|   15:07:40
דלג
  רפי מן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

"לכל הפחות, להדליף"

הפרוטוקולים ממלחמת יום הכיפורים מאפשרים התבוננות מקרוב בדרך ההתמודדות של ההנהגה הנבוכה עם השאלות ההסברתיות והתקשורתיות, וגם מלמדים משהו על הרטוריקה של מנהיגים בשעת מבחן
14/10/2010  |   רפי מן   |   מאמרים   |   העין השביעית   |   תגובות
"למה אנחנו לא מזעיקים את העולם?", קצפה גולדה

אם הייתה תופעה שהרתיחה את גולדה מאיר בכל הקריירה המדינית והפוליטית שלה, זו הייתה תופעת ההדלפות. כשרת החוץ הרבתה להתלונן על הדלפות מדיוני הממשלה, ועוד יותר מכך לאחר שקיבלה את דין התנועה והתיישבה ב-1969 על כסאו של לוי אשכול.

עכשיו מתברר כי בשעה הקריטית ביותר שראש ממשלה ישראלי ניצב בפניה מאז 1948, הציעה גולדה מאיר לשלוף את הנשק הסודי: הדלפה. "אולי אפשר קצת, לכל הפחות, להדליף", הציעה, ומהפרוטוקול ששיחרר בשבוע שעבר גנזך המדינה קשה לדעת אם חרקה את שיניה כשאמרה את המלה הזו.

זה היה חלק מאותו דיון מצמרר בבוקר יום הכיפורים, ה-6 באוקטובר 1973, בקריה בתל אביב, כאשר גולדה, ולצדה שר הביטחון משה דיין, הרמטכ"ל דוד אלעזר וראש אמ"ן אלי זעירא גיששו כסומים באפלה. אחד הפתרונות של גולדה היה הדלפה: הרעיון היה לנסות לסכל את התקפת הפתע המצרית והסורית לא על-ידי תקיפה צבאית מקדימה, אלא על-ידי מכת מנע תקשורתית.

"מדוע לא ניזום אנו שה-BBC ו-CBS ואחרים יודיעו על הרוסים", שאלה גולדה, "ולתת הערכה מדוע הם עושים זאת". היא התכוונה להפצת המידע המודיעיני שנקלט בישראל על הרכבת האווירית שפינתה את המומחים הסובייטים ובני משפחותיהם ממצרים ומסוריה.

אחר-כך הוסיפה: "אולי אפשר קצת, לכל הפחות, להדליף לסוכנויות [סוכנויות הידיעות הבינלאומיות כדוגמת AP ורויטרס] מה נעשה על הגבולות. להרוס אצלם [אצל המצרים והסורים] את האשליה של ההפתעה".

מבחינה תקנית גולדה טעתה: המלה הדלפה לא הייתה במקומה. הדלפה היא מסירת מידע לעיתונאים על-ידי מי שלא הוסמך לכך, כמו שר שלוחש על אוזנו של כתב מה נאמר בישיבת הממשלה. ב-6 באוקטובר 1973 לא היה מדובר בהדלפה. זה היה שימוש בתקשורת, בסמכות וברשות, ככלי מדיני, במקרה הזה - ביטחוני.

הייתה זו גולדה שהכניסה לדיון, לצד הוצאת צווי 8למילואימניקים, גם את גיוס התקשורת הבינלאומית. אבל היא לא הייתה נחרצת בדעתה, וביקשה לשמוע את דעת משתתפי הפגישה: "במידה וזה לא יכול להזיק לנו, אם הם יודעים שאנו יודעים, זה מכביד עלינו או לא?".

לא היה כמעט שום חדש בפרוקטולים שהעסיקו את התקשורת ואת המדינה בשבוע שעבר. הכל כבר נכתב לפני עשרות שנים בספרים, בדוחות, בעבודות אקדמיות. אבל המסמכים שזה עתה נחשפו מאפשרים התבוננות מקרוב בכמה סוגיות העולות מן הטקסטים: דרך ההתמודדות של ההנהגה הנבוכה לא רק עם הבעיה הצבאית, אלא גם עם השאלות ההסברתיות והתקשורתיות, והזיקה ההדוקה בין כל המערכות הללו. וגם משהו על הרטוריקה של מנהיגים בשעת מבחן כזו.

הסברה, מאז ראשית ימי הציונות - בהתחלה קראו לזה פשוט פרופגנדה - שילבה תמיד את הזירה התקשורתית עם המערכה המדינית. כשנאבק שר החוץ משה שרת בביטחוניזם האקטיביסטי של דוד בן-גוריון, הוא כרך את מה שכותבים העיתונים בעולם עם מה שיחשבו המדינאים בבירות השונות. בן-גוריון ראה את הדברים אחרת. הוא לא זילזל בהסברה, אבל הציב אותה במקום השני, אחרי שינוי המציאות בכוח המעשה.

לצד ההפתעה, המבוכה ורסיסי האימה שעולים מהפרוטוקולים, מצטיירים הדיונים כסיעור מוחות אסטרטגי: גולדה, דיין, דדו ואחרים ידעו שמדובר במערכת מורכבת, רבת זירות והבטים. כשביקש דיין לסכל את תביעתו של הרמטכ"ל אלעזר לגיוס מילואים, גייס גם הוא את התקשורת. "אני חושש שכל אמצעי התקשורת יגידו שאנחנו הולכים לתקוף", טען דיין.

גולדה, בינתיים, הרפתה מרעיון ההדלפה לתקשורת הבינלאומית. כתחליף העלתה את האפשרות לעדכן לא רק את האמריקנים בכל מה שקורה, אלא לזמן גם דיפלומטים ממדינות אחרות. דיין שוב הסתייג. "אם נזמין רבים", אמר לה, "יגידו שאנו עושים סצנריו מפני שאנו רוצים אליבי".

ההתבטאויות של גולדה ודיין לא שיקפו רק חשש מפני "מה יגידו הגויים". גולדה זיהתה מבחינתה את הנזק התדמיתי, שהיה עלול לגבות מחיר מדיני כבד. בימים הבאים, כאשר דובר על נסיגה מסיני בניסיון לייצב את הקו כדי למנוע התקדמות של המצרים לתוככי מדינת ישראל, הייתה גולדה מוטרדת מאוד ממשמעותו של מהלך כזה. "מדאיג אותי מה שזה יגיד לעולם. כל זמן שהערבים לא העזו, זה היה כוח".

מדבריה עלתה ההערכה כי הניצחון הגדול של ששת הימים, שהקנה לישראל בעיני העולם מעמד של מעצמה מזרח-תיכונית, הוא זה שהוביל לתמיכה האמריקנית בישראל. ישראל מובסת ומוכה שוב לא תהיה שותפה בעלת ערך לוושינגטון, חששה גולדה. ודיין הוסיף: "יגידו: 'אתם נמר של נייר'".

אבל עוד לפני השלכותיהן של תוצאות הקרבות קינן בגולדה חשש כבד ומיידי שפעולות ישראליות מסוימות שנשקלו בדיונים עלולות להזיק למאמץ המלחמתי גם מבחינה תדמיתית ומדינית. היא הייתה מוטרדת מכך במיוחד כאשר ב-9 באוקטובר עמדה על הפרק האפשרות של הפצצה ישראלית על דמשק. דדו אמר שהוא מחפש את נקודת המפנה מבחינת הסורים, את ה-Break through, בלשונו. ובעברית: את "הדרמטיזציה של התפנית".

גולדה חששה שפרסום עולמי של פגיעה ישראלית מסיבית בבירה הסורית כמטרה אזרחית עלול לפגוע בעניין קריטי: הסיכוי לקבל מטוסי פנטום מארצות-הברית, כתחליף למטוסי הקרב הרבים שאבדו לחיל האוויר. "הצבועים כולם יגידו שהפצצנו עיר, התחלנו בהפצצת עיר. אבל אני לא רוצה שאחר-כך ניפגע ולא יהיה לנו כוח", אמרה גולדה. המנהיג הסובייטי ליאוניד ברז'נייב, אמרה, יגיד אז לקיסינג'ר: "מה עושים הידידים שלך, מפציצים עיר".

אלי זעירא, ראש אגף המודיעין, הציג בדיון מפה של דמשק והסביר שיש מרחק בין המטרות - מטכ"ל, משרד ההגנה, מפקדת חיל האוויר, מרכז השלטון - ובין המרכז המסחרי והפרברים.

גולדה התעקשה: "אם מפציצים אזור - באיזה רדיוס זה משפיע?".

זעירא ביקש לסייע בבניית הקייס הישראלי למען התקפה על דמשק, והזכיר שבלילה, שעות אחדות קודם לדיון, ירו הסורים שוב טילי פרוג.

גולדה פירשה את הדברים כקלף שיאפשר להצדיק בפני העולם, ובעיקר מול קיסינג'ר, התקפה על דמשק, וביקשה שוב לגייס את התקשורת. "לפרסם את זה מיד", הורתה.

יגאל אלון נרתע: "אבל לא להגיד איפה".

זעירא: "בית-הילדים בגבת".

דיין: "הבית היה ריק".

אלון: "להגיד רק פרוג, לא להגיד איפה. להגיד טילי קרקע-קרקע ולא להגיד איפה".

לא רק הרצון לא לסייע לטיווח הטילים הסורים עמד מאחורי הדרישה. השרים הבינו שפגיעת טיל בבית-ילדים ריק בקיבוץ קטן בעמק יזרעאל לא תהיה שקולה בעיני העולם כנגד הפצצה מסיבית של עיר בירה.

אחר-כך, כאשר נבחנו כמה מטרות אפשריות בדמשק, העדיפה גולדה לבחור מטרה משמעותית, לא יעד צבאי שולי. אם כבר תוקפים בדמשק, אמרה, עדיף להכות במטכ"ל הסורי. "בעיני העולם אנחנו במילא פושעים", הסבירה.

גולדה התמלאה תסכול מכך שבמשרדי החוץ והביטחון לא הבינו את הפוטנציאל ההסברתי והמדיני שהיה טמון בהתקפות הפרוגים על ישראל, במיוחד כאשר דיין אמר שירי הטילים נמשך זה היום השלישי. "למה אנחנו לא מזעיקים את העולם?", קצפה גולדה. "הנה, תיקח את העיתון. כותרות העיתונים. איפה הפרוגים? תיתן הוראה לכנס את העיתונאים הזרים". אלון הציע כי הכתבים הזרים יכונסו ממש באותה שעה שמטוסי חיל האוויר יפציצו את דמשק.

בניגוד ליוזמותיה לגייס את התקשורת להסברה ולהעברת מסרים מדיניים, היו רגעים שבהם חזרה גולדה להיות הפוליטיקאית התובעת מעמיתיה לשמור על שפתיים חתומות. היה זה כאשר שיתפה את עמיתיה ברעיון שחלף בראשה - לצאת בחשאי בלוויית איש צבא בכיר לגיחת בזק לוושינגטון, כדי להיפגש עם הנשיא ניקסון. כך תציג בפניו את המצב בחזיתות, ולא פחות מכך את המשמעות האסטרטגית שתהיה לתבוסה ישראלית במלחמה.

"אני לא מבטיחה לעצמי הצלחות, אבל נדמה לי שמחוץ לפעולה צבאית, נדמה לי, ללא התפארות, שזה הקלף העיקרי שאנו יכולים להשתמש בו עם האמריקנים", אמרה. "אצא גם בלי ידיעת הממשלה. הסודיות פה היא מכרעת", הסבירה בדיון, בהכירה את פטפטנותם של עמיתיה השרים. "אצא ואכנס אינקוגניטו [בעילום שם]". לחלופין הציעה להזמין את הגנרל אלכסנדר הייג, ראש מטה הבית הלבן, לביקור שלא ייחשף לתקשורת, שבמהלכו יסייר בשתי החזיתות.

אחת הסוגיות הסבוכות ביותר בתחום ההסברתי נגעה לשאלה מה אומרים לציבור בשעה קשה כזו. כבר לפני שנים רבות נחשף החשש שרווח ב-1973 בצמרת מפני הופעה פומבית של דיין בפני הציבור, לאחר שבשיחות, בין היתר עם חברי ועדת העורכים, השרה רוח נכאים בנוסח "הולך לנו הבית השלישי".

"צריך להתיישר עם העם", אמר דיין בדיון ביום שלישי, 9.10.73, בשעת בוקר מוקדמת. גולדה הציעה לשקול אם עדיף לדבר בטלוויזיה או לנאום בכנסת. דיין: "לקרוא לכנסת זו דרמטיזציה שלא הייתי עושה כמוה. בטלוויזיה אפשר להתרשם כך שזה לא יהיה סופר-דרמטי". בסופו של דבר, אחרי פנייה של אחד העורכים שנחרד מדברי דיין מאוחר יותר באותו היום, נשלח האלוף ב(מיל.) אהרן יריב לטלוויזיה במקום דיין.

צריך להתרשת, הסביר דיין בדיון באותו בוקר, להסביר לציבור שמדובר במערכה בת שלושה חלקים: "גיוס, בלימה, דפיקה". זה היה הד קלוש ומעודכן לאמירתו של חיים בר-לב ערב מלחמת ששת הימים: "נדפוק אותם חזק, מהר ובאופן אלגנטי". וגולדה הדגישה: צריך להגיד "שזה לא דבר של 24 שעות. להעמיד את הדגש על What we are faced with. מה עומד מולנו, שלא תהיה טעות אופטית".

רבע מאה קודם לכן, במלחמת השחרור, ניסה בן-גוריון בנאומי המלחמה שלו לאמץ את הגישה הצ'רצ'יליאנית שכה הרשימה אותו בעת ששהה במלחמת העולם השנייה בלונדון, בימי הבליץ הגרמני על העיר: להפגין נחישות וביטחון בניצחון, אך בה בעת להציג את הקשיים ולהכין את הציבור למערכה ארוכה.

צ'רצ'יל גם קבע בעת מלחמת העולם כי "בשעת מלחמה האמת היא כה רבת ערך, שיש להגן עליה באמצעות שומרי ראש של שקר". ב-1973, בקריה בתל אביב, היה זה דדו שאימץ את הגישה הזו. "אין לי ניסיון מה אומרים ליהודים במלחמה. בתקריות אומרים אמת. במלחמה אסור להגיד את כל האמת", אמר דדו. האמת היא שבהיסטוריה של יחסי צבא-תקשורת בישראל, גם בתקריות לא תמיד הייתה האמת נר לרגלי מערכת הביטחון. יותר מפעם היה מדובר במצגי שווא מובהקים, כמו לדוגמה בפעולות קיביה ב-1953 מפי בן-גוריון עצמו ("שום יחידה לא נעדרה מבסיסה") ובפעולת עזה ב-1955 בהנחייתו הישירה.

דדו היה מודאג פחות מגולדה ממה שיאמרו באמריקה או בתל אביב. מדבריו עלתה דאגתו כרמטכ"ל למורל הגייסות שנלחמו בשתי החזיתות. "אני רוצה שיאמינו בדרום שבגולן הולך טוב, ולהפך", הסביר בהתייעצות. דיין, מצדו, היה מודע לבעייתיות בדיווחים שנועדו להסביר לציבור עד כמה מורכבת המציאות שצה"ל עומד בפניה. בציבור יגידו לנו, הזהיר, "כשאמרתם לפני יומיים שתדפקו את המצרים, לא ידעתם מה שיש להם? השאלה איך להתרשת עם הקהל. עם נוסחה שאפשר לחיות איתה".

אחרי שהתרעם דיין על כך ש"העיתונות מציירת תמונה מעוותת" - אולי התכוון שהיא אופטימית מדי - שלף פתאום ישראל גלילי, השר ויועץ הסתרים של גולדה, נשק חדש שעשוי לסייע להסברה הממשלתית. "אני זוכר ממלחמת ששת הימים, לפי החוק אפשר להשתלט על הרדיו", אמר.

בדיון הזה, על מה שתגיד ההנהגה לעם, בלטה שוב הרטוריקה האופיינית של גולדה, האשה שהתוודתה פעם כי הזיכרון הראשון שלה כילדה היה הפוגרום בקייב. "העיקר שהאמת היא שהם לא יהרסו אותנו, ונחזור [לקווים שמהם הדפו המצרים והסורים את צה"ל]", הדגישה. "שהעם לא יחשוב שאבדנו. שלא יחשבו שמתים לאט".

אבל פרס הרטוריקה הציונית מגיע לדיין. בהתייעצות ב-7.10.73, בעודו מתאר ברוח פסימית את המצב על-רקע עוצמת הכוח המצרי והסורי, הדגיש: "כמויות הנשק שלהם הן אפקטיביות. היתרון המוסרי שלנו אינו עומד בפני המאסה הזאת".

לצד ההפתעה, המבוכה ורסיסי האימה שעולים מהפרוטוקולים, מצטיירים הדיונים כסיעור מוחות אסטרטגי [צילום: פלאש 90]
פורסם במקור: העין השביעית
תאריך:  14/10/2010   |   עודכן:  14/10/2010
רפי מן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"לכל הפחות, להדליף"
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מרק_טווין
14/10/10 21:26
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אני מניח שכולם מכירים את הבדיחה על המסעדה שבה תלה בעל הבית את השלט "אין כניסה ליהודים ולגזענים". ממשלת ישראל הוכיחה השבוע פעם נוספת שבדיחות, בעיקר שחורות, יכולות לרקום עור וגידים ולהפוך למציאות שחורה במדינת ישראל. המציאות, לעתים קרובות, עולה על כל דמיון או הלצה. הצעת החוק לחייב מתאזרחים להצהיר אמונים לישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית מזכירה יותר מדי את הבדיחה הנ"ל, שהרי המצהיר על נאמנותו לישראל כמדינה יהודית סותר את דבקותו בעיקרון השוויון האזרחי שלו מחויבת הדמוקרטיה, בעוד שהמצהיר על תמיכתו בדמוקרטיה אינו יכול לדגול באותה עת במדינה המחויבת לא לאזרחיה אלא ליישות אמורפית המכונה "העם היהודי". אולם הבדיחה הגרועה הזו הופכת מכוערת שבעתיים, כאשר עומדים על דמיונה המצמרר לחוק אזרחות אחר.
14/10/2010  |  עופר כסיף  |   מאמרים
שרי החוץ של צרפת וספרד, קושנר ומורטינוס, נפגשו בביקורם בישראל עם נשיא המדינה שמעון פרס, עם שר הביטחון אהוד ברק, עם יו"ר האופוזיציה ציפורה לבני, עם ראש הממשלה בנימין נתניהו וגם עם שר החוץ אביגדור ליברמן. אין ספק כי מכל אלה הם יזכרו במיוחד את פגישתם עם שר החוץ, כי כל היתר אמרו להם מה שמקובל ורק שר החוץ אמר מה שצריך.
14/10/2010  |  אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
המבקש לדעת מהי זכותנו על ארץ ישראל, ימצא את התשובה בפרשת השבוע. מקובל לומר, שמקור הזכות הוא בהבטחתו של הקדוש ברוך הוא לאברהם בהתגלותו הראשונה אליו לאחר שהגיע ארצה: "לזרעך אתן את הארץ הזאת". אין ספק שאכן אמת הדבר. אלא שיש להבטחה זו עוד מרכיב, המופיע בברית בין הבתרים שבהמשך פרשתנו.
14/10/2010  |  איתמר לוין  |   מאמרים
אף שראש הממשלה מצהיר, השכם והערב, על רצונו העז בשלום, אף שהוא ערוך בפשרות כואבות, נוקט בנימין נתניהו צעדים של "אחד בפה ואחד בלב", שהופכים, בסופו של דבר, ל"לא מדובשך ולא מעוקצך":
14/10/2010  |  ראובן לייב  |   מאמרים
פרשת הרב מוטי אלון, הפכה לצערי בחודשים האחרונים למעין זירת התגוששות ציבורית בין תומכי הרב לאנשי פורום 'תקנה'. גרוע מכך - במקום לדון לגופו של עניין בטענות ובטענות שכנגד, החליט מישהו הקורא לעצמו מקורב לרב אלון, להשתמש בטקטיקה של השמצות כלפי חלק מחברי הפורום, כשאת עיקר ההתקפות סופגת יהודית שילת, שנתפשת על-ידי המקורב כחוליה החלשה ביותר (לפחות מבחינה ציבורית) מבין חברי הפורום.
14/10/2010  |  אסף גולן  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   מלחמת יום הכיפורים  /  מי ומי    / 
רש"י אוף דה-רקורד  /  אורן פרסיקו
על יתרונות התחרות העיתונאית  /  אורן פרסיקו
במערומיהם  /  אורן פרסיקו
הפלונטר  /  רפי מן
עוד כיסא ריק  /  אורן פרסיקו
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il