|   15:07:40
דלג
  יוסף עברון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פחד מרופא שיניים: אסטרטגיות להתמודדות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
ראש הממשלה הראשון של מדינת ישראל, דוד בן-גוריון. לא ויתר אז - מה עלינו ללמוד ממנו היום? [צילום: יח"צ]

רבותיי חברי הקבינט, ההיסטוריה חוזרת

אם מישהו מדור ההנהגה דהיום היה ניצב בימים עברו במקומו של דוד בן-גוריון, באותו רגע היסטורי נורא ומול אותם לחצים מדיניים - האם הייתה קמה מדינת ישראל? שום דבר לא אבד, לא נשכח
24/11/2010  |   יוסף עברון   |   מאמרים   |   תגובות

"כל שאנו מבקשים הוא דחייה של שלושה חודשים, שבמהלכם תרגיע ארה"ב את הרוחות ותחפש אחר פתרון בדרכי שלום", תובעים האמריקנים, תוך הפעלת לחץ כבד, מלווה באיומים מפחידים ובהצעות מפתות. "לא תהיה דחייה אף ליום אחד, אף לא לשעה אחת!", השיב להם נחרצות דוד בן-גוריון.

לא, רבותיי, לא התבלבלתי - כדבר הזה אכן אירע לפני 62 שנה - וההיסטוריה חוזרת על עצמה בנסיבות הזמנים וחליפותיהם, ורק המנהיגים מתחלפים.

הרקע ההיסטורי הגלובלי של האולטימטום האמריקני ב-1948

באביב של שנת 1948 הפך העימות הנושן בארץ-ישראל, בין הערבים ליהודים, לפצצה בה גלום, כביכול, "איום על שלום העולם כולו". מפת האינטרסים הבינלאומיים הייתה סבוכה מתמיד. ארה"ב ובריטניה היו מודאגות מההתפשטות הסובייטית בצפון המזרח-התיכון וחיפשו דרכים לבלמה. בין היתר, הגיעו להסכמה להחיל אמברגו מוחלט על מכירת נשק לצדדים הלוחמים במזרח-התיכון ומועצת הביטחון סמכה ידיה על ההחלטה.

בארצות הברית, החלו להישמע יותר ויותר קולות המבקשים לדחות ואף לבטל את הקמת המדינה היהודית. וושינגטון הציעה משטר נאמנות בינלאומי או שביתת נשק ממושכת, שתוטל על היישוב היהודי - וכל זאת, כדי למנוע את ההכרזה על הקמת המדינה.

שבוע קודם הכרזת העצמאות הלחץ האמריקני מגיע לשיאו; בשיחה בין משה שרת לבין ג'ורג' מרשל, שב והזהיר שר החוץ האמריקני מפני הסכנה הצפויה בהכרזה על מדינה יהודית. הוא הבהיר כי ארה"ב לא תעניק לישראל שום סיוע צבאי, באם תבחר ישראל להיכנס לסבך המלחמה מול ארצות ערב (מרשל הסביר לשרת כי אל לו להקשיב ולסמוך על ההערכות הצבאיות, שיש ביכולת המדינה-שבדרך לנצח במלחמה...).

דיפלומטים בכל העולם המתינו בדריכות להתרחשויות, שלדעתם יחרצו את גורל המזרח-התיכון. רבים תלו בעתיד האזור את שלום העולם כולו.

ההחלטה הגורלית הייתה נתונה בידיו של יהודי נמוך-קומה ובעל רעמת שיער לבנה, שהיה נחוש לדחות את ההצעה האמריקנית ולהכריז על הקמת המדינה ב-14 במאי.

ב-12 במאי 1948 הגיע רגע ההכרעה

מנהלת העם (מועצת הממשלה הזמנית לפני קום המדינה) התכנסה בבית ה"קרן קיימת לישראל" בתל אביב לדיון מכריע - אם לקבל את תוכנית ארה"ב, או לדחותה, ובכך למעשה להחליט בעד הכרזה על הקמת המדינה או נגדה (מעולם לא הייתה החלטה על הכרזה להקמת המדינה אלא על תוכנית ארה"ב). בישיבה השתתפו עשרה מחברי מנהלת העם (שניים לא הצליחו לצאת מירושלים ואחד נשאר בארה"ב), הישיבה נמשכה 13 שעות (כולל הפסקות).

בפני חברי מנהלת העם עמדו טיעונים בעד ונגד תוכנית ארצות הברית. משה שרת העלה את האזהרות החמורות האמריקניות והציע להכריז על ממשלה ולא על מדינה; יגאל ידין, הרמטכ"ל בפועל, יחד עם ישראל גלילי, ראש המפקדה הארצית של ה"הגנה", הציגו את המצב הצבאי מול ארצות ערב ולא הסתירו ואת יתרונם היחסי מול ישראל. לרגע נדמה היה שהרוב נוטה להיענות לדרישה האמריקנית. בן-גוריון, שהאזין בקשב רב לדברי כל הנואמים הבין: "עכשיו - או לעולם לא". ואז עלה לנאום את אחד הנאומים החשובים בחייו.

בן-גוריון, שלא נעמו לו דברי המומחים, כי לארצות ערב יש יתרון צבאי, העלה טיעונים נגדיים, תוך שהוא מביע ביטחון גמור, כי מדינת ישראל תוכל לעמוד מול מתקפה ערבית. בנאומו טען כי דחיית ההחלטה לשלושה חודשים ושביתת הנשק המוצעת כאופציה בין ישראל לערביי ישראל, תחזק את שאר מדינות ערב ותוריד את הסיכוי להקמת מדינה יהודית לאפס. הוא הדגיש, כי בחיל היהודי ישנם האמונה והלהט שמחזקים אותו גם אם אינו מצויד ומאומן כהלכה.

בשעת ערב מאוחרת, החלה ההצבעה הגורלית: ב-6 קולות נגד 4 - נדחה האולטימטום האמריקני. משמעות ההחלטה: ב-14.5.1948 יוכרז על הקמתה של מדינת ישראל. ועל ההכרעה ההיסטורית הזאת מוטבע חותמו האישי של בן-גוריון - בלעדיו הכל היה שונה.

מה בין צ'רצ'יל לבנש

ישנם רגעים בחיי אומה, שגורלה תלוי באיש אחד, ללא כל קשר לעוצמתה הצבאית. כשנבחר צ'רצ'יל ב-10 במאי 1940 לראש ממשלת בריטניה, בכל האיים הבריטיים נמצאו רק שתי דיוויזיות מאומנות, מחסני הנשק היו דלילים, החימוש מחדש החל מאוחר מדי והצבא כלל לא היה מוכן למלחמה. "לא אוכל להציע אלא דם, עמל, דמעות ויזע", הודה בנאומו הראשון בפרלמנט, ודבריו הכנים זיכוהו בהערכה ציבורית רחבה.

לאחר הפינוי מדנקירק עודד את רוחם של החיילים בנאום שנשא בפרלמנט ב-4 ביוני 1940: "נגן על האי שלנו, בכל מחיר. נילחם בחופים, נילחם בנקודות הנחיתה, נילחם בשדות וברחובות, נילחם בגבעות. לעולם לא ניכנע"; וכשמאות מטוסי קרב הלמו בבריטניה ביום ובלילה, החיו הנאומים שנשא את התקווה בלב העם, וצ'רצ'יל הפך למנהיג הבלתי מעורער של מאמץ המלחמה הבריטי, ואישיותו סימלה בעיני העולם כולו את עמידת הגבורה של בריטניה.

מה היו כיום פני העולם אילו במקום צ'רצ'יל היה ניצב אז בראש ממשלת בריטניה מנהיג תבוסתן מסוגו של צ'מברלין? שמץ של דוגמה לכך ניתן לחזות בגורלה של צ'כיה ערב מלחמת העולם השנייה. ב-29 בספטמבר 1938 נערכה בעיר הגרמנית מינכן ועידת פסגה, ביוזמתו של צ'מברלין, בהשתתפותם של אדולף היטלר, נוויל צ'מברליין, אדוארד דאלאדיה ובניטו מוסוליני. בוועידה נידונה דרישתו של היטלר לספח את חבל הסודטים מצ'כוסלובקיה, ובסיכומה נחתם הסכם מינכן, שהיווה כניעה מוחלטת לדרישתו של היטלר. למחרת נאלצה ממשלת צ'כוסלובקיה, שנציגיה נכחו במקום, אך לא השתתפו בדיונים, להשלים עם ההסכם, שהוצג לפניה כאולטימטום צרפתי-בריטי: למסור את הסודטים לגרמניה בתוך שבועיים.

הכניעה של צ'כוסלובקיה עוררה פרץ זעם ברחבי המדינה; בהפגנות ובעצרות קראו הצ'כים והסלובקים לממשלה להגן על שלמות המדינה. הגבול הצ'כי עם גרמניה היה מבוצר מאוד, והצבא הצ'כי היה מאומן ומצויד היטב: צ'כוסלובקיה הייתה יכולה להתמודד בעצמה וביעילות נגד הדיוויזיות הגרמניות בגבולה, וברית המועצות אף הודיעה על נכונותה לבוא לעזרתה. אדווארד בנש, עם זאת, סירב לצאת למלחמה בלי תמיכה של מעצמות המערב. כניעתו המשפילה עודדה את היטלר, ובמרס 1939 השתלטה גרמניה על כל שטחה.

מה היה גורלה של צ'כוסלובקיה (ואולי של אירופה כולה) אילו במקומו של בנש היה מכהן אז כנשיאה מישהו בדמותו של צ'רצ'יל? צ'כוסלובקיה הייתה נלחמת, וצרפת, בריטניה ואפילו ברית המועצות לא היו יכולות לעמוד זמן רב מנגד. לדעת רבים מההיסטוריונים, אם גרמניה הייתה פותחת בעת ההיא במלחמה, היו צרפת ובריטניה מסוגלות להביס אותה בקלות, כל שכן אם גם רוסיה הייתה מצטרפת; שלטונו של היטלר היה מתפרק עוד לפני שהיה מספיק לגרור את העולם כולו למלחמה עקובה מדם, שפרצה פחות משנה אחר-כך.

רגעי החרדה שהתלוו להכרזה על הקמת המדינה

וכשעמד בן-גוריון באותו יום שישי של ה' באייר תש"ח, 14.5.1948, בשעה 4 אחר-הצהריים, מול מנהיגי היישוב, במוזיאון תל אביב בשדרות רוטשילד וקרא בקול: "אנו מכריזים בזאת על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל, היא מדינת ישראל" - לא ניתן היה להכיר על פניו את הלבטים שקיננו בלבו. כעבור שמונה-עשרה שנה ושלושה חודשים, ערב יום הולדתו השמונים, סיפר לי בצריפו בשדה בוקר משהו מאותם לבטים: "עוד בטרם אתא ליל ה-15 במאי כבר הסתכמו אבידותינו בלמעלה מ-750 הרוגים מטובי לוחמינו... מרבית יחידותינו היו תשושות בעקבות שישה שבועות של קרבות מרים, לא היה בידינו אפילו טנק אחד, מטוס בודד או אפילו תותח שדה... היו אלה רגעי חרדה שכמותם לא ידעתי בכל מהלך חיי... ב-12 בלילה הודיעו לנו שצבאות ערב חצו את הגבול... היינו נטולי נשק... והם עלו עלינו מכל עבר...".

ואף על-פי כן - כשמחוגי הזמן הורו את שעת ההכרעה, בן-גוריון נמצא במקום שהוועידה לו ההיסטוריה; מנהיג של אומה שעדיין לא קמה, של מדינה שלא הייתה קיימת; שר ביטחון, ללא צבא. ושום דבר בקולו ובפניו לא הסגיר את שהתרחש בלבו פנימה. ואינך יכול שלא לתהות, אם מישהו מדור ההנהגה דהיום היה ניצב אז במקומו, באותו רגע היסטורי נורא ומול אותם לחצים - האם הייתה קמה מדינת ישראל?

בן-גוריון מכריז באומץ על הקמת המדינה


תאריך:  24/11/2010   |   עודכן:  24/11/2010
יוסף עברון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רבותיי חברי הקבינט, ההיסטוריה חוזרת
תגובות  [ 21 ] מוצגות   [ 21 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אחת העם
24/11/10 16:48
2
מרק_טווין
24/11/10 17:48
3
יוסי קרן
24/11/10 17:52
 
בן חור
24/11/10 20:00
 
יוסי קרן
24/11/10 22:39
 
רובי בוזגלו
29/11/10 22:34
4
גד
24/11/10 22:42
5
אורי ברעם
24/11/10 23:52
6
גוליבררר
25/11/10 13:16
7
יניבשרון1
25/11/10 14:31
8
שו-לה
25/11/10 23:22
9
קורןנאוה טבריה
26/11/10 07:50
 
שו-לה
26/11/10 16:21
 
בן רפאל
26/11/10 18:29
 
צבר בן צבי
28/11/10 17:35
 
ינטה
26/11/10 20:28
 
קורןנאוה טבריה
27/11/10 05:53
 
קורןנאוה טבריה
27/11/10 06:36
10
להקמת ישראל
27/11/10 13:27
11
דן הרפז
27/11/10 18:37
12
בן רפאל
28/11/10 14:35
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלון ליאל, מנכ"ל משרד החוץ לשעבר
24/11/2010  |  מתי דוד  |   מאמרים
מה היה קורה אילו הממשלה הייתה מפרסמת הודעה לפיה כל מי שיקנה מכונית בחודשים נובמבר-דצמבר, ישלם את מחירה - לא כולל מיסים! דהיינו, מכונית חדשה בפחות מחצי מחיר? דומה שהתשובה ברורה: הסתערות קונים. ככה הם אנשים - הזדמנות מוגבלת בזמן תזניק אותם.
24/11/2010  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
אותי זה מרגיז.
24/11/2010  |  יאיר דקל  |   מאמרים
קשה לדעת איזו תחושה דומיננטית יותר למקרא הסיפורים האחרונים היוצאים מחדרי החקירות של מח"ש. האם צריך להקיא לנוכח התנהגותו המופקרת של קצין בכיר מאוד במשטרת ישראל? ואולי צריך להתגבר על הבחילה ולהתמקד בדאגה בשל התוצאות האפשרויות של התנהגותו ובשל המשמעויות הרחבות יותר של הפרשה?
23/11/2010  |  איתמר לוין  |   מאמרים
תיאטרון אנסמבל הפלייבק הישראלי, בהנחיית נילי לוברני-רולניק מופיע בפני חברות וארגונים הנמצאים בשלבים שונים בהתפתחותם העסקית. צוות השחקנים, המוזיקאים והמנחה משקפים באמצעות אמנות המשחק, הסיפור והאילתור מצבים שונים בפעילות הארגונית. הסדנאות והמופעים מיועדים למנהלים ולקבוצות עובדים, מטרתם לגבש, להתניע דיון וחשיבה, להפיג מתחים, לשפר עבודת הצוות, זאת מתוך הקשבה, קבלה והבנה. נסקור מספר מצבים בהם הוזמן אנסמבל הפלייבק הישראלי לשמש כמַרְאָה ארגונית במהלך תריסר שנים.
23/11/2010  |  נילי לוברני-רולניק  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
במקרה שלנו התמונה המדומיינת הפוכה: ישראל היא האריה, המותקף משום-מה על-ידי עדר זברות מתייהרות    היוכלו החיות המפוספסות, עטויות כפיות וסרטים ירוקים למצחם ללביא הבודד?
חמאס חותר לשמור על שליטה בפועל [צילום: דובר צה"ל]
פרופ' קובי מיכאל
הרשות הפלשתינית לא תוכל לשלוט ברצועה בשל השחיתות והחולשה שלה, וברור שחמאס איננו אופציה    ישראל תצטרך לשלוט בשטח עד שניתן יהיה להכניס כוח זר בשילוב גורמים מקומיים
ביטחון לכל משפחה [צילום: אבי רוקח/פלאש 90]
גל קסטל
בימים אלה, בהם ישראל נדרשת לחשב מסלול מחדש בכל כך הרבה תחומי חיים, אני זועק אל מקבלי ההחלטות שלא להזניח את התחום הקריטי של ההתחדשות העירונית, חידוש המבנים הישנים ותוספת חדרי ממ"ד ל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il