|   15:07:40
דלג
  יהודה בן מאיר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

השפעתה של האינתיפאדה על דעת הקהל בישראל

בהתחשב בחומרת האירועים שאפיינו את האינתיפאדה השנייה, בייחוד בשנות השיא, בהיקף האבידות שנגרמו במהלכה לחברה ולמקום המרכזי שהיא מילאה בשיח הציבורי בשנים אלו - היה מקום לחשוב שלאינתיפאדה אכן תהיה השפעה מרחיקה לכת ובת קיימה על דעת הקהל בישראל
07/11/2010  |   יהודה בן מאיר   |   מאמרים   |   INSS   |   תגובות
[צילום: AP]

האינתיפאדה השנייה, שפרצה בסוף ספטמבר 2000, הייתה ללא ספק אחד האירועים המרכזיים בחיי המדינה בעשור האחרון. יש יסוד להניח כי לאירועי האינתיפאדה הייתה השפעה לא מבוטלת על דעת הקהל הישראלי בכל הקשור לסוגיות הביטחון הלאומי. בקשר לכך מתעוררות בכל זאת שלוש שאלות מרכזיות. הראשונה: האם אפשר לזהות השפעה עקבית של האינתיפאדה על דעת הקהל; השנייה: אם התשובה לשאלה הראשונה חיובית, לאיזה כיוון השפיעה האינתיפאדה ומהם השינויים בדעת הקהל שחלו בעקבות אירועי האינתיפאדה; והשלישית: האם השינויים שנצפו היו קצרי טווח והפיכים או שמא היו שינויים ארוכי טווח שרישומם ניכר עד היום.

בהתחשב בחומרת האירועים שאפיינו את האינתיפאדה השנייה, בייחוד בשנות השיא - מהמחצית השנייה של 2001 עד סוף המחצית הראשונה של 2003 - בהיקף האבידות שנגרמו במהלכה לחברה ולמקום המרכזי שהיא מילאה בשיח הציבורי בשנים אלו - היה מקום לחשוב שלאינתיפאדה אכן תהיה השפעה מרחיקה לכת ובת קיימה על דעת הקהל בישראל, אולם לפי הנתונים, ההשפעה של האינתיפאדה על עמדות הציבור היהודי בסוגיות מרכזיות של הביטחון הלאומי מורכבת למדי ורחוקה מלהיות חד-משמעית. מלבד זה, אם הייתה השפעה של ממש לאירועי האינתיפאדה על דעת הקהל, הרי שברוב המקרים היא הייתה הפיכה, ובמידה רבה דעכה ככל שדעכה האינתיפאדה.

לפני בחינת השפעת האינתיפאדה על דעת הקהל, צריך לתחום את תקופת האינתיפאדה. ראשיתה של האינתיפאדה ידועה - 30 בספטמבר 2000, ברם אין תאריך מוסכם לסיומה. שיאה של האינתיפאדה היה במארס 2002, והיא הלכה ודעכה לאטה במשך שנים, לאחר מבצע "חומת מגן" במרס-אפריל 2002. במאמר זה נתייחס לתקופה של חמש שנים, מ-2001 עד 2005 , כאל תקופת האינתיפאדה, ולשנת 2002 - כשיאה.

בפרויקט המתנהל במכון, מאז 1985, לבדיקת דעת הקהל בסוגיות הביטחון בוצעו סקרי דעת קהל על מדגם מייצג של האוכלוסיה (NSPOP) הלאומי היהודית הבוגרת בישראל בכל אחת משנות האינתיפאדה ובשנים שקדמו לה (1998, 1999 ו-2000) וכן בשנים שלאחריה (2006, 2007 ו-2009). על בסיס סדרה זו של מחקרי עומק אפשר לקבל תמונה טובה על השפעת האינתיפאדה על דעת הקהל בישראל.

עם זאת, יש לזכור שדעת הקהל היא נושא מורכב למדי עם היבטים שונים. יש להבחין בין ערכים ("מדינת ישראל כמדינה יהודית", "ארץ ישראל השלמה"), המשקפים אמונות מרכזיות של היחיד והאמורים להיות, יחסית, עמידים בפני שינויים, עמדות ודעות בסוגיות קונקרטיות שעומדות על הפרק (מדינה פלשתינית, "שטחים תמורת שלום", נכונות לפינוי התנחלויות כחלק מהסדר קבע), המאופיינות על-ידי מידה מסוימת של יציבות, אם כי נתונות לשינויים בעקבות אירועים חיצוניים משמעותיים ונושאים שמעצם טיבם וטבעם חשופים לתנודתיות רבה, כגון מצב רוח לאומי ואישי, תפיסת האיום ותפיסת שחקנים אחרים בזירה.

מצב רוח לאומי ותפיסת האיום
חוסן לאומי [צילום: AP]

באופן כללי קיים פער ניכר בין הערכת מצבה של המדינה ובין ההערכה הסובייקטיבית של כל פרט את מצבו האישי פער זה הוא
תופעה ידועה החוזרת במחקרים רבים ואף במדינות אחרות
▪ ▪ ▪

אפשר לצפות שמצב הרוח הלאומי והאישי יושפעו מאוד מאירועים דוגמת האינתיפאדה. המרואיינים נתבקשו לדרג את מצבה של מדינת ישראל מבחינת הביטחון הלאומי, בסולם של תשע דרגות, במועד המחקר, חמש שנים לפני מועד זה וחמש שנים אחרי מועד זה. הם גם נתבקשו לדרג את מצבם האישי בסולם דומה במועדים דומים.

הערכה סובייקטיבית של מצב המדינה מבחינת הביטחון הלאומי מהווה אינדיקציה למצב רוח כללי והערכת מצבו האישי של מרואיין מהווה אינדיקציה למצב הרוח האישי.

כמצופה, התוצאות משקפות את עָוצמת ההשפעה של האינתיפאדה על דעת הקהל לטווח קצר, בייחוד בכל הקשור להערכת מצבה של המדינה מבחינת הביטחון הלאומי. הירידה הדרסטית בשלוש שנים (משנת 1999 - 6.2 - לשנת 2002 - 2.7) בהערכת מצבה של מדינת ישראל מבחינת הביטחון הלאומי מצביעה כך שלפחות בעת האירועים עצמם ראה הציבור היהודי באינתיפאדה אירוע ביטחוני מהחמורים ביותר. מן הראוי להדגיש ששפל כה נמוך כמו שנצפה בשנת 2002 לא נראה מעולם ושעד היום הזה הערכת מצבה של המדינה טרם שבה לרמה הגבוהה של שנת 1999. אומנם מצב הרוח הלאומי הלך והשתפר בצורה מרשימה משנת 2002 עד שנת 2009, ובייחוד בשנת 2009 (כנראה בעקבות מבצע "עופרת יצוקה"), אך עדיין הוא נקודה שלמה מתחת לרמתו בשנת 1999.

התמונה בנוגע למצב הרוח האישי דומה, אם כי דרמטית הרבה פחות, והדבר מצביע על כך שברמת הפרט השפעת האינתיפאדה, אפילו בשעתה, הייתה מוגבלת. הירידה משנת 1999 ל-2002 היא בהיקף של 1.2 נקודות בלבד, והתוצאה עבור 2009 קרובה לזו של 1999. באופן כללי קיים פער ניכר בין הערכת מצבה של המדינה ובין ההערכה הסובייקטיבית של כל פרט את מצבו האישי. פער זה הוא תופעה ידועה החוזרת במחקרים רבים ואף במדינות אחרות. אנשים נוטים לתת הערכות חמורות יותר למצב הכללי לעומת הערכות של מצבם האישי כפי שהוא נתפס בעיניהם.

האינתיפאדה השפיעה לא רק על מצב הרוח, כי אם - ואולי אף ביתר שאת - על מידת האופטימיות של הציבור בנוגע לעתיד. תופעה זו נרשמה גם ברמה הלאומית וגם ברמת הפרט. בשנת 1999 ביטא הציבור היהודי אופטימיות רבה מאוד הן אשר לעתיד המדינה (6.7) והן - בייחוד - אשר לעתידו האישי (7.5); עשור לאחר מכן רמות האופטימיות עודן נמוכות מאוד מהשיא (5.6 ו-6.7 בהתאמה). עם זאת, השיפור הרב שחל מאז 2002, ובייחוד בשנת 2009, מעיד על מידה גבוהה של חוסן לאומי.

נבחנה גם השפעת האינתיפאדה על תפיסת האיום. המרואיינים נשאלו בנוגע לסיכויים שתפרוץ מלחמה בשלוש השנים הקרובות, ומשנת 2005 נשאלו גם בנוגע לסיכויים למתקפת טרור חדשה בשלוש השנים הקרובות.

בשנת 1999 חששו פחות ממחצית הציבור (45 אחוזים) ממלחמה בשנים הקרובות. כעבור שלוש שנים, בשנת השיא של האינתיפאדה, יותר משלושת רבעי מהציבור (78 אחוזים) סברו שיש סיכויים גבוהים למלחמה בעתיד הקרוב. עם זאת, גם כאן ההשפעה הייתה הפיכה - ככל שהתברר כי ישראל מתגברת על האינתיפאדה, כן פחת החשש - מ-2003 עד 2006 הוא נחלת שליש מהציבור היהודי בלבד. מלחמת לבנון השנייה ומבצע "עופרת יצוקה" חידדו מאוד בקרב הציבור היהודי את החשש ממלחמה נוספת "בצפון או בדרום", וכיום הוא נחלתם של כמעט כל הציבור ( 88 אחוזים).

התמונה שונה בכל הקשור לסכנת הטרור - כאן לא ניכרת התאוששות מפורענות האינתיפאדה. אומנם אין לנו נקודת השוואה (לפני האינתיפאדה), אבל הנתונים מצביעים על כך שלפחות משנת 2005 (השנה הראשונה שנשאלה השאלה) נשארה רמת החרדה של הציבור בישראל מהתחדשות הטרור גבוהה ביותר, והיא נחלתם של שמונים אחוזים בערך מהאוכלוסיה..

סיכום
לבנון השנייה - טשטשה את ההשפעה [צילום: AP]

לעמדות של המנהיגים יש השפעה לא מבוטלת על עיצוב העמדות של הציבור ומנהיגים מוכנים, בנסיבות מיוחדות, לפעול גם בניגוד לדעת הקהל השוררת באותה עת
▪ ▪ ▪

לפני שניגש לסיכום, מחובתנו לציין שתי הערות אזהרה. ראשית, כבכל מחקר מתאמי, עצם קיומו של קשר לא בהכרח מעיד על סיבתיות. יש להניח שהשינויים בדעת הקהל בשנות האינתיפאדה קשורים, במידה זו או אחרת, בעצם אירועי האינתיפאדה, בייחוד לפי מרכזיותם של אירועים אלו עבור העם בישראל. עם זאת, היו ללא ספק גם גורמים אחרים שפעלו באותה עת, אשר גם להם הייתה השפעה על עיצוב דעת הקהל - אם כן, דעת הקהל היא תוצאה משולבת של מכלול גורמים.

שנית, במדינה דמוקרטית מקבלי ההחלטות מושפעים וקשובים לדעת הקהל. עם זאת, גם כאן הקשר אינו אחד לאחד ואינו חד-כיווני. לעמדות של המנהיגים יש השפעה לא מבוטלת על עיצוב העמדות של הציבור ומנהיגים מוכנים, בנסיבות מיוחדות, לפעול גם בניגוד לדעת הקהל השוררת באותה עת.

האינתיפאדה השנייה גרמה שינויים בדעת הקהל הישראלי בזמן התרחשותה, אך רובם הגדול של שינויים אלו היו הפיכים. אירועים ביטחוניים שקרו לאחר מכן - מלחמת לבנון השנייה ומבצע "עופרת יצוקה" - טשטשו גם הם במידה רבה את השפעת האינתיפאדה.

הנתונים מצביעים על כך שאי-אפשר לזהות השפעה עקבית ובלתי הפיכה של האינתיפאדה על דעת הקהל. אירועי האינתיפאדה הפחיתו באופן ניכר את תחושת הביטחון של הציבור בישראל, אם כי גם כאן ככל שדעכה האינתיפאדה, כן חל שיפור בתחושת הביטחון ובמצב הרוח הכללי והאישי. בו בזמן התחזקה העמדה בנוגע להיעדר רצון טוב מצד הערבים (הן פלשתינים והן ארצות ערב). רוב התנודות בדעת הקהל, שחלו בעקבות אירועי האינתיפאדה, היו קצרות טווח
והפיכות. לסיכום, אינתיפאדת אל-אקצה הייתה רצופה באירועים אכזריים שהסעירו את דעת הקהל באותה תקופה, אך השפעתם על רוב העמדות והערכים הפוליטיים הייתה הפיכה וקצרת טווח יחסית.

עמדות פוליטיות
שטחים תמורת שלום [צילום: AP]

ככל שהתארכה האינתיפאדה, כן איבד הרעיון של "שטחים תמורת שלום" מהפופולריות שלו, וכעבור שנתיים בלבד - בשנת 2002 - רואים היפוך מגמה - 37 אחוזים בלבד מסכימים, וחמישים אחוזים מביעים אי-הסכמה
▪ ▪ ▪

נתון אחד מרכזי מעיד על השפעה מוגבלת למדי של האינתיפאדה על עמדות פוליטיות של הציבור. במשך עשרים שנה נשאלו המרואיינים אם במסגרת הסכם קבע הם תומכים או מתנגדים להקמתה של מדינה פלשתינית בגדה המערבית ובעזה. התמיכה בהקמתה של מדינה פלשתינית גדלה מ-21 אחוזים בשנת 1987 עד 61 אחוזים ב-2006 (55 אחוזים ב-2007 ו-53 אחוזים ב-2009). מאז 1999 עד 2009, רמת התמיכה נעה בין חמישים לששים אחוזים עם תנודות לכאן ולכאן, לרבות בשנות האינתיפאדה. אומנם ב-2002 ירדה התמיכה ל-49 אחוזים, אך כבר ב-2003 (עוד בשיא האינתיפאדה) היא עלתה לרמת שיא של 59 אחוזים; בשנת 2004 היא שוב ירדה לחמישים אחוזים, אך בשנת 2005 עלתה ל-58 אחוזים, ובשנת 2006 הגיעה לשיא חדש של 61 אחוזים. קשה להבחין בהשפעה של ממש של אירועי האינתיפאדה על הנכונות בקרב הציבור היהודי בישראל לתמוך בהקמתה של מדינה פלשתינית במסגרת הסדר קבע שיביא לסיום הסכסוך. הירידה בתמיכה במדינה פלשתינית בשנים 2007 ו-2009 קשורה לא לאינתיפאדה כי אם לאירועים של שנים אלו (כמו שפורטו לעיל); בשנת 2009 תמכו 64 אחוזים מהציבור בפתרון של "שתי מדינות לשני עמים" (עוד לפני נאומו של ראש הממשלה נתניהו ביוני 2009).

שאלה נוספת שיכולה להעיד אולי על השפעת האינתיפאדה על עמדות פוליטיות התייחסה לעיקרון "שטחים תמורת שלום". המרואיינים נתבקשו לציין על סולם של שבע דרגות את מידת ההסכמה שלהם עם המשפט: "יש להחזיר שטחים תמורת שלום".

בשאלה זו אכן הייתה השפעה ברורה של האינתיפאדה. בשנת 2000 הסכימו חמישים אחוזים עם עיקרון זה, ו-36 אחוזים בלבד הביעו אי-הסכמה. ככל שהתארכה האינתיפאדה, כן איבד הרעיון של "שטחים תמורת שלום" מהפופולריות שלו, וכעבור שנתיים בלבד - בשנת 2002 - רואים היפוך מגמה - 37 אחוזים בלבד מסכימים, וחמישים אחוזים מביעים אי-הסכמה. עם זאת, השפעה זו הייתה בהחלט הפיכה, ולאחר 2002, ככל שהחלה האינתיפאדה לדעוך, כן שבה
ועלתה התמיכה בעיקרון זה; בשנת 2005 חזרו הנתונים לרמתם משנת 2000 - 48 אחוזים הסכימו ו-38 אחוזים הביעו אי-הסכמה. הירידה הניכרת בתמיכה ברעיון של "שטחים תמורת שלום" בשנים 2009-2006 אינה קשורה לאינתיפאדה אלא משקפת את השפעת האירועים של שנים אלו, אשר גרמו לישראלים רבים מאוד להטיל ספק רב בתועלת שיש בנסיגה משטחים (דרום לבנון ועזה). סביר להניח שהירידה בשנת 2006 בתמיכה בעיקרון של שטחים תמורת שלום, שהיא גם הפיכת כיוון לעומת 2005 (רוב נגד במקום רוב בעד), משקפת את האכזבה הראשונית מההינתקות - ניצחון חמאס בבחירות והמשך הטרור מעזה; המשך הירידה בשנים 2007 ו-2009 משקף את מלחמת לבנון השנייה, התגברות הטרור מעזה ומבצע "עופרת יצוקה".

זה גם מסביר את הפער הגדול בין העמדה בנוגע לעיקרון "שטחים תמורת שלום" ובין התמיכה במדינה פלשתינית (שהקמתה כרוכה בנסיגת ישראל מהשטחים). התשובה טמונה במורכבות של דעת הקהל, בחשיבות העליונה לניסוח המדויק של כל שאלה ובעובדה שלביטויים מסוימים יש משמעויות מיוחדות - מעין קודים - עבור הציבור בישראל. הרוב הגדול של הציבור היהודי התאכזב מהתוצאות של הנסיגות החד-צדדיות מלבנון ומעזה, ומשום כך איבד הרעיון של
"שטחים תמורת שלום" את אמינותו. הציבור חדל מלהאמין שנסיגה משטחים כשלעצמה תביא שלום. עם זאת, הוא ער לבעיה הדמוגרפית ולצורך למצוא פתרון לסכסוך - גם אם הוא פסימי מאוד אשר לסיכוי להשגת פתרון כזה - ורוצה בהִפרְדוּת מהערבים. משום כך, אם מדובר בהסדר קבע, הרוב מוכן לתמוך בהקמת מדינה פלשתינית.

שאלה נוספת בתחום העמדות הפוליטיות עסקה באפשרות של פינוי התנחלויות במסגרת הסדר קבע. המרואיינים נשאלו בנוגע לעמדתם בסוגיה זו.

עמדות הציבור בנוגע לפינוי התנחלויות השתנו במשך העשור. עם זאת, לפי הנתונים, השפעת האינתיפאדה הייתה מוגבלת למדי. אומנם בשיא האינתיפאדה (השנים 2001 ו-2002) גדל חלקו של הציבור שאינו מוכן לפנות את היישובים בשום תנאי (בעשרה אחוזים בערך), אבל בשנים 2003 עד 2005 חזר המצב לרמה שאפיינה את השנים שלפני האינתיפאדה. העלייה באחוז המתנגדים לכל פינוי בשנים 2006 עד 2009 היא כנראה תוצאה של ההינתקות ב-2005 ואירועי השנים 2009-2006.

ערכים
ערך חשוב ביותר

בשתי שנות השיא של האינתיפאדה - 2001 ו-2002 - ניכרת עלייה מסוימת בחשיבות המיוחסת לערך של "ארץ ישראל השלמה", אולם למעט שנתיים אלו - אחוז היהודים המדרגים ערך זה כערך החשוב ביותר נע בין שבעה ל-11 אחוזים
▪ ▪ ▪

אשר לערכים, אכן נמצא כי לאינתיפאדה הייתה השפעה מוגבלת וקצרת טווח. מאז תחילת פרויקט המחקר נתבקשו המרואיינים לדרג את חשיבותם היחסית של ארבעה ערכי יסוד: "מדינה עם רוב יהודי", "ארץ ישראל השלמה", "מדינה דמוקרטית" ו"מצב של שלום".

התוצאות הראו כי התוצאות בשנת 2009 קרובות מאוד לאלו שהתקבלו בשנת 1998, היינו כעבור 11 שנה ולאחר האנתפאדה וכן לאחר האירועים של השנים 2006-2009 (מלחמת לבנון השנייה, האכזבה מההינתקות החד-צדדית מעזה, השתלטות חמאס על עזה והפיכתה לבסיס של טרור נגד ישראל ומבצע "עופרת יצוקה"). אם הייתה השפעה של האינתיפאדה, היא הייתה בעיקר בכיוון של חיזוק הדומיננטיות של השיקול הדמוגרפי. בשנים שקדמו לאינתיפאדה היה הערך "מצב של שלום" הראשון בחשיבותו, ואילו משנת 2003 דורג הערך "מדינה עם רוב יהודי" כערך החשוב ביותר. החשיבות של ערך זה הלכה וגדלה עד שבשנת 2006 דירגו אותו יותר ממחצית מהציבור הישראלי כערך החשוב ביותר. הנושא הדמוגרפי היה נימוק מרכזי בהסברת הצורך בהינתקות החד-צדדית מעזה, ועמדה במידה רבה ביסוד המצע של מפלגת קדימה בבחירות של 2006. סביר להניח שעליית החשיבות של השיקול הדמוגרפי היא תוצאה של כמה אירועים, והאינתיפאדה היא אחד מהם.

בשתי שנות השיא של האינתיפאדה - 2001 ו-2002 - ניכרת עלייה מסוימת בחשיבות המיוחסת לערך של "ארץ ישראל השלמה", אולם למעט שנתיים אלו - אחוז היהודים המדרגים ערך זה כערך החשוב ביותר נע בין שבעה ל-11 אחוזים, ולמעט שנת השיא - 2002 - הוא דורג תמיד כערך החשוב פחות מבין ארבעת הערכים. השפעה מסוימת לאינתיפאדה אפשר אולי לראות בירידה בחשיבותו של הערך "מדינה דמוקרטית", אשר הוגדר "זכויות פוליטיות שוות לכולם". בשנת 32 אחוזים, היינו - 1999 דירגו אותו 27 אחוז כערך החשוב ביותר, ובשנת 2000 כשליש מהאוכלוסיה היהודית. משנת 2002 קיימת ירידה ברורה בחשיבותו של ערך זה, והוא נע בין 14 ל-18 אחוזים - בשיא האינתיפאדה (2002) הוא אף דורג כערך הפחות חשוב. יש בסיס לסברה שתופעה זו משקפת התגברות של תחושות שליליות כלפי ערבים, ובכלל זה ערביי ישראל, בעקבות אירועי האינתיפאדה. תוצאות נוספות שיוצגו להלן מחזקות השערה זו. לאחר תנודות רבות המשקפות, את אירועי העשור, בשנת 2009, חזרה התמונה להיות דומה לזו של שנת 1998 היינו שוויון בין הערך של מדינה יהודית והערך "שלום".

תפיסת הזולת
הציבור מאמין [צילום: AP]

הציבור פחות או יותר חלוק בראייתו את השאיפות של הערבים - בשנת 2000 תפסו אותן 47 אחוזים כשליליות פחות לעומת 54 אחוזים שתפסו אותן כשליליות ביותר
▪ ▪ ▪

היבט חשוב מאוד בדעת הקהל, בייחוד בכל הקשור לסכסוך הישראלי-פלשתיני, הוא התפיסות, הרשמים וההנחות בנוגע לכוונותיו ולשאיפותיו של הצד השני. כאן אפשר לראות השפעה ניכרת של האינתיפאדה, אם כי גם היא אינה לגמרי בלתי הפיכה. המרואיינים נשאלו באיזו מידה לדעתם "רוב הפלשתינים רוצים בשלום".

הממצאים מצביעים על כך שבנוגע לתמיכה במדינה פלשתינית קיימות עליות ומורדות, אך בראיית כלל התקופה קיימת מידה רבה של יציבות, והתמיכה נעה בין חמישים לשישים אחוזים. התמונה משתנה כאשר מדובר בתפיסה של הישראלים בעניין רצונם של הפלשתינים בשלום. בשנת 1999, 63 אחוזים - כמעט שני שליש, בעניין רצונם של הפלשתינים בשלום. בשנת 1999 מהציבור היהודי סבר כי: "רוב הפלשתינים רוצים בשלום". כעבור שלוש שנים, אחוז הסוברים כך ירד כמעט בחצי - ל-37 אחוזים, קצת יותר משליש. אומנם ההשפעה דרמטית, אך במידה לא מבוטלת - הפיכה. בשנת 2005, השנה האחרונה לאינתיפאדה, חזר אחוז הסוברים שהפלשתינים רוצים בשלום לרמתו בשנת 1998, היינו 56 אחוזים, אם כי בכל זאת רחוקה מהשיא של שנת 1999. הירידה בשנים 2009-2006 - כמו נתונים אחרים - קשורה כנראה לאירועים של אותן שנים.

מגמה דומה נצפית בנוגע לשאלה בדבר כוונותיהם ושאיפותיהם של הערבים (יודגש שכאן לא דובר על "הפלשתינים" כי אם על הערבים באופן כללי). למרואיינים ניתנו ארבע אפשרויות: החזרת כמה מהשטחים שנכבשו ב-1967, החזרת כל השטחים, כיבוש של מדינת ישראל וכיבוש של הארץ והשמדה של חלק ניכר מהאוכלוסיה היהודית במדינת ישראל.

לצורך הניתוח נראה בשתי האפשרויות הראשונות תפיסת השאיפות של
הערבים כלגיטימיות מבחינתם, ובשתי האפשרויות האחרות כשאיפה לא-לגיטימית ושלילית ביותר. בשנים 2000-1998, הציבור פחות או יותר חלוק בראייתו את השאיפות של הערבים - בשנת 2000 תפסו אותן 47 אחוזים כשליליות פחות לעומת 54 אחוזים שתפסו אותן כשליליות ביותר. בשנת 2002, רק כשליש (32 אחוזים) תפסו אותן כשליליות פחות לעומת שני שלישים (68 אחוזים) שסברו כי שאיפות הערבים הן לפחות השמדתה של מדינת ישראל, אולם גם בנוגע לשאלה זו, ההשפעה נראית הפיכה במידה רבה - בשנת 2005 חזרו המספרים כמעט בדיוק על הנתונים של שנת 1998.

תאריך:  07/11/2010   |   עודכן:  07/11/2010
יהודה בן מאיר ואולגה בגנו-מולדבסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
השפעתה של האינתיפאדה על דעת הקהל בישראל
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חשדנית
8/11/10 13:08
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לאחרונה אנו חשופים לגילוי הדומה בעוצמתו לסדר גודל של רעידת אדמה בסיווג 10 בסולם ריכטר, כלומר אסון טבע שאין נזק גדול ממנו. הכוונה, כמובן, לגילוי הדרמטי של הָעסקת עובדת זרה, בניגוד לחוק, על-ידי משפחת ברק.
07/11/2010  |  רמי הלפרין  |   מאמרים
צירוף המילים "מספר המוות" מקפיא. מצמרר. הוא מחזיר אל השואה גם מי שלא נמנה עם הניצולים ממנה, המתמעטים כדרך הטבע, הולכים וכלים, מתים כדרך כל חי. מספר המוות הוא מספר הצרוב ככווייה, מקועקע בזרועם של השורדים מן התופת. תגידו להם את המילים מספר המוות ומשהו בהם ייבעת וייחרד.
07/11/2010  |  אברהם שרון  |   מאמרים
התיקון לחוק האזרחות, שמחייב להישבע אמונים למדינה יהודית דמוקרטית עורר התנגדות בקרב הערבים ומעורר התנגדות בקרב החרדים. התיקון אינו גורף כל כך ובטח לא גזעני. מדובר רק במקרים מעטים של מבקשי אזרחות שאינם יהודים.
07/11/2010  |  דני מור  |   מאמרים
השניים ישבו זה מול זה. הסטודנט הגבוה עם העיניים היוקדות, מול הגבר הנמוך בעל פני תם, שתאורת אולפן הטלוויזיה מנצנצת על קרחתו. "זו שערוריה מאין כמותה", פתח הגבוה, "שנותנים לשחורים הבטלנים שאינם עושים צבא קצבאות כל-כך גבוהות, כאשר אנו הסטודנטים חייבים לעבוד קשה כדי לשלם את דמי הלימוד ובנוסף עושים מילואים". הנמוך הנהן בהסכמה: "אכן שערוריה, אז מה אתם דורשים?"
07/11/2010  |  יורם הר-לב  |   מאמרים
שם המשחק של הא/נשים הוא ללכת עם ולהרגיש בלי – או ללכת בלי ולהרגיש עם (מחק/י את המיותר).
07/11/2010  |  שאול דישי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
ראובן דינור
ראובן דינור
כאשר צבא מוקם להגן על אזרחי המדינה בהגדרתו וזו מטרתו העיקרית, אינו יכול שהגנה זו תיסדק והאזרחים עליהם הוא מגן יחטפו    ההגנה היא באחריותו ושומה עליו כגוף מבצע למנוע חטיפת אזרחים
ורד לוי
ורד לוי
בכל שנה, עלולים החגים להוות בסיס למחלוקת בין הורים גרושים או כאלה המצויים בהליכי גירושין על חלוקת זמני השהות עם הילדים    השנה - מדובר בבעיה מורכבת אפילו יותר    אז איך תפתרו את המחל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il