|   15:07:40
דלג
  יוסף אורן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

ב"נוצות" נפרד חיים באר מהאוטופיות (חלק ב')

בכתיבת "נוצות" - שבעלילתו הסאטירית-קומית-גרוטסקית מתוארים האוטופיסטים כמתקני עולם פתטיים - נפרד באר סופית מחיפוש האוטופיה האחת שתשגים עבורו את "הגדולה" שהבטיחו לו הוריו ושבה בעת תביא גם את הישועה למצוקתה של מדינת העם היהודי במזה"ת
01/10/2010  |   יוסף אורן   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
לקחיו של הקברן ריקלין על המוות זרועים בפרקיו השונים של הרומן [צילום: AP]

לעגם של הגיבורים המציאותיים כלפי האוטופיסטים אינו מסתכם בדבריהם על כוחו ועל שלטונו המוחלט של המוות, אלא מועצם על-ידי אמירותיהם על מה שמצפה למתאווים להביא גאולה לאנושות באמצעות אוטופיה שתתקן את פגמיו של העולם – התנפצות במגע עם קרקע המציאות

יוסף אורן
ב"נוצות" נפרד חיים באר מהאוטופיות (חלק א')

לקידום הפירוש של הרומן "נוצות" כיצירה סאטירית המגיבה על האקלים המשיחי ששרר בחברה הישראלית ממלחמת ששת הימים ואילך - חשוב להבליט כי בזירת העלילה של הרומן מופיעות גם דמויות הלועגות לאוטופיות. לא רק שאין גיבורים מציאותיים אלה מאמינים באוטופיה כלשהי, אלא שהם גם שמים ללעג את הטירוף הקדוש שהם מזהים אצל האוטופיסטים לסוגיהם השונים.

ראש וראשון לגיבורים מציאותיים אלה הוא הקברן אליה ריקלין. מצוייד במאגר בלתי נדלה של סיפורים על האיוולת של תימהונים מהזן של לדר - האוטופיסטים - מבהיר ריקלין בכל הזדמנות, כי הוא יכול להעיד מניסיונו שהמוות הינו הכוח היחיד שאין לערער על ודאות הצלחותיו. ולא עוד, אלא שלמוות שלטון מוחלט על התנהלות העולם, ולכן שום רעיון משיחי לתיקון העולם לא יצליח להתממש אי-פעם וסופו להסתכם במפח נפש לבוטחים בהבטחותיו.
הגיבורים המציאותיים

לקחיו של הקברן ריקלין על המוות הינם רבים והם זרועים בפרקיו השונים של הרומן, אך למען הקיצור נסתפק באחד מהם: תוך כדי כך ששורר את "אדם יסודו מעפר וסופו לעפר", הוסיף ואמר - "שבין לבין, בין עפר לעפר, אנחנו חוטפים לנו סופגנית או לביבה ומקנחים בריבה נאה". וריקלין לא רק אמר, אלא גם קיים - התעלם ממחלת הסוכרת שלו וחטף דברי מתיקה בכל הזדמנות. כזכור, עמיתיו למקצוע של ריקלין מתהלכים מעדנות גם במרחב העלילה של הרומן הסאטירי הבא של חיים באר - "עת הזמיר" (1987), המספר על ההווי ברבנות הצבאית במלחמת ששת הימים בימיו של הרב שלמה גורן.

למחנה הדמויות המציאותיות משתייכת גם אמו של "המספר". ביום שבו מצא "המספר" את המעטפה ובה צילום של ילד (שאחר כך, בלוויה של אמו, נודע לו שהוא ירואל ברזל, שניתן לו שמו של בנם הבכור של הוריו), שמע את אמו מצטטת את טורגנייב מחבר "אבות ובנים" שאמר "כי המוות משחק עתיק יומין הוא, אך חדש הוא לכל איש ואיש". לכן אין להתפלא שבפני אמו של "המספר" ביטאה הדודה צביה את דעתה הלא מחמיאה על אביה ועל אחיה "המשיחיסטיים". ברוח מציאותית זו התבטא גם גיבור נוסף ברומן, שכנם אדון רכלבסקי, שאמר "כי אין לך דבר בירושלים שאינו מובילך באחריתו אל המתים".

לעגם של הגיבורים המציאותיים כלפי האוטופיסטים אינו מסתכם בדבריהם על כוחו ועל שלטונו המוחלט של המוות, אלא מועצם על-ידי אמירותיהם על מה שמצפה למתאווים להביא גאולה לאנושות באמצעות אוטופיה שתתקן את פגמיו של העולם. דומה שהמחנכת צילה שלנק יזמה את ביקור כיתתה באתר ההרוס והמבוזה של "מיס קארי", כדי שתוכל בסיומו להזהיר את תלמידיה מגורלם של מבשרי גאולה מסוגה של הוגת האוטופיה "על איחוד הדתות בעולם". ואכן, בסיום ניפצה צילה שלנק בקבוק תרופות כחול שמצאה זרוק באתר, כמופת לחיזוק הלקח שתיכננה להשמיע לתלמידיה בסיום הביקור: "כי כך מתנפצת האוטופיה בבואה במגע עם קרקע המציאות". ספק אם אחרי המעמד הזה יימצא מבין תלמידיה מישהו שיעז בעתיד להגביה את הראש לשמים ולבקש שם "את היופי האבוד". אחרי המחשה זו ישפילו את מבטם ויטו את אוזנם ל"צעקות האימים של החזירים שנחרו שם, למטה, בחצר המנזר הרוסי שבעמק".

ל"מספר" לא חידשה המחנכת דבר, כי כבר קודם שמע מסקנת יאוש זו מפי האוטופיסטים עצמם. במסקנה דומה סיכם אביו את מאמציו להביא את בשורת האמת על אחד מארבעת המינים שנהוג לברך עליהם בסוכות: "הבוז והקלון הם מנת חלקו של כל נחשון". וגם מפי לדר, המנוסה מאביו בכישלונות, שמע בהזדמנויות שונות דברים מפורשים על הצפוי לאוטופיסט מסוגו - והיא "קובעת כוס התרעלה ששותה האוטופיסט המבקש לצאת מחדר עבודתו המוגן ולממש את מחשבותיו בעולם סביבו". וממש לפני שטירוף הדעת השתלט עליו לחלוטין, הספיק לדר לבטא את יאושו במילים הבאות: "לא צמחוניות, לא אספרנטו, לא היתלות באילנות גבוהים... וכי מה סבור הייתי בטיפשותי, שאנחנו נהפוך את הסדרים הקיימים, והאינטרסנטים שבצד השני של המתרס - יצרני הגלידות, חייטי הצמרת, מוכרי הטבק וכל צאן הקדושים למינהו - יחייכו אלינו בחיבה ויצבטו לנו בלחיינו?".

לפיכך, הסתכמה פגישתו של "המספר" עם לדר, שבה היה עליו להאזין לעיקרי האוטופיה של האוטופיסט המיואש, בתמונה הבאה שנקלטה בעיניו, לפני שחזר ונבלע בבניין בית הספר: "גבוה בשמים, קרוב לענני הנוצה, דאה ללא ניע עוף בודד שעלה מן המדבר לבקש טרף. מוטות כנפיו היו פרושות ארוכות וחזקות, נישאות דומם על זרמי הרוח, ורק ראשו הכפוף קמעא כלפי מטה נע אנה ואנה כמטוטלת, ולפתע התכווצו כנפיו והוא התחיל צונח במהירות רבה אל האדמה".

בתמונה סימבולית זו מימש "המספר" את הרגשתו אז כנער, כי בצניחתו "במהירות רבה אל האדמה", גילם העוף הבודד את הסוף המצפה לאוטופיסט מסוגו של לדר - ההתרסקות על קרקע, מאחר שהמציאות אינה נוטה להשתנות על-פי חלומותיהם של נביאים ומשיחים. ולפיכך חתם "המספר" את סיפורו במשפט המסכם את עמדתו כלפי תופעת האוטופיזם: "כרוב חלומותיהם של בני האדם היה גם קצהו של סיפור זה נעוץ במוות". הקישור שעשה חיים באר במשפט החותם הזה בין "החלומות" לבין ה"מוות" הוא המפתח להבנת התגובה האקטואלית שהשמיע ברומן הזה כלפי השאלות שפילגו את החברה הישראלית אחרי מלחמת יום כיפור.

התגובה האקטואלית

המחלוקת בין הגיבורים האוטופיסטיים לבין הגיבורים המציאותיים בעלילת הרומן "נוצות" מתבארת היטב על-רקע שנת פרסומו של הרומן ב-1979, שבה החריפה המחלוקת בין שתי השקפות סותרות על עתיד "השטחים" בחברה הישראלית. ממלחמת ששת הימים ועד מלחמת יום כיפור הייתה עדיין חזקה האמונה שהניצחון ב-1967 היא אתחלתא דגאולה - הישג במימדים משיחיים אשר יגשים את האוטופיה על הישארות ארץ ישראל בשלמותה בידי העם היהודי. מלחמת יום כיפור ניפצה, כמובן, את היקף התמיכה של הציבור באוטופיה משיחית זו, ואחריה הועמקה היריבות בין התנועות החוץ-פרלמנטריות "גוש אמונים" ו"שלום עכשיו", שכעבור זמן התבטאה בכנסת בהתגבשותם של שני גושים פוליטיים שקולים בגודלם - "מחנה השלום" ו"המחנה הלאומי".

המחלוקת גרפה אליה גם את הסופרים. הביטוי המעניין ביותר בספרות למחלוקת בשיח הציבורי לא היה ברומן האלגורי-פוליטי, אשר לשגשוגו תרמו סופרי שנות ה-60' ממשמרת "הגל החדש" ובראשם עמוס עוז וא.ב. יהושע, אלא ברומן הסאטירי, הפסימי-דקדנטי, של סופרים מעט צעירים יותר. את תגובתם במחלוקת הגדרתי אז בספרי "ההתפכחות בסיפורת הישראלית" (1983) כתגובת התפכחות מכל החלומות המשיחיים ומן האוטופיות שהוליד הניצחון במלחמת ששת הימים. אז גם השתמשתי לראשונה בצירוף "החלום ושברו" כדי להצביע על היצירות שביטאו משבר אמון מתחזק ומסוכן בציונות (ראה המסה "היחס לציונות בספרות הישראלית" בספרי "ספרות וריבונות").

תגובת ההתפכחות קראה לניקוי האורווה הציבורית מכל הגללים החזוניים שנאספו בה מאז הניצחון במלחמת 1967. אך היא גם גיבשה בהשפעת מלחמת יום כיפור משמרת ספרותית חדשה - שכיניתי משמרת "הגל המפוכח". כפותחיה של משמרת זו זיהיתי את יעקב שבתאי (הרומן "זיכרון דברים", 1977) ואת יצחק בן נר (קובץ הסיפורים "אחרי החגים", 1979), שקודם לכן הצטיירו כאחרוני המצטרפים למשמרת "הגל החדש". ואל המשמרת החדשה שייכתי סופרים שכתיבתם קיבלה דיוקן ברור דווקא אחרי מלחמת יום כיפור, או שבתגובה עליה הצטרפו לראשונה לספרות הישראלית, והם: חיים באר ("נוצות"), דוד שיץ ("עד עולם אחכה"), ישראל מאירי ("הלבנים"), דוד גרוסמן ("ספר הדקדוק הפנימי"), מאיר שלו ("רומן רוסי") ואחרים.

אף שחיים באר לא ניסח בטקסט של "נוצות" במילים אמירתיות ומפורשות את עמדתו במחלוקת על "השטחים", היא משתמעת מעצם התמקדותו ברומן זה בתופעת האוטופיזם. יתר על כן, לדעתי סימן חיים באר ברומן זה את ההתפכחות שלו עצמו ממאמציו למצוא אוטופיה ולהתבשם מאוויר הפסגות של אחת מהן. עדויות על שאיפתו מנעוריו להיות חלק מרעיון "משיחי" כלשהו אפשר למצוא ברומנים שלו, שלכולם תרם נתחים נדיבים מהביוגרפיה שלו.

ברומן "לפני המקום" (2007) חשף כי בבחרותו הוקסם תקופת מה מהאוטופיה הכנענית, שאליה התוודע מפי אהרון אמיר במערכת הרבעון "קשת". בצאתו משם התייסר מהסתירה בין החזון החילוני של רטוש ששמע מפי אמיר, ובין הכיפה הדתית שהסתיר בכיסו בהגיעו למקום. אחרי מלחמת ששת הימים, והוא טרם כינס אז את שיריו ב"שעשועים יום יום" (1970) - וספק אם כבר החליט אז לעבור לכתיבת סיפורת - היה מקורב ל"זאת הארץ", ביטאון התנועה למען ארץ ישראל השלמה, שבראשה עמדו בכירי הסופרים מדור העליות. גם אם לא השתייך ממש למועדון יוקרתי זה, גילה אהדה למתנחלים שהגשימו בנוסח החלוצים מתקופת העליות את רעיון שלמות הארץ. במקביל היו עליות וירידות ביחסו אל הכיפה - שסימלה עבורו את האוטופיה הראשונה שמילדות חונך בבית הוריו לדבוק בה - ובהקפדתו לחבוש אותה.

עד פרסום "נוצות", נהה לבו של חיים באר אחרי האוטופיות, שבסיוען קיווה להגשים את "הגדולה" שהועידו אותו הוריו מילדות להשיגה. עובדה ביוגרפית זו, שהוא מזכיר ב"נוצות" וב"חבלים", מצדיקה את הקביעה כי בכתיבת הרומן "נוצות" - שבעלילתו הסאטירית-קומית-גרוטסקית מתוארים האוטופיסטים כמתקני עולם פתטיים - סימן את היפרדותו הסופית מחיפוש האוטופיה האחת שתשגים עבורו את "הגדולה" שהובטחה לו על-ידי הוריו ובה בעת תביא גם את הישועה למצוקתה של מדינת העם היהודי במזרח התיכון.

ואכן, אחרי "נוצות" כתב חיים באר את הרומן הסאטירי "עת הזמיר" (1987), שבו השלים את הפרידה מהאוטופיה האחרונה שעוד המשיך לדבוק בה גם אחרי פרסום הרומן "נוצות" - הדת. כזכור, האיר ברומן "עת הזמיר" באופן סאטירי את ההווי הלאומי-לוחמני-משיחי ברבנות הצבאית הראשית בימיו של הרב שלמה גורן - הווי שהיטב להכיר כחייל שעשה ביחידה זו את שירות החובה שלו. ברומן סאטירי זה הבהיר כי שום טנק מצוות של האוטופיה הדתית לא יגשים את השבת "ארץ האבות" בגבולות ההבטחה לידי העם היהודי ובוודאי שלא יתרום לסיום הסכסוך הערבי-יהודי במזרח התיכון. לחיים באר המפוכח, שהשלים ב"נוצות" וב"עת הזמיר" את פרידתו מהאוטופיות, ובכללן מהאוטופיה על שלמות הארץ, כבר צריך לייחס את שני ספריו הבאים: את "חבלים" ואת "לפני המקום".

פורסם במקור באתר מגזין "מראה"
פירושים לספריו הקודמים של חיים באר נכללו בסדרה "תולדות הסיפורת הישראלית": ל"עת הזמיר" – בכרך "הצדעה לספרות הישראלית" (1991); ל"חבלים" – בכרך "רבי-מכר ורבי-ערך בסיפורת הישראלית" (2000) – ול"לפני המקום" – בכרך "משמרות בסיפורת הישראלית" (2008).
יוסף אורן הוא חוקר, מבקר ומרצה לספרות. זכה ב "פרס היצירה" מטעם ראש הממשלה ופעמיים ב"פרס הביקורת" ע"ש ברנשטיין.
תאריך:  01/10/2010   |   עודכן:  03/10/2010
יוסף אורן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ב"נוצות" נפרד חיים באר מהאוטופיות (חלק ב')
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בערב יום הכיפורים התשע"א נפטר אפרים אילין בגיל 98. אילין, שנולד בחרקוב בשנת 1912, בנה בישראל בשנת 1951 את מפעל המכוניות הראשון בישראל "קייזר פרייזר". אילין היה בין התעשיינים והיזמים הראשונים במדינת ישראל, והוא ראוי להיזכר בפנתאון ה"אטלסים" המיתולוגיים, אותם גיבורים אשר בזכות תושייתם, הצלחתם וההישגים שהובילו, זכו להתעלמות ולגינוי של הממסד שלא היה מסוגל להכיר בהם או בדרכם.
01/10/2010  |  בועז ארד  |   מאמרים
אני מודה שהצורך להגיב על מאמר בינוני של מרצה תת-בינוני לתקשורת מאוניברסיטת בן-גוריון בנושא רמתם האזרחית של עולי רוסיה, אינו משובב נפש. אני עושה את זה כמו חייל עייף שנאלץ להוציא את הראש שוב מעל לשוחה ולהשיב אש להסתערות מקרית של עוד אחד שיכול היה להשתתף במרד האידיוטים. מה, פרופ' דן כספי אינו מבין שאם יש אחוז מסוים של עולי רוסיה שלא מצביעים למפלגתו של ליברמן, אז אחרי קריאת מאמרו ב-ynet הם יגידו לעצמם שאת הטיפוס הזה הם מכירים מהבית, מבריה"מ, ויידָחפו בפעם הבאה להצביע לימין? טיפשות בסיסית זו עשויה ללמד על שאר התזות במאמר.
01/10/2010  |  אמנון לורד  |   מאמרים
היום עורך הציבור הערבי אירועים לציון עשור לאירועי אוקטובר. מבחינתם זהו יום נפלא לעסוק בהכפשת המדינה ולערער על קיומה, מבחינתנו זוהי הזדמנות מצוינת לערוך בדק בית, אינטרסנטי לשם שינוי, ויפה שעה אחת קודם.
01/10/2010  |  מיכל מנין  |   מאמרים
בית המשפט ביטל את מינויו של המהנדס מר רונן שטרנברג, בהחלטה מיום 26.09.2010. [ראה ת"א 22024-01-10 יעקב ואסתר כץ נ' ט.רימון יזמות ובניה [1997] בע"מ, בית משפט שלום חיפה].
01/10/2010  |  טל רבינוביץ'  |   מאמרים
בפרפראזה על המשפט "תגיד לי מיהו חברך אומר לך מי אתה" אפשר לומר לאהוד ברק "תגיד לי מיהו סנגורך ואומר לך מי אתה". למען הדיוק נציין רק, כי במקרה של ברק מדובר בסנגור אחד בלבד, והכוונה היא לויצמן שירי, מנכ"ל מפלגת העבודה. וכשברק יו"ר מפלגת העבודה ושירי הוא מנכ"לה, אז מה הפלא שהמפלגה הזו מתכווצת כמו סוודר צמר שכיבסו אותו במים לוהטים של 100 מעלות.
01/10/2010  |  עמוס שריג  |   מאמרים
בריחת ה"מוח היהודי"  /  נחמן פביאן
הנה כך פורץ השלום  /  קובי קמין
תרבות השקר והפדיחה  /  מרדכי קידר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il