|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

האיסור על מינויים פוליטיים - לאן?

לקרוא למינוי בשמו

לקח מרכזי מההכרעה העובדתית בעניין הנגבי הוא שהגיעה העת לשנות את הטרמינולוגיה המטעה שרווחת בתחום זה. במקום לדבר על מינויים פוליטיים, יש לדבר על מינויי מקורבים. "קריאת שם" נכונה לתופעה שבה מבקשים להיאבק היא תנאי להצלחתו של המאבק
08/11/2010  |     |   כתבות   |   פרשת הנגבי   |   תגובות
צחי הנגבי [צילום: אבי אוחיון/לע"מ]

עובדותיו של פסק הדין משקפות את המציאות הערומה של מרבית המינויים הפוליטיים במדינת ישראל - לא מינויים הנעשים לשם קידום מדיניות אידיאולוגית, אלא מינויים לשם הטבה עם מקורבים

מהן חלופות הפעולה שאמורות לשמש במקרה הרגיל לשם מאבק במינויים הפוליטיים? ככל שמדובר בתפקידים זוטרים, חייב להיות כלל בל יעבור: אין מקבלים עובדים ללא מכרז. בכל הנוגע לדרג המינהלי הכפוף לשר, הפרה של ההוראות צריכה להיות עבירה משמעתית שתיאכף

אסור משפטית, אבל לא בהכרח פלילי
פרופ' אריאל בנדור
הטלת אחריות פלילית רחבה על מינויים פוליטיים מכוח העבירה של מרמה והפרת אמונים אינה נכונה, אינה דרושה ואינה רצויה, ואף מסיגה את גבולה של הכנסת כרשות המחוקקת במשפט הפלילי
לרשימה המלאה

פסק הדין בעניינו של השר לשעבר צחי הנגבי היה שיא נוסף במאבק נגד מינויים פוליטיים באמצעים משפטיים. חשיבותו התקדימית של פסק הדין מתבטאת בתוקף שהוא נתן לשימוש במשפט הפלילי במאבק נגד מינויים פוליטיים. עם זאת, פסק הדין אינו חותר תחת התפיסה הבסיסית הגורסת כי החלת המשפט הפלילי על מינויים פוליטיים מתאימה רק למקרים קיצוניים יחסית. המחלוקת בין התביעה להגנה התמקדה למעשה בשאלה האם המקרה של הנגבי היה כזה. עם סיום משפטו, הנגבי עצמו קיבל את ההכרה בנורמה של הסתייגות ממינויים פוליטיים כאמת המידה שצריכה להנחות אנשי ציבור בעתיד. בנסיבות אלה, כדאי להתמקד בעתיד ולשאול מהן המשמעויות המערכתיות של פסק הדין, מבחינת הכוונת ההתנהגויות בשירות הציבורי בכל הנוגע למינויים.

הבחנה ראשונה שראוי להדגיש בעקבות פסק הדין נוגעת לרב־גוניות של התופעה שנדונה תחת השם הלא־מדויק דיו "מינויים פוליטיים". פסק הדין של הנגבי מחדד את ההבחנה בין סוגים שונים של מינויים פוליטיים. פן אחד של תופעת המינויים הפוליטיים מתבטא במצבים שבהם אנשים מתמנים לתפקידם מתוך הנחה שתפיסת עולמם האידיאולוגית תשרת את ביצוע התפקיד בהתאם לעמדות שחולקים הממנה והמתמנה. פן אחר של תופעת המינויים הפוליטיים הוא מינוי של אנשים למשרות בשירות הציבורי ללא קשר לתוכני התפקיד, על-מנת להיטיב עם מקורבים. פסק הדין בעניין הנגבי עסק רק בסוג השני, ועובדה זו חשובה לצורך המשך הדיון.

השאלה האם ראוי למנות אנשים בשל השקפתם האידיאולוגית ותרומתה של זו לביצוע התפקיד היא שאלה שהתשובה לה אינה תמיד החלטית. ברגיל, העמדה הבסיסית של המשפט הישראלי מסתייגת מפוליטיזציה של השירות הציבורי, אך יש תפקידים שבהם קרבה לשר נחשבת שיקול מתאים - במשרות שהוכרו כ"משרות אמון". יכול להתקיים דיון בשאלה מהו ההיקף הראוי של משרות מסוג זה. נקודת המוצא היא שזה אמור להיות החריג, אך חריג שיש היגיון בצידו ככל שהוא נשמר לבעלי התפקידים הקרובים לשר.

בעבר הועלו הצעות להרחבתה של רשימת התפקידים שלהם ניתן למנות מועמדים גם על יסוד שיקולים של קרבה רעיונית (ובלבד שכישוריהם המקצועיים מתאימים). הדיון בהצעות אלה מעורר שאלות שונות, ובהן הסכנה של הרחקת אנשים מוכשרים מן השירות הציבורי (אם מרבית התפקידים הבכירים יהיו שמורים לאנשים המתמנים על בסיס של קרבה רעיונית), והחשש מפני היעדר בקרה מקצועית מספקת על יוזמות של הדרג המדיני בנסיבות שבהן בעלי התפקידים הכפופים לשר מונו על ידו והם תלויים בו.

מכל מקום, לא יכולה להיות מחלוקת באשר לפסלות המוחלטת של מינויים פוליטיים מן הסוג השני, שהמציאות מלמדת כי הם דווקא הרוב. הכוונה היא ל"תשלום" למקורבים או לתומכים פוטנציאליים במטבע קשה הלקוח מן הקניין הציבורי - השירות הציבורי. הדיון במצב דברים זה תוך שימוש בכותרת "מינויים פוליטיים" גורם להסטת תשומת הלב ממה שבאמת מדובר בו. מינויים מסוג זה מהווים נזק "נטו". הם פוגעים בשוויוניות בהקצאת משאבים, פוגעים בשוויון ההזדמנויות ותורמים להשחתת מידות. הנימוקים המועלים בכל הנוגע למינויים פוליטיים מן הסוג ה"אידיאולוגי" - בין שמקבלים אותם ובין אם לאו - כלל אינם מתאימים כאן. הניסיון גם מלמד כי נזקם של המינויים מסוג זה הוא גדול במיוחד מהיבטן של קבוצות מוחלשות בחברה הישראלית. כך, למשל, יש להניח שיוצאי אתיופיה יתקשו יותר, בשלב הנוכחי של קליטתם, ליהנות מפירותיהם של מינויים פוליטיים מסוג זה. אם כן, עוד לפני שפונים לדרך ההעדפה המתקנת (ומבלי לגרוע מחשיבותה), אפשר להתחיל באל"ף־בי"ת: לאסור באופן מוחלט על התערבות לטובת מקורבים בתפקידים שאין בינם לבין עיצוב מדיניות ולא כלום.

במישור המעשי, השאלה שחשוב לעסוק בה היא מהן הדרכים המעשיות שיביאו לאכיפתו של האיסור על מינויים פוליטיים - בהתחשב בכך שהשימוש בכלי הפלילי, הגם שעשוי להיות מתאים, אינו אמור להיות דרך המלך לטיפול בבעיה.

ראשית, המשפט הפלילי מתאים להחלה רק לגבי המקרים החמורים של מינויים פוליטיים. שנית, החלת המשפט הפלילי על מינויים פוליטיים מחייבת לעמוד בנטלי ההוכחה של המשפט הפלילי. שלישית - וזו כנראה הבעיה הגדולה ביותר מן ההיבט המערכתי - הליך פלילי שנסב על מינויים פוליטיים אינו מכוון למניעה מראש של מינויים כאלה, ובמקרה הרגיל מתקיים למעשה שנים לאחר שהנזק נגרם, בבחינת "לסגור את האורווה אחרי שהסוס ברח". מבחינה זו, פסק הדין בעניין הנגבי עוסק בחריג ולא בכלל. ניתן להוסיף כי הכרה בכך שהמשפט הפלילי בכל זאת נמצא ב"רקע" הדברים כחלופה שניתן לעשות בה שימוש במקרים חמורים היא חשובה, משום שיש בה כדי ליצור הרתעה. זוהי הרתעה רצויה, בהתחשב בכך שהפרקטיקה של מינויים פוליטיים אכן מזיקה, כפי שהוסבר.

מהן חלופות הפעולה שאמורות לשמש במקרה הרגיל לשם מאבק במינויים הפוליטיים? כיוון חשוב ראשון הוא חיזוק המנגנונים של בדיקת כישוריהם של מועמדים לתפקיד עובר למינויים, באמצעות ועדה בלתי תלויה. מנגנון בדיקה מסוג זה קיים בכל הנוגע למינויי דירקטורים לפי חוק החברות הממשלתיות, והוא איפשר להעביר את הדיון משאלות שעניינן המניע שביסוד המינוי לשאלות של התאמה לתפקיד. זהו צעד ראשון בכיוון חשוב. הקושי הכרוך ביישומו של צעד זה נעוץ בכך שהשירות הציבורי כולל גם תפקידים רבים, בדרגים הנמוכים יותר, שבהם הכישורים הנדרשים אינם גבוהים במיוחד. בנסיבות אלה, הבעייתיות במינויים פוליטיים אינה מתבטאת באי־התאמתם של המועמדים, אלא בפגיעה בשוויון ההזדמנויות בכל הנוגע למשאב שנמצא במחסור - תעסוקה. לכן צריך כמובן להתאים את המנגנונים המינהליים שבהם נעשה שימוש לסוג התפקיד שמדובר בו. ככל שמדובר בתפקידים זוטרים, חייב להיות כלל בל יעבור: אין מקבלים עובדים ללא מכרז. הטלת איסור מוחלט על לשכת השר להתערב במינויים בדרגים הנמוכים של המשרד, כפי שצוין בהנחיית היועץ המשפטי לממשלה, היא צעד חשוב נוסף. בכל הנוגע לדרג המינהלי הכפוף לשר, שנתון באופן עקרוני לשיפוט המשמעתי של שירות המדינה, הפרה של הוראות אלה צריכה להיות עבירה משמעתית שתיאכף. שקיפות ציבורית לגבי מינויים ששרים מבצעים או מבקשים לבצע יכולה לתרום אף היא לדיכוי הפרקטיקה של מינויים פוליטיים )בהקשר זה ניתן להזכיר את פסק הדין שהורה על קבלת עתירתה של התנועה לחופש המידע לגילוי פרטיהם של מועמדים לתפקידי דירקטורים בחברות ממשלתיות, שהוצעו על-ידי שרים ונפסלו כבלתי מתאימים(. שימוש באמצעים מינהליים מסוג זה הוא חשוב קודם כל מהיבטו של השירות הציבורי עצמו, אך בעקיפין הוא צפוי להגן גם על הפוליטיקאים מפני גלישה לפרקטיקות שיש להן משמעות פלילית.

עוד כיוון פעולה צריך להיות הגברת השימוש באפשרות לתקוף מינויים פוליטיים בשירות הציבורי גם בהליכים המתקיימים בבתי הדין לעבודה. להליכים מסוג זה עדיפות ברורה על פני עתירות לבג"צ, משום שהם מאפשרים לפרוס מסכת עובדתית רחבה בפני בית הדין - בשונה מן המגבלות הפרוצדורליות החלות על כך בבג"צ. בתי הדין לעבודה יוכלו גם לפסוק סעדים כספיים במקרים מתאימים בשל הפרת החובה לנהוג בהתאם לדיני המינויים בשירות הציבורי (הכוללים את החובה לנהוג בשוויון ולהימנע מהעדפות פסולות). חשיבותו של הדיון בבתי הדין לעבודה בולטת גם לנוכח העובדה שמינויים פוליטיים עשויים להיות מלווים, לעיתים, בפיטורים פוליטיים - על-מנת "לפנות" משרות למקורבים. מדיניות שיפוטית אקטיביסטית שתורה על החזרתם לעבודה של עובדים שפוטרו שלא כדין היא לא רק צודקת, אלא גם חשובה כדי להילחם באופן אפקטיבי בפרקטיקה של מינויים פוליטיים.

לסיכום, פסק הדין בעניינו של צחי הנגבי הוא תקדים חשוב, אך אינו תקדים המשקף את הטיפול הטיפוסי במקרים של מינויים פוליטיים, שיוסיף להתנהל מחוץ לערוץ הפלילי. במקביל, חשוב לשים לב לכך שעובדותיו של פסק הדין משקפות את המציאות הערומה של מרבית המינויים הפוליטיים במדינת ישראל - לא מינויים הנעשים לשם קידום מדיניות אידיאולוגית, אלא מינויים לשם הטבה עם מקורבים. מבחינה זו, הגיעה העת לשנות את הטרמינולוגיה המטעה שרווחת בתחום זה, ובמקום לדבר על מינויים פוליטיים, לדבר על מינויי מקורבים. "קריאת שם" נכונה לתופעה שבה מבקשים להיאבק היא תנאי נוסף להצלחתו של המאבק.

פורסם במקור: מגזין עורך הדין
פרופ' דפנה ברק־ארז מופקדת הקתדרה למשפט וביטחון ומנהלת מרכז־על צגלה למחקר בינתחומי של המשפט בפקולטה למשפטים, אוניברסיטת תל אביב
תאריך:  08/11/2010   |   עודכן:  08/11/2010
דפנה ברק-ארז
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לקרוא למינוי בשמו
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
איש עצוב
8/11/10 19:14
2
בעד התפקחות
8/11/10 19:25
 
איש עצוב
8/11/10 23:08
3
שירקס
13/11/10 15:19
פורום: פרשת הנגבי כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לא ייאמן כיצד אופירה הניג, הבימאית ומנהלת אנסמבל הרצליה, יצרה ממחזהו של צ'כוב יצירה סוחפת, שכל משפט הנאמר בה קולע, הכל ארוג כמיקשה אחת בעזרת שחקני האנסמבל המיומנים והמוכשרים, עד כי אין שנייה לנשום בין סצנה לסצנה. הכל זורם בשטף. כל משפט, אם אינו בנוי על הרהורי הגות הדמות - הוא התרחשות בפני עצמה.
08/11/2010  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
ספרו הקסום של נחום גוטמן "בארץ לובנגולו ארץ זולו" הופק לאופרה שעלתה בימים אלה בבכורה עולמית במרכז לאופרה פרינג' ביפו, והיא מהווה מופע הצדעה מרהיב ותוסס לצייר והסופר הדגול שעל ספרו הנודע גדלו דורות של נערים.
08/11/2010  |  חיים נוי  |   כתבות
שעת לילה מאוחרת בבית אל. עשרות רווקים ורווקות במעגלים קטנים מנסים לפענח זה את צפונותיו של זה ולנסות למצוא את האחת/אחד. אחר כך יסבירו להם שבניגוד לדברי המשורר, אין זה נכון לומר: "לכל אחד יש ת'אחת שלו, שתסגור איתו מעגל", והמנטרה שעליהם לאמץ היא שלכל אחד יש כמה איתן יוכל לסגור מעגל.
07/11/2010  |  עידן יוסף  |   כתבות
פטרת הקרקפת היא מחלה הנגרמת על-ידי פטריות מסוג דרמטופיטים, התוקפות את שיער הראש בקרקפת, בריסים או בגבות. בישראל הגורם השכיח ביותר הוא הפטרייה מיקרוספורום קאניס. המחלה מופיעה בילדים, בדרך-כלל מתחת לגיל 10, כשהגיל הנפוץ ביותר הוא משלוש עד שבע.
07/11/2010  |  ד"ר שושנה גרינברגר  |   כתבות
"שמונה נשים" היא קומדיה בלשית, המועלית בבית צבי ברמת גן ומיוחדת בכך שמשתתפות בה שמונה שחקניות; היא מלווה בהבלחות מוזיקליות קצביות, התגוששויות בין הבנות ורצח מסתורי של גבר. פתרון התעלומה בסיום ההצגה הוא מעניין ואמור להפתיע, אבל נוכח שפע ההתפתחויות בעלילה בקצב שגם הוא רצחני, לא הייתי מופתע אם הסיום היה מתבטא בחיסול כל המשתתפות זו על-ידי זו ולקינוח היה עולה גם אחד הצופים ומחסל לקול תרועות הקהל את אחרונת המשתתפות. אבל האמת היא שמדובר בהצגה חביבה למדי, נעימה, מצחיקה מאוד, שנועדה לבדר, אפילו במחיר אי-אלו צווחות אימים שזקרו את בלוריתן של חבורת הנשים הקשישות שישבו לצידי.
07/11/2010  |  חיים נוי  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il