|   15:07:40
דלג
  מתי דוד  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
איפה כדאי ללמוד בינה מלאכותית?
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

מפלגת העבודה תחת אזהרה

המפלגה חייבת להינתק מהשמאל הנאיבי והדוגמטי, הממשיך לטפח את העלילה המאשימה את כל ממשלות ישראל במצב של חוסר המוצא בסכסוך המתמשך החשבון המפלגתי במאזן הלאומי
16/11/2010  |   מתי דוד   |   מאמרים   |   תגובות
[צילום: יוסי ספיר]

רק מאתנו דורשים ליזום "צעדים בוני אמון", להעלות "רעיונות יצירתיים", להסכים ל"ויתורים כואבים", לפתוח "חלון הזדמנויות", להציג "אופק מדיני", לייצר "תוכניות מדיניות", לתת "צ'אנס קבוע" אחרי כל פיגוע, ולקחת "סיכונים מחושבים". ומה על הצד השני?

מדוע השמאל הפך לסמול?
מתי דוד
מדוע השמאל הציוני הצטמק לסמול שולי? * מדוע השמאל המדיני הפך למנוף הרסני? * מדוע השמאל הפציפיסטי נהיה שמאל אנרכיסטי? * מדוע השמאל הסוציאלי איבד מקומו הפופולרי? * מדוע השמאל האידיאלי הפך לשמאל וירטואלי?
לרשימה המלאה

נוקשות מול גמישות בפוליטיקה ריאלית
מתי דוד
מול השאיפה למיצוי של אידיאולוגיה רצויה ומושלמת, קיימת תמיד הריאלייה המצויה והמתפשרת * מנהיגות של כל מפלגה אחראית, ריאלית, ולא פנאטית, רשאית ואף מחוייבת לעתים לשנות עמדות
לרשימה המלאה

העבודה תחת אזהרה מפני "הדרך שנכשלה"
מתי דוד
שלוש המפלות שספגה בקלפי בעשור האחרון, לא נבעו מכישלון הסברה או מניהול גרוע של הקמפיין, אלא ממדיניות כושלת שלא התאימה עצמה למציאות המשתנה של יחסינו עם הפלשתינים
לרשימה המלאה

ההצלחה והכישלון של מפלגה נמדדים על-פי מבחן התוצאה האלקטורלית. מבחן זה מוכיח כי למפלגה ולהנהגתה היו שיקולים מוטעים והערכות מצב שגויות לאורך השנים, שגרמו לניהול אסטרטגיה של טרגדיה שגרמה לכישלונות מבלי להודות בתוצאות. הנכסים ההיסטוריים של המפלגה, שהקימה את המדינה, קלטה עלייה, ביססה את עוצמתה הצבאית והכלכלית, וניצחה במלחמת ששת הימים, מתגמדים מול רצף הכישלונות, בהמשך השנים.

השקיעה הציבורית והאלקטורלית המתמשכת של המפלגה, מחייבת להכיר בעובדה שדרכה לעתיד נתונה תחת אזהרה. אזהרה מפני הדרך שנכשלה. המפלגה איבדה יכולת הובלת הניווט הלאומי בגלל כישלון האָזִימוּט המפלגתי.

המפלגה איננה וגם לא הייתה בעברה שמאלנית רדיקלית. ואולם, בפועל היא נגררת ומתומרנת מזה שנים רבות על-ידי קבוצה נאיבית ודוגמטית של השמאל המדיני (מרצ ושלום עכשיו) היושבת בתוכה ובהנהגתה, שגרמה לכישלונה. חלק מה"מורדים" וה"מתמודדים" רוצים להפוך העבודה למרצ חדשה.

הכישלונות והאכזבות מכל הוועידות וההסכמות של תהליך השלום, מאז אוסלו ועד אנאפוליס, מחייבים שינוי התפישה. מסתבר סופית שהמקסימום שישראל מוכנה לוותר ולתת, קטן מהמינימום שהפלשתינים מוכנים להסכים לקבל. חייבים להתנתק מהאשליה שיבוא בקרוב גואל פלשתיני מתון שיהיה מוכן לעשות ויתורים כואבים ברחוב הפלשתיני למען פשרה וקץ הסכסוך. הקרע האלים בין החמאס לבין הפת"ח מחזק מסקנה זו, גם לאחר ועידת פת"ח שהסתיימה לאחרונה בבית לחם.

לישראל אין ברירה אלא להתגונן ולהמשיך לתקוף את הטרור הפלשתיני הקיצוני וה"מתון", ולהמתין לשינוי בצד השני. הסבל, הרעב, הדם והייאוש הפלשתיני ייפסקו רק כשתקום אצלם הנהגה נורמלית וריאלית שתסכים לפשרה. זה לא יקרה כנראה בטווח הנראה לעין, גם אם תחדש "תהליך השלום".

צריך להתנתק מסיסמאות העכשוויזם הנאיבי ולחזור להתחבר לפטריוטיזם הנורמטיבי. המפלגה חייבת להינתק מהשמאל הנאיבי והדוגמטי, הממשיך לטפח את העלילה המאשימה את כל ממשלות ישראל למצב של חוסר המוצא בסכסוך המתמשך, והפעלת לחצים ל"יוזמות מדיניות" מצדנו.

תמכנו בהתלהבות באוסלו ובערפאת, ונכשלנו. תמכנו בהתלהבות בהינתקות ובשרון, ונכשלנו. תמכנו בהתכנסות ההזויה של אולמרט, ונכשלנו. תמכנו בקיום בחירות דמוקרטיות ברשות הפלשתינית, ונכשלנו. האמנו בסיסמה "שטחים תמורת שלום". פינינו את עזה ולבנון וקיבלנו בתמורה עוצמה של טרור. הימרנו על אוסלו כמודל לשלום אידיאלי שהפך לכישלון טוטאלי במבחן ריאלי.

לאחר כל זאת, האם מישהו מאמין עדיין שאפשר יהיה לבצע פינוי של מאתיים אלף (!) מתנחלים "בנחישות וברגישות" כמו בהינתקות?! האם לאור הקרע האלים בין החמאס הקיצוני והפתח הכביכול "מתון" יהיה ערך מעשי לחתימות ולהסכמים עם אבו מאזן?

ההינתקות החד-צדדית שבוצעה "בנחישות וברגישות", ללא שום תמורה פלשתינית ממשית שנכשלה, ו"התכנסות" שבוטלה זמנית, היו עבור הנהגת המפלגה חָזוּת הכל שנכשלה בגדול. הנהגת המפלגה ניהלה מדיניות של אופטימיות מגויסת שהובילה תמיד לאשליה מחודשת, בכל מה שקשור לסכסוך עם הפלשתינים. לטעות זה אנושי גם בדרג המנהיגותי. ואולם לטעות, לא להודות בכך ולהמשיך להשלות, זה הרסני.

רק מאתנו דורשים ליזום "צעדים בוני אמון", להעלות "רעיונות יצירתיים", להסכים ל"ויתורים כואבים", לפתוח "חלון הזדמנויות", להציג "אופק מדיני", לייצר "תוכניות מדיניות", לתת "צ'אנס קבוע" אחרי כל פיגוע, ולקחת "סיכונים מחושבים". ומה על הצד השני?

מאז אוסלו לקחנו המון "סיכונים מחושבים", שהיו בפועל הימורים לא מחושבים. כל הסיכונים וההימורים הסתיימו לרעתנו. המנהיגות חייבת להודות בטעויות ובכישלונות. היא חייבת להפסיק לְמָחְזֶר סיסמאות שכשלו ("שלום עכשיו") ואשליות שהתנפצו (מזרח תיכון חדש) ולקיים ממשלת הסכמה לאומית מול הסכנה הקיומית של מלחמה אפשרית.

הוויכוח האמיתי כיום בנושא המדיני והפלשתיני, איננו בין ימין לשמאל כביכול, אלא בין האנשים הריאליסטים שהתפכחו מחלומות ומאשליות (מזרח תיכון חדש) של "הסכמי שלום" פיקטיביים, לבין האנשים הנאיבים והדוגמטים שמתעלמים מכל מה שקרה עם אוסלו, ההינתקות, ערפאת והכיבוש החמאסי. אנשים שתובעים להמשיך בנסיגות ובוויתורים, אלה הם אותם האנשים בשמאל הקיצוני, שלדעתם ישראל תמיד אשמה, שתגובת ההתגוננות שלה נגד התוקפנות הפלשתינית היא תמיד "מוגזמת" וכל פעולה צבאית הגנתית הופכת לדעתם ל"פשעי מלחמה".

אפילו פרופ' אמנון רובינשטיין, אחד ממנהיגי מרצ ובשמאל המדיני, פרש ממנה, באומרו: "בגלל הבנות ג'נבה עזבתי את מרצ. החברים הטובים שלי במרצ ירדו מהפסים, בגלל הצורך שלהם לרָצוֹת את הפלשתינים בכל מקרה ובכל מצב" (מוסף הארץ, 16.2.07). אפילו שמעון פרס הגיע באיחור למסקנה הנכונה באומרו: "הבעיה המרכזית של השמאל היא השמאלנות" (מעריב, 30.9.05).

חשבנו שאם נכריז על עצמנו "מחנה השלום", הפלשתינים יתפשרו וההמונים יתמכו בנו, אבל קרה ההפך. הפלשתינים הקצינו והעם בציון לא תמך בנו. חשבנו שאם נניף את הדגל של "המחנה החברתי", העם יאמין ויתמוך - גם זה לא קרה. חשבנו שאם נאמץ את הסיסמה "שטחים תמורת שלום" יתגשם חלום השלום. פינינו שטחים מעזה ובלבנון - גם אשליה זו לא התגשמה. ראוי לזכור שהאמנו באוסלו כמודל לשלום אידיאלי ואולם הוא הפך לכישלון טוטאלי, במבחן הריאלי.

כל הסכם אפשרי, זמני או קבוע, עם אבו מאזן, שאולי ייחתם בקרוב, יהיה חסר-משמעות, כאשר ראש ממשלת החמאס בעזה, איסמעיל הנייה מכריז: "לעולם לא נכיר בישראל ובממשלה הציונית. נמשיך בג'יהאד עד ירושלים". זאת בנוסף להחלטות ועידת פת"ח שהסתיימה, שחוששת לא לפגר אחרי החמאס.

היום מסבירים לנו המומחים והפרשנים, שטעו לאורך כל הדרך, שערפאת היה "מנהיג חזק" שיכול היה להוביל להסכם שלום אבל לא רצה. ואילו אבו מאזן הוא "מנהיג חלש" שרוצה אבל לא יכול ולכן צריך "לחזק" אותו. זו עוד אשליה. ככל שנחזק אותו, הוא ייחשב כמשת"פ בעיני הפלשתינים. לחמאס יש רוב בפרלמנט שלהם שפוזר בפועל.

פוליטיקה זה מיצוי של פשרות אפשריות והכרחיות, ולא מיצוי של אידיאולוגיות טהורות ומושלמות, שלרוב הן בלתי אפשריות. ניהול אידיאולוגיה נוקשה וטוטאלית בלתי מתפשרת, כפי שהשמאל הדוגמטי במפלגה תובע כל השנים, מוביל תמיד למפלה אלקטוראלית.

גם הימין של הליכוד, וגם השמאל של העבודה, נטשו עקרונות ואמונות אידיאולוגיות בתוקף הנסיבות. בשתי המפלגות ישנן קבוצות אידיאולוגיות בלתי מתפשרות שגרמו כבר לשתיהן כישלונות ומפלות. חסידי האידיאולוגיה הטוטאלית בעבודה, בנושא הסכסוך עם הפלשתינים ובנושא החברתי-כלכלי תובעים החלטות והגדרות טוטאליות מבלי להבין שהריאליה חזקה יותר מהאילוזיה. אם נכריז על תמיכה בסיסמה "שתי מדינות לשני עמים", יבוא הקץ לסכסוך ולטרור? אם נכריז על 'סוציאל דמוקרטיה", יבוא קץ לפער החברתי ולעוני?

מנהיגות של כל מפלגה אחראית, ריאלית ולא פנאטית, רשאית ואף מחויבת לעתים לשנות עמדות, עקרונות ואמונות, לאור נסיבות משתנות, לטובת הישגים ופתרונות אפשריים והכרחיים. מפלגת העבודה, בהנהגתו של אהוד ברק, קיבלה לאחרונה את ההחלטות הנכונות, בכך שהצטרפה לממשלת האחדות הלאומית לאור המציאות הביטחונית והכלכלית.

יש לנו עם חזק וארץ נהדרת הזקוקים לציונות מחודשת. דרושה מנהיגות של הסכמה מפלגתית ולאומית מול סכנה קיומית מהחזית המוסלמית. דרושה אחדות לאומית ולא מריבה מפלגתית.

תאריך:  16/11/2010   |   עודכן:  17/11/2010
מתי דוד
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מפלגת העבודה תחת אזהרה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הגשר של העבודה
18/11/10 02:27
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר רוני גמזו, 44, הוא בעל שלושה תארים אקדמאיים: דוקטור לרפואה, מ.א. במינהל עסקים, ב.א. במשפטים. בימים אלו הוא נזקק לשלושת תאריו, כדי לנווט בזהירות את ההליך לניקוי קופת חולים מאוחדת מהשחיתות שדבקה בה ובראשיה.
16/11/2010  |  אלעזר לוין  |   מאמרים
שלשום נזעקתי לישיבה שהייתה במשרדי גרשון מסיקה בהיוודע ה'הפתעה' בדבר דרישתו של עבד אובמה, עבד אללה, על המשך ההקפאה, שהיא כלשון הסיסמאות של מועצת יש"ע וסוכניה מטות בנימין ושומרון: 'ההקפאה תחילת העקירה'. 'אטיאס יצאת דרעי' ו'הפעם מתעוררים בזמן'. 'נתניהו תחת אזהרה'. הישיבה הייתה בראשות וביוזמת הבחור היקר ח"כ דני דנון, ראש הליכוד העולמי, והרעיונות כמו מאז תקופת ימית "לא תהיה עקירה בסיני" (1982) ללחוץ בטלפונים ובפקסים על השרים ועל המשפיענים ועל שס כאילו שלא היינו בסרט הזה ארבעים שנות מדבר.
16/11/2010  |  הלל ויס  |   מאמרים
היום (16.11.10) יתקיים ב"מכון הישראלי לדמוקרטיה" כינוס שכותרתו "זכויות האדם וחובותיו במדינה יהודית ודמוקרטית". במודעות שפורסמו לקראת האירוע הוצגה הסוגייה האמורה להידון בו: "בתרבות היהודית רווח שיח החובות, ואילו התרבות הליברלית מתרכזת בשיח הזכויות. מהן אפשרויות ההסכמה בין שתי התרבויות? האם יש פוטנציאל להפריה הדדית לביסוסה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית?".
16/11/2010  |  יוסי אמיתי  |   מאמרים
"עוד נשלם לך קין.
16/11/2010  |  אורן קאשי  |   מאמרים
מי שסבר לתומו כי אירוע הנשיקה הראשונה של השר לשעבר חיים רמון, נשיקה בכפייה, מתוך אדנות של שר וסמכות של "גבר", ובמסווה של התנהגות "חופשית" ו"מתקדמת", מהווה מעידה חד-פעמית - יודע עכשיו אל נכון כי לא מדובר במעידה, אלא בדרך חיים.
16/11/2010  |  אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
החד-ממדיות של תוכנית "עובדה" משקפת רק חלק מהאמת ובכך מחזקת את התחושה בקרב תומכי נתניהו כי עורכי התוכנית לא מעוניינים בהצגת התמונה העובדתית המלאה אלא מעוניינים אך רק באשמתו של ראש ה...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
צמיחתו של גאון צבאי: היינץ גודריאן; התרבות הצבאית הפרוסית; פיתוח ה"בליץ קריג" בצבא גרמניה בין שתי מלחמות העולם; חשיבות השילוב בין תיאוריה ופרקטיקה; איך יחיא סינוואר הָמַם את ישראל;...
אלי אלון
אלי אלון
כבר בתחילת שנות ה-20 הגתה עדה פישמן רעיון להקמת "משק פועלות גדול "- חווה להכשרה חקלאית, למאתיים פועלות אשר יוכשרו מדי שנתיים במקום    ב-1929 נחרשה האדמה לראשונה והוחל במרץ בעבודות ת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il