|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

אנשי המקום

מפגש קצר ולכאורה חסר חשיבות בין יעקב לבין הרועים מפדן ארם, מסביר הן את התנהגותו של לבן כלפיו והן את צדיקותו של יעקב בשנים הבאות
11/11/2010  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   תגובות
יעקב אבינו על בול בעיצובם של משה פרג ואשר קלדרון

בואו ננסה לחשוב על חתונת לבן ולאה מכיוון שונה. אנחנו יודעים שיעקב היה אמור לקבל את רחל, אך לבן רימה אותו והשיא לו את לאה. אנחנו יודעים שיעקב גילה זאת רק בבוקר שלמחרת. אנחנו יודעים שיעקב התעמת עם לבן, וקיבל את התשובה "לא ייעשה כן במקומנו, לתת הצעירה לפני הבכירה". אנחנו יודעים שיעקב נאלץ להבטיח עוד שבע שנות עבודה כדי לקבל כעת את רחל.

מדוע הסכים יעקב? מדוע לא הלך לבית המשפט לתבוע את עלבונו? התשובה פשוטה: יעקב היה גר ונתון לחסדיו של לבן. חוץ מזה, לא היתה לו שום הוכחה לכך שרחל הובטחה לו - מה עוד, שעל-פי מנהג פדן ארם, כפי שטרח לבן להדגיש, לאה אכן היתה אמורה להינשא ראשונה. אפילו אם יעקב היה תובע, היה לבן מתייצב בפני השופטים ואומר: לא יכול להיות שהבטחתי דבר הנוגד את מנהג המקום.

אבל היכן היו אנשי המקום עצמם? הרי הם קיבלו הזמנה לחתונה. בהזמנה - בין אם היתה בכתב ובין אם היתה בעל-פה - ציין לבן מן הסתם מי הם החתן והכלה. ועכשיו, אחת משתיים. אם אמר שהכלה היא רחל - יכול היה יעקב לבוא והציג זאת כהוכחה ניצחת לצדקת דבריו. אם אמר שהכלה היא לאה - מישהו היה עלול לגלות זאת ליעקב והמזימה היתה נכשלת.

יתרה מזאת: אם לבן היה אומר שהכלה היא רחל - מישהו היה קופץ ואומר: מר בן-בתואל, הרי יש לך בת בכורה ושמה לאה; אינך יכול להשיא את רחל לפניה. ונניח שכך בדיוק אירע; מה היתה תשובתו של לבן? קשה להניח שהוא אמר "ככה אני רוצה ותקפצו לי"; מדבריו למחרת ברור לחלוטין, שלמנהג המקום היה כוח עצום. ואם אמר "אל תדאגו, הכלה תהיה לאה" - שוב מתעורר החשש שמישהו יגלה זאת ליעקב.

התשובה נעוצה בכמה פסוקים מיותרים לכאורה בתחילת הפרשה, שכמעט שאיננו שמים לב אליהם. זהו הדו-שיח הקצר בין יעקב לבין רועי פדן ארם, המתנהל כאשר יעקב מגיע לבאר העיר. הבה ונראה אותו, בפיסוק מודרני.

יעקב: אחַי, מאין אתם?
הרועים: מחרן אנחנו.
יעקב: הידעתם את לבן בן נחור?
הרועים: ידענו.
יעקב: השלום לו?
הרועים: שלום, והנה רחל בתו באה עם הצאן.
יעקב: הן עוד היום גדול, לא עת היאסף המקנה, השקו הצאן ולכו רעו.
הרועים: לא נוכל, עד אשר ייאספו כל העדרים וגללו את האבן מעל פי הבאר והשקינו הצאן.

כאשר מעמדים את הדו-שיח בצורה כזאת, ברור עד כמה הרועים מתייחסים ליעקב בקרירות ואפילו בהתנכרות. נתחיל מהעובדה שמי שפותח בשיחה הוא יעקב. הרועים רואים אדם זר, לבדו, חסר כל, עייף מן הדרך - ומתעלמים ממנו. יעקב מנסה להתקרב אליהם ופותח במילה "אחַי", אך אין זה עוזר. התשובות שלהם מינימליות: מילה פה, מילה שם. הם לא אומרים אף מילה אחת יותר מהדרוש על-מנת לענות על השאלות.

הדבר בולט במיוחד במשפט "שלום, והנה רחל בתו באה עם הצאן". נכון שאפשר לראות בכך סיוע לזר המחפש את לבן, אך באותה מידה ניתן לקרוא כאן את קוצר רוחם: הנה רחל, תנדנד לה ותעזוב אותנו.

גם בשיחת החולין על אודות הבאר חשוב לנסות ולשמוע את טון הדיבור. הרוצה יוכל לראות את תשובת הרועים כמנומסת ועניינית. אך הרוצה יוכל לשמוע את הרטינה: אתה עם השאלות הטיפשיות שלך; אתה לא רואה שהאבן שעל פי הבאר גדולה ולכן אנחנו צריכים לחכות לחברינו?

כאמור, קשה מאוד להבין מדוע התורה מקדישה ארבעה פסוקים לדו-שיח הזה. אילו רצתה להסביר לנו כיצד זיהה יעקב את רחל - יכלה לומר בקיצור: "ויאמרו הרועים אל יעקב: הנה רחל בת לבן באה עם הצאן". אילו רצתה להכין אותנו לכך שיעקב יגלה גבורה ניסית ויגלול את האבן בעצמו - הרי כבר אמרה עוד לפני כל השיחה הזאת: "והאבן גדולה על פי הבאר, ונאספו שמה כל העדרים וגללו את האבן מעל פי הבאר והשקו את הצאן, והשיבו את האבן למקומה". לשם מה צריך לצטט את הרועים, החוזרים כמעט מילה במילה על התיאור שכבר נמסר לנו?

הדו-שיח הקצר ולכאורה חסר המשמעות הזה, חושף בפנינו את החברה אליה נכנס יעקב. זוהי חברה קרה ומנוכרת, המתייחסת באדישות ואפילו בעוינות אל הזר. אולי אין היא בדיוק כמו סדום, שהרי איש אינו אוסר על לבן להכניס לביתו את יעקב, אך היא ודאי רחוקה כרחוק מזרח ממערב מבית אברהם, מהאוהל הפתוח לארבע רוחות השמים, מהזקן היושב בחום היום ומחפש אורחים.

כעת נבין מה אירע במשתה החתונה של יעקב ולאה. כלפי חוץ, הודיע לבן שהכלה היא רחל. אך כאשר נשאל בידי אורחיו מדוע הוא משנה מן המנהג, היה יכול בשקט לומר להם שבעצם הוא מרמה את יעקב ושהכלה תהיה לאה. לבן ידע היטב, שאיש מהם לא יטרח לפצות פה ולסייע לאדם הזר, אפילו שהוא יושב ביניהם כבר שבע שנים. כי בתרבות של פדן ארם, הזר נותר זר גם לאחר עשרים שנה - כפי שעתיד יעקב ללמוד על בשרו, כאשר לבן מרמה אותו ללא הרף ואין הוא יכול לעשות דבר.

זאת ועוד: לאור היכרותנו עם פדן ארם ותושביה, מתבלטת עוד יותר צדקתו של יעקב. "עם לבן גרתי", הוא אומר לעשו ערב פגישתם, ורש"י מוסיף: "ותרי"ג מצוות שמרתי". אבל זה לא רק עם לבן; זה בחרן. וכפי שאומר רש"י עצמו בתחילת פרשת תולדות, על המילים "רבקה בת בתואל הארמי מפדן ארם, אחות לבן הארמי": "בת רשע ואחות רשע ומקומה אנשי רֶשע".

לכאן מגיע יעקב - לא רק למשפחה של רמאי ורשע, אלא למקום של רמאות ורשעות, של אנוכיות ועוינות. ואם למרות כל אלו הוא נותר יעקב איש תם יושב אוהלים, ואם בתוך כל אלו הוא הופך להיות יעקב אבינו - צאו וראו מה גדולה מעלתו.

כרגיל, יש גם לקח לדורות: איש מאיתנו אינו נמצא בתנאים כל-כך קשים, מנוכרים ומנוגדים לחינוכנו ותרבותנו. אם יעקב הצליח להתגבר - גם אנחנו יכולים. כי אמנם איננו יעקב, אך גם איננו מצויים בפדן ארם.

תאריך:  11/11/2010   |   עודכן:  11/11/2010
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עשרות מקרים של הזנחה ורשלנות רפואיות מטואטאים בארץ אל מתחת לשטיח. ד"ר אילן זמיר, בעצמו רופא, ומנהלה של רשת מרפאות פרטיות, חווה על בשרו מקרה מצער, עם מותו של אביו בנסיבות מעורפלות.
11/11/2010  |  ראובן לייב  |   מאמרים
הביקורת הציבורית והפוליטית-פנימית סביב אופן ההתנהלות של שר הביטחון, אהוד ברק, הולכת ומחלחלת גם לתוך התודעה שלו עד שהובילה אותו לשפל חסר תקדים בביטחון העצמי. רק כך ניתן להסביר את ההודעה לתקשורת הכמעט בולשביקית שלשכתו פרסמה הערב.
11/11/2010  |  איציק וולף  |   מאמרים
במשרד האוצר וברשות המיסים בודקים בימים אלה את האפשרות להגדיל את המס האפקטיבי על הרווחים מפעילות בתחום תגליות גז ונפט. כמצופה, גופים העשויים להיפגע כלכלית מהחלטה זו, אם תתקבל, מעלים כבר עתה שלל טענות מדוע הגדלת שיעור המס אינה חוקית. אחת מטענותיהם המרכזיות היא, כי שינוי במס האפקטיבי יהווה פגיעה בעלת אופי רטרואקטיבי בקניין של אותן חברות שכבר פועלות בעקיפין בתחום תגליות גז ונפט, באמצעות החזקה בשותפות שהיא בעלת הזכות במצבר גז ונפט. במילים אחרות, הטענה היא שאין משנים כללים באמצע המשחק. זכות הקניין היא זכות יסוד בשיטת המשפט הישראלית, ואף מעוגנת בחוק יסוד.
הצביעות של אהוד ברק ממשיכה לחצות גבולות, כאשר בימים האחרונים, לאחר שתיקה ארוכה וחוסר אכפתיות מהמפלגה ומהבוחרים שלו, ברק מציף את התקשורת במכתבים, שבהם הוא מציג את האג'נדה החברתית שלו, ואת הנאמנות שלו לדרכו של רבין. ברק נהנה עד כה מגיבוי מלא של בנימין (פואד) בן-אליעזר ועופר עיני, שבצביעות לא פחותה מזו של ברק, נתנו לו את הלגיטימציה להישאר בממשלה, שאין לה שום קשר לאידיאולוגיה של מפלגת העבודה, או למטרות של ההסתדרות. עכשיו, כשתמיכה זו כבר לא קיימת, כי אין ביכולתם של פואד ועיני להגן יותר על ברק, מהזעם המצטבר של תומכי וחברי המפלגה, אז שר הביטחון נזכר שיש לו גם מפלגה ואידיאולוגיה. חברי העבודה צריכים להתעלם מהתחינות מעוררות הרחמים של ברק, ולזכור שההתנהלות הכושלת והאינטרסנטית שלו היא שדירדרה אותו ואת המפלגה, ושאין לו, לכן, אלא להאשים את עצמו בכישלון שלו כמנהיג, ובמצב שאליו הוביל את המפלגה.
10/11/2010  |  דניאל גיגי  |   מאמרים
לאחרונה פרסם עצמו מזכ"ל ההסתדרות בהתבטאות "שונה" מהניסוח הציבורי המקובל, זו הלקוחה מהשפה הערבית בניב העירקי. זכותו. ברם, התבטאות זו העלתה מיד את השאלה - האם עופר עיני אומנם עזב את ה"שכונה" ממנה בא והגיע לתפקידו הנוכחי? או הוכיח שה"שכונה" לא עזבה אותו?
10/11/2010  |  יעקב איציקוביץ  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il