים, ובהתייעצות בין הרופאים הוחלט לנתח את התובע בצווארו. עקב מצבו של התובע הוחלט לדחות את הניתוח במספר ימים, ובזמן זה נמשך הטיפול באמצעות סטרואידים.

ביום 26.10.99 עבר התובע ניתוח לכריתת דיסק וקיבוע עמוד השדרה עם כלוב טיטניום. כעבור שמונה ימים השתחרר התובע מבית החולים.

טענות הצדדים

טענות התובע

  • כל הממצאים מובילים למסקנה כי הייתה התרשלות כלפיו - לטענת התובע הניתוח היה רשלני ועל הנתבעים מוטל הנטל להוכיח כי לא התרשלו.

  • יש להטיל את מלוא הנזק על הנתבעים - לטענת התובע נזקיו מתאונת העבודה נבלעים בנזקיו מן הרשלנות הרפואית המאוחרת ועל כן יש לחייב את הנתבעים במלוא נזקיו.

  • התרשלות הנתבעים - התובע טוען כי הנתבעים התרשלו הן באופן הכנתו לניתוח ואי אבחון מצבו כדבעי, הן באופן ביצוע ההרדמה, הן באופן ביצוע הניתוח - המצג בו הושם, טכניקת הניתוח, רשלנות אפשרית של עוזר המנתח ומקום ביצוע הניתוח. כמו כן טוען התובע כי נטישת ד"ר מן את המרפאה, כדבריו, עוד טרם התעורר, מהווה רשלנות נוספת. בנוסף, טוען התובע כי יש לחייב את הנתבעים גם בגין אי מתן הסברים ראויים – היעדר הסכמה מדעת.

טענות המוסד לביטוח לאומי

המל"ל טוען כי הניתוח אותו עבר התובע הוביל לכל נזקיו הרבים של התובע. לטענתו, בנוסף להחמרה במצבה של הכתף, נגרמו לתובע נכויות רבות וקשות כתוצאה מהניתוח. לדברי המל"ל, הואיל ונזקים אלו נבעו כולם מהניתוח שבוצע עקב תאונת העבודה, הוכרו נכויות אלו כנכות מעבודה ושולמו לתובע תגמולים גבוהים, בהתאם לשיעור הכנסותיו קודם הניתוח.

לדברי המל"ל יש לקבוע את סכום התגמולים המשולמים על ידו בהתאם לחוות הדעת האקטוארית שהוגשה על ידי הנתבעים ובהתאם למסמכים שהוגשו על ידי המל"ל. המל"ל טוען עוד כי אין לקבל את הטענה שבידו זכות שיבוב רק ביחס לפער שבין נכותו הקודמת של התובע לנכות מלאה, הואיל ועל פי פסק דינו של בית הדין לעבודה דווקא הנכות הראשונה היא זו שמופחתת עקב הנכות המאוחרת. זאת ועוד, ההבדל בסכום התגמולים זניח, לאור עדכון בסיס השכר בהתאם לשכרו טרם תאונת העבודה השנייה גם ביחס לנכות המוקדמת.

טענות הנתבעים ביחס לטענות התובע

הנתבעים טוענים כי מדובר במצב מצער בו פרצה מחלתו הסמויה של התובע בעמוד השדרה הצווארי במהלך ביצוע הניתוח שעבר בכתפו, אולם אין כל קשר סיבתי בין הניתוח לבין פריצת הדיסק. הנתבעים טוענים כי עלה בידם להוכיח שהפגיעה בעמוד השדרה הצווארי, אשר אירעה במהלך הניתוח, אינה תוצאה של רשלנות הנתבעים, ולפיכך ניתק הקשר הסיבתי שבין נזקי התובע להתנהלות הנתבעים. לדבריהם, הוכח כי המיאלומציה הצווארית התקיימה עובר לניתוח נשוא ההליך דנן, ואף לא ניתן היה לאבחנה בבדיקה השגרתית המקובלת.

הנתבעים עומדים עוד בסיכומיהם על אמינותו הנמוכה של התובע, כפי שגם עולה מרשומות המוסד לביטוח לאומי, אשר הוכרו כרשומה מוסדית בהחלטת בית המשפט מיום 8.2.07. לדבריהם, לעובדה זו השלכה ניכרת על כל טענותיו של התובע.

הנתבעים עוד הוסיפו, כי אף אם ייקבע כי חבים הם בנזקיו של התובע, הרי שאין כל קשר סיבתי בין מרבית מרכיבי נכותו לניתוח נשוא הליך זה. כן טוענים כי אף אם ייקבע כי ישנו קשר סיבתי, אזי יש לקבוע כי תרומת הרשלנות לנכותו של התובע אינה עולה על 10%.

הנתבעים דוחים את טענת התובע בהקשר של אי הבאת העדים הרלוונטיים, וטוענים כי עדים אלו אינם רלוונטיים להליך, בעיקר לאור תפקידם השולי באירוע וחלוף הזמן. בניגוד לכך, טוענים הם כי מחדלי התובע בהבאת הראיות, בין היתר אובדן צילום MRI מהדסה, אשר היה בידי התובע והיה יכול לאשש את טענות הנתבעים ביחס לליקוי קודם, גרמו להם נזק ראייתי ניכר, ויש להטיל על התובע את נטל ההוכחה ביחס למצבו כפי שהתבטא בבדיקה זו וההשלכות שיש ליתן לממצאי הבדיקה.

עוד מוסיפים הנתבעים, כי יש להתעלם מכל טענה רפואית בדבר רשלנות בתהליך ההרדמה, הואיל והתובע לא הגיש חוות דעת רפואית בתחום זה.

טענות הנתבעים ביחס לטענות המל"ל

הנתבעים טוענים כי כל תביעתו של המל"ל נסמכת על תביעתו של התובע, לפיכך אף דינה להידחות. אולם, ככל שייקבע כי הנתבעים חבים בפיצוי התובע, אזי חוות הדעת האקטוארית מטעם המל"ל אינה תואמת את נסיבות המקרה. חוות הדעת אינה עושה כל אבחנה בין התגמולים הנובעים מהנכות שנגרמה כתוצאה ממעשי הנתבעים, לבין הנכות הקודמת אשר היתה לתובע ולזו אשר נגרמה לו כתוצאה מהפגיעה בעבודה, טרם הניתוח.

קביעות בית המשפט

האם הייתה התרשלות בשלב הטרום ניתוחי?

  • התובע סבל ממיאלופתיה צווארית קודמת טם הניתוח, האם זה היה צריך להשליך על סוג הבדיקות שבוצעו בו? - כן, בידיעה שהמנותח סובל מפתלוגיה בעמוד השדרה הצווארי, יש לשנות את סוג ההרדמה בראשית הניתוח ומשלא נעשה כן – הייתה התרשלות. כמו-כן היה צריך לבצע את הניתוח במנח שונה כאשר ידוע על פתלוגיה בעמוד השדרה הצווארי. אולם במהלך הניתוח בוצע המנח המקובל.

  • האם היה צריך לבצע את הניתוח בבית חולים? - לא כאשר יש חשש קלוש לסיבוך. קביעה שונה, לפיה בכל מקרה שישנו חשש כלשהו לסיבוך, אף אם הינו בגדר שיעור הסיבוכים הצפוי, יש לבצע את הניתוח בבתי החולים, תביא לתוצאה שניתוחים ייעשו רק בבתי חולים, כי הרי לכל הליך ניתוחי טומן בחובו סיכון מסוים. תוצאה זו תכביד על חיי החולים ועל מערכת הבריאות הציבורית באופן בלתי מידתי. הסיבוך בו לקה התובע הינו נדיר ביותר.

  • האם היה צריך לבצע בדיקות נוספות טרם הניתוח? - בהיעדר ידיעה על פתולוגיה, כפי שהיה במקרה של הנתבע, אין חובה לשלוח את החולה לבדיקות הדמיה.

  • האם הייתה התרשלות בצורת ההרדמה? - היות והמנתח לא יכול היה לדעת על קיומה של פתולוגיה טרם הניתוח, אין לקבל את הטענה כי היה עליו לשקול ביצוע הניתוח בהרדמה מסוג אחר.

  • יוצא אפוא, כי בשלב שטרם הניתוח פעל הנתבע באופן מקצועי, וההחלטות אשר התקבלו בשלב זה הינן בהתאם לפרקטיקה המקובלת, באותה העת..

האם לא נתקבלה הסכמת התובע מדעת?

  • על היקפה של חובת הידוע - "כלל ידוע הוא, כי לא יבוצע טיפול רפואי באדם, מבלי שתינתן לכך הסכמתו. על הסכמה זו להיות "הסכמה מדעת", דהיינו הסכמה המבוססת על החלטה מושכלת לבחור בביצוע ההליך הרפואי, בהסתמך על כל המידע הרלוונטי להחלטה זו. כיום מוצאת חובה זו את ביטוייה בחוק זכויות החולה, התשנ"ו-1996...עם זאת, לא ניתן לדרוש, לא כעניין של מדיניות ולא מתוך ההיגיון הסביר, כי בטרם יבוצע כל הליך רפואי שהוא יידרש הרופא המטפל לשטוח בפני המטופל את אין-ספור ההשלכות והתוצאות שעשויות להיות להליך, נדירות ככל שיהיו. יתרה מכך, חובת יידוע בהיקף בלתי מוגבל לא תיטיב גם עם המטופל, אשר ימצא עצמו נחשף למידע רב מכדי שיוכל להתמודד עמו, כך שהדבר למעשה יפגע ביכולתו להגיע להחלטה מושכלת".

  • חובת הידוע באשר לסיכונים הטמונים בניתוח - "בבחינת השאלה האם אי מסירתו של סיכון מסוים הכרוך בביצוע הליך רפואי יש משום הפרה של חובת היידוע, יש לבחון את מידת שכיחותו של סיכון זה ואת מהות הסיכון המגולם בו, אל מול מידת דחיפותו של ההליך הנדרש, סיכויי הצלחתו והאלטרנטיבות המצויות לו".

  • חובת הידוע באשר לניתוח אלקטיבי, אשר לגביו נקבע כי חלה חובת יידוע מורחבת - עם זאת, יש לזכור כי גם כאשר מדובר בביצוע הליך אלקטיבי, חובת היידוע, הגם שהיא רחבה, איננה מוחלטת. גם כאן, מוטלת על הרופא החובה ליידע את המטופל רק בדבר סיכונים של ממש, בעלי רלוונטיות להליך, באופן כללי או באופן פרטני, כאשר חובה זו תתגבר ככל שמדובר בסיכון הטומן בחובו פגיעה של ממש בבריאותו של המטופל. בהתאם לרוח זו נקבע בפסיקה כי אין להתמקד בפרקטיקה הרפואית הנוהגת ביחס ליידוע המטופל, אלא בשאלה האם מטופל סביר היה רואה בסיכונים אלו מידע רלוונטי ביחס להכרעה בדבר ביצוע ההליך".

  • האם קיבל התובע במקרה דנן את מלוא ההסברים אודות הניתוח? - לתובע נתנה שהות לאחר שהוצע לו ניתוח לשקול, לשאול ולברר כל דבר אשר קשור לניתוח המיועד ועל כן לא ניתן לאמר כי לא ניתנה הסכמתו מדעת.

  • האם היה על ד"ר מן ליידע את התובע בדבר הסיכון לפריצת דיסק? - היות והסיכון הוא פחות מ 1% אין צורך להסביר על סיכון כה זניח. לאור האמור, יש לדחות את טענותיו של התובע, לפיהן נפגעה האוטונומיה שלו וכי הסכמתו ניתנה שלא מדעת.

האם הייתה התרשלות בשלב ביצוע הניתוח?

  • התקיימות כלל הדבר מדבר בעדו בנסיבות המקרה - ביחס לשלב זה, מתקיימים שלושת תנאי סעיף 41 לפקודה – אין ספק שהתובע אינו יודע ואינו יכול לדעת מה קרה במהלך הניתוח, השליטה בשלב זה הייתה בידי הנתבע באופן מלא, ולאחר בחינת מכלול הראיות טרם ניתוחן והעמדתן אלו מול אלו, יציאת התובע מחדר הניתוחים במצב קשה ממצבו טרם הניתוח, מתיישב יותר עם המסקנה כי היה כשל כלשהו במהלך הניתוח.

  • האם עלה בידי הנתבעים להוכיח כי פריצת הדיסק הייתה מתרחשת בכל מקרה בלא כל קשר לניתוח? - מרצף הרשומות, המסקנה הסבירה הינה כי מלכתחילה לא תוכנן ביצוע אקרומיופלסטיה (שהינו הליך תוך-פרקי), אלא רק תיקון הקרע בכרית המסובבת (שהינו ניתוח של השרירים הסובבים את המפרק), אולם במהלך הניתוח הוחלט לבצע גם פרוצדורה זו.

  • קשר סיבתי או נסיבתי - גם לשיטת הנתבעים תוצאות הניתוח מעידות על רשלנות אם כי לא ניתן לדעת מה אירע במהלך הניתוח שכן הנתבעים מסרבים להסביר זאת והתובע שהיה מורדם באותה עת אינו יכול לדעת. הגם שהנתבעים התפתלו והתחמקו מעדותם, עולה ממנה כי אם במהלך הניתוח ראשו של התובע לא יוצב באופן נכון – הדבר היה עלול לגרום לפריצת הדיסק בעמוד השדרה הצווארי. מה שמחשיד את הנתבעים עוד יותר הוא המנעותם מלהביא עדים חיוניים שיתמכו בגרסתם, כאילו לא הייתה התרשלות לכאורה. על-פי ההלכה הפסוקה הימנעות זו מקימה חזקה כנגד הנתבעים, לפיה הבאת עדים אלו הייתה פועלת לרעתם, משמע, במקרה דנן, כי עדים אלו, אשר אין להם כל עניין בתוצאות ההליך, היו מעידים על תקלה או אירוע חריג שאירעו במהלך הניתוח. בל נשכח כי העדים אשר הובאו מטעם הנתבעים הינם הנתבע עצמו וד"ר פרנקל – הרופא המרדים, אשר היה הבעלים של המרכז הכירורגי, ולשניהם עניין בתוצאות ההליך.

  • מעדות הנתבעים לא ניתן להגיע למסקנה ברורה - ועם זאת עולה מעדותם כי אם הניתוח היה מבוצע כראוי לא הייתה יכולה להתרחש פריצת דיסק, וכן כי טרם הניתוח לא סבל התובע כלל מתופעות שכאלו אלא אך ורק מכאבים בכתף אשר אינם נובעים מפריצת דיסק, ולאחר הניתוח החל התובע לסבול מפריצת דיסק. זאת ועוד: לתובע אירעה פריצת דיסק פתאומית, ועל כן היא לא יכולה להיות תוצאה של שינויים ניווניים 'טבעיים' אלא חייבת להיות תוצאה של אירוע חד, כגון ניתוח. יש לזכור כי מכוח עיקרון "הדבר מדבר בעדו", נטל ההוכחה מוטל על הנתבעים להראות כי לא התרשלו בעניין זה והם לא הרימו נטל זה. מה גם שסמיכות הזמנים בין אירוע הניתוח לבין פריצת הדיסק מחשידה ו'מדברת בעד עצמה'.

  • סיכום - "לאור כל האמור לעיל, אני קובע כי הנתבעים לא הרימו את הנטל להוכיח כי לא התרשלות היא זו אשר הביאה לפריצת הדיסק בעמוד השדרה הצווארי במהלך הניתוח לתיקון הקרע ברצועת הכתף, ולפיכך חבים הם בנזקי התובע".

  • האם התובע היה צפוי ללקות בפריצת דיסק בלא כל קשר לניתוח?- אין לקבל טענה זו. אף אם ייתכן שבעתיד התובע היה סובל מפריצת דיסק זו או אחרת, הרי שאין כל ודאות כי כך אכן היה קורה, ובמידה שכן, סביר להניח כי אירוע זה לא היה קורה במפתיע, וניתן היה למנוע את הנזקים אשר נגרמו לו בפריצת הדיסק במקרה דנן.

  • התנהלות הצוות הרפואי לאחר הניתוח - לא היה כל דופי בהתנהלות זו. משנודע למנתח מביתו כי התובע לא התעורר כראוי הוא דאג טלפונית לספק הוראות להעברתו לבית החולים הדסה עין כרם.

סיכום שאלת האחריות

  • "....מן המקובץ עולה כי ד"ר מן לא כשל באבחון פגיעתו של התובע ובבדיקות שערך לו ובטיפולים שנתן לו. אף ההחלטה על ביצוע הניתוח הייתה במתחם הטיפול הרפואי הסביר ואף למעלה מכך.

    בשונה מכך, הואיל והכרעתי כי ביחס לשלב זה חלה חובת ההוכחה על כתפי הנתבעים, בהיעדר הוכחה מטעמם להיעדר רשלנות בביצוע הניתוח, רשלנות אשר הביאה לפריצת הדיסק בעמוד השדרה הצווארי, אני קובע כי פריצת הדיסק אירעה עקב רשלנות בביצוע הניתוח והנתבעים חבים בפיצוי התובע בגין הנזקים שנגרמו לו. ביחס לפעולות שננקטו לאחר גילוי הפגיעה, אזי אלו נעשו באופן מהיר ויעיל, ואין לקבוע כי הנתבעים התרשלו בביצוען, ואף הוכח שאין כל משמעות רפואית לעיכוב זה או אחר בהעברת התובע לבית החולים, אם היה כזה. ...


נזקי התובע והקשר הסיבתי בינם לבין פריצת הדיסק בעמוד השדרה הצווארי

  • הנזקים להם טוען התובע - התובע טוען למגוון רחב של נכויות ולמשמעות ניכרת של כל אחת ואחת מהן על כושר השתכרותו: 48% נכות בתחום האורטופדי, 40% נכות בתחום הנוירולוגי, 20% נכות בתחום הגסטרואנטרולוגי, וכ 20% נכות בתחום האורולוגי, ובסך-הכל 84% נכות. התובע טוען גם לנכות נפשית אולם לא הביא כל ראיון בנדון.

  • הנתבעים טוענים: התובע מעצים את תלונותיו - הנתבעים טוענים כי הוכח שהתובע מאדיר את תלונותיו, עת התייצב הוא בפני המומחים, הן מטעם הביטוח הלאומי והן מטעם הצדדים, והוכח כי טענותיו סותרות רישומים מזמן אמת ברשומות רפואיות. כמו-כן, לדבריהם, גם הנכויות מהן סובל התובע אינן נובעות מהניתוח, ולפיכך אין כל קשר סיבתי בין הניתוח נשוא הליך זה לבין נכותו של התובע.

  • הנתבעים טוענים: התובע סובל מנזקיו בלא כל קשר לניתוח - נזקו האורטופדי נובע מתאונת העבודה, הוכח כי התובע סובל ממחלה ניוונית בכל חלקיו של עמוד השדרה, ולפיכך, גם פריצת הדיסק בעמוד השדרה הצווארי הייתה רק חלק מהתבטאות מחלה זו, מחלה אשר על-פי מומחה התובע הינה גנטית בעיקרה. בהמשך לכך יש לטענתם לקבוע כי חלק ניכר מנכויותיו האורטופדיות נובעות מפריצות הדיסק בחלקים אחרים של עמוד השדרה ולא מפריצת הדיסק בעמוד השדרה הצווארי, וכן ניתן לייחס את הפגיעה בעמוד השדרה הצווארי לאופן נפילתו – עם ידיים מושטות לפנים. הנתבעים מכחישים גם קשר סיבתי בין נכותו הנוירולוגית של התובע לבין הניתוח, ומכחישים את הנכות האורולוגית.

  • נכותו האורטופדית של התובע - התובע מעצים תלונותיו, יש ליחס לו נכות של כ – 10% בגין מגבלה קלה בצוואר. עם זאת, היות ופריצת הדיסק אירעה עקב הניתוח, יש לקבוע כי הנכות האורטופדית שנותרה עקב המגבלה בתנועת הצוואר נובעת עקב הרשלנות בניתוח ומתקיים קשר סיבתי ביניהם.

  • הנכות הנוירולוגית - לאור כך, אני קובע כי לתובע לא נותרה נכות נוירולוגית הנובעת מהפגיעה בעמוד השדרה בצווארי. על אין אין צורך להדרש לשאלת הקשר הסיבתי אולם גם במידה והייתה נותרת לתובע נכות בתחום זה, עדיין היה צורך לבחון האם הפגיעה בגפיו של התובע נובעת ממחלת עמוד השדרה המותני, וזו אפשרות סבירה.

  • הנכות הגסטרואנתרולוגית - סוגיית קיומו של קשר סיבתי בין פריצת הדיסק בעמוד השדרה הצווארי לבין הנכות הגסטרואנתרולוגית, נותרה עמומה, מה גם שפגיעה זו נתגלתה באיחור יחסית. בידוע, כי כאשר לאדם מספר פגיעות, חלקן יותר משמעותיות וחלקן פחותות מהן, מתייחס הוא בתחילה לפגיעות המקשות על חייו באופן ניכר, ורק בשלב יותר מאוחר בודק הוא את יתר הדברים. בנוסף, אדם מן היישוב אינו אמור לקשור בין פריצת הדיסק הצווארי לבין פגיעה גסטרואנתולוגית, קשר אשר אף המומחים בהליך זה נחלקים בדבר קיומו. אין בהיצרות תעלת עמוד השדרה בכדי להסביר תופעה זו: המסקנה המתבקשת היא כי הפגיעה הגסטרואנתורולוגית הינה תוצאה של הניתוח שבוצע ברשלנות.

  • הפגיעה האורולוגית של התובע - התובע סירב לשתף פעולה עם בדיקת תבחין לחץ. הואיל ולאור הממצאים הרפואיים התובע אינו סובל מהפרעה חסימתית, ומאחר שמומחה הנתבעים לא העלה אפשרות נוספת אשר יכולה להוות תחליף לפגיעה העצבית, הרי שגם אליבא חוות דעתו, אף ללא קיומה של בדיקת תבחין הלחץ, ניתן להסיק כי התובע סובל מפגיעה עצבית בכיס השתן. לו היה התובע נעתר לביצוע בדיקת תבחין הלחץ, ניתן היה לקבל תשובה ודאית וחד-משמעית, וסירובו לבצע בדיקה זו מהווה סירוב או אי היענות מספקת בהתאם לתקנות 128(א) ו- 137(ב) לתקנות סדר הדין האזרחי, התשמ"ד- 1984. על-אף זאת, אין לזקוף זאת לחובתו מאחר, כפי שכבר נפסק לא פעם, כאשר מדובר בבדיקה פולשנית ובעלת סיכון ובמקום בו ניתן להסתפק בתוצאות הבדיקות הקיימות, סירוב זה הינו בגדר הצדק סביר (ראו: בר"ע 305/80 רפאל שילה נ' שלמה רצקובסקי, פ"ד לה(3), 449, 450-451 (1981); בר"ע (חי') 277/96 משה לב נ' דשנים וחומרים כימיים בע"מ, פ"מ תשנ"ו(3) 167 (1996); ת"א (שלום ת"א) 61697/06 שפיגלר מיכל נ' ד"ר אדריאן אברהם, תק-של 2007(2), 17728 (2007)). נוסף על כך, גם מומחה הנתבעים אינו חולק על אפשרות קיומה של פגיעה עצבית, אלא הוא סובר כי מדובר בפגיעה משולבת הכוללת אף הפרעה חסימתית. על-אף שהתובע סובל ממחלת ניוונית בעמוד השדרה המותני, טרם נגרם לו נזק עצבי ממקור זה, ומשמעות הדבר כי לא ניתן לייחס את הפגיעה העצבית בכיס השתן למחלה זו.

הגריעה מכושר ההשתכרות של התובע

נכותו הרפואית של הניזוק מהווה אך את אחד המדדים על פיהם נקבעת הגריעה מכושר השתכרותו, גריעה המהווה את הבסיס לקביעת הפיצויים. במקרה דנן, אין לאמר כי שיעורה של הגריעה בכושר השתכרותו של התובע הנובעת מהעוולה נשוא הליך זה זהה לשיעור הנכות הרפואית. אין קשר סיבתי רפואי בין הפגיעה הצווארית, אשר השפיעה על צידו הימני של גופו של התובע לבין הפגיעה התפקודית המתועדת ברגליו של התובע, הפוגעות ביציבותו ובהליכתו, שהינה בצד השמאלי של גופו. זו נובעת ממחלת הדיסק המתני. חשוב לציין כי בשונה מהעולה מהתיעוד ביחס לתקופה שטרם הניתוח, שם תועדו כאבים ברגלו השמאלית של התובע, אולם ללא מגבלה תפקודית, בתיעוד הרפואי ביחס לכאבים בצדו השמאלי של התובע בתקופה שלאחר הניתוח כבר מתועדת בעיה תפקודית משמעותית ואי יכולת לעמוד על רגל שמאל. עם זאת, לא ניתן לאמר כי לתובע מגבלה תפקודית בצוואר, והוא יכול להזיז את צווארו ימינה ושמאלה, שאחרת, היו פוסלים את רשיון הנהיגה שלו, מה שלא נעשה: זאת ועוד: למרות שהתובע ניסה לצייר מצג כאילו אינו עובד כלל, ומגיע לאתר הבניה (במקצועו הוא מנהל באתר בניה) לשם ה"אהבה" או ה"כיף" או "שיחה עם האחים" (שותפיו לחברת הבניה) – מן העדויות עלה כי הוא עובד שם. מן המקובץ עולה כי מרבית נכויותיו של התובע אינן מהוות נכויות תפקודיות, בוודאי ביחס למקצועו של התובע, ועיקר הפגיעה בתפקודו, אם ישנה כזו, אינה נובעת מפגיעתו באירועים נשוא הליך זה, אלא ממחלת עמוד השדרה המותני. נכותו של התובע הנובעת מהאירועים נשוא הליך זה כמעט ואינה מגבילה אותו בעבודה כמנהל עבודה. בנוסף, לתובע כישורים טובים היכולים לאפשר לו לעסוק, בין אם במסגרת החברה ובין במסגרות אחרות, בתחומים אשר בהם עסק כחלק מתפקידו כמנהל עבודה. "על-אף זאת, למגבלה בתנועתיות הצוואר ישנה משמעות תפקודית בחיי היום יום, ואני אף מקבל את עמדת מומחי התובע שנכותו, בעיקר בתחום האורולוגי, תהפוך למגבלה יותר משמעותית עם השנים. לאור כך, אני מעמיד את הגריעה מכושר השתכרותו של התובע בשיעור 20% לצמיתות".

  • הפיצוי בגין אובדן כושר ההשתכרות - בתצהירו טען התובע כי טרם הניתוח נשוא הליך זה, עמד שכרו החודשי על סך 46,000 ₪ לחודש, ובתוספת בונוסים הוא השתכר סך של 70,000 ₪, אולם אלו לא הוכחו. מאז המקרה משתכר התובע בממוצע כ 3,000 שקלים לחודש, אך ירידה חדה זו בהשתכרות ניתן לזקוף גם ל"טובת" הדרדרות מצבה של החברה. ניתן לאמר כי שכרו הממוצע של התובע עמד על 40 אלף ₪, וכאשר 20% מכושר עבודתו נגרעו, הרי שיש להעמיד את אובדן השתכרותו על כ 8,000 שקלים בחודש עד לגיל 67. את הפיצוי לעבר יש לחשב החל מחודש ינואר 2001 ועד מועד מתן פסק הדין, כ-116 חודשים, ועל כן יש לפסוק לתובע סך של 1,080,000 ₪. סה"כ, יש לפסוק לתובע סך של 2,160,531 ₪ בגין אובדן כושר השתכרותו לעבר ולעתיד.

  • אובדן הפנסיה של התובע - הן בסיכומי התובע והן בסיכומי הנתבעים נטען כי לצורך קביעת הפיצוי בגין אובדן הפנסיה, לה זכאי כל עובד כבר מתחילת שנת 2008, לאור צו ההרחבה, יש להוסיף לסכום הפיצוי 10%, בגין אובדן יחסי של הפרשות המעסיק. ראש נזק זה מחושב על-פי שיעור הגריעה מתוך 70% מהשכר הקובע למשך "שנות הזהב האבודות" (ראו: ת"א (י-ם) 2265/08 עזבון המנוח זהר דפן ז"ל נ' המאגר לביטוח חובה "הפול" בע"מ (אתר נבו, 20.1.10)). כמובן, שחישוב בדרך זו דורש את ניכוי הפרשות העובד מבסיס השכר ביחס לשנות ההשתכרות האבודות. במקרה דנן, לאור הסכמת הצדדים ביחס לאופן החישוב, ייעשה הוא בדרך המבוקשת על ידם.

נזקים נוספים: הוצאות רפואיות, דיור וכו'

  • פיצוי בגין התאמת דיור - התובע טען בתצהירו כי עלות התאמת דירתו מוערכת בכ-400,000 ₪ עבור התקנת מעלית והתאמת ביתו למצב בו נכותו תחמיר ויהיה עליו להיעזר בכסא גלגלים ולשכן בביתו גורם חיצוני אשר יסייע ידו. מעדות התובע ומעדותה של אשתו עולה כי אין כל שוני בגודלו של הבית החדש וכי הצורך בבניית בית חדש נבע מהיעדר יכולת להוספת מעלית בביתם הישן. הנימוק להוספת המעלית היה הקושי של התובע לעלות ולרדת במדרגות הבית, קושי אשר כאמור אינו נובע מהאירועים נשוא הליך זה אלא ממחלת עמוד השדרה המותני. זאת ועוד, גם משך הזמן עד לקבלת ההחלטה על מעבר לבית חדש, אינו עולה בקנה אחד עם הטענה כי ישנו קשר בין פגיעותיו באירועים נשוא הליך זה לבין התאמת הדיור. דווקא המתנה של כ-7 שנים עד לביצוע התאמת הדיור תואמת יותר את הטענה כי התאמת זו נדרשה, אם אכן היא נדרשה, בגלל החמרה במחלת הדיסקים בעמוד השדרה המותני, אשר גרם להחמרת הקושי בשימוש במדרגות. לאור האמור, אין לגרוס כי התאמת הדיור נדרשה עקב האירועים נשוא הליך זה, ולפיכך אין לפסוק לתובע פיצוי בגין כך.

  • עזרת הזולת, גרסת התובע - התובע טוען כי בסמוך לאחר הניתוח הוא נזקק לעזרת משמעותית ממשפחתו ומחברו הקרוב, עזרה שכללה סיוע בכל הצרכים היומיומיים, בין היתר - סיוע במקלחות, הרמה, הסעות ועזרה בתנועה, טיפולים שונים רפואיים ואחרים וכן הלאה. בגין העזרה הזו, במשך השנה וחצי הראשונות, עותר התובע לפיצוי גלובאלי בסך 700,000 ₪. מאותה העת ועד להיום טוען התובע כי הוא נזקק לסיוע משמעותי, הואיל והוא מתקשה בהליכה, נשיאת משאות, נהיגה, פעולות בבית ועוד. לדבריו, הוא זקוק אפילו לעזרתה של אשתו בלבישת בגדיו, רחצה וכן סיוע בדברים אישיים נוספים שהמבוכה יפה להם. עזרה זו הוא מעריך בסך של 5,000 ₪ לחודש, שהם 482,000 ₪ נכון למועד הגשת הסיכומים. התובע טוען כי יש לפצותו גם בגין הצורך לשכור את שירותיהם של אנשי מקצוע לצורך ביצוע מלאכות ותיקונים שהוא נהג לבצע בביתו, בסך 800 ₪ לחודש (שהם 96,400 ₪ נכון למועד הגשת הסיכומים). כמו-כן, הוא מעריך את העלות הנוספת שנדרש להוציא לצורך העסקת עוזרת בסך 1,000 ₪ לחודש. התובע אינו חולק על כך שמצבו כעת משופר באופן משמעותי לעומת מצבו בעבר, אולם, לאור הצפי בדבר החמרת מצבו, הוא טוען כי יזקק לעזרה ברבות מהפעולות היומיומיות ובפעולות הכרוכות כנהוג בניהול חייה השוטפים של משפחה. התובע טוען כי בגין מצבו הנוכחי והעתידי יש לאפשר לו עזרה שוטפת בבית, לרבות בפעולות היומיומיות, כולל מלווה שיסע את התובע למקומות אליהם הוא זקוק להגיע. הוא מעריך את עזרת הזולת לה יזדקק בעתיד בסך 6,800 ₪ לחודש בגין עזרת משפחה, העזרה הקנויה, וכן אי יכולת לבצע תיקונים.

  • עזרת הזולת – גרסת הנתבעים - הנתבעים טוענים כי הוכח שהתובע לא סייע כלל בטיפול במשק הבית, ואף לא בתיקונים ועבודות. אשתו העידה במפורש כי הוא בקושי נכח בבית אלא היה כל הזמן בעבודה. כמו-כן, גרסת אשת התובע בדבר הנימוקים לצורך בהגברת השימוש בעוזרת הבית, טענתה שהיא נדרשת לסייע לבעלה מעבר לצרכים שהיו טרם הניתוח, נסתרה בעדות התובע עצמו, עת העיד, בין היתר, כי הוא מתלבש בכוחות עצמו, על-אף הקושי. עוד מציינים הנתבעים, כי בניגוד לאמור בתצהירו של התובע, הוא העיד כי הוא נדרש לסיוע רק בהרמת מזוודות, הרמת ילדיו והרמת חפצים. מלבד האמור, מוסיפים הנתבעים וטוענים כי התובע לא הוכיח את טענותיו, הן ביחס לטענה שקיבל עזרה מחבר קרוב הן ביחס לעלות העסקת עוזרת הבית. לבסוף טוענים הנתבעים כי הסיוע לו נדרש התובע כלל אינו נובע מנכויות שנגרמו לו עקב הניתוח, אלא מפציעתו בכתף וממחלת הדיסקים בעמוד השדרה המותני.

  • עזרת הזולת – גרסת המציאות - הפיצוי בראש נזק זה ניתן עבור עזרה אשר ניתנה בין בשכר ובין שלא בשכר, החורגת מגבול העזרה הרגילה אשר מצופה כי תינתן על-ידי בני המשפחה. במקרה דנן, אין מחלוקת כי לו לא היה פורץ הדיסק בעמוד השדרה הצווארי במהלך הניתוח לתיקון הקרע בכתף הרי שהתובע היה משתחרר לביתו עוד באותו הערב והיה נזקק לסיוע קל עד להחלמתו. חלף כך, התובע פונה עוד באותו הלילה לבית החולים, שם שהה מספר ימים ויצא משם לאחר ניתוח בעמוד השדרה הצווארי, עם מגבלות רפואיות אשר לא היו נגרמות אלמלא פריצת הדיסק. מנגד, הוכח כי מרבית מגבלותיו של התובע אינן נובעות מהאירועים נשוא הליך זה, וכן כי אשתו לא עבדה אף טרם הניתוח והיא ביצעה את כל עבודות הבית לבדה בסיוע עוזרת בית. התובע לא נטל חלק בביצוע מטלות אלו. התובע סיפר על עזרה מחבר קרוב, אך לא הביא אותו להעיד, ואף שמו של אותו "חבר" לא גולה. "על-אף זאת, אין לשלול לחלוטין את טענתו כי הוא נדרש לסיוע מוגבר של סביבתו, סיוע המקנה לו זכות לפיצוי. לאחר ששקלתי את טענות הצדדים והראיות שהובאו ואלו שלא הובאו, אף ביחס לתקופה שלאחר הניתוח ואף ביחס לאפשרות להחמרת מצבו בעתיד, אני פוסק לתובע סך של 250,000 ₪ בגין עזרת הזולת לעבר ולעתיד, עד לתוחלת חייו".

  • הוצאות רפואיות מיוחדות - התובע טוען כי הוא נאלץ להוציא הוצאות רבות בגין מצבו הרפואי. בין היתר נאלץ לשלם על ביקורים אצל רופאים, תרופות ומשככי כאבים, כדורי הרגעה, כדורי ויאגרה, כדורים לאיזון השתן, טיפולים במערכת העיכול, מרככים, משלשלים, טיפולי פיזיותרפיה, מתלים מיוחדים ליד, צווארונים קשיחים, מדרסים, כריות מסוגים שונים לתמיכת הצוואר, עזרים סניטאריים, ביגוד, ועוד. את עלות הוצאותיו בעבר אומד התובע בסך 300,000 ₪. ביחס לפיצוי ביחס לעתיד טוען התובע כי הוכח שהוא נזקק ויזקק לטיפולים שונים, הן טיפולים רפואיים ממש והן טיפולי שיקום, פיזיותרפיה, טיפול בשחייה ובתנועה, מסאז'ים וטיפולים אלטרנטיביים להקלה על כאביו ולשיפור איכות חייו, וכן תרופות שונות. כן סובר התובע שיש לקחת בחשבון את נזקי הבריאות המשניים הנובעים מחוסר יכולתו של התובע להתנועע בחופשיות ולבצע פעילות פיזית שהיא, ואפילו פעילות מתונה. התובע אומד את הוצאותיו לעתיד בגין כך בסך 1000 ₪ לחודש.

  • הוצאות רפואיות, גרסת הנתבעים - הנתבעים טוענים כי בעדותו הפריך התובע את האמור בסעיף 29 לתצהירו, שם נכתב כי הוא נוטל תרופות, מקבל זריקות ומטופל בפיזיותרפיה. לדבריהם התובע אישר בעדותו כי הוא ממעיט בנטילת התרופות, כי הזריקות נועדו לטיפול בכתף ובגב התחתון וכי כבר בסמוך לניתוח הפסיק את הטיפול הפיזיותרפי. לכך מוסיפים הנתבעים את העובדה כי לתובע בעיית גב מובנית המתבטאת בפריצות דיסקים כבר משנת 1991. זאת ועוד, הואיל והתובע הוכר כנפגע עבודה, הרי שבידו הזכות לתשלום הוצאותיו הרפואיות על-ידי המוסד לביטוח לאומי, זכות אשר בחר שלא לממש. לדבריהם, אין להטיל על כתפיהם תשלום זה, כאשר התובע לא מימש את זכותו שבדין.

  • הוצאות רפואיות מיוחדות - גרסת המציאות (או בית המשפט) - הוצאות רפואיות ובעיקר רכישת ציוד רפואי בעבר הינן בגדר נזק מיוחד הדורש הוכחה. במקרה דנן התובע טען לרכישת ציוד רפואי רב, ביצוע טיפולים בנוסף לאלו הניתנים במסגרת חוק ביטוח בריאות ממלכתי וכן רכישת תרופות רבות ומגוונות. לא ניתן לחלוק על העובדה כי התובע נדרש לטיפולים רבים ועשה שימוש רב בתרופות, כעולה ממצבו המוכח, אולם לא הובאה ראיה כלשהיא להוצאות אלו, או לטענה כי חלקן לפחות אינו נכלל בטיפולים ובתרופות שבסל הבריאות. כמו-כן לא הוכח צורך בטיפול חריג. בנוסף, התובע כלל לא פנה למוסד לביטוח לאומי בבקשה לתשלום הוצאותיו הרפואיות, זכות המוקנית לו בדין הואיל ונקבע כי נכותו הינה בגדר נכות מעבודה. יוצא אפוא כי נזקו של התובע מסתכם בעלות הרבעונית המשולמת עבור טיפולים הניתנים במסגרת סל הבריאות וכן בעלות רכישת תרופות הכלולות בסל התרופות, ואף בעלויות אלו לא היה הוא צריך לשאת, אלא המוסד לביטוח לאומי. זאת ועוד, אף בהנחה שהמוסד לביטוח לאומי לא היה מכסה את מלוא הוצאותיו, הרי שעלויות אלו אינן עולות על כמה מאות שקלים בחודש. לאור האמור, ועל-אף מחדלו של התובע שלא פנה למוסד לביטוח לאומי, אני מעמיד את הפיצוי בראש נזק זה, לעבר ולעתיד עד תום תוחלת חייו של התובע על סך 100,000 ₪.

  • הוצאות בגין טיפולים פסיכולוגים ופסיכיאטרים - הגם שהתובע גרס כי נגרמו לו נזקים בתחום זה הוא לא הביא כל חוות דעת מטעמו, ועל-אף מצבו הכלכלי האמיד, לא פנה לטיפול גם בחלוף עשר שנים מיום הניתוח - ואף שכנפגע תאונת עבודה הוא זכאי לפיצוי מטעם המוסד לביטוח לאומי, הוא לא פנה למוסד לביטוח לאומי בכדי לבקש מימון שכזה. זאת ועוד – לתובע חיי חברה עשירים וגם מדוח מכון פיל"ת עולה כי התובע לא סובל נפשית במידה המגבשת כל נכות נפשית שהיא.

  • הוצאות משפטיות – גרסת התובע - התובע טוען להוצאות משפטיות נכבדות נוספות, מעבר להוצאות העדים וחוות הדעת הרפואיות שהוגשו בהליך דנן. לטענתו, תביעת הנכות שהוגשה למוסד לביטוח לאומי הינה בגדר מילוי חובתו להקטנת הנזק והוצאות אלו נועדו לצורך כך.

  • הוצאות משפטיות – נפסק - "טענת התובע כי מדובר בהוצאות שהוצאו לצורך הקטנת נזקו, אינה נכונה בעיני. התובע לא הקטין את נזקו בכך שפנה למוסד לביטוח לאומי, אלא פיצל את החבות לכיסים נפרדים. בסופו של יום שיעורו של הנזק לו עותר התובע אינו מוקטן. בנוסף, קבלת הפיצוי מאת המוסד לביטוח לאומי אינה פוטרת את הנתבע מחבותו, הואיל ובידי המוסד לביטוח לאומי לשוב אל המזיק בתביעת שיבוב, כפי שאכן קורה במקרה דנן. נוסף על האמור, התובע לא הביא ראיות להוצאות אלו, אלא נקב בסכום כולל. כאשר מדובר בהוצאות מיוחדות, אשר בנקל ניתן להוכיחן בקבלות, יש להתנות מתן פיצוי בגינן בהוכחת הוצאתן כדבעי. על-אף זאת, הואיל ועליות חוות הדעת ועלויות איתור החומר הרפואי שהוצאו לצורך התביעה במוסד לביטוח לאומי שימשו גם בהליך זה, הרי שאני פוסק לתובע מחצית מסכום הוצאות אלו, כפי שיוכחו בבקשה לפסיקת ההוצאות".

  • הוצאות נסיעה - התובע טוען כי בשל הקושי לשבת, להרים את ידיו להגה ולסובב את ראשו לצדדים, נזקק הוא בשלבים הראשונים שלאחר האירוע לסיוע רב מקרובי משפחה ומחברים בנסיעות בכל רחבי הארץ, לרבות לבתי חולים בתל אביב ובירושלים, ולטיפולים רפואיים. לדבריו, גם בשלבים מאוחרים יותר, עדיין הוא זקוק לעיתים קרובות להסעות כאשר מדובר במקומות קשים לגישה, אשר אינם מאפשרים השארת הרכב בסמיכות למקום אליו צריך התובע להגיע. בשל הוצאות עלו עותר התובע לפיצוי של לפחות 100,000 ₪ לעבר. לעתיד, טוען התובע כי הוא צפוי להמשיך ולהזדקק לנסיעות ולהסעות מרובות, לטיפולים הרפואיים השונים לרבות טיפולי פיזיותרפיה להם הוא נזקק עד היום, לטיפולי שיקום, לבדיקות וטיפולים רפואיים הצפויים עם החמרת מצבו בעתיד, ובשל קשייו אף להסעות למקומות קשים לגישה. הוא מעריך את הוצאתו הצפויה בגין נסיעות אלו בסך של 1,000 ₪ לחודש.

  • הוצאות נסיעה – גרסת בית המשפט - כפי שכבר צוין לעיל, הוכח שמגבלתו של התובע בתנועתיות צווארו אינה מגבילה אותו בנסיעה וכן כי כבר זמן רב הוא אינו מקבל את מרבית הטיפולים להם טען בתצהירו, אף אלו אשר אין כל קשר ביניהם לבין הנכויות הנובעות מהאירועים נשוא הליך זה. בנוסף, נסיעותיו של התובע לירושלים הינן כחלק מסדר יומו ונועדו להגעה למשרדי החברה. גם במידה ונדרש התובע לטיפולים בירושלים הרי שיכול הוא לרכז טיפולים אלו בימים בהם הוא נמצא בכל מקרה בירושלים. זאת ועוד, החלטתו לשנות את מקום מגוריו, אשר אינה פועל יוצא מנכותו אלא מרצונו ורצון בני משפחתו לשנות אוירה, אינה יכולה להטיל נטל נוסף על כתפי הנתבעים. התובע גם לא שינה מהאופן בו התנייד טרם הניתוח, גם אז כמו עתה הוא מתנייד באמצעות רכבו הפרטי, אשר הוכח שחלק ניכר מהוצאותיו מכוסות על-ידי החברה. לכל האמור יש להוסיף כי אף הוצאות נסיעה לצורך קבלת טיפולים רפואיים, משולמות על-ידי המוסד לביטוח לאומי למי שהוכר כנפגע עבודה. מנגד יש לזכור כי בתקופה שסמוכה הייתה לאירועים נשוא הליך זה, נזקק התובע לטיפולים תכופים ונסיעות רבות, ומאחר שהוצאות אלו הוצאו טרם הכרתו כנפגע עבודה ספק אם המוסד לביטוח לאומי היה משלמן. לאור האמור, אני פוסק לתובע פיצוי גלובאלי בשיעור 50,000 ₪ בגין הגברת הוצאות הנסיעה בעבר ולעתיד, וזאת על-אף שלא מימש את זכותו לתביעת הוצאות אלו מאת המוסד לביטוח לאומי.

  • כאב וסבל - בעוד שקביעת הפיצויים בראש הנזק של אובדן כושר ההשתכרות נסמכת בעיקרה על שיעור הגריעה מכושר השתכרותו של הניזוק, הרי שקביעת הפיצוי בגין כאבו וסבלו של התובע נסמכת על נכויותיו הרפואיות של הניזוק, ומשמעותן האישיות. התובע דורש מיליון שקלים בגין ראש נזק זה. הנתבעים מזכירים שחלק ניכר מסבלו נובע מתאונת העבודה ואינו קשור להליך נשוא דיון זה, וכן כי התובע דורש פיצוי מוגזם בכל מקרה. "לאור מגמת הפסיקה, של הגדלת הפיצוי בגין כאב וסבל, בהתחשב בעובדה כי נכויותיו של התובע בתחומים האורולוגי והגסטרואנתרולוגי משפיעות על כאבו וסבלו של התובע מעבר למשקלן התפקודי, אני פוסק לתובע פיצוי בסך 650,000 ₪ נכון למועד פסק הדין".

ניכויים מן המוסד לביטוח לאומי

יש לנכות מסכום הפיצויים שנפסקו לתובע תגמולים של המוסד לביטוח לאומי בשיעור 45% בהתאם לבסיס השכר שנקבע על-ידי המוסד לביטוח לאומי.

תביעת השיבוב

כבר בתחילתו של ההליך ביקש המוסד לביטוח לאומי להצטרף אליו, בהתאם להוראת סעיף 328(א) לחוק הביטוח הלאומי, תוך שהוא מצטרף לטענות התובע.

תוך ניהול ההליך נכנס לתוקפו תיקון 102 לחוק הביטוח הלאומי (ס"ח, 2126, כ"א טבת תשס"ח, 7.1.08, ע' 134), אשר לאחריו קובע סעיף 330 לחוק הביטוח הלאומי כדלקמן:

"(ג)(1) לא תוגש תובענה לפי סעיף זה נגד המדינה, או נגד עובד שלה בשל מעשה שעשה תוך כדי עבודתו כעובד המדינה, למעט תובענה בשל נזק גוף כתוצאה מתאונת דרכים;
(2) לא תוגש תובענה לפי סעיף זה נגד מוסד רפואי או נגד קופת חולים, או נגד עובד שלהם, שעילתה היא טיפול רפואי במסגרת המוסד הרפואי או במסגרת קופת החולים;
(3) על-אף האמור בפסקאות (1) ו-(2), חייב בית משפט את המדינה, מוסד רפואי, קופת חולים או עובד שלהם לשלם פיצויים לזכאי לגמלה, במסגרת תביעה לפי פקודת הנזיקין, שהגיש אותו זכאי בשל מקרה כאמור בסעיף קטן (א), יופחת סכום הגמלה שחייב המוסד לשלם בשל המקרה האמור מסכום הפיצויים;

לאור תיקון זה נטען כי יש למחוק את תביעת השיבוב כנגד ד"ר מן והן כנגד המרכז הכירורגי.

הגנת תיקון 102 לחוק הביטוח הלאומי חלה על ד"ר מן שכן הטיפול שנתן לתובע נעשה במסגרת קופת החולים. גם הטיפול במרכז הכירוגי חוסה תחת צילו של סעיף זה שכן גם הוא נעשה במסגרת הטיפול בקופת החולים. תכליתו של תיקון 102 הינו חסכון בהתדיינות בין המוסדות. עם זאת, היה וימצא המוסד לביטוח לאומי זכאי לשיבוב מאת המרכז הכירוגי הוא יהא זכאי אך ורק כפי חלקו היחסי, כי אחרת תוחטא תכליתו של סעיף 102 לחוק.

כמו-כן, ככל שלאחר הגשת חוות הדעת האקטוארית יתברר כי סכום הפיצויים נבלע בתגמולי המוסד לביטוח לאומי, לא תידחה תביעתו של התובע אלא הנתבעים יחובו כלפיו ברבע מסכום הפיצויים הפסוק, בהתאם להוראת סעיף 330.

סיכום

ככלל, נקבע, כי הנתבעים לא הוכיחו את היעדר רשלנותם בביצוע הניתוח, ולפיכך חבים הם בנזקי התובע. מאידך, נקבע כי מרבית הנכויות אותן ביקש התובע לייחס לרשלנות זו, לא נגרמו כתוצאה מהאירועים נשוא ההליך אלא ממחלת הדיסקים ממנה סובל התובע.

ביחס לתביעת השיבוב נקבע כי הגנת תיקון 102 חלה על כל הנתבעים, ולפיכך נדחתה תביעת המוסד לביטוח לאומי.

לבסוף נפסק כי אם יעלה מחוות הדעת האקטוארית שסכום הפיצויים נבלע בתגמולי המוסד לביטוח לאומי, למרות דחיית תביעת השיבוב יש להחיל את הוראת סעיף 330 ביחס ליחסים שבין התובע והנתבעים, ועליהם לפצותו בשיעור 25% מסכום הפיצויים.

תוצאת ההליך

התובע יפוצה בגין הנזקים הבאים:
1. בגין אובדן כושר השתכרותו של התובע נפסקו לתובע סך של 2,160,531 ₪ לעבר ולעתיד.
2. בגין אובדן פנסיה נפסקו לתובע פיצוי בסך 216,053 ₪.
3. בגין עזרת הזולת נפסקו לתובע סך של 250,000 ₪ לעבר ולעתיד.
4. בגין הוצאות רפואיות מיוחדות נפסקו לתובע סך של 100,000 ₪ לעבר ולעתיד.
5. בגין הוצאותיו המשפטיות של התובע שהוצאו לצורך הגשת התביעה למוסד לביטוח לאומי ושימשו גם בהליך זה נפסקו לתובע מחצית מסכום הוצאות אלו, כפי שישומו על ידי הרשם.
6. עבור הוצאות הנסיעה המוגברות נפסקו לתובע פיצוי בסך 50,000 ₪ לעבר ולעתיד.
7. בגין הוצאות כביסה מוגברת וביגוד נפסקו לתובע פיצוי בסך 30,000 ₪ לעבר ולעתיד.
8. הפיצוי בגין כאב וסבל הועמד על סך 650,000 ₪ נכון למועד פסק הדין.

סה"כ סך של 3,456,684 ₪, לפני ניכויים.


הנתבעים יישאו בשכר טרחתו של התובע בשיעור 20% בתוספת מע"מ משיעור הסכום הפסוק (אשר במידה וסכום הפיצויים ייבלע בתגמולי המוסד לביטוח לאומי שיעורו יהיה רבע מסכום הפיצויים).

ככל שסכום הפיצויים יעלה על סכום התגמולים, הנתבעים יישאו בהוצאות המשפט, הוצאות העדים והמומחים כפי שישומו על ידי הרשם. במידה וסכום הפיצויים ייבלע בתגמולי המוסד לביטוח לאומי, יישאו הנתבעים ברבע מהוצאותיהם הנ"ל של התובע, כפי שישומו על ידי הרשם.

פרטי ההליך

- בבית המשפט המחוזי בירושלים
- בפני השופט יוסף שפירא
- בשם התובע – עו"ד א' פוזנר, עו"ד נ' כהן
- בשם הנתבעים – עו"ד י. אבימור

ת"א 5324/03 א.ס. נ' ד"ר גדעון מן (ניתן: 7.9.10)
תאריך:  13/09/2010   |   עודכן:  14/09/2010
ענבל בר-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נפגע רשלנות רפואית יפוצה ב-3 מיליון ש"ח
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
refael.almog
27/02/12 23:57
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"... מגמת המחוקק, כפי שמסתמנת, היא לסייע לקורבנות עבירות מין להשמיע את קולם. התוקף בעבירת מין אינו רק אלים כלפי קורבנו, אלא בכוחו להפוך את הקורבן אף לאילם". כך קבע (יום ב', 6.9.10), שופט בית המשפט העליון, ניל הנדל, בערעור שהגיש גבר אשר אנס את אחייניתו לפני 18 שנה, בהיותה בת 15, על עצם הרשעתו כמו על חומרת עונשו: כעשר שנות מאסר וכ-100 אלף שקלים פיצוי למתלוננת.
10/09/2010  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
האם שיחה חד-פעמית שבה מציע עובד לעובדת, באמצעות מספר ביטויים, הצעות מיניות, יכולה להיחשב הטרדה מינית? החוק דורש הצעות חוזרות ונשנות, והשאלה היא – האם מספר משפטים בתוך שיחה אחת ("בא לי עליך", "אני לא יכול להתרכז", "בואי נפסיק לעבוד ונעשה דברים אחרים") יכולים להוות הטרדה מינית? או שמא, דרישת החוק ל"הצעות חוזרות ונשנות" מתקיימת אך ורק כאשר כאשר המשפטים – אף רבים הם, נפרשים על פני "שיחות הצעה שונות"? זו השאלה אשר נידונה בפסק דין בן 48 עמודים מטעם בית הדין הארצי לעבודה, אשר דן במקרה של ממונה אשר במהלך שיחה אחת, הציע לעובדת במשפטים שונים הצעות מיניות, וכאשר היא העמידה אותו על מקומו, חזר וניסה לשכנע אותה ש"בני הזוג שלנו אינם צריכים לדעת מדבר".
24/08/2010  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
"מתח מסוים בין שופט ועורך דין, הגם שאינו רצוי, אין בו כדי לבסס טענה של דעה קדומה או עוינות מצד בית המשפט באופן המקים עילה לפסילתו". כך קבעה (יום א', 8.8.10), נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, בבקשת פסלות שהוגשה בפניה, ולמעשה, כך היא קבעה בעשרות בקשות פסלות שהוגשו בפניה, ואשר חלקן סוקרו באתר 'חדשות מחלקה ראשונה'.
11/08/2010  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
שופט בית משפט השלום בירושלים, ארנון דראל, פסק (יום ג', 3.08.10) פיצוי בסך של 630,000 ש"ח לילדה בת 10 אשר עקב אי אבחון במועד של תסמונת CHD, נותרה נכה וצולעת לשארית חייה.
09/08/2010  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
"יש לזכור כי המשמעות של ההכרה בעותר כנכה צה"ל היא כי העותר שילם בגופו על הגנת המדינה. גם אם מדובר בתשלומים סוציאליים, אין לשלול אותם ממנו גם אם לקח תשע שנים עד שהוכר כנכה צה"ל". כך קבעה (יום ד', 4.08.10) שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, ד"ר מיכל אגמון גונן, בפסק-דין חריף המבקר בסכין שיפוטית חדה כתער, לא רק את מדיניות אגף השיקום לשלם לנכים שהוכרו באיחור עקב התמשכות ההליכים בעניינם תגמולים מעתה ואילך - ולא רטרואקטיבית, אלא גם את אופן הטיעון המזגזג וה'צולע' של נציגי המדינה בערעור.
05/08/2010  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il