|   15:07:40
דלג
  אורן קאשי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

סער הוריד את הקוף מהגב

פיטורי המדען הראשי של משרד החינוך הוציאו כמה קופים מהחורים סער טען שלא פיטר את ד"ר אביטל על תוכן דבריו אלא על חריגה ממדיניות המשרד ואי-התאמה לתפקיד ובכן, מהי מדיניות משרד החינוך? האם סער עצמו מתאים למשרת שר החינוך?
01/11/2010  |   אורן קאשי   |   מאמרים   |   תגובות
שר החינוך גדעון סער. נקט איפה ואיפה בין דעות שונות - האחת (של גבי אביטל) אסורה; השנייה (של רם כספי) לגיטימית [צילום: פלאש 90]

   יפעת גדות
אביטל: "זכותו של שר החינוך לפטר אותי"

   גדעון סער
ד"ר אביטל ניצל את האמון שנתתי בו

"כולם שואלים אותן שאלות וכולם עונים אותן תשובות". דברי ד"ר גבי אביטל, שציטט מדברי הגשש החיוור, במאמר שעסק בתקשורת ה'גל"צית'.

כזכור, שר החינוך גדעון סער פיטר את המדען הראשי במשרדו, ד"ר אביטל, לאחר התבטאויות שלא מצאו חן בעיניו. כך אמר כי תורת האבולוציה של דארווין היא השערה בלבד, הנשענת על שלילת קיומו של אלוהים, וביקש לחשוף את התלמידים לדעות אחרות; כך תקף את 'הדת הירוקה' וטען כי האדם אינו אחראי להתחממות כדור הארץ ("עליית הטמפרטורה קדמה לעליית הפחמן הדו-חמצני"); המשיך עם הסופרים המובילים ("אין כאן אהבת מולדת, הם מזדהים עם האויב"); תקף את שופטי בג"צ על החלטתם לאשר ערוץ פורנוגרפיה ("נמוכי רוח, הגמוניה עלובה"). אביטל נגע גם ב"מלך המשרד"1, כלשונו – המחשב ("מח-שב"): תוכנית 'מחר-98' שנוסדה לפני 15 שנה ובה תוכנית ללימוד מדעים בגיל נמוך, כולל גן ילדים; "גם אז נערכו השתלמויות למורים, והונפק מחשב נייד לכל מורה. מעבדות חדישות נבנו ובעיקר המון כסף וכוונות טובות. אם כן, מה קרה מאז? הרי היינו צריכים לקבל היום לפחות מחצית מכלל הבוגרים שיימצאו בתחומי המדעים, ולא היה צריך שוב תוכנית מדעית לילדינו המצוינים".

לד"ר אביטל, אדם מרתק ויצירתי, היו מגוון עצות לשרה הקודמת, פרופ' יולי תמיר:

  • אין לקרוא למורה בשמו הפרטי. בתחילת השיעור, התלמידים יעמדו בעיקר מפאת הכבוד ההכרחי למורה וגם למען השקט והסדר, ממש כמו בבית המשפט. אם ישכילו מורות ישראל ללמד חצי שעה נטו בשיעור, לא יצטרכו תגבורים ולא ימי לימוד ארוכים.

  • לבוש המורות יתאים לכבוד אותו הן דורשות בצדק. לא גופיות ולא מכנסי התעמלות הדוקים, וגם לא תצוגות אופנה מזדמנות.

  • חשוב לבדוק מחדש את תועלתו של מלך המשרד, הוא המחשב. אחרי שילדינו הפכו אותו למכונת משחקים והורדות מוזיקה, מוטב לבדוק היטב מה טיבם של "מאגרי המידע" ומה תועלתם לילדים שטרם יודעים קרוא וכתוב כראוי. וראוי לשנן שהמילה מחשב מורכבת מההברות מח-שב.

את מאמרו חתם: "כבוד השרה, איינשטיין ונילס בוהר, יובל נאמן וישראל אומן, גם את וגם כותב שורות אלה, סליחה על ההפלגה בצניעות, לא למדו מדעים בגן הילדים. למדנו ושיננו, נתנו כבוד למורה ושרר שקט בשיעור".

ד"ר אביטל מצטרף בעצם לדעתו של פרופ' פאפרט2 (Papert), מפתח שפת ה-LOGO, שאמר כי הילד צריך לתכנת את המחשב ולא המחשב את הילד. פאפרט פיתח תורה בה הילד ישתמש בעולם המושגים שלו כבסיס להבנת האלגברה ומתמטיקה. שפת הלוגו היא דוגמה לתכנות המחשב והרחבת תפקידו כדי ללמוד מושגים מורכבים, לא רק לרינגטון של נינט, או "מכונת משחקים", כלשונו של ד"ר אביטל.

הבנתם למה פוטר מר אביטל? מדען הטילים נגע בפוליטיקה הכי רגישה, הצביע על חולאים של חברה ואיים בכך על אלפי משרות סרק – ואולי גם על מר סער עצמו. האם כבוד השר מתאים למשרה החשובה והעמוקה הזו? על כך תוכלו לקרוא בטור שכתבתי בעבר.

בראשית הטור צוטט הגשש החיוור. לא רק הגשש חיוור למעשה פיטוריו של המדען הראשי במשרד החינוך לשעבר, אלא קומיסרי התרבות הפלורליסטית כולה. בעצם, חלקה.לא תורת האבולוציה עומדת למשפט חוזר אלא "ויכוח תרבותי" שלם, כפי שאמר ד"ר אביטל עצמו בכינוס שכותרתו: "סתימת פיות או חופש המחשבה". ואם כבר הגשש, זה ביקש למנות שר מלחמה: "שיש שר חינוך יש חינוך? לא. אז שיהיה שר מלחמה לא תהיה מלחמה...".

האם סער יפטר עוד דוקטורים?

שר החינוך התבטא בחריפות בנוגע למרצים הקוראים להטיל חרם על ישראל. סער טען כי יפעל נגד מרצים אלו, אך "סירב לבקשת 'הארץ' להסביר כיצד בכוונתו לפעול נגד המרצים הישראלים הקוראים לחרם אקדמי"5. לדיון שנערך בוועדת החינוך של הכנסת ("גבולות חופש הביטוי בבתי הספר") הוזמן לא אחר מרם כספי, מנהל בית הספר עירוני ט' בתל אביב, שקרא לסרב להתגייס ל"צבא כזה": "השירות בצבא הוא חובה, אבל בצבא ששומר על הגבולות והביטחון ולא צבא שמתעסק בפעילות של כיבוש"6.

שר החינוך גדעון סער הודיע שהוא רואה בחומרה התבטאויות לא מאוזנות מן הסוג הזה, אך לא הזדרז לפטר את האיש, אלא להזמינו לכינוס חשיבה. אביטל כינס בעצמו כינוס חשיבה אחר, אך זה שויך, לפי התקשורת, רק לכינוס פוליטי, לא פלורליסטי.

מעשה הפיטורים של אביטל הגשים את דרישות האקדמיה המנותקת והוריד את הקוף מהגב של שר החינוך.

בין המדע לתורה אין התנגשות, אבל ישנה התנגשות בין תרבויות: שר חינוך שאינו איש חינוך, אינו איש תורה ואינו איש מדע - לבין איש מדע שהוא גם איש חינוך וגם איש תורה.

הערות

1. ערוץ 7, 9.9.06 - [קישור]
2. (Children, Computers and Powerful Ideas (Papert, 1980
3. Nrg ,28.8.10 - [קישור]
4. 'מורה נבוכים', תרגום: מיכאל שוורץ
5. אתר 'הארץ', 21.6.10
6. אתר 'הארץ', 13.2.10

הקופים ביקשו – סער ביצע
ד"ר גבי אביטל [צילום: מן הטלוויזיה]

כבר בפברואר השנה, נשמעו קולות לפטר את אביטל. כן, אלו היו קולות ההפוכים לקו מחשבתו של ד"ר אביטל. בעניין זה, הדיון הוא על אלוהים, לא על אביטל; על תפישה רחבה ולא על פליטת פה; המכירים בתורת דארווין שוללים את קיום האל, והשוללים את קיום האל מתנגדים לתורתו של אביטל. לא בכדי ציין עיתון 'הארץ', העיתון שאין לו אלוהים, כי ד"ר אביטל הוא איש דתי, שאמר כי "יש כאלה שעבורם האבולוציה היא דת והם לא מוכנים לשמוע שום דבר אחר. חלק מהחובה שלי, במסגרת תפקידי במשרד החינוך, היא לבדוק את תוכניות הלימודים וספרי הלימוד". נשמע הגיוני, לא כך?

אותם אלה אשר לא שוללים כי אכן מוצאו של האדם מן הקוף, הפכו את אביטל לקוף. קוף שותק, יש לומר. קוף שישב על הגב של שר החינוך. אין מקום לדעה אחרת. אין מקום לדעה יהודית - במדינה יהודית.

האם חופש המחשבה שמור למחשבה אחת? מה שנותר מכך, זה החופש לסתום פיות, לא יותר מכך.

הרמב"ם והספקות
הרמב"ם [צילום: בי"ח רמב"ם]

הרמב"ם דרש שהדיונים באמונות הדתיות ייעשו מתוך התחשבות מוחלטת באמת המדעית. הוא הבחין בין תפישות מדעיות שאפשר להוכיחן לבין תפישות שהן אינטואיציה של מדענים. הדיון באמת הדתית מתוך ההכרה באמת המדעית הפך לדגם של דיון פילוסופי עצמאי ומקורי ולמושא נערץ לחיקוי להוגים הבאים אחריו (מורה נבוכים, פתיחה, מאת דב שוורץ).

אנשי אקדמיה תקפו את גישתו של אביטל לתורת האבולוציה ושאלת קדמות העולם. פרופ' חנה יבלונקה מאוניברסיטת תל אביב אמרה ב'הארץ' כי בעקבות דבריו אולי נחזור ונלמד שכדור הארץ הוא שטוח והשמש מסתובבת סביבו. על כך ענה אביטל: "אני חשבתי שעיתון 'הארץ' צריך לקיים דיון, להתווכח. הרי אני לא טיפש. לקחו אדם עם רקורד מרשים במתמטיקה, הנדסה ומדעי הרוח וסתמו לו את הפה. זה מה שמרתיח אותי. בואו תתווכחו, אם תצליחו, תפאדלו".

על 'דעה אחת' ועל הפיתוי שבקבלת ספקות כתב הרמב"ם: "אין להביא בחשבון את ריבוי מספר הספקות, אלא את חומרת האבסורד שבהם [...] יש שספק אחד הוא חמור יותר מאלף ספקות אחרים [...] מי שמעדיף דעה אחת, אם בגלל חינוך, אם בגלל תועלת כלשהי, הוא עיוור מראות את האמת [...]

"אבל כלפי דברים כגון אלה אפשר להתעקש הרבה [...] אולם, לשם כך תצטרך למספר תנאים. ראשית: שתדע את מידת טוב דעתך ואת שלמות טבעך – מלידה. דבר זה יתברר לך שעה שתתאמן בכל הלימודים המתמטיים ותשיג את חוקי תורת ההיגיון. התנאי השני ידיעת הפיסיקה לעומקה עד שתדע את הספקות באשר לאמיתותיה. התנאי השלישי: מידותיך"
.

הרמב"ם הקדיש פרקים שלמים להפרכת טענות אריסטו לקדמות העולם. אריסטו טען כי העולם כמות שהוא קדום, ועל כן לא הייתה בריאה. על כך כתב הרמב"ם, בין היתר: "אריסטו לא דימה מעולם שדיבורים אלה הם הוכחה מופתית. אלא – כפי שציין – דרכי הבאת הראיות לדברים אלה, שעריהם סתומים בעדנו ואין בידנו עיקרון שנוכל להביא כראייה" [ט"ז, עמ' 198]4.

תאריך:  01/11/2010   |   עודכן:  02/11/2010
אורן קאשי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סער הוריד את הקוף מהגב
תגובות  [ 19 ] מוצגות   [ 19 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
איש עצוב
1/11/10 15:19
2
סער והמורשת
1/11/10 16:56
3
זה לא יציל את סער
1/11/10 17:42
4
לוי
1/11/10 17:46
5
קורא ותיק
1/11/10 17:51
6
עץ
1/11/10 17:55
7
אשר גד
1/11/10 18:07
8
צנחן
1/11/10 18:33
9
איש עצוב
1/11/10 21:28
 
תגובה לאיש עצוב
1/11/10 22:30
10
לא מבין לא יודע
1/11/10 21:41
 
שלא הבנת
2/11/10 23:44
11
נחום שחף
2/11/10 09:04
 
היא אצל סער
2/11/10 23:04
12
שינשין
2/11/10 10:25
13
אורי ברעם
2/11/10 17:39
14
ד"ר שמחה ברוקס
3/11/10 16:29
15
ד"ר שמחה ברוקס
3/11/10 16:50
16
רוני8090
3/11/10 23:30
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מלחמת גוג-ומגוג במערכת הביטחון סביב פרשת "הרפז-גלנט". הרוחות מסרבות להיחלש והיצרים זורקים את כולם אל תוך בוקה ומבולקה שהייתה צריכה לבייש כל אדם הגון. אך ממתי הגינות ומוסריות הן כלי עבודה מושרשים במחוזותינו?
01/11/2010  |  ד"ר צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
תפיסת עיר המפתח הסומלית בולו האוו, הסמוכה לגבולותיה של סומליה עם קניה ואתיופיה, לפני מספר ימים על-ידי כוחות הנאמנים לממשלת המעבר הסומלית, מהווה הישג חשוב לכוחות המתונים במדינה במסגרת המלחמה המתנהלת ביניהם לבין ארגוני הג'יהאד העולמי הפעילים בה.
01/11/2010  |  רואי בר שדה  |   מאמרים
הניסיון האחרון לבצע טרור חוצה גבולות שיצא מתימן וסוכל כאשר נחשפו ונוטרלו מבעוד מועד מטעני חבלה שהוטמנו במטוסי מטען שהיו בדרכם לארצות הברית, אינו צריך להפתיע איש. זה חלק מן המאמץ המוגבר של אל-קאעידה המרכזי להוציא לפועל פיגועים בשנתיים האחרונות כנגד ארצות הברית, אירופה ובעלי ברית מקרב מדינות ערב, הנוטלות חלק פעיל בקואליציה נגד הטרור האיסלאמי הפונדמנטליסטי.
01/11/2010  |  יורם שוייצר  |   מאמרים
במסגרת הגל המיסטי, המציף באחרונה את החברה בישראל, פועלת מאחורי הקלעים "האגודה להתפתחות הרמונית", הנחשבת לכת אליטיסטית מוסווית של "תועי דרך". ככל הידוע, נמנים עימה אלפי אנשים, בגילאי 30 עד 70, ולצורך פעילותם הם נוהגים להתכנס באתרים שונים ברחבי הארץ, בעיקר בסופי-שבוע.
01/11/2010  |  ראובן לייב  |   מאמרים
הסכסוך הישראלי-פלשתיני, הנמשך כבר עשרות שנים, בא לידי ביטוי בסבבי אלימות רבים וגבה מחיר דמים משני הצדדים. בהקשר זה, לאינתיפאדה השנייה (1) יש מקום מיוחד, לפחות עבור האוכלוסיה היהודית בישראל, אשר ספגה מספר הרוגים ופצועים גבוה במיוחד בתקופה קצרה יחסית.
01/11/2010  |  יורם שוייצר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il