|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

הדרך לשלום לא חוצה את ירושלים

הוויכוחים הבלתי פוסקים על עתידה של ירושלים, מחייבים הסתכלות פמיניסטית 3,000 שנה נתנו לכם הגברים לשפוך דם על אדמתה של עיר הנצח, עכשיו תעצרו רגע ותקשיבו לדעה נשית בסוגייה זו
08/10/2010  |   רוני אלוני סדובניק   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
מודל פמיניסטי לבעיית ירושלים [פלאש 90]

בעייתה הייחודית של ירושלים מתחילה ונגמרת בשאלת עתידה הפוליטי. בחינת מצעי המפלגות הגדולות מצביעה על כך שכולם כבר מסכימים עם קריעתה של העיר לשתיים, והוויכוח היחיד הוא: האם לגזור יפה במספריים, או לחתוך בסכין; לקרוע מהר שלא יכאב או לאט, שנתרגל. האמת שטרם נאמרה היא כי כל חלוקה תביא לחורבנה של העיר. אולי, אחרי שלושת אלפים שנה של הקזת דם והמטת חורבן, הגיעה העת להבין כי הדרך להשגת שלום כלל לא חוצה את ירושלים.

ירושלים משולה בעיניי לתינוק המריבה במשפט שלמה. אפילו החכם באדם התקשה למצוא פתרון לריבן של שתי האמהות, הטוענות כל אחת: "שלי הוא". שלמה זיהה כי האם האמיתית היא זו שמוכנה להציל את בנה ממכת החרב המאיימת לחצותו לשניים ונותנת אותו לידי האחרת, ובלבד שיחיה. האם השקרית, שאין אהבת אמת בליבה לתינוק, מעדיפה שימות, ובלבד שלא יהיה לצרתה.

כך בדיוק יקרה לירושלים. אוהביה האמיתיים ערבים ויהודים יודעים כי תוחלתה בחיבורה בין מערב ומזרח. זהו מירקם שלא ניתן כלל ללחלוקה פיזית, כל מי שיבצע ניתוח כירוגי לחלוקתה-הורג אותה.

מי שאוהב את ירושלים באמת ומבין שיש לכבד את זיקת כל הנוגעים בדבר אליה-יעדיף שירושלים תמשיך לחיות מבלי לחלקה.

אז רגע לפני שנתניהו ,אבו מאזן וחבורת הגברים שמייעצת שטויות לשניהם מתיישבת לעוד סבב שיחות בלה בלה בלה, כדי לדון בסוג החרב שתחתוך בבשרה של ירושלים, כדאי שילמדו קודם את היתרונות והחסרונות של חלוקת העיר, על סמך מודלים של ערים דומות בעולם עם קונפליקט דו-לאומי דומה.

מודלים בינלאומיים לחלוקת ערים

בעיר ניקוסיה, למשל, הוחלט להפריד בין הקפריסאים הטורקים והיוונים באמצעות חומה פיזית, שלא הביאה כל פתרון כלכלי או מדיני לסכסוך בין שני העמים. גם החומה בלב ברלין לא הביאה לתוצאות הרצויות, וסופה שהופלה על-ידי האזרחים עצמם. עיר המריבה האירית בלפסט אומנם לא נחצתה בגדר, אך אוי לו לילד קתולי שיצעד בטעות לרחוב פרוטסטנטי. תושבי חבל אלזס-לורן נקרעו שנים רבות בין ריבונות גרמנית וצרפתית, עד שהוסכם על חלוקת ערי הגבול כך שתושביהן הגרמנים יהיו בזיקה לאומית לגרמניה, ואלה הצרפתים - בזיקה לצרפת, זאת מבלי להזדקק לגבול פיזי בתוכן.

ירושלים צריכה ללמוד מהמודלים השונים ולאמץ מודל שיותאם לה. מודל כזה ייתכן עם השארתה עיר מאוחדת לנצח ברמת השירותים העירוניים ועיריית הגג האזורית, כשתושביה הערבים יחיו בעלי זיקה לאומית לשלטון הירדני או הפלשתיני, ותושביה הישראלים ימשיכו לשמור על זיקה לאומית למדינה הישראלית. ניהול ענייני העיר עצמה לא יהיה קשור לזיקה הלאומית. חלוקת העיר לרובעים, המנהלים את עצמם באופן אוטונומי, היא הפתרון להשארת העיר מאוחדת פיזית, כשאוכלוסיותיה הן המחולקות לשתי ריבוניות.

שטח המטרופולין יכלול גם את אבו-דיס, א-זעים ועזרייה, ורובעים נוספים כמו ג'אבל מוכר, סור באחר, שייח ג'ארח וגם תתפלאו-בית צפפה. כל רובע יוגדר בפני עצמו כשלתושביו זכות בחירה איזו זיקה לאומית תהיה לרובע- לישראל לפלשתין או לירדן. חיבורם של כלל הרובעים לישות מטרופולית תשתמע מהפיכתם למאוגדים תחת רשות מנהלית אחת יחד עם רובעים נוספים במטרופולין זה-מבשרת, נטף, גבעון, מעלה אדומים, כלל הקיבוצים והמושבים שסביב העיר וכדומה. את ההתנגדויות לסיפוח אפשר יהיה לנטרל באמצעות הגדרת היישובים כמינהל עצמאי, ומתן אוטונומיה במשק כלכלי סגור לכל רובע ורובע וזכות לניהול עצמוני במגוון תחומים.

חלוקה מנהלית של המטרופולין החדש שיווצר לרובעים מנהליים תתבסס על הצלחת הניסוי של חלוקה ושליטה באמצעות מינהלים קהילתיים. האזורים שיסופחו לעיר יוגדרו גם הם כרובעים ויפעלו בעצמאות מנהלית, עם קשר מוגבל לעיריית גג. גבולות הרובע ייקבעו בצל העיקרון הכלכלי שגודלו אכן מאפשר לו לכלכל את עצמו (כך בכל רובע ייכללו מבני ציבור, אזורי תעשיה ומוסדות, מהם ניתן לגבות ארנונה לרווחת כלל הרובע).

רובעים בעלי זיקה לאומית ישראלית ייהנו מתקציבי המדינה כנהוג היום, ורובעים בעלי זיקה אחרת ייהנו מתקציב המדינה שלהם. יחד עם זאת, כל רובע יפריש תקורות לניהול עיריית הגג, שתתמקד בתכנון על, קביעת מדיניות ותשתיות אזוריות.

בפאזל הרובעים סובבי ירושלים, יוגדרו בנפרד אלה הכלולים בתוך העיר עצמה, תוך צמצום מקסימלי של גבולות השטח, והוא בלבד יקבל מעמד של אזור נטול מס בדומה לאזור גיברלטר. עיריית הגג תקבל תקורות מהרובעים ותעסוק בקביעת מדיניות ותכנון. היא תאציל את כל הסמכויות האחרות לרובעים ותאפשר לכל רובע ליזום תוכניות ולגייס בעבורן הון; היא תספק שירותי תשתית ובקרה שאינם כדאיים כלכלית להפעלה בידי המינהלים, וכן תהווה גוף ערר להכרעות בין מנהליות שאינן מוצאות פתרון מוסכם.

כל רובע יזכה לריבונות מנהלית, כך שינוהל עצמאית והנהלתו תיבחר ישירות על-ידי תושביו. אופיו של כל רובע, תרבותו, חלוקת מבני הציבור שבו ופעילות מערכותיו ייקבעו בהתאם לרצון התושבים, באמצעות ועדות רובעיות. במקביל תבוטל מועצת העיר ירושלים ותוקם מועצת-על המורכבת מראשי הרובעים, שיבחרו מתוכם יו"ר לתקופה של ארבע שנים.

הצלחתו של מודל כלכלי ניהולי שוויוני זה תלויה בדבר אחד. הפרדת הניהול הדתי מהניהול הכלכלי חברתי. לצורך כך, ומתוך כבוד לכל בני הדתות החיות בעיר, נכון יהיה ממש כמו האם האמיתית במשפט שלמה-לוותר על ריבונות ישראלית במקומות הקדושים בירושלים ובכל הערים מסביבה כולל קבר יוסף בחברון, מערת המכפלה וכד', למנות מועצה דתית חדשה שבה נציגות שווה ולא יחסית לכל הכתות הדתיות, בתיקצוב פיתוח ומינהל בינלאומי.

אם לוותיקן חשוב שישמרו מקומותיו, ואם לשליטי ערב הסעודית ויהודי ארה"ב - חשוב לראות את כלל המקומות הקדושים להם משופצים, נקיים, יפים, כמו בחול, אזי שישלמו.יתחזקו וישקעו.
מועצה דתית כזאת, צריכה יו"ר מתחלף בתורנות בדומה לנשיא התורן של האיחוד האירופי.

מודל זה לפתרון הסכסוך בבירה, העלתי בשפה העברית, האנגלית והגרמנית כבר בשנת 2000 בעודי מכהנת כממלאת-מקום של ראש עיריית ירושלים לקידום מעמד הילד וחברת הנהלת הבירה.
מודל זה שקראתי לו "הדרך לשלום לא חוצה את ירושלים", צוטט בהרחבה בעיתונות הבינלאומית וזכה להתעניינות עצומה מצד נציג ארה"ב למזרח התיכון באותם הימים מרטין אינדיג ששוחח איתי על כך במפגש בכבפר אבו גוש. מודל זה זכה להתעניינות מצד שגרירות הולנד וגרמניה בישראל באותם הימים וחוקרים איטלקיים מאוניברסיטת פרוג'יה באיטליה אף הגיעו במיוחד לישראל וערכו מחקר על ייתכנות המודל ופרסמו אותו בעיתונות האיטלקית. מוכתרים בכפרים במזרח ירושלים חתמו בזמנו על עצומה התומכת במודל זה והעבירו פנייה בעניין לנשיא קלינטון, אך לא ידוע לי מה עלה בגורלה.

המודל הפמיניסטי שהצעתי הועלה לדיון בפורומים במרכז ירושלים לחקר ישראל, אך לצערי, אולי מפאת היותי רק "אישה" לא זכה לשום התייחסות מצד אף מפלגה בישראל. בעקבות כך פרשתי בטריקת דלת את מפלגת העבודה אשר בה הייתי חברה עד אז.

רוני אלוני-סדובניק, לשעבר ממלאת-מקום ראש עיריית ירושלים.
תאריך:  08/10/2010   |   עודכן:  10/10/2010
רוני אלוני סדובניק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הדרך לשלום לא חוצה את ירושלים
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אליהו חיים
8/10/10 18:30
2
שם
8/10/10 18:32
3
רונן גולדשטיין
8/10/10 18:45
4
יונה סוקולובסקי
9/10/10 09:00
5
א. פובליציסט
9/10/10 10:18
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לשכת עורכי הדין צומחת כידוע בקצב מסחרר, כל עורך דין חייב על-פי חוק להיות חבר בה ומספרם של עורכי הדין עולה ועולה וכיום כבר אנו מדברים בערך על 50,000 עורכי דין.אין טעם לבדוק מהו המספר המדויק היום כי מהר מאד נגיע ל-100,000 עורכי דין.
08/10/2010  |  עו"ד משה גולדבלט  |   מאמרים
בעיתון יום חמישי (7.10.10) של "ישראל היום", צדו את עיני שתי כתבות. לכאורה, שונות זו מזו, אולם, לדעתי, שזורות זו בזו. אבל המכנה הכל כך משותף להן היה הצנעתן בדפים הפנימיים של העיתון, כביכול כתבות לא חשובות ולא מעניינות. אלוהים עדי - כמה הן חשובות ומהותיות.
08/10/2010  |  מיקי גולדווסר  |   מאמרים
ישראל הרשמית צודקת בטיעוניה לפיהם הפלשתינים משכו את עשרת חודשי ההקפאה של הבנייה ביהודה ושומרות מתוך כוונה לדחוק את ישראל לפינה ולאלץ אותה לויתורים נוספים . עתה הפלשתינים מלינים על חידוש הבנייה, מאימים להפסיק כל מגע עם ישראל ולהפעיל את "נשק" הדיפלומטיה כנגד ישראל. ישראל נקלעה שלא בטובתה למצב שבו האמריקנים והאירופים תומכים בפלשתינים ומאידך מגנים את ישראל.
08/10/2010  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
במאמר שהתפרסם באתר NRG של מעריב כותב פרופסור גורדון "שלא חייבים לפנות התנחלויות משום שהחשש והפחד מפינוי אלים של 200 אלף מתנחלים הוא מכשול עיקרי בפני חתימת הסכם" ומסקנתו היא: "לפנות את השטח אך לא את המתנחלים".
08/10/2010  |  יוסי בלום הלוי  |   מאמרים
"אנו מכריזים בזאת על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל, היא מדינת ישראל". כך נכתב במגילת העצמאות ב-14.05.1948. למי שהיה ספק כל שהוא שמדינת ישראל היא מדינה יהודית, חוקקה הכנסת בשנת 1950 את חוק השבות המעניק לכל יהודי בעולם את הזכות לעלות ארצה ולקבל תעודת עולה. זהו חוק ציוני גזעני הראוי לכל שבח, המעניק זכות אוטומטית להיות אזרח ישראלי רק ליהודים. לכן, להבדיל מכל אומות העולם, יהודים הבוחרים לבנות את ביתם בישראל נקראים עולים ולא מהגרים. לפיכך, כוונתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו להביא לאישור הממשלה תיקון לחוק האזרחות, שיחייב את מי שיבקש להתאזרח, להצהיר נאמנות לישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, זוהי דרישה שאין לגיטימית מימנה, היונקת מאמונתם של החותמים על מגילת העצמאות ובראשם ראש הממשלה הראשון דוד בן-גוריון.
08/10/2010  |  גורי גרוסמן  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי  
הערכה: הליגה תשאיר פתח למו"מ  /  איציק וולף
"הממשל חזר עם כמה הצעות  /  איציק וולף
"מנסים לטשטש הקשר בין העם היהודי למדינה"  /  איציק וולף
ההתנחלויות - ובית שמש  /  הרב אליהו קאופמן
"לא רוצה"? "לא יכול"?  /  ערן גרף
לאיזה תסריט לא מתכוננים  /  נעמי רז
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il